Ερώτηση στη Βουλή για τις βιντζότρατες

Ερώτηση για τις βιντζότρατες της Λέρου υπέβαλε στις 15 Δεκεμβρίου 2009 στην Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Κατερίνα Μπατζελή, ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Δωδεκανήσου καθηγητής Δημήτρης Κρεμαστινός.
Με αφορμή την επικείμενη λήξη της παράτασης χρήσης που θα δημιουργήσει μεγάλο οικονομικό πρόβλημα στις οικογένειες της Λέρου που ζουν κυρίως από την αλιεία με βιντζότρατες, ο κ. Κρεμαστινός ζητά από την Υπουργό δίκαιη επίλυση του θέματος που θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να προβλέπει αποζημίωση, ιδιαίτερα αν η απόφαση για απόσυρση καταστεί αμετάκλητη.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Κρεμαστινού έχει ως εξής:
«Κυρία Υπουργέ,
Ως γνωστόν στη χώρα μας η αλιεία παραδοσιακά πραγματοποιείται με βιντζότρατες ή μηχανότρατες.
Με προεδρικό διάταγμα του 1979 αποφασίστηκε η σταδιακή απόσυρση των βιντζότρατων έως το 1996, με το σκεπτικό ότι μέχρι το 1996 θα είχαν ούτως ή άλλως “γεράσει” τα σκάφη και τα μηχανήματα.
Με τον “Κανονισμό της Μεσογείου” για κάθε βιντζότρατα που αποσύρονταν μέχρι το 2000, δινόταν αποζημίωση 2.000.000 δρχ. Ετσι, από τις 1000 αρχικά βιντζότρατες απομένουν σήμερα 440.
Οι καταληκτικές ημερομηνίες δεν τηρήθηκαν -όχι χωρίς ευθύνη της πολιτείας- ενώ και παρά την περί απόσυρσης απόφαση, δόθηκαν ενδιαμέσως κάποιες νέες άδειες. Επιπλέον η συντήρηση δεν εποπτευόταν, μεταβαλλόταν σε αντικατάσταση μηχανημάτων και έτσι μερικές βιντζότρατες από το 1979 είναι ακόμα εν ενεργεία.
Αργότερα, το 2006 η Ελλάδα υπέβαλε πρόταση παρέκκλισης της Ελλάδας για τις βιντζότρατες η οποία έγινε αποδεκτή και δόθηκε παράταση που λήγει τον Απρίλιο του 2010.
Το αίτημα παρέκκλισης περιλάμβανε ένα σχέδιο διαχείρισης που προέβλεπε εν ολίγοις τα παρακάτω:
1. Επιστημονική έκθεση με τεκμηριωμένα στοιχεία ότι δεν καταστρέφεται η “ποσειδωνία”.
2. Ελέγχους λειτουργίας του σκάφους.
3. Παρακολούθηση του σκάφους, ώστε να μην υπάρχει παράνομη αντικατάσταση ή μετεσκεύαση.
Το θέμα αφορά όλη τη νησιωτική Ελλάδα αλλά ιδιαίτερα για τα μικρά νησιά έχει ζωτική σημασία.
Ειδικότερα, η Λέρος διαθέτει αυτή τη στιγμή 13 βιντζότρατες και μόνο 4 μηχανότρατες. Η οικονομία του νησιού βασίζεται κατά κύριο λόγο στην αλιεία και η οριστική απόσυρση -και μάλιστα χωρίς αποζημίωση- θα αποτελούσε πραγματικό πλήγμα για τις οικογένειες των αλιέων που τις χρησιμοποιούν.
Είναι κατά συνέπεια λογικό να γίνει αποδεκτό το αίτημα για δίκαιη επίλυση του θέματος. Σε οποιαδήποτε όμως περίπτωση, είναι αδιανόητο να μην αποζημιωθούν οι άνθρωποι εάν αναγκαστούν να σταματήσουν τώρα την επαγγελματική τους δραστηριότητα.

Ερωτάται η κ. Υπουργός
• Πώς προτίθεται να επιλύσει το πρόβλημα των ιδιοκτητών βιντζότρατων, προτού εξελιχθεί σε μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα για το νησί της Λέρου;».