Παράλληλα, η εξέλιξη των εισπράξεων από τον τουρισμό, η οποία κατά τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται εμφανώς μειωμένη, αποκαλύπτει, μεταξύ άλλων, τις επιδράσεις από τη διάβρωση της ανταγωνιστικότητας, καθώς για το ίδιο τουριστικό προϊόν, που κατά κανόνα διαθέτει η χώρα μας, υπάρχουν άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, η μέση αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά την περίοδο 1997-2007 υπολείπεται σοβαρά της μέσης αύξησης ετησίως των συνολικών εισπράξεων από τις εξαγωγές υπηρεσιών: 10,4% έναντι 14,9% και για την περίοδο 2000-2007 8,5% και 13,3% αντιστοίχως.
Ποσοστό 50% των ξενοδόχων και ιδιοκτητών εστιατόρων αναγνωρίζει τη μείωση της ζήτησης των τουριστικών υπηρεσιών, ως κύριο πρόβλημα στη φετινή σαιζόν. Ωστόσο, ένα ποσοστό 30% των επιχειρηματιών αναφέρει ότι δεν υπάρχει κάποιος σημαντικός παράγοντας που δυσχεραίνει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες και τον κύκλο εργασιών του.
Η τελευταία έκθεση της Eurobank για τον τουρισμό σχολιάζει χαρακτηριστικά ότι η «ελληνική τουριστική βιομηχανία» οδηγείται στη μεγαλύτερη, μετά τον πόλεμο, ύφεσή της.
ΣΕ ΧΑΜΗΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
Ωστόσο, πρόσφατη έρευνα, δείχνει ότι η ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες μπορεί να έχει σταθεροποιηθεί όμως εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με προηγούμενες περιόδους.
Επιπλέον, στοιχεία της έρευνας, σχετικά με τα σημερινά και τα μελλοντικά επίπεδα τιμών εμφανίζουν μια προσπάθεια του κλάδου, να «υπερασπισθεί» τα περιθώρια κέρδους, τουλάχιστον στα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια. Η σοβαρότητα της οικονομικής κατάρρευσης είναι ιδιαίτερα έντονη και αντικατοπτρίζεται σε μια σειρά καταναλωτικών δεικτών και εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων. Ο ελληνικός τουριστικός τομέας αναμένεται να αντιμετωπίσει σοβαρή κάμψη κατά το 2009, καθώς η ζήτηση για υπηρεσίες αναψυχής και τουρισμού είναι σημαντικά χαμηλότερες παγκοσμίως και πιο ειδικά, στην Ελλάδα από τις μεγάλες αγορές όπως ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΚΑΙ
TOUR OPERATORS
Πράγματι, τα ταξιδιωτικά γραφεία και οι tour operators παραμένουν πιο αισιόδοξοι σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής βιομηχανίας σε σύγκριση με τους επιχειρηματίες στην Ευρώπη. Επιπλέον, η ιστορία δείχνει ότι η εμπιστοσύνη των ταξιδιωτικών πρακτόρων και των tour operators βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα – ρεκόρ. Εστιάζοντας στους επόμενους 3 μήνες, η έρευνα δείχνει ότι ο ρυθμός πτώσης της ζήτησης μπορεί να χάνει ένταση. Πρόσφατα υπήρξε μια μεγάλη συζήτηση όσον αφορά τον καθορισμό των τιμών παραδοσιακά θεωρούνται ως η «αχίλλειος πτέρνα» της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Η Ελλάδα, είναι λογικό να επιδιώκει την ανταγωνιστικότητα των τιμών, κυρίως όταν οι ανταγωνιστές προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις στους πιθανούς πελάτες. Ως εκ τούτου, οι επιχειρηματίες θα πρέπει να πετύχουν ισορροπία μεταξύ μειωμένα περιθώρια κέρδους, περικοπή δαπανών και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, προκύπτει ότι οι ξενοδόχοι και οι ιδιοκτήτες εστιατορίων είναι περισσότερο αισιόδοξοι για τις τιμές από τους τουριστικούς και ταξιδιωτικούς πράκτορες. Αυτή η αισιοδοξία μπορεί να αντανακλά μια καλή περίοδο «ανοιξιάτικων διακοπών», η οποία μπορεί να τροφοδοτείται κυρίως από την ισχυρότερη παρά από την αναμενόμενη ζήτηση λόγω της βελτίωσης των καταναλωτικής εμπιστοσύνης τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Ετσι προκύπτει ότι οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αλλά και οι επιχειρήσεις εστίασης μπορούν να διατηρήσουν τις τιμές σε επίπεδα τα οποία να ενισχύσουν τα περιθώρια κέρδους καθώς και την οικονομική υγεία του τομέα, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. Μένει να δούμε πόσο η ζήτηση θα καταστραφεί από την σημερινή οικονομική ύφεση και σε ποιο βαθμό αυτό θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται στις τιμές.
ΟΙ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΕΣ
ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ
Η συμμετοχή των ταξιδιωτικών υπηρεσιών στις εξαγωγές των συνολικών εμπορικών υπηρεσιών μειώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια από 31% το 2000 σε 26,6%, το 2006, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ).
Στην περίοδο αυτή, η συμμετοχή της Β. Αμερικής μειώθηκε κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες (από 23,2% σε 17,9%) ενώ η συμμετοχή της Αφρικής αυξήθηκε κατά 1,3 μονάδες (από 3% σε 4,3%).
Οι εισπράξεις από τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες αν και αυξήθηκαν σημαντικά κατά την περίοδο 1997-2007 (10,4% κατά μέσον όρο ετησίως), η συμμετοχή τους στο σύνολο περιορίσθηκε δραστικά: από 48% το 2000 έπεσε σε 44% στο 2003, σε 41% το 2005 και σε 36,4% στο 2007. Κατά το Ολυμπιακό Ετος 2004, μάλιστα η συμμετοχή τους ήταν 39%. Το ίδιο αυτό έτος, οι εισπράξεις από τις μεταφορικές υπηρεσίες, υπό την επίδραση της μεγάλης ανόδου των θαλάσσιων μεταφορών και των ναύλων, αυξήθηκαν κατά 53% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και η συμμετοχή τους είχε διαμορφωθεί στο μισό των εισπράξεων από τις εξαγωγές υπηρεσιών συνολικά.
Για πρώτη φορά από το 2003, η αύξηση των μεταφορικών υπηρεσιών ήταν χαμηλότερη από την αύξηση του συνόλου των εμπορικών υπηρεσιών, αλλά η συμμετοχή στο σύνολο παρέμεινε σταθερή από το 2000. Οι άλλες υπηρεσίες, που περιλαμβάνουν τις επιχειρηματικές υπηρεσίες, υπήρξαν ο σημαντικότερος τροφοδότης στο σύνολο των εμπορικών υπηρεσιών και για πρώτη φορά το 2006 η συμμετοχή τους κάλυψε σχεδόν το ½ του συνόλου.
ΑΝΑ ΧΩΡΑ
Ειδικότερα, η συμμετοχή του Βορρά στις εξαγωγές των ταξιδιωτικών υπηρεσιών φτάνει σε 71% στο 2005. Τη «μερίδα του λέοντος» κατέχει η Ευρωπαϊκή Ενωση των 27 με 43% του συνόλου των εισπράξεων από τις εξαγωγές υπηρεσιών.
Στο 2006 οι χώρες – μέλη της ΕΕ 25 ήταν οι βασικοί εξαγωγείς ταξιδιωτικών υπηρεσιών (εισπράξεις 313 δις. δολάρια) αν και μόνο το 30% των εισπράξεων προέρχεται από επισκέπτες εκτός Ε.Ε. Οι ΗΠΑ ήταν ο δεύτερος σε μέγεθος εξαγωγέας με 107 δις. εισπράξεις. Αν και οι διεθνείς τουρίστες που επισκέφθηκαν τις ΗΠΑ είχαν ανακάμψει στο επίπεδο του 2000 (51 εκατ.) η συμμετοχή τους στις παγκόσμιες εξαγωγές ταξιδιωτικών υπηρεσιών ήταν σημαντικά χαμηλότερες.
Η πορεία των εισπράξεων από τις εξαγωγές των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, εκτός από το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας ως προς τις τιμές, αποκαλύπτει δυο ακόμη προβλήματα:
• Τη βαθμιαία πτώση της ποιότητας των τουριστικών υποδομών και
• Την ασάφεια ως προς την τουριστική ταυτότητα της χώρας: δεν αρκεί μόνο ο ήλιος και η θάλασσα, αλλά καλύτερη αξιοποίηση του τεράστιου τουριστικού κεφαλαίου που διαθέτει η χώρα.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/elafros-anodikes-tasis-vlepoun-xenodochi-ke-estiatores/