Επεστράφη στον Εισαγγελέα η δικογραφία για το «Nour M.»

Στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικο επιστρέφει η δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του πλοιάρχου, του ύπαρχου και του Α’ μηχανικού του φορτηγού πλοίου “Nour M”, που μετέφερε 55 εμπορευματικιβώτια με φυσίγγια, και βυθίστηκε στον λιμένα της Ακαντιάς, μετά την άσκηση ποινικών διώξεων για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, τελεσθείσα δια παραλείψεως από κοινού με ενδεχόμενο δόλο, για διακεκριμένη περίπτωση φθοράς πράγματος που χρησιμοποιείται για κοινό όφελος από κοινού και για ρύπανση του περιβάλλοντος από κοινου από την Αντεισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρία Σοφία Βαϊτση.
Η Αντεισαγγελέας, παρήγγειλε συγκεκριμένα αρμοδίως στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου τη διενέργεια περαιτέρω προανάκρισης και ο Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου μετά τη συνάντηση που είχε χθες με το δήμαρχο Ρόδου κ. Στ. Κουσουρνά, τον λιμενάρχη Ρόδου κ. Γ. Σεφεριάδη και τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νίκο Ζωίδη αλλά και την υποβολή μήνυσης από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, ζήτησε να του επιστραφεί η δικογραφία για επαναξιολόγηση.
Στη μήνυση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, που στρέφεται κατά των ίδιων κατηγορούμενων, αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:
“Οι εγκαλούμενοι είναι ο μεν πρώτος Πλοίαρχος, ο Δεύτερος Ύπαρχος και ο τρίτος Α Μηχανικός του Φ/Γ «NOURM σημαίας Σιέρα Λεόνε.
Σύμφωνα με την αναφορά υπ’ αριθμ.6778 σχεδίου/αρ. Φακέλλου621.1/13 του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου με ΘΕΜΑ «ΒΥΘΙΣΗ Φ/Γ «ΝΟΥΡ – Μ ΣΗΜ. ΣΙΕΡΑ ΛΕΟΝΕ, ΙΜΟ NO 7226627, ΟΛΙΚΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 75,42 Μ.
Περί ώρα 0.730 της 11-12-2013 διαπιστώθηκε από όργανα του ΚΛΡ θραύση των πρωραίων κάβων πρόσδεσης του άνω πλοίου, το οποίο ήταν πλαγιοδοτημένο στη θέση «Κολοσσός» του Λιμένα Ακαντιάς Ρόδου με φορτίο 4 κενά εμπορευματοκιβώτια (containers) λόγω των εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή, (άνεμοι ΒΒΔ ένστασης 9-10 BF). ¶μεσα όργανα της Υπηρεσίας έσπευσαν στο Λιμένα Ακαντιάς Ρόδου προς παροχή συνδρομής, ενώ ενημερώθηκε ο πλοίαρχος, με 4μελές πλήρωμα πλοίου, όπως προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ασφάλεια αυτού. Από την Υπηρεσία του ΚΛΡ ενημερώθηκαν επίσης κυβερνήτες Ρ/Κ Λιμένα Ρόδου, οι οποίοι, όμως, λόγω των ιδιαίτερα δυσμενών συνθηκών και του υψηλού κυματισμού και έντονου διατοιχισμού με αποτέλεσμα τη θραύση των κάβων πρόσδεσης, αποβιβάστηκαν σε προβλήτα φοβούμενοι για τη ζωή τους και δηλώνοντας ότι αδυνατούσαν να προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια, για την ασφάλεια του πλοίου. Ακολούθως, περί ώρα 10.00 και κατόπιν της θραύσης όλων των κάβων πρόσδεσης, το πλοίο παρασύρθηκε για τριακόσια περίπου μέτρα εντός της λιμενολεκάνης με αποτέλεσμα την παραβολή του με την αριστερή πλευρά στη θέση «ΔΩΡΙΕΑΣ». Στη συγκεκριμένη θέση του πλοίου τοποθετήθηκεν νέοι κάβοι πρόσδεσης από μέλη πληρώματος Ε/Γ – Ο/Γ «Πρεβελης» Ν. Ρεθ. 06 το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση ΑΙΓΑΙΟ σε απόσταση περίπου 100 μέτρων από θέση «Δωριεας» καθώς και από μέλη πληρώματος Ρ/Κ Λιμένα μας, που επιβιβάστηκαν στο εν θέματι πλοίο παρά την επικινδυνότητα της κατάστασης, λόγω των μεγάλων κλίσεων και αλλεπαλλήλων εντόνων προσκρούσεων του πλοίου στην Προβλήτα. Από τις προσκρούσεις αυτές προκλήθηκεν ζημιές στην προβλήτα, ενώ προκλήθηκαν και εκτεταμένες ζημιές στην αριστερή πλευρά του πλοίου, καθώς και ρήγματα αγνώστων διαστάσεων με αποτέλεσμα τη μόνιμη αριστερή κλίση 45 μοιρών περίπου, λόγω εισροής υδάτων και τη βύθιση αυτού, περί ώρα 12.30 στο συγκεκριμένο σημείο, όπου το βάθος της θάλασσας κυμαίνεται μεταξύ 6,5 και 7 μέτρων. Από το συμβάν δεν έχει παρατηρηθεί επί του παρόντος θαλάσσια ρύπανση, ενώ επανέλεγχος διενεργήθηκε με πρώτο ΦΩΣ ημέρας. Σύμφωνα με δήλωση του πλοιάρχου στο πλοίο υπάρχουν περίπου δέκα τόνοι καυσίμου (DIESEL) και πεντακόσσια σαράντα [540] κιλά λιπαντελαίων. Από το ΚΛΡ έχει τεθεί σε ετοιμότητα προσωπικό και υλικά – μέσα απορρύπανσης, ενώ το ΔΛΤΝΔ έχει ήδη αναθέσει στην ΕΤΑΙΡΙΑ «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος» το έργο της προστασίας του θαλάσσσιου περιβάλλοντος, πλην όμως λόγω του υψηλού κυματισμού δεν είναι εφικτή η προληπτική τοποθέτηση πλωτού απορροφητικού πέριξ του βυθισθέντος πλοίου. Αναφέρουμε ότι σύμφωνα με ανωτέρω σχετική, το εν θέματι πλοίο είχε επιθεωρηθεί στις 9/10-11-2013 από 2 επιθεωρητές ΚΛΡ στο πλαίσιο ελέγχου κράτους του Μνημονίου συνεννόησης Παρισίων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων ΠΔ 16/2011 [Α 36) και είχαν διαπιστωθεί σοβαρές ελλείψεις – αντικανονικότητες που οδήγησαν στο μέτρο της κράτησης στο λιμένα μας μέχρι αποκατάστασης τους.
Με το υπ’ αριθμ σχεδ. 6663/4-12-2013 έγγραφο του επισημαίνεται ότι το πλοίο δεν έχει προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για την αποκατάσταση των ελλείψεων αντικανονικοτήτων, οι οποίες οδήγησαν στο μέτρο της κράτησης του και επισημαίνεται οτι η περαιτέρω παραμονή του πλοίου με ελλιπή σύνθεση πληρώματος στο λιμένα Ακαντιά Ρόδου κρίνεται επισφαλής.
Υποδεικνύεται στη συνέχεια να μεριμνήσει άμεσα και σε συνεργασία με τον παρακολουθούντα το πλοίο Νηογνώμονα για την αποκατάσταση των ελλείψεων και αντικανονικοτήτων.
Κατά τις πληροφορίες τις οποίες συλλέξαμε ο πλοίαρχος του πλοίου παρόλο που δεν είχε κατάσχεση στο πλοίο παρά μόνο απαγόρευση για θέματα ασφαλείας δεν φρόντισε για την αποκατάσταση των παρατηρήσεων του πλοίου, προκειμένου να αναχωρήσει αυτό από το λιμάνι της Ρόδου.
Επίσης είχε ελλιπή σύνθεση, δεν είχε φροντίσει παρόλες τις οχλήσεις του Λιμεναρχείου να προμηθευτεί με κάβους κλπ. ώστε το πλοίο να είναι ασφαλές έστω και στη θέση που βρισκόταν.
Το βράδυ της 10-11-/12-2013 δεν ενημέρωσε κανένα είτε τηλεφωνικώς είτε μέσω VHF να ζητήσει βοήθεια ή ρυμουλκό προκειμένου, πριν επιδεινωθούν οι καιρικές συνθήκες, να πάει σε ασφαλές αγκυροβόλιο.
Μόλις οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν αντί να βοηθήσει ο πλοίαρχος και το πλήρωμά του, την όλη κατάσταση, εγκατέλειψαν το πλοίο και προσπάθησαν να πάνε στο ξενοδοχείο, αλλά τους εμπόδισε το Φυλάκιο του Λιμεναρχείου Ρόδου.
Το πλοίο παρέμενε με ελλιπή σύνθεση πληρώματος, χωρίς αποκατάσταση των παρατηρήσεων ασφαλείας με αποτέλεσμα να καθίσταται επισφαλές, όταν στην περιοχή πνέουν άνεμοι νοτιοανατολικοί άνω των 7BF.
Συνέπεια των ανωτέρω αδέξιων χειρισμών των μηνυομενων ήταν η συνεχής πρόσκρουση του πλοίου στο κρηπίδωμα στη θέση ΔΩΡΙΕΑΣ του Λιμένα Ακαντιά, δημιουργήθηκαν εκτεταμένες ζημιές στο κρηπίδωμα, ήτοι καταστροφή ανωδομών, επιστρώσεων σιδηροτροχιών ράμπας, προσκρουστήρων, περισυλλογή κλπ., ανέλκυση βαρέων αντικειμένων που βρίισκονταν στις πλάκε ποδός του κρηπιδώματος κλπ.
Επίσης αυτή τη στιγμή λόγω καιρικών συνθηκών είναι αδύνατον να έχουμε εικόνα της ύφαλης κατασκευής (στήλες) του κρηπιδώματος, αν δηλαδή υπάρχουν ρηγματώσεις ή σπηλαιώσεις από τις συνεχείς προσκρούσεις του πλοίου πάνω στο μέτωπο του κρηπιδώματος στη θέση ΔΩΡΙΕΑΣ όσο και στην αρχική του θέση προσδέσεως ΚΟΛΟΣΣΟΣ και ΔΙΑΓΟΡΑΣ.
Επειδή-
Οι παραπάνω ζημιές προεκτιμώνται σε 400.000 ΕΥΡΩ.
Οι πράξεις των μηνυομένων είναι ποινικώς διώκτες και αυτεπαγγέλτως.
Επειδή
Νομιμοποιούμαστε ενεργητικά να υποβάλουμε την παρούσα έγκληση ως κατά νόμο υπεύθυνοι για το λιμένα Ρόδου
Για τους λόγους αυτούς
Μηνύουμε τους ανωτέρω για τις άνω αξιόπονες πράξεις τους, ήτοι πρόκληση ναυαγίου τελεσθείσας από κοινού με ενδεχόμενο δόλο, για διακεκριμένη περίπτωση φθοράς πράγματος που χρησιμοποιείται για κοινό όφελος και για ρύπανση του περιβάλλοντος από κοινού
Και
ΖΗΤΟΥΜΕ
Να τους επιβληθεί η κατά νόμο προβλεπόμενη ποινή”.

Αχαρακτήριστη η συμπεριφορά του πλοιάρχου και του πληρώματος!
Μήνυση κατά της εταιρείας, στην οποία ανήκει το «Nour M», κατατέθηκε χθες από το Δήμο Ρόδου με αφορμή τη βύθιση του πλοίου και την πρόκληση ζημιών στο λιμάνι της Ακαντιάς. Ζητείται παράλληλα από το Δήμο και η καταβολή αποζημίωσης ύψους 400.000 ευρώ.
Ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου κ. Νίκος Ζωίδης, ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς και ο Λιμενάρχης κ. Γιώργος Σεφεριάδης ζήτησαν χθες την παρέμβαση του Εισαγγελέα Πρωτοδικών κ. Μπούτσικου, προκειμένου να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα που αφορούν την προσάραξη και το ναυάγιο του πλοίου «Nour M», να μην προκληθεί θαλάσσια ρύπανση και να αποκατασταθούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στα κρηπιδώματα του λιμένα της Ακαντιάς. (βλέπε επ’ αυτού και σελ. 4).
Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκε προχθές το βράδυ σύσκεψη στο γραφείο του δημάρχου κ. Στάθη Κουσουρνά υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου κ. Νίκου Ζωίδη. Συμμετείχαν ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς, ο λιμενάρχης Ρόδου κ. Γιώργος Σεφεριάδης, ο διευθυντής του Λιμενικού Ταμείου κ. Νώντας Αξιώτης, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του ΛΤΔ κ. Μαρίκα Δεληγιάννη, ο ναυτικός πράκτορας, εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας κ. Μιχάλης Ροδίτης, κυβερνήτες ρυμουλκών σκαφών του νησιού μας και υπηρεσιακοί παράγοντες.
«Ήρθα στη Ρόδο χθες το βράδυ προκειμένου να συμμετάσχω στην σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για να ληφθούν αποφάσεις και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που ανέκυψαν από τη βύθιση του πλοίου «Nour M». Δεν θα αναφερθώ στο ιστορικό του πλοίου και του φορτίου που μετέφερε. Μας ενδιαφέρει να μην προκληθεί ρύπανση στην περιοχή. Θέλουμε να απαντληθούν τα καύσιμα και ό,τι άλλο ρυπογόνο υλικό υπάρχει στο καράβι», δήλωσε ο κ. Νίκος Ζωίδης και πρόσθεσε πως έχει ειδοποιηθεί ήδη από το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου η εταιρεία που θα ασχοληθεί με το θέμα της άντλησης των καυσίμων.
«Θα πρέπει πάση θυσία να μεταφερθεί το πλοίο από το σημείο που έχει προσαράξει προκειμένου να μην δημιουργεί προβλήματα στους κατάπλους των πλοίων της ακτοπλοϊας στο λιμάνι της Ακαντιάς. Ήμασταν τυχεροί γιατί το σημείο, όπου προσάραξε το πλοίο είναι αυτό που κάνει τη μικρότερη δυνατή ζημιά. Φανταστείτε να είχε βουλιάξει στην μέση του λιμένα ή στην είσοδο του. Τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και προσθεσε, πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, το πλοίο δεν μπορεί να πλεύσει.
Ο κ. Νίκος Ζωίδης υπογράμμισε πως η λιμενική αρχή Ρόδου φρόντισε να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να αποφευχθεί η βύθιση του πλοίου αλλά η εταιρεία στην οποία ανήκει δεν ανταποκρίθηκε.
«Θα πρέπει να διαλυθεί το πλοίο και να πωληθεί ως σκραμπ. Τώρα θα πρέπει να γίνει η αποτίμηση των ζημιών και η αποκατάσταση τους. Έχει ενεργοποιηθεί ήδη το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου για να κάνει πλήρη αποτίμηση των ζημιών που έχουν προκληθεί. Από ό,τι φαίνεται και από ό,τι προέκυψε η λιμενική αρχή είχε φροντίσει να κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες για να αποφευχθεί το ναυάγιο αλλά η εταιρεία στην οποία ανήκει το πλοίο δεν ανταποκρίθηκε», δήλωσε ο κ. Ζωίδης.
«Χωρίς την προβολή καμίας αποζημίωσης η υπηρεσία ρυμουλκών, που είναι στο λιμάνι προσφέρθηκε αζημίως να μεταφέρει το πλοίο σε άλλο σημείο εντός των διεθνών χωρικών υδάτων και από κει στην Τουρκία. Και σε αυτό δεν υπήρξε ανταπόκριση από τον πλοίαρχο», δήλωσε ο κ. Νίκος Ζωίδης και πρόσθεσε πως αυτή η αδιαφορία από τα μέλη του πληρώματος και κυρίως τον πλοίαρχο δίνει τη δυνατότητα στο Δήμο Ρόδου να ζητήσει αποζημίωση για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν.
«Φαίνεται πως υπάρχουν ευθύνες, που έχουν να κάνουν με τη συμπεριφορά του πληρώματος. Αυτά είναι αντικείμενα δικαστικής διερεύνησης. Αυτός είναι ο λόγος που επισκεφθήκαμε τον εισαγγελέα Πρωτοδικών και του εκθέσαμε τα πραγματικά περιστατικά και εκείνος ανέλαβε να συντονίσει τη δικαστική διερεύνηση του θέματος. Για μας πρώτιστος στόχος είναι να αποφευχθεί περαιτέρω ζημιά, να μην προκληθεί μόλυνση στο θαλάσσιο περιβάλλον και να αποκατασταθούν οι ζημιές», δήλωσε ο κ. Νίκος Ζωίδης και πρόσθεσε πως θα προκύψουν οι ευθύνες από τη δικαστική διερεύνηση.
«Το μόνο που έχουμε να κάνουμε εμείς είναι να συντονίσουμε τις ενέργειες μας ώστε όλα να γίνουν γρήγορα για να γίνει η αποκατάσταση του λιμένα και των ζημιών που έχουν προκληθεί», τόνισε ο κ. Ζωίδης.
Σχετικά με την λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για την ασφαλή παραμονή του πλοίου στο λιμάνι της Ακαντιάς, ο κ. Ζωίδης δήλωσε:
«Αυτό που δηλώθηκε από τη Λιμενική αρχή είναι πως έχοντας γνώση των δυσμενών καιρικών συνθηκών που θα επικρατούσαν είχε προβεί σε ενημέρωση και ζήτησε συνεργασία από τον πλοίαρχο και το πλήρωμα για να προστατευθεί και το πλοίο και το λιμάνι κάτι που δεν υπήρξε».
Ο κ. Νίκος Ζωίδης δήλωσε πως ο πλοίαρχος και τα μέλη του πληρώματος ήταν στη Ρόδο. «Μόλις διαπιστώθηκε το μέγεθος των καιρικών φαινομένων η αδυναμία των κάβων να κρατήσουν το πλοίο, ο καπετάνιος και το πλήρωμα κατέβηκαν στην αποβάθρα και παρακολουθούσαν όλα όσα συνέβαιναν. Δύο ναυτικοί από το πλοίο “Πρεβέλης” έφεραν κάβους, ανέβηκαν πάνω στο “Nour M.” και με κίνδυνο της ζωής τους προσπάθησαν να το κρατήσουν. Το πλήρωμα του όμως δεν επέδειξε το απαιτούμενο ενδιαφέρον», δήλωσε ο κ. Νίκος Ζωίδης.
Στο γεγονός ότι ο Δήμος Ρόδου δια του Λιμενικού Ταμείου θα ζητήσει αποζημίωση ύψους 400.000 ευρώ αναφέρθηκε ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς σε συνέντευξή τύπου που παραχώρησε χθες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προχθές η ένταση του ανέμου την ημέρα του συμβάντος έφθασε τα 12 μποφόρ.
«Από τη πρώτη στιγμή ενεργοποιήσαμε τους μηχανισμούς για να αποφευχθεί η ρύπανση που προκαλείται σε τέτοιες περιπτώσεις. Είναι εδώ η εταιρεία με την οποία συνεργαζόμαστε. Έχει ενεργοποιηθεί από το πρωί και εφαρμόζονται οι κανονισμοί. Πρέπει άμεσα να αντληθούν οι επτά με δέκα τόνοι ντίζελ που είναι μέσα στο πλοίο», δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς και πρόσθεσε πως ο κεντρικός πράκτορας του πλοίου είχε δεσμευθεί πως η άντληση των καυσίμων θα ξεκινούσε σήμερα.
«Δυστυχώς η υπόσχεση αυτή δεν τηρήθηκε. Αυτό σημαίνει πως η εταιρεία δημιουργεί προβλήματα και δεν συνεργάζεται. Αποδείχθηκε πως δεν υπάρχει ασφάλεια για το πλοίο και έτσι ανακύπτουν και νομικά προβλήματα. Εμείς ξεκαθαρίσαμε τι θα κάνουμε. Ήδη καταθέσαμε μήνυση κατά της εταιρείας στην οποία ανήκει το πλοίο, των εκπροσώπων της, των μελών του πληρώματος και του πλοιάρχου», δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς και πρόσθεσε πως από την εταιρεία ζητείται αποζημίωση ύψους 400.000 ευρώ.
Ο δήμαρχος δήλωσε ακόμα πως θα γίνει εκτίμηση των ζημιών και από δύτη.

«Έχουν προκληθεί ζημιές στο κρηπίδωμα γιατί το πλοίο κτύπησε σε αυτά πολλές φορές. Κινούμαστε σε μια διαδικασία που έχει ως στόχο την απελευθέρωση του χώρου για να γίνεται ο ελλιμενισμός του Blue Star. Εγινε ήδη μια πρώτη εκτίμηση των ζημιών. Με την κατάθεση της μήνυσης διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δήμου και του δημοσίου», δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς.