«Η χαμηλή κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών, οι χαμηλές τιμές, οι προσφορές και οι εκπτώσεις, χαρακτήρισαν έντονα και τη σεζόν 2013. Απαιτείται σειρά ετών με σταθερότητα, ήρεμο περιβάλλον, θετικές εικόνες και σταθερή, εντατική προσπάθεια παρουσίας στις τουριστικές αγορές για να βελτιωθεί η κατάσταση. Οι επιχειρήσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου εδώ και καιρό».
Αυτό τονίζει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή της στη «δ», η αντιπρόεδρος της ΕΞΡ κ. ¶ντα Καραγιάννη και προσθέτει πως η δύσκολη κατάσταση που υπάρχει οδηγεί τα ξενοδοχεία στο να αναζητούν ρευστότητα μέσα από την χαμηλή τιμολόγηση των δωματίων και τις μεγάλες προσφορές.
«Έχουν βάλει σημαία τον τουρισμό και ενώ η υπουργός τουρισμού και το υπουργείο δραστηριοποιούνται έντονα στην κατεύθυνση ανάπτυξης, το κράτος δεν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να εξασφαλίσει περιβάλλον θετικό για τη δραστηριότητα. Επανειλημμένα το έχει επισημάνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Α. Καμπουράκης με κάθε ευκαιρία προς τα αρμόδια υπουργεία», δηλώνει η κ. Καραγιάννη και προσθέτει πως η ασφυξία των επιχειρήσεων του κλάδου θα πονέσει πιο πολύ το κράτος.
Σε ερώτηση σχετικά με το σύστημα “All Inclusive” η κ. Καραγιάννη δηλώνει:
«Η ενοχοποίησή του για τα προβλήματα της αγοράς πλέον δεν πείθει γιατί όλοι έχουν αντιληφθεί ότι ο καταναλωτής έχει την τελευταία λέξη».
Η συνέντευξη της κ. ¶ντας Καραγιάννη, αναλυτικά:
• Η τουριστική σεζόν του 2013 έκλεισε με καλά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τις αφίξεις. Πήγαν τόσο καλά όσο αναμένονταν και τα έσοδα;
Οι επιχειρήσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου εδώ και καιρό. Η χαμηλή κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών, οι χαμηλές τιμές, οι προσφορές και οι εκπτώσεις, χαρακτήρισαν έντονα και τη σεζόν 2013. Απαιτείται σειρά ετών με σταθερότητα, ήρεμο περιβάλλον, θετικές εικόνες και σταθερή, εντατική προσπάθεια παρουσίας στις τουριστικές αγορές για να βελτιωθεί η κατάσταση. Αυτό σημαίνει η αυθόρμητη ζήτηση να υπερτερεί του yeld management, της πιεστικής παρακίνησης με προσφορές και χαμηλές τιμές που δημιουργεί ευκαιρίες σε μίγμα πελατών οι οποίοι χαρακτηρίζονται από τη χαμηλή καταναλωτική δύναμη ενώ παράλληλα, συνειδητά αποτρέπει το κοινό στο οποίο πρέπει να στοχεύει η Ρόδος για να στηρίξει την τοπική οικονομία.
Η οικονομική κατάσταση δεδομένης της έλλειψης ρευστότητας και της απουσίας στήριξης από τις τράπεζες, χαρακτηρίζεται έντονα από την αδυναμία των επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Η κατάσταση οδηγεί τα ξενοδοχεία να αναζητούν ρευστότητα μέσα από την χαμηλή τιμολόγηση των δωματίων, τις μεγάλες προσφορές και παρατηρούμε ότι οι Τ.Ο. έχουν γίνει αναγκαστικά, σημαντικοί χρηματοδότες (τραπεζίτες) με αποτέλεσμα τα μικρότερα έσοδα στις επιχειρήσεις οι οποίες ασφυκτυούν. Εδώ χρειάζεται αλλαγή στις συμφωνίες ρυθμίσεων προς ΙΚΑ, εφορία, τράπεζες με χαμηλότερες δόσεις ή και καθόλου, κατά τη διάρκεια του χειμώνα και υψηλότερες κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Η ασφυξία, θα πονέσει πιο πολύ το κράτος που επιμένει ενώ βλέπει ότι οι εισπρακτικές μέθοδοι δεν είναι σχεδιασμένες αποτελεσματικά. Ενώ έχουν βάλει σημαία τον τουρισμό και ενώ η υπουργός τουρισμού και το υπουγείο δραστηριοποιούνται έντονα στην κατεύθυνση ανάπτυξης, το κράτος δεν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να εξασφαλίσει περιβάλλον θετικό για τη δραστηριότητα. Επανειλημμένα το έχει επισημάνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου με κάθε ευκαιρία προς τα αρμόδια υπουργεία.
• Είναι θετικά τα μηνύματα για τη σεζόν του 2014 και τι πρέπει να γίνει για να μην ανατραπούν οι θετικές ενδείξεις;
Ήρεμο πολιτικό κλίμα, εστίαση στην ανάγκη να μη διαταραχθεί η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, συνεχής επικοινωνία με τις αγορές, συστηματική και στοχευμένη προβολή σε όλο το χαρτοφυλάκιο που θεωρητικά προσφέρουμε αλλά πρέπει να το παρουσιάσουμε πρακτικά και με σύγχρονες μεθόδους. Η παρουσία μας κάθε φορά πρέπει να είναι σύγχρονη και εμπλουτισμένη με νέα προϊόντα και τεχνολογία αιχμής.
• Πώς θα επιτευχθεί η επιμήκυνση της σεζόν καθώς για άλλη μια χρονιά μείναμε στην προετοιμασία;
Η προετοιμασία που αναφέρετε, έχει πάει ένα βήμα πιο μπροστά από κάθε άλλη φορά. Είναι πλέον συνείδηση όλων η ανάγκη επιμήκυνσης για την επιβίωσή μας. Είναι μονόδρομος που ΕΜΕΙΣ θα τον βαδίσουμε με κόπο, όπως φαίνεται. Θετικές είναι οι συζητήσεις που έχουν ανοίξει με tour operators, όπως η TUI, αλλά και με άλλες αγορές. Όμως, όλα είναι θέμα οικονομίας, άλλοι προορισμοί έχουν τις προγραμματισμένες πτήσεις και το σχεδιασμό στους μήνες που διεκδικούμε και δεν είναι εύκολο να το ανατρέψουμε ή να διεισδύσουμε μερικώς. Επί πλέον όλα αυτά που συζητάμε, τα εναλλακτικά τουριστικά προϊόντα που ταιριάζουν σ’ αυτή την περίοδο, δεν έχουν «τυποποιηθεί» αλλά και δεν έχουν αξιοποιηθεί. Για παράδειγμα, η ιστιοπλοϊα είναι άθλημα που μπορεί να φθάσει μέχρι το Νοέμβριο και να φέρει αρκετό κόσμο προς όφελος της τοπικής αγοράς και οικονομίας. Βασικές υποδομές για ελλιμενισμό ικανού αριθμού σκαφών, τουαλέτες, ντους, δεν διαθέτει… η Ρόδος! Με ικανοποίηση βλέπουμε τις βάσεις που θέτει ο θρησκευτικός τουρισμός στον τόπο μας με τη συνεργασία, της Μητρόπολης, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, του Υπουργείου Τουρισμού. Το προϊόν υπάρχει, απαιτείται τυποποίηση, ασφάλεια, διαδικασίες υποδοχής και προβολή, η αγορά περιμένει! Υπάρχουν πολλές ομάδες στο νησί με ενδιαφέρον στο φυσικό περιβάλλον, είδη προς εξαφάνιση, τα αρχαιολογικά σημεία, τα σπορ, τα πολιτιστικά, την παράδοση, αρχιτεκτονική, ιστορία κλπ, τα οποία δεν έχουν ενταχθεί στο πλαίσιο του εναλλακτικού τουρισμού που εμπλουτίζει το προϊόν. Ωστόσο, κατά τη γνώμη μου, χρειαζόμαστε άμεσα την αλληλεπίδραση, βήμα σε νέους ανθρώπους, το άνοιγμα της σκέψης για μια νέα αντίληψη που περιλαμβάνει όλα τα «εναλλακτικά» τα οποία αναδεικνύουν τη μοναδικότητα του τόπου. Η διαδικασία μάρκετινγκ περιλαμβάνει τη δημιουργία-τυποποίηση του προϊόντος, τη δικτύωσή του για αποτελεσματική διανομή, τη σύγχρονη προβολή του.
• Γιατί θεωρείτε πως δεν άρχισε να εφαρμόζεται από φέτος το πρόγραμμα για τους τουρίστες της τρίτης ηλικίας; Μετά τη σύσκεψη που έγινε στη Ρόδο αισιοδοξείτε πως όλα θα πάνε καλά και θα ξεκινήσουν οι αφίξεις από το Μάρτιο του 2014;
Το εγχείρημα με τα ταξίδια περίθαλψης Γερμανών τρίτης ηλικίας, είναι νέο project (έργο) που έχει να αντιμετωπίσει και να διασφαλίσει μια σειρά από θέματα. Είναι ένα νέο δίκτυο διανομής πέρα από τα κλασικά που γνωρίζουμε μέσω tour operator. Εμείς έχουμε το προϊόν, έχουν γίνει οι επισκέψεις στις υποδομές, πρέπει από την πλευρά τους να λύσουν όλα τα θέματα και να ολοκληρώσουν το σχεδιασμό για την άνοιξη 2014. Πέρα όμως από αυτά, καταλαβαίνουμε ότι η πόλη θα γίνει ελκυστικός προορισμός για αυτό το τμήμα της αγοράς – άτομα Γ’ ηλικίας με κινητικά ή όχι προβλήματα- όταν βελτιώσουμε υποδομές που εμποδίζουν την απρόσκοπτη κυκλοφορία στα πεζοδρόμια, εξασφαλίσουμε νοσηλευτές με γνώση της γερμανικής ή άλλης γλώσσας, μικρές διευκολύνσεις για την ομαλή παραμονή τους και προτάσεις για δραστηριότητες και ψυχαγωγία. Τα ξενοδοχεία διαθέτουν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξή του γιατί κάθε χρόνο, υποδεχόμαστε αντίστοιχες ομάδες στην πόλη ή σε άλλες τουριστικές περιοχές. Με την ευκαιρία του σχεδιασμού του συγκεκριμένου πακέτου από την πλευρά μας, έχουμε εμπλουτίσει το προϊοντικό χαρτοφυλάκιό μας και πρέπει να το αξιοποιήσουμε άμεσα σε άλλες αγορές παράλληλα. πχ ιταλική αγορά με οργανωμένες ενώσεις συνταξιούχων, ρωσική, πολωνική, σκανδιναβική κ.α. αγορές που αντιμετωπίζει βαρύ χειμώνα κλπ, χωρίς να εξαρτώμεθα από μία αγορά μόνο.
• Σε ποιες τουριστικές εκθέσεις η Ρόδος θα πρέπει να τα δώσει όλα ώστε να επιτευχθεί η αύξηση των αφίξεων το καλοκαίρι του 2014;
Το σημαντικό είναι να κάνουμε πράγματα για τις αγορές. Οι εκθέσεις είναι μέρος των σχεδιασμένων δράσεων, απαραίτητες για το βήμα που δίνουν να επικοινωνήσουμε με συνεργάτες, το δίκτυο διανομής, επαγγελματίες πράκτορες που αναζητούν συνεργασίες με προορισμούς, καταναλωτικό κοινό που διαμορφώνει την απόφασή του για διακοπές. Πέρα όμως από τις εκθέσεις έχουμε πολλές ευκαιρίες να επικοινωνούμε με αφορμή θέματα, προϊόντα που προβάλλουμε πχ γαστρονομία, πολιτισμό μέσα από διαφορετικές διοργανώσεις. πχ workshop, road shows, forum, συνέδρια, πολιτιστικές εκδηλώσεις κλπ. Εμείς πρέπει να έχουμε έτοιμα καλοσχεδιασμένα και υλοποιήσιμα προϊόντα που πείθουν με το περιεχόμενο, την παρουσία και το συναίσθημα που δημιουγούν, κυρίως όμως με το όφελος στους tour operators, τα δίκτυα διανομής, τις νέες αγορές που ανοίγουμε. Η διαδικασία είναι συνεχής, εντατική, συστηματική, στοχευμένη.
• Η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Ρόδου προχωρά. Θα επηρεάσει αρνητικά τον τουρισμό αυτή η εξέλιξη αν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες τους επόμενους μήνες;
Το αεροδρόμιο παρά το ό,τι συνεισφέρει με τεράστια έσοδα στο ελληνικό κράτος δεν δίνει αναποδοτικά οφέλη στο νησί και διατηρεί υποδομές που δε μας τιμούν. Κλιμάκια από αεροπορικές εταιρείες και tour operators, έχουν κατά καιρούς καταγράψει τα προβλήματα και έχουν φθάσει μέχρι τον αρμόδιο υπουργό για να μειώσουν την ταλαιπωρία που υφίστανται οι τουρίστες από τις οπισθοδρομικές διαδικασίες. Όσο καλή θέληση και να υπάρχει στους επικεφαλής του αεροδρομίου, το πρόβλημα ξεκινάει από το κράτος, τη γραφειοκρατία, τη βούληση. Αυτό που εισπράττουμε ως Ροδίτες είναι η έλλειψη σεβασμού, στον άνθρωπο που χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες του αεροδρομίου (τουαλέτες, παράδοση αποσκευών, αίθουσες, σκάλες κλπ) και στα χρήματα που εισπράτουν από τον τόπο μας.
Εμείς θέλουμε καλές υπηρεσίες, σύγχρονες και ανταγωνιστικές σε χαμηλές τιμές. Τα αεροδρόμια σήμερα συναγωνίζονται σε αξία και συμμετοχή στο ταξίδι, τους προορισμούς και συμπληρώνουν το εμπορικό ισοζύγιο. Μας αξίζει αεροδρόμιο που προσδίδει προστιθέμενη αξία με καλή τιμή το τουριστικό προϊόν μας.
• Πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το περίφημο “βραχιολάκι” καθώς δεν έχουν εκλείψει τα παράπονα για τις παρενέργειες από την εφαρμογή του; Μετά τη συζήτηση που έγινε στο ΕΒΕΔ πώς θα αντιμετωπίσει το θέμα και η ΕΞΡ;
Οι προορισμοί που είναι πελατοκεντρικοί δημιουργούν και προσαρμόζουν προϊόντα στις ανάγκες των καταναλωτών. Το σύστημα All Inclusive ανταποκρίνεται σ’ αυτό, έχει καθιερωθεί από την αγορά όπως και τόσα άλλα που παρακολουθούμε ότι μετατρέπουν και εξελίσσουν κατά καιρούς τις εμπορικές επιχειρήσεις. Η ενοχοποίησή του για τα προβλήματα της αγοράς πλέον δεν πείθει γιατί όλοι έχουν αντιληφθεί ότι ο καταναλωτής έχει την τελευταία λέξη. Επιμένω σε δύο θέματα: 1) την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών και διατροφής στα ξεν/χεία που διαθέτουν το σύστημα. Προσκαλώ να επισκεφθούν και να φάνε στο μπουφέ των ξεν/χείων, όσοι δεν το έχουν κατανοήσει και να χαρούν τις υπηρεσίες σπορ και ψυχαγωγίας. 2) να επαναληφθεί η έρευνα που αφορά τις δραστηριότες των τουριστών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Θα θυμήσω προηγούμενη έρευνα από την επιστημονική ομάδα της ΔΕΤΑΠ στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, στην οποία είδαμε ότι οι πελάτες των ΑΙ ξεν/χείων ενοικιάζουν αυτ/τα, επισκέπτονται τα μνημεία, ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ στο νησί. Ο σεβασμός στον τουρίστα εξωξενοδοχειακά που αφορά την ποιότητα υπηρεσιών, την προσφορά αυθεντικών, τοπικών, ποιοτικών προϊόντων με το «μύθο» τους που θα συναρπάσει, την ποικιλία και διαφορετικότητα, τις καλές τιμές σε αντιστοιχία με την αξία, τις προτάσεις που πρέπει να εξελίσσονται και να κεντρίζουν το ενδιαφέρον, την προβολή τους πριν την άφιξη του πελάτη, την πληροφόρηση για όλα τα παραπάνω και για το πού θα τα βρει, πώς θα πάει, είναι μερικά από αυτά που ίσως πρέπει να προσέξουμε περισσότερο, γιατί ο πελάτης ΕΔΩ είναι και ΠΡΟΘΥΜΟΣ να δει, να εξερευνήσει, να απολαύσει και η αγορά μας είναι ελκυστική και σύγχρονη. Είμαστε έτοιμοι για να συνεργαστούμε στον εμπλουτισμό των προτάσεων με επί πλέον πράγματα που δεν πρέπει να παραλείψει να επισκεφθεί ο επισκέπτης της Ρόδου.
• Την ΕΞΡ, επισκέπτονται σχολεία στα πλαίσια εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Τι αποκομίζουν τα παιδιά από αυτή τη δραστηριότητα;
Δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια επισκέπτονται την ΕΞΡ, στα πλαίσια της ευέλικτης εκπαιδευτικής ζώνης με συγκεκριμένα θέματα ή για να λάβουν πληροφορίες για συγκεκριμένα projects. Για παράδειγμα, παιδιά της 6ης δημοτικού του πειραματικού σχολείου, είχαν θέμα τα τουριστικά επαγγέλματα και τη συμβολή τους στην τοπική οικονομία. Αναπτύξαμε τη λειτουργία ενός ξεν/χείου, τα τμήματα της επιχείρησης, τη μεγάλη συμβολή κάθε εργαζόμενου στο τουριστικό προϊόν και τα συνδέσαμε με την τοπική οικονομία. Η αλληλεπίδραση είναι όφελος και για τα δύο μέρη, οι προτάσεις των παιδιών έχουν έμπνευση πχ υποστήριξαν την ανάπτυξη τουρισμού τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο. Με γυμνάσια και λύκεια, συνεργαζόμαστε στην ανάπτυξη θεμάτων, όπως οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, το ελληνικό πρωινό στα ξεν/χεία, τον θαλάσσιο τουρισμό, τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες στον ξεν/χειακό τομέα και άλλα. Η ΕΞΡ με χαρά υποδέχεται εκπαιδευτικές ομάδες και προσφέρει εμπειρία, τεχνογνωσία στους νέους, απαντά στα ερωτήματά τους με στόχο η γνώση και ενημέρωση να αποτελέσει εκπαιδευτικό εργαλείο και στήριγμα στις τον επαγγελματικό προσανατολισμό, τη γνώση της αγοράς και τοπικής οικονομίας και τις διεξόδους που θα δώσουν ανάπτυξη και φωτεινό μέλλον στη ζωή τους