«Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ καθιστούν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν»

«Για να υπάρξει έξοδος από την κρίση πρέπει η χώρα να μπει σε τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης. Συνεπώς για να πούμε ότι από την ύφεση πάμε στην ανάκαμψη και στη συνέχεια στην ανάπτυξη πρέπει να αποφασίσουμε ότι θα γίνουν μεταρρυθμίσεις ουσίας, διαφορετικά η Ελλάδα θα συνεχίσει να χαροπαλεύει όταν η Ευρώπη θα αρχίσει να ανακάμπτει από την κρίση και στη συνέχεια θα αρχίσει να ευημερεί».
Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορομηλάς και προσθέτει πως η ανάπτυξη απαιτεί ουσιαστικές ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις.
«Μακάρι να διαψευστώ αλλά δεν πιστεύω ότι θα βγει η χώρα στις αγορές με ευνοϊκούς όρους το 2014 εκτός αν υπάρξει πλήρης επίτευξη των στόχων, κάτι που δεν φαίνεται να γίνεται. Πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις εκείνες που θα επιτρέψουν τη δημιουργία και τη διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος, χωρίς αυτό να επιτευχθεί με άλλα φοροεισπρακτικού χαρακτήρα μέτρα», δηλώνει ο κ. Κορομηλάς. Σε ερώτηση σχετικά με τις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών, δηλώνει:
«Κανείς δεν μπορεί να πει ότι τα νομοθετήματα αυτά είναι τέλεια αλλά κανείς δεν μπορεί να πει ότι ακολουθούν την αποτυχημένη πρακτική των παλαιοτέρων γιατί έχουν πολλά θετικά στοιχεία τα οποία μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα με τις απαραίτητες αλλαγές».
Σχετικά με το θέμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που τέθηκε και στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε προχθές στο ξενοδοχείο “Rodos Palace” o κ. Κορομηλάς υπογραμμίζει πως αν «η πολιτική ηγεσία υποκύψει στην παράλογη αυτή απαίτηση της τρόικα θα σπείρει ανέμους και φυσικά θα θερίσει θύελλες».
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:
• Η νέα επίσκεψη του κλιμακίου της τρόικας άνοιξε και πάλι το θέμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ. Θεωρείτε πως μπορεί να διατηρηθεί το ειδικό καθεστώς ή θα ισοπεδωθεί και αυτό εξαιτίας των αξιώσεων των Ευρωπαίων;
Θεωρώ ότι οι απαιτήσεις της τρόικα για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου θα πέφτουν πάντα στο τραπέζι των συζητήσεων όταν επισκέπτονται τη χώρα μας. Αυτοί οι άνθρωποι, οι οποίοι βλέπουν μόνο νούμερα ίσως να γνωρίζουν τα νησιά μας μόνο από φωτογραφίες, ντοκιμαντέρ ή στην καλύτερη περίπτωση αν πήγαν σε κάποιο από αυτά για διακοπές. Δεν γνωρίζουν τι σημαίνει να μένεις σε νησί το χειμώνα, δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτούς που προτίμησαν να ζήσουν και να κάνουν οικογένειες στη νησιωτική χώρα έχοντας να αντιμετωπίσουν πολλές δυσκολίες. Αυτοί και οι, ευτυχώς ελάχιστοι, Νενέκοι που τους «ρίχνουν» τέτοιου είδους ιδέες, ας συνειδητοποιήσουν πια ότι δεν θα αντιμετωπισθεί το δημοσιονομικό πρόβλημα με την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου. Εξ’ άλλου, όπως αποδείχθηκε από τη μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.Φο.Μ.) σε συνεργασία με το 12ο Περιφερειακό Τμήμα Δωδεκανήσων του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα από μια τέτοια πράξη είναι ελάχιστο.
• Είναι διατεθειμένη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να διατηρήσει το ειδικό αυτό καθεστώς που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα των νησιών;
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, θέλω να πιστεύω, ότι αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες των νησιών και τα επιπλέον προβλήματα που έχουν οι κάτοικοί τους, άρα μπορεί να καταλάβει ότι αν υποταχθεί στις απαιτήσεις της τρόικα το μόνο που θα καταφέρει είναι να γιγαντώσει τα προβλήματα. Δεν θα αυξηθούν τα έσοδα από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος, αντίθετα θα μειωθούν. Το πόρισμα της μελέτης του Ι.Ο.Φο.Μ. είναι σαφέστατο και το γνωρίζει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, γιατί η μελέτη αυτή παραδόθηκε στον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Γ. Μαυραγάνη. Αν λοιπόν η πολιτική ηγεσία υποκύψει στην παράλογη αυτή απαίτηση της τρόικα θα σπείρει ανέμους και φυσικά θα θερίσει θύελλες.
• Θεωρείτε πως τώρα υπάρχουν περισσότεροι λόγοι για τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ;
Φέτος, από αυτά που γνωρίζω, ο τουρισμός στα Δωδεκάνησα και γενικά στα νησιά του Αιγαίου πήγε πολύ καλά με αποτέλεσμα να αρχίζει να ζωγραφίζεται στα πρόσωπα όλων ένα συγκρατημένο χαμόγελο αισιοδοξίας για το μέλλον. Η διατήρηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., όπως γνωρίζετε πολύ καλά, καθιστά ιδιαίτερα ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν συνεπώς μπορεί και συμβάλει τα μέγιστα στην οικονομική ανάκαμψη και στη συνέχεια στην περαιτέρω ανάπτυξη των νησιών μας.
• Το Οικονομικό Επιμελητήριο ανέλαβε στην περιοχή μας να εκπονήσει μελέτη για την κατάσταση της τοπικής οικονομίας. Πώς θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα συμπεράσματα που θα προκύψουν;
Κατ’ αρχήν θα ήθελα μέσα από τις φιλόξενες στήλες της εφημερίδας σας να συγχαρώ τη Διοίκηση του 12ου Περιφερειακού Τμήματος Δωδεκανήσων του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας για τις πρωτοβουλίες που λαμβάνει και τις δράσεις που αναπτύσσει, πρωτοβουλίες και δράσεις που ακούγονται πολύ και εκτός των Δωδεκανήσων, πρωτοβουλίες και δράσεις οι οποίες αναδεικνύουν το θεσμό, πρωτοβουλίες και δράσεις που δείχνουν ότι οι οικονομολόγοι, οι λογιστές και οι φοροτεχνικοί αφουγκράζονται τις ανησυχίες της κοινωνίας και επιδιώκουν να βρουν, και βρίσκουν, τις λύσεις. Η μελέτη που θα εκπονηθεί από το Ο.Ε.Ε. είμαι σίγουρος ότι θα απεικονίσει την πραγματική κατάσταση της οικονομίας σε τοπικό και όχι μόνο επίπεδο και παράλληλα θα προτείνει και τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν από όλους τους φορείς για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη.
• Πώς λειτούργησαν επί της ουσίας οι αλλαγές που καθιερώθηκαν από φέτος στο φορολογικό σύστημα; Υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν πως θα υπάρξουν και άλλες αλλαγές;
Από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα οι περίπου 370 νόμοι με φορολογικού περιεχομένου διατάξεις, τα κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθέντα περίπου 150 προεδρικά διατάγματα, οι πάνω από 17.000 υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι διαταγές και οι αγνώστου αριθμού ατομικές διοικητικές λύσεις δημιούργησαν ένα πολύπλοκο και δύσχρηστο φορολογικό σύστημα με αποτέλεσμα αφ’ ενός τη δυσχέρεια στην εφαρμογή του από τους φορολογούμενους αλλά και από τις ίδιες τις φορολογικές υπηρεσίες, με αρκετές περιπτώσεις παρερμηνείας εις βάρος και των φορολογουμένων αλλά και του ιδίου του κράτους, και αφ’ ετέρου τη συνεχή δημιουργία προστριβών μεταξύ δημόσιων οικονομικών υπηρεσιών και φορολογουμένων. Πέραν των ανωτέρω η πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος παράγει αυξημένο κόστος τόσο στο κράτος όσο και στις επιχειρήσεις, κόστος το οποίο θα μπορούσε να διατεθεί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας σε σημαντικούς τομείς όπως η έρευνα και ανάπτυξη, η καινοτομία κ.λπ.
Τα «αγκάθια» του υπάρχοντος φορολογικού συστήματος, δηλαδή η πολυνομία, η ασάφεια, η τυπολατρία και η αυθαιρεσία, έχουν σαν αποτέλεσμα να δημιουργούνται οι ιδανικές εκείνες συνθήκες για την αύξηση των φαινομένων παραβατικής συμπεριφοράς και κλονισμού της εμπιστοσύνης του συνετού πολίτη και επιχειρηματία στο κράτος.
Τον Ιούλιο του 2013 η εθνική αντιπροσωπεία ψήφισε δύο νέους φορολογικούς νόμους, τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 4172/2013) και τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4174/2013) οι οποίοι μπορούν να αποτελέσουν τη βάση ενός νέου εθνικού φορολογικού συστήματος.
Κανείς δεν μπορεί να πει ότι τα νομοθετήματα αυτά είναι τέλεια αλλά κανείς δεν μπορεί να πει ότι ακολουθούν την αποτυχημένη πρακτική των παλαιοτέρων γιατί έχουν πολλά θετικά στοιχεία τα οποία μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα με τις απαραίτητες αλλαγές. Συνεπώς απαιτούνται και πιστεύω ότι σύντομα θα γίνουν οι αλλαγές εκείνες που θα ελαχιστοποιήσουν τα αρνητικά στοιχεία και θα μεγιστοποιήσουν τα θετικά στοιχεία.
Με δεδομένο ότι οι μήνες που ακολουθούν είναι κρίσιμοι για την πορεία της οικονομίας, το φορολογικό σύστημα κρίνεται ως η άκρως αναγκαία συνθήκη, απαιτούμενη αφενός για να μπει επιτέλους τάξη στα δημόσια οικονομικά και αφετέρου να μπορεί η κυβέρνηση να προστατεύσει την αυτονομία των αποφάσεων και νομοθετικών παρεμβάσεων που χρειάζονται να υλοποιηθούν έτσι ώστε η χώρα να αρχίσει να βγαίνει σταδιακά από την ύφεση.
• Το φετινό καλοκαίρι κλιμάκια του ελεγκτικού μηχανισμού “περιόδευσαν” στα νησιά και έκαναν ελέγχους και επέβαλαν πρόστιμα. Όμως πραγματικά έχει αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή καθώς τα ελλείμματα παραμένουν και το περίφημο πλεόνασμα είναι ακόμη άπιαστος στόχος;
Οι έλεγχοι είναι απαραίτητοι γιατί συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Όμως χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά έτσι ώστε να πετύχουν τον προαναφερόμενο στόχο, δουλειά η οποία θα γίνει σύντομα με την πλήρη εφαρμογή του νέου Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Η μάχη των εσόδων μπορεί να κερδηθεί, άρα να δημιουργηθεί σταθερό πλεόνασμα μόνο εφόσον παταχθεί η φοροδιαφυγή και αυτό μπορεί να γίνει πράξη μόνο με την ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης η οποία ξεκίνησε με τους νέους Κώδικες Φορολογίας Εισοδήματος και Φορολογικής Διαδικασίας.
Το πλεόνασμα δεν μπορεί να επιτευχθεί με λήψη πρόσθετων μέτρων εισπρακτικού χαρακτήρα γιατί αυτά έχει αποδειχθεί πλέον ότι είναι αναποτελεσματικά και το μόνο που πετυχαίνουν είναι να εντείνουν το βαθμό ασφυξίας της πλειοψηφίας των πολιτών, ειδικά δε όσων επέλεξαν να είναι συνειδητά συνεπείς.
• Η οικονομική ανάκαμψη στην ευρωζώνη δεν θα είναι παροδική, προβλέπει η πλειονότητα των οικονομολόγων που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα ειδικά;
Όταν εφαρμόζεται ένα μοντέλο «ανάπτυξης» το οποίο βρίθει συντηρητικών θέσεων που δεν επιτρέπουν την υιοθέτηση νέων τακτικών και καινοτόμων μεθόδων, έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να επιτελέσει το ρόλο του. Είναι αυτονόητο ότι, για να υπάρξει έξοδος από την κρίση πρέπει η χώρα να μπει σε τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης, η ανάπτυξη όμως απαιτεί ουσιαστικές ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες όμως αντιμάχονται όλοι όσοι παραμένουν προσκολλημένοι σε αποτυχημένα μοντέλα και πρακτικές, ίσως γιατί δυσκολεύονται πολύ να αποδεχτούν ότι με τις αντιλήψεις αυτές δεν θα έχουν θέση στο μέλλον. Συνεπώς για να πούμε ότι από την ύφεση πάμε στην ανάκαμψη και στη συνέχεια στην ανάπτυξη πρέπει να αποφασίσουμε ότι θα γίνουν μεταρρυθμίσεις ουσίας, διαφορετικά η Ελλάδα θα συνεχίσει να χαροπαλεύει όταν η Ευρώπη θα αρχίσει να ανακάμπτει από την κρίση και στη συνέχεια θα αρχίσει να ευημερεί.
• Στην ομιλία του στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός κ. Α. Σαμαράς υπογράμμισε πως το 2014 θα καταφέρει η Ελλάδα να βγει στις αγορές μόνη της. Πόσο κοντά μπορεί να είναι πραγματικά η χώρα σε ό,τι αφορά την οικονομική της ανάκαμψη όταν διεξάγονται διαπραγματεύσεις για τη νέα δόση και γίνεται λόγος για νέο κούρεμα του χρέους;
Όσο καλοπροαίρετος και να είμαι δεν μπορώ να ασπασθώ την αισιοδοξία του Πρωθυπουργού. Μακάρι να διαψευστώ αλλά δεν πιστεύω ότι θα βγει η χώρα στις αγορές με ευνοϊκούς όρους το 2014 εκτός αν υπάρξει πλήρης επίτευξη των στόχων, κάτι που δεν φαίνεται να γίνεται. Στόχοι στηριζόμενοι σε «μονίμως έκτακτα» μέτρα δεν μπορούν να επιτευχθούν, άρα πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις εκείνες που θα επιτρέψουν τη δημιουργία και τη διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος, χωρίς αυτό να επιτευχθεί με άλλα φοροεισπρακτικού χαρακτήρα μέτρα.
Σε ό,τι δε αφορά το δημόσιο χρέος αυτό, παρά το πρώτο κούρεμα, παραμένει υψηλό αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια για τους αναγκαίους εκείνους χειρισμούς στο μέτωπο της δημοσιονομικής πολιτικής που θα είχαν ως στόχο τον περιορισμό των επιπτώσεων στην οικονομία από την κρίση.