Εντείνονται οι ζυμώσεις για άρση του καμποτάζ

Με τον τρόπο αυτό, τα μεγαθήρια της παγκόσμιας κρουαζιέρας, όπως έχουν ζητήσει κατ’ επανάληψη, θα έχουν τη δυνατότητα να φέρουν τα κρουαζιερόπλοιά τους στο Αιγαίο και να χρησιμοποιήσουν τα ελληνικά λιμάνια σαν βάσεις. Εκτός από τις μεγάλες ξένες εταιρείες κρουαζιέρας, υπέρ της άρσης του καμποτάζ έχουν ταχθεί το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Νίκος Αναστασόπουλος, και, τελευταία, και ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, Κώστας Μαρκόπουλος. Αντίθετα, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ξεκαθαρίζει ότι η προώθηση του συγκεκριμένου σχεδίου αποτελεί για τη ναυτεργασία «casus belli».
Το ΝΕΕ
Σύμφωνα με μελέτη που έχει στη διάθεσή του το ΝΕΕ το 2005, από το καμποτάζ στην κρουαζιέρα χάθηκαν στο χειρότερο σενάριο 450 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι θα δημιουργούνταν επιπλέον 6.400 θέσεις εργασίας. Εκτός από την αναμενόμενη εκτίναξη της άφιξης τουριστών, το λιμάνι του Πειραιά θα μετατραπεί σε home port για τις εταιρείες κρουαζιέρας και, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, οι επιβάτες στα λιμάνια επιβίβασης – αποβίβασης ξοδεύουν από έξι μέχρι επτά φορές περισσότερα χρήματα από ό,τι ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας. Επιπλέον στα home ports, τα κρουαζιερόπλοια κάνουν και την απαραίτητη τροφοδοσία και τη συντήρησή τους, με αποτέλεσμα να διευρυνθεί ο όγκος εργασίας για τις παραλιμάνιες εταιρείες.
Ο υπουργός
Στις δηλώσεις στην εφημερίδα «Το Βήμα», ο κ. Μαρκόπουλος είχε τονίσει «σας λέω ευθέως ότι, μετά το τέλος της σεζόν, θα ζητήσω από την κυβέρνηση να λάβει όλα τα αναγκαία και ικανά μέτρα, για να σπάσουμε το καμποτάζ. Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι, με αυτό τον τρόπο, θα αφαιρέσουμε θέσεις εργασίας από τους Ελληνες ναυτεργάτες. Αντίθετα, θα εκτοξεύσουμε τη ζήτησή τους και από ξένες εταιρείες» και προσέθεσε:
«Σε κάθε περίπτωση, είναι τόσο πολύ κεφαλαιώδους σημασίας το εισερχόμενο τουριστικό προϊόν από τους υψηλής εισοδηματικής δυνατότητας συμμετέχοντες στις κρουαζιέρες, που μόνο η λύση του καμποτάζ μπορεί να αυξήσει κατά 10%-12% την κάλυψη των κλινών μόνο της Αθήνας».
Η απάντηση
Η ΠΝΟ από την πλευρά της, με αφορμή τις δηλώσεις του υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης, υπογραμμίζει ότι το «σπάσιμο του καμποτάζ» συνιστά για την Ομοσπονδία μας και τους Ελληνες ναυτεργάτες casus belli».
«Με μεγάλη έκπληξη πληροφορηθήκαμε τις παραπάνω δηλώσεις σας, που είναι όχι μόνο καινοφανείς, αλλά συγχρόνως δυναμιτίζουν και βάλλουν ευθέως στην απασχόληση των Ελλήνων ναυτεργατών στον ευαίσθητο τομέα της επιβατηγού ναυτιλίας», αναφέρει η ΠΝΟ στην ανακοίνωσή της και τονίζει:
«Πάγια και σταθερή θέση της διοίκησης της ΠΝΟ και των καταστατικών της οργάνων, την οποίαν η Ομοσπονδία μας υποστηρίζει αταλάντευτα με συνέπεια και συνέχεια, είναι ο σεβασμός του καμποτάζ από την ελληνική πολιτεία, σύμφωνα με τις προβλέψεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.
Οφείλετε να γνωρίζετε ότι το καμποτάζ αποτελεί τον τελευταίο προμαχώνα για την υπεράσπιση και διαφύλαξη των θέσεων εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών, που απασχολούνται στον ευαίσθητο τομέα της επιβατηγού ναυτιλίας και σαν τέτοιος έχει αναδειχθεί σαν πρώτης προτεραιότητας και μείζονος σημασίας για την Ομοσπονδία μας ζήτημα», ενώ καταλήγει:
«Πρέπει να γίνει σαφές ότι ο θεσμικός ρόλος της ΠΝΟ επιβάλλει την προστασία των θέσεων εργασίας των συναδέλφων μας στον ευαίσθητο τομέα της κρουαζιερόπλοιας ναυτιλίας και τυχόν σκέψη ή πρόταση, όπως αυτή που διατυπώσατε στην παραπάνω συνέντευξή σας για το ”σπάσιμο του καμποτάζ”, συνιστά για την Ομοσπονδία μας και τους Ελληνες ναυτεργάτες casus belli».
Λιμενικές υποδομές
Παράλληλα με την απελευθέρωση του καμποτάζ στη κρουαζιέρα, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας βρίσκεται σε συζητήσεις με το ΥΕΝΑΝΠ και τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά για την ανάπτυξη λιμενικών υποδομών για τη κρουαζιέρα και την ακτοπλοΐα.
Ο μεγάλος στόχος είναι η επέκταση του επιβατικού λιμανιού του Πειραιά στην πλευρά της Δραπετσώνας για τα πλοία της ακτοπλοΐας, με παράλληλη επέκταση της κρουαζιέρας στο σημερινό λιμάνι. Επισημαίνεται ότι στην τελευταία συνάντηση των τριών φορέων απορρίφθηκε το σχέδιο ανάπτυξης λιμενικών υποδομών στην περιοχή του Νέου Φαλήρου.
Οπως έχει επισημάνει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Λάμπρος, για το θέμα των λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας: «Θα πρέπει να μιμηθούμε ό,τι έχουν κάνει οι γείτονές μας στα λιμάνια του Kusadasi, της Κωνσταντινούπολης, της Βενετίας, της Γένοβας και, λίγο πιο μακριά, της Βαρκελώνης.
Είτε με τη μέθοδο της ανάθεσης σε ιδιωτικούς οργανισμούς είτε με τη μέθοδο της από κοινού εκμετάλλευσης, έχουν πραγματοποιήσει σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα τεράστιες υποδομές, που μπορούν να εξυπηρετούν συγχρόνως πολλά κρουαζιερόπλοια, ιδιαίτερα της τάξης των 2.000 επιβατών και άνω, και να τους προσφέρουν πλήρη και ταχεία εξυπηρέτηση, χωρίς τις γνωστές ουρές και καθυστερήσεις του Πειραιά».