Την αναστολή εκδόσεως οριστικής απόφασης επί αιτήσεως του Γενικού Επιτρόπου Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον καταλογισμό ποσού ιδιαιτέρως μεγάλης αξίας σε ένα επιφανές πρώην στέλεχος ελεγκτικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών στη Ρόδο αποφάσισε το V τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ο δημόσιος λειτουργός βρέθηκε στη δυσάρεστη θέση να καλείται να δικαιολογήσει το “πόθεν έσχες” του γιατί μετά από έλεγχο που διενεργήθηκε αρμοδίως στην περιουσιακή του κατάσταση διαπιστώθηκαν έσοδα, η προέλευση των οποίων, όπως θεωρήθηκε, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί.
Σε εκτέλεση συγκεκριμένα εντολής της Γεν. Δ/νσης Οικονομικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, Επιθεωρήτρια της Οικονομικής Επιθεώρησης Κρήτης, αφού ήλεγξε την περιουσιακή κατάσταση, χρήσεων 1990-1999, του δημοσίου λειτουργού, συνέταξε πορισματική έκθεση, σύμφωνα με την οποία, κατά την ελεγχθείσα περίοδο προέκυψε ποσό ύψους 110.110 ευρώ συνολικά, το οποίο δεν δικαιολογείται από τα εισοδήματα και τους εμφανείς του πόρους.
Ειδικότερα, κατά τα εκτιθέμενα στην ανωτέρω πορισματική έκθεση, ο δημόσιος λειτουργός, ο οποίος υπέβαλε για πρώτη φορά δήλωση περιουσιακής κατάστασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2343/1995, το έτος 1997, φέρεται να παρουσίασε, κατά την ελεγχθείσα περίοδο (1990-1999), συνολικό αρνητικό αποταμιευτικό υπόλοιπο ίσο με το ποσό για το οποίο προτείνεται ο καταλογισμός του (ύψους 37.520.000 δρχ ή 110.110,00 ευρώ), δεδομένου ότι το σύνολο των δαπανών του (ύψους 128.506.000 δρχ) υπερέβαινε το σύνολο των προερχόμενων -από εμφανείς και νόμιμες πηγές- εσόδων του (ύψους 90.986.000 δρχ).
Η σχετική πορισματική έκθεση διαβιβάστηκε στον Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, ο οποίος με έγγραφό του την απέστειλε στο Γενικό Επίτροπο της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου ο τελευταίος να διατυπώσει πρόταση καταλογισμού και να την εισάγει στο αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ηδη ο Γενικός Επίτροπος της Επικρατείας, με αίτησή του, ζήτησε να καταλογιστεί ο δημόσιος λειτουργός, σύμφωνα με τις διατάξεις των περί πόθεν έσχες νόμων, με το ως άνω ποσό των 37.520.000 δραχμών (ή 110.110,00 ευρώ), το οποίο αντιστοιχεί στο περιουσιακό όφελος που φέρεται να απέκτησε κατά τα ελεγχθέντα έτη 1990-1999, από μη εμφανείς πηγές εισοδημάτων.
Περαιτέρω, προκύπτει ότι μεταξύ άλλων περιουσιακών ακινήτων, η σύζυγος του δημόσιου λειτουργού είχε από το έτος 1985, στην κυριότητά της, σε περιοχή δήμου στη νότια πλευρά της Ρόδου, ένα αγροτεμάχιο εκτάσεως 5.230τ.μ. στο οποίο υπήρχε παλαιά εξοχική ισόγεια κατοικία εμβαδού 21τ.μ.
Η κατοικία αυτή είχε δηλωθεί στο έντυπο Ε9 που συνυποβλήθηκε με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 1997 για τα υπάρχοντα την 1.1.1997 ακίνητα καθώς και στη δήλωση περιουσιακής κατάστασης που υποβλήθηκε στις 31.7.1997 ως έχουσα συνολικό εμβαδόν 35τ.μ.
Η εξοχική αυτή κατοικία, κατά το έτος 1998, ανακαινίστηκε και επεκτάθηκε και υφίσταται πλέον ως διώροφη κατοικία εμβαδού 152τ.μ. (76τ.μ. ο κάθε όροφος), με συνεχόμενο παραπλεύρως υπόγειο, εμβαδού 29,40τ.μ. το οποίο χρησιμοποιείται και αυτό ως κατοικία.
Επίσης, στην εμπροσθία πλευρά της ανωτέρω κατοικίας κατασκευάστηκε αυτοτελές μονώροφο υπόγειο κτίσμα, συνολικής επιφανείας 62,37τ.μ., το οποίο αποτελείται από 2 “στούντιο” και μία αποθήκη εμβαδού 51τ.μ. και 11,37τ.μ. αντίστοιχα και το οποίο φέρεται να ανεγέρθηκε το έτος 1999.
Με την προηγούμενη απόφαση του ίδιου τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μεταξύ άλλων, ζητήθηκε, ενόψει και των ισχυρισμών του ελεγχόμενου δημοσίου λειτουργού περί μη ύπαρξης αρνητικού αποταμιευτικού υπολοίπου, να προσδιορισθεί η δαπάνη για την αξία κτήσης κατά τα έτη 1998-1999 των ακινήτων που κατείχε ο ίδιος και τα μέλη της οικογένειάς του μετά από αφαίρεση της αξίας των τμημάτων (οικοπέδων, κτισμάτων) που προϋπήρχαν της ελεγχόμενης περιόδου.
Παρά ταύτα σε εκτέλεση της ως άνω προδικαστικής απόφασης, στην έρευνα που έγινε από την Οικονομική Επιθεώρηση Κρήτης και τη ΔΟΥ Ρόδου υπολογίσθηκε το συνολικό εμβαδόν της ως άνω κατοικίας χωρίς δηλαδή ν’ αφαιρεθούν τα προϋπάρχοντα του έτους 1998 35τ.μ., τα οποία προφανώς ενσωματώθηκαν στο νέο κτίσμα, αφού από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η ανωτέρω παλαιά κατοικία κατεδαφίστηκε.
Περαιτέρω, η αξία της εν λόγω κατοικίας μετά του υπογείου της, καθώς και η αξία του αυτοτελούς υπόγειου μονώροφου κτίσματος, το οποίο, αν και αποτελείτο και από 11,38τ.μ. αποθήκης θεωρήθηκε ολόκληρο, ως προς τη χρήση του, ως κατοικία, προσδιορίστηκαν με βάση τον αντικειμενικό προσδιορισμό που ισχύει για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, κατ’ εφαρμογή σχετικής εγκυκλίου αποφάσεως του Υπουργείου Οικονομικών αναφορικά με τη διαδικασία ελέγχου της περιουσιακής κατάστασης υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία όμως αναφέρεται στον τρόπο προσδιορισμού της αξίας κτήσης (δηλαδή της αξίας αγοράς) και όχι στο κόστος ανέγερσης των ακινήτων, για τον προσδιορισμό του οποίου λαμβάνεται, καταρχήν (εφόσον δηλαδή δεν προκύπτει μεγαλύτερο κόστος) το ελάχιστο κόστος οικοδομής, όπως αυτό προσδιορίζεται από την κείμενη νομοθεσία, κατά το χρόνο ανέγερσης.
Με τα δεδομένα αυτά το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν μπόρεσε να καταλήξει σε οριστική κρίση επί της ένδικης αίτησης και, ως εκ τούτου, ανέβαλε και πάλι την έκδοση οριστικής απόφασης διατάσσοντας τη συμπλήρωση των αποδείξεων. Εντέλλεται συγκεκριμένα την Οικονομική Επιθεώρηση Κρήτη για τα ακόλουθα:
α) να προσδιοριστεί το κόστος κατασκευής της εξοχικής κατοικίας με βάση τις τιμές και τον τρόπο υπολογισμού για το ελάχιστο κόστος κατασκευής οικοδομών που ίσχυαν κατά το χρόνο ανέγερσης, αφού αφαιρεθούν από το συνολικό εμβαδόν της επεκταθείσας και ανακαινισθείσας κατοικίας τα προϋπάρχοντα 35τ.μ.,
β) να προσδιορισθεί το κόστος κατασκευής του αυτοτελούς μονώροφου υπογείου κτίσματος που βρίσκεται στην ίδια ως άνω περιοχή, συνολικού εμβαδού 62,37τ.μ., εκ των οποίων τα 51τ.μ. έχουν χρηση κατοικίας ενώ τα υπόλοιπα 11,37τ.μ. έχουν χρήση αποθήκης, με βάση τις τιμές και τον τρόπο υπολογισμού για το ελάχιστο κόστος κατασκευής οικοδομών που ίσχυαν κατά το χρόνο ανέγερσης,
γ) να προσκομισθούν συμπληρωμένα όλα τα έντυπα υπολογισμού του ελάχιστου κόστους κατασκευής των ανωτέρω οικοδομών και
δ) να προσδιορισθούν οι διατάξεις οι οποίες ελήφθησαν υπόψη για τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης, βάσει των οποίων υπολογίστηκε κατά τ’ ανωτέρω το ελάχιστο κόστος οικοδομής.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/elegchos-periousiakon-stichion-dimosiou-litourgou-sti-rodo/