Επιβάλλεται η ολοκλήρωση της Περιμετρικής Οδού

Την ανάγκη ολοκληρώσεως του έργου της περιμετρικής οδού πόλεως Ρόδου, επισημαίνει, με υπόμνημά του προς τον υφ/ργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ι. Μαγκριώτη, ο δήμαρχος κ. Χατζής Χατζηευθυμίου.

Κύριε Υφυπουργέ,
Σας υποβάλλουμε συνημμένα σύντομο ιστορικό του έργου «Περιμετρική οδός πόλης Ρόδου», το οποίο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα που υλοποιούνται στην πόλη της Ρόδου, δεδομένου ότι θα επιλύσει χρονίζοντα κυκλοφοριακά προβλήματα στο Κέντρο και στις συνοικίες της πόλης.
Σας υπενθυμίζουμε ότι η πόλη της Ρόδου, όντας η μοναδική θαλάσσια πύλη του νησιού, δέχεται σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο για την εξυπηρέτηση όλου του νησιού. Επίσης το σχεδιαζόμενο έργο της νέας εισόδου πόλης δεν μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα οφέλη αν στην κατάληξη δεν έχει κατασκευαστεί η Περιμετρική Οδός της Ρόδου η οποία θα αναλαμβάνει τη διάχυση του κυκλοφοριακού φόρτου στην πόλη.
Το έργο έχει χωριστεί σε τέσσερα τμήματα, εκ των οποίων το Α’ Τμήμα έχει κατασκευαστεί στα πλαίσια του ΕΠΟΑΛΑΑ, το τελευταίο τμήμα στα πλαίσια του ΠΕΠ Νοτίου Αιγαίου 2000-2006 και εκκρεμεί η υλοποίηση των Β’ και Γ’ τμημάτων. Για το Β’ τμήμα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των απαιτούμενων μελετών και η υλοποίηση του ανέρχεται στο ύψος των 13,2 εκ. ¤ πλέον απαλλοτριώσεων (15-20 εκ. ¤). Το Β’ τμήμα της περιμετρικής οδού αποτελεί το σημαντικότερο τμήμα της και είναι σίγουρο ότι θα αποσυμφορήσει την πόλη της Ρόδου.
Για το Γ’ τμήμα της Περιμετρικής οδού υπάρχει μόνο προμελέτη και ως εκ τούτου απαιτείται η εκπόνηση του συνόλου των μελετών που θα το καταστίσουν ώριμο προς δημοπράτηση. Παρ’ όλα αυτά, το τμήμα αυτό μπορεί να υποκατασταθεί λειτουργικά από υφιστάμενες οδούς της πόλης χωρίς ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα, αν φυσικά ολοκληρωθεί το Β’ τμήμα της οδού.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε επιπλέον διευκρίνιση και πληροφορία.
Συνημμένα
1. Ιστορικό του έργου
Ο Δήμαρχος Ροδίων
Χατζής Χατζηευθυμίου
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Η αρχική μελέτη ανατέθηκε με υπουργική απόφαση, από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (με επιβλέπουσα υπηρεσία τη Νομαρχία Δωδεκανήσου) στο μελετητικό γραφείο «ΔΡΟΜΟΣ ΑΕΜ-Ξ.Δημόπουλος-Κ.Ζέκκος-Δ.Τσιβίκης» στα πλαίσια της οποίας ολοκληρώθηκε η μελέτη οδοποιίας. Το σύνολο της οδού έχει μήκος 7.852μ. Λόγω αδυναμίας του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. να ολοκληρώσει την ωρίμανση το έργου έγκαιρα και να χρηματοδοτηθεί το σύνολο της οδού από ένα επιχειρησιακό πρόγραμμα, το έργο στη πράξη χωρίστηκε σε αυτόνομα λειτουργικά τμήματα που το καθένα εξυπηρετεί επιμέρους λειτουργίες, υπακούοντας βέβαια πάντα στην αρχική κατεύθυνση της μελέτης, αφού αλώστε η συγκεκριμένη οδός προβλέπεται και από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Πόλης. Τα τμήματα αυτά έχουν ω εξής :
Α. «Οδός σύνδεσης του νέου λιμένα, της μαρίνας και του καρνάγιου Ρόδου» (χ.θ. 0.000-2.000), προϋπολογισμού: 5.870.000¤, πλέον απαλλοτριώσεων. Κατασκευάζεται από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. με χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ο.Α.Λ.Α.Α.
Β. «Περιμετρική οδός πόλης Ρόδου – τμήμα από κόμβο Καλλιθέας μέχρι την οδό Σεφέρη» (χ.θ. 2.000-5.000)., προϋπολογισμού: 13.200.000¤, πλέον απαλλοτριώσεων (15 – 20 εκ. ευρώ)
Είχε ενταχθεί στο ΠΕΠ Ν. Αιγαίου 2000-2006 και είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία της απαλλοτρίωσης έως τη διαδικασία καθορισμού τιμής. Με ενστάσεις στο ΣτΕ, ακυρώθηκε έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων (το 2006), καθώς αυτοί εκδόθηκαν από το τμήμα ΠΕ.ΧΩ. Ρόδου της Περιφέρειας, αντί της αντίστοιχης υπηρεσίας του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και απεντάχθηκε εν τέλει από το ΠΕΠ Ν. Αιγαίου στις 30/12/2006. Ακολούθως ακυρώθηκε επί της ουσίας και η απόφαση απαλλοτρίωσης (το 2008).
Κατά τα άλλα η μελέτη έχει εγκριθεί με την με αρ. 179/2005 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Ροδίων και με τις με αρ. 2625/18-9-2004 και 4052/05-9-2005 αποφάσεις των Τεχνικών Υπηρεσιών Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου. καθώς και με τη με αρ. 344/27-11-2006 απόφαση Νομαρχιακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων.
Προφανώς απαιτείται η έγκριση τη Περιβαλλοντικής μελέτης από το ΥΠΕΚΑ (πιθανό ν απαιτηθεί η επικαιροποίηση της μελέτης, ενδεχομένως και η εξ’ απαρχής εκπόνηση της), η εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης και πιθανόν ο τυπικός επανέλεγχος της μελέτης προκειμένου να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ. Κατόπιν θα απαιτηθεί η οριστική ένταξη του έργου σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Μετά από αυτά θα πρέπει να γίνει η κήρυξη της απαλλοτρίωσης.
Γ. «Κατασκευή τμήματος της περιμετρικής οδού πόλεως Ρόδου από την οδό Γ. Σεφέρη έως τα Κρητικά», εκτιμώμενου προϋπολογισμού: 9.600.000¤, πλέον απαλλοτριώσεων, (χ.θ. 5.000-6.600). Υπάρχει μόνο η αρχική προμελέτη του έργου, από την πρώτη σύμβαση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. με το μελετητικό γραφείο «ΔΡΟΜΟΣ ΑΕΜ-Ξ.Δημόπουλος-Κ.Ζέκκος-Δ.Τσιβίκης».
Δ. Περιμετρική οδός πόλεως Ρόδου (τμήμα : Ρόδος – Κρητικά), προϋπολογισμού : 2.500.000¤, (χ.θ. 6.600-7.852). Το έργο στο συγκεκριμένο τμήμα διέρχεται έμπροσθεν του οικισμού «Κρητικά». Η τελική του μορφή είναι αστική και έχει στοιχεία κι ανάπλασης. Το έργο υλοποιήθηκε από τον Δήμο Ροδίων στα πλαίσια του ΠΕΠ Ν. Αιγαίου 2000-2006.