Επτά διεθνή επενδυτικά σχήματα, μεταξύ των οποίων οι μεγαλύτεροι διαχειριστές αεροδρομίων του κόσμου, σε συνεργασία με κορυφαίες τεχνικές εταιρείες όπως η Ελλάκτωρ, η J&P Αβαξ και η ΜΕΤΚΑ, αναμένεται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που βγάζει προς ιδιωτικοποίηση το ΤΑΙΠΕΔ. Στα διεθνή επενδυτικά σχήματα που θα αναμετρηθούν για να αναλάβουν τη διαχείριση και λειτουργία των αεροδρομίων για 30 έως 35 χρόνια συμμετέχουν οι Zurich Airport – J&P Aβαξ, Athens International Airport, Fraport – όμιλος Κοπελούζου, Aeroports De La Cote d’ Azur, Corporacion America – MΕΤΚΑ, Vinci – Ελλάκτωρ και Advent.
Τις επόμενες μέρες θα οριστικοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να ξεκαθαρίσει και το ύψος των τελών των αεροδρομίων, με τα οποία θα καλυφθούν οι λειτουργικές δαπάνες όσων δεν ιδιωτικοποιηθούν, θα χρηματοδοτηθούν οι άγονες γραμμές, οι οποίες απορροφούν 50 εκατ. ευρώ, ενώ θα καθοριστεί και το τέλος υπέρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2012, τα έσοδα από το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου, το λεγόμενο «σπατόσημο», ανήλθαν σε 235 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα τέλη που καταβάλλουν σε κάθε αναχώρηση οι επιβάτες και τα οποία έχουν καθοριστεί σε 12 ευρώ για τις εντός Ε.Ε. χώρες και σε 22 ευρώ για τις εκτός.
Από τους πόρους αυτούς ένα τμήμα, που ανέρχεται σε 75 εκατ. ευρώ, δίνεται υπέρ του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Με βάση την κατανομή των κονδυλίων, τα 56 εκατ. ευρώ πηγαίνουν υπέρ του αεροδρομίου και τα υπόλοιπα 18,7 εκατ. υπέρ της ΥΠΑ. Συνολικά, δηλαδή, οι πόροι που απομένουν (πέραν του τέλους υπέρ των αναγκών του «Ελ. Βενιζέλος») είναι 178 εκατ. ευρώ και καλύπτουν όλες τις παραπάνω υποχρεώσεις (άγονες, λειτουργία ΥΠΑ, έργα εκσυγχρονισμού – αναβάθμισης αεροδρομίων).
Το «σπατόσημο» είναι ένα ανταποδοτικό τέλος, όμως θεωρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος «καταπίνουν» οι μαύρες τρύπες του Προϋπολογισμού. Στην κυβέρνηση και στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων και της αναθεώρησης της τιμολογιακής πολιτικής του «σπατόσημου», πασχίζουν να διασφαλίσουν τα έσοδα που θα δώσουν και στο μέλλον τη λειτουργική αυτάρκεια της ΥΠΑ, ώστε η υπηρεσία να μην επιβαρύνει με δαπάνες τον κρατικό προϋπολογισμό. Συγχρόνως, όμως, πρέπει να αποσαφηνιστεί η τύχη που θα έχει το «σπατόσημο» που καταβάλλεται στο «Ελ. Βενιζέλος», από το οποίο επίσης έχει έσοδα η ΥΠΑ.
Στο άρθρο 26 της σύμβασης παραχώρησης του 1995 για το αεροδρόμιο στα Σπάτα αναφέρεται ότι το τέλος αυτό θα εισπράττεται μέχρι τον Νοέμβριο του 2014, χωρίς να προσδιορίζεται με σαφήνεια τι θα γίνει μετά. Εν όψει όμως της παραχώρησης και νέου πακέτου μετοχών του Δημοσίου στο αεροδρόμιο, το θέμα πρέπει να έχει αποσαφηνιστεί τους επόμενους μήνες καθώς αποτελεί έναν πολύ σημαντικό πόρο. H αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα προχωρήσει σε δύο ομάδες.
H ομάδα α’ περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Kέρκυρας, Xανίων, Kεφαλονιάς, Zακύνθου, Aκτίου, Kαβάλας και η ομάδα β’ τα αεροδρόμια Pόδου, Kω, Σάμου, Mυτιλήνης, Mυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Aνάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει από την πλευρά των επενδυτών, το TAIΠEΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Aλεξανδρούπολης, Aράξου, Kαλαμάτας και Nέας Aγχιάλου για την ομάδα α’ και τα αεροδρόμια Xίου, Kαρπάθου, Nέας Aγχιάλου και Λήμνου για την ομάδα β’.
Με βάση τον σχεδιασμό, τα 16 αεροδρόμια που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν θα περάσουν σε μια Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων, η οποία θα πρέπει επίσης να διασφαλίσει πλήρως τους πόρους για τη λειτουργία και τη συντήρηση των αεροδρομίων αυτών.