Ο Δήμος Ρόδου εγκατέστησε με επιτυχία τους σταθμούς συλλογής περιβαλλοντικών δεδομένων στο εμπορικό και τουριστικό λιμάνι, στα πλαίσια του έργου διασυνοριακής συνεργασίας «PREMARPOL». Το πρωτοπόρο για τα δεδομένα της Ανατολικής Μεσογείου έργο «PREMARPOL» που αφορά στην «Πρόληψη και Περιστολή της Θαλάσσιας Ρύπανσης σε Εμπορικούς και Τουριστικούς Λιμένες» υλοποιείται από το Ωκεανογραφικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κύπρου, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Δήμο Ρόδου και την Περιφερειακή Ενότητα Σάμου.
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 861.600 ευρώ, συγχρηματοδοτείται από το Διασυνοριακό Πρόγραμμα Συνεργασίας Ελλάδα-Κύπρος 2007-2013 και από Εθνικούς Πόρους.
Η ρύπανση των εμπορικών και τουριστικών λιμένων και η εξεύρεση τρόπων αντιμετώπισής της, αποτελούν θεμελιώδη ζητήματα τόσο της διεθνούς νομοθεσίας όσο και της οικονομικής δραστηριότητας που εξαρτάται άμεσα από αυτή. Είναι γεγονός ότι η προσέλκυση σκαφών γενικά συντείνει στην αύξηση του επίπεδου ρύπανσης των λιμένων, ενώ η διαρκής συσσώρευση ρύπων σε αυτά τα καθιστούν πηγή κινδύνου για τα παρακείμενα οικοσυστήματα. Δυνητικά αυξημένη ρύπανση αναμένεται και από την διακίνηση σκαφών σε σχέση με τις δραστηριότητες εξόρυξης υδρογονανθράκων και μεταφοράς πετρελαιοειδών.
H Μεσόγειος θάλασσα αποτελεί μία από τις πλέον εμπορικές και τουριστικές περιοχές στον κόσμο και στην οποία λαμβάνει χώρα το 15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής δραστηριότητας. Αναμένεται ότι την επόμενη δεκαετία η ναυτιλιακή δραστηριότητα στην Μεσόγειο θα αυξηθεί στο διπλάσιο, λαμβάνοντας υπόψη τη μεταφορά πετρελαιοειδών και την εξόρυξη υδρογονανθράκων.
Ως εκ τούτου, αναμένεται ότι οι πιθανότητες πρόκλησης περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης στο άμεσο μέλλον θα είναι πολύ μεγαλύτερες, π.χ. από ατυχήματα, συγκρούσεις ή βυθίσεις πλοίων. Επιπρόσθετα, η Ανατολική Μεσόγειος παρουσιάζει μεγαλύτερο κίνδυνο από πιθανά περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης από πλοία, καθώς ο μέσος όρος ζωής των πλοίων που εισέρχονται στα λιμάνια π.χ. της Λεμεσού, της Αλεξάνδρειας, της Βαλέτας και της Μερσίνας είναι μεγαλύτερος από αυτόν των πλοίων που εισέρχονται στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου.
Παρά την διαρκή προσπάθεια για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης, σε πρακτικό επίπεδο δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης (monitoring) της ρύπανσης και καταγραφής των ρυπαντών (pollutants) σε λιμενικές και παραλιμένιες περιοχές, έτσι ώστε να υποβοηθούνται οι αρμόδιες αρχές στην λήψη αποφάσεων για περιορισμό η αντιμετώπιση των περιστατικών.
Το έργο στοχεύει στην θαλάσσια επιτήρηση ρυπογόνων ουσιών σε κλειστούς θαλάσσιους χώρους όπως οι εμπορικοί και τουριστικοί λιμένες στο θαλάσσιο περιβάλλον των λιμένων της Κύπρου, Ρόδου και Σάμου, αντίστοιχα και των παραλιμένιων περιοχών τους και στην αξιοποίηση ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος το οποίο συλλέγει και επεξεργάζεται τα δεδομένα που λαμβάνονται σε πραγματικό χρόνο, με στόχο την υποβοήθηση των αρμόδιων φορέων στην πρόληψη αποφάσεων για την περιστολή της θαλάσσιας ρύπανσης. Η αναγκαιότητα υλοποίησης ενός τέτοιου συστήματος κρίθηκε επιτακτική, αφού πλέον οι διεθνείς οργανισμοί αλλά και τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε επιβάλλουν συγκεκριμένες ποινές σε περιβαλλοντικά αναξιόπιστους φορείς. Περισσότερες πληροφορίες τόσο για το έργο, όσο και για την διασύνδεση των αποτελεσμάτων του έργου με άλλα Συστήματα επιτήρησης στην Μεσόγειο Θάλασσα, δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του έργου: http://www.oceanography.ucy.ac.cy/pages/premarpol/
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/egkatastasi-stathmon-sillogis-perivallontikon-dedomenon/