Στη αποτίμηση του πρώτου διαστήματος διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ προβαίνει ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ κ. Νίκος Ζωίδης, με συνέντευξή του στη “δ”. Αν και δεν αρνείται ότι υπήρξαν καθυστερήσεις σε ορισμένους τομείς, σημειώνει με έμφαση ότι αυτές ήταν αναπόφευκτες όταν επιχειρείται η εκ βάθρων αλλαγή κατεστημένων νοοτροπιών και διαδικασιών που δεν αφήνουν τη χώρα να προχωρήσει μπροστά. Παράλληλα επισημαίνει τη μεγάλη σημασία της ανοιχτής διαβούλευσης της κυβέρνησης με τους πολίτες, σε μια προσπάθεια αποκατάστασης της εμπιστοσύνης κράτους-πολίτη. «Αυτό είναι για την κυβέρνηση το μείζον ζητούμενο.. Δημιουργείται ένα νέο πλαίσιο αρχών και αξιών, της διαφάνειας, της αξιοκρατίας , της λογοδοσίας, τις πάνω στις οποίες δομήθηκε το προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Πρόκειται για επαναστατικές τομές και οι πολίτες άρχισαν πλέον να αντιλαμβάνονται και να συνειδητοποιούν ότι κάτι αλλάζει σε αυτή τη χώρα» αναφέρει.
Ο κ. Ζωίδης μιλά ακόμη για το νέο προϋπολογισμό, την προσπάθεια του πρωθυπουργού να αποκαταστήσει το κύρος και την πιστοληπτική αξιοπιστία της χώρας στο εξωτερικό, για τη διαφάνεια, για το νέο εκλογικό νόμο και τη Διοικητική Μεταρρύθμιση
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
• Ποιο είναι το στίγμα του νέου προϋπολογισμού που ψηφίστηκε μόλις προ ολίγων ωρών;
Η κυβέρνηση κατέθεσε ένα προϋπολογισμό ειλικρίνειας. Ενα προϋπολογισμό ο οποίος δεν αποκρύπτει τίποτα και ο οποίος δίνει το στίγμα των προθέσεων της κυβέρνησης για την επόμενη χρονιά. Επιβεβαιώνεται μια κακή οικονομική κατάσταση που υπάρχει στη χώρα μας – μια δημοσιονομική κρίση – έκρηξη – και μια προσπάθεια που καταβάλλει η κυβέρνηση να νοικοκυρέψει τη χώρα, δεδομένου του ότι οι πιέσεις που υφίσταται και στο εσωτερικό μέτωπο αλλά κυρίως στο εξωτερικό μέτωπο είναι ασφυκτικές. Η κυβέρνηση προσπαθεί και μέσω του προϋπολογισμού και μέσω άλλων πρωτοβουλιών, να θεραπεύσει δύο σοβαρές παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος. Η μι α έχει να κάνει με την διασαλευμένη εμπιστοσύνη των πολιτών προς το Κράτος, προς την πολιτική και τους πολιτικούς. Αν δεν επανακτηθεί αυτή η εμπιστοσύνη, αν δεν συνεργαστούν οι πολίτες με το κράτος, πολύ δύσκολα θα επιτύχει η συνολική προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί για να οδηγηθούμε στην ανάκαμψη. Και εδώ είναι το μεγάλο στοίχημα. Ο πολίτης πρέπει να πειστεί ότι οι όποιες επιβαρύνσεις κατανέμονται δίκαια και ισομερώς σε όλους. Ο καθένας συνεισφέρει ανάλογα με τη φοροδοτική του ικανότητα. Αυτό βεβαίως είναι ένα θέμα που ελπίζω πως θα καλυφθεί και με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση και θα κατατεθεί σε λίγε μέρες. Το δεύτερο μεγάλο έλλειμμα που έχουμε, είναι αυτό της αξιοπιστίας της χώρας έναντι των Ευρωπαίων εταίρων μας και του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος. Αυτό το βλέπουμε καθημερινά και μέσω των αξιολογήσεων των οικονομικών οίκων που κάθε μέρα υποβιβάζουν την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας μας . Αυτό το έλλειμμα αξιοπιστίας έχει να κάνει με τη συμπεριφορά του ιδίου του Κράτους, της κυβέρνησης, προς τους ξένους οίκους και τους εταίρους μας. Για να μπορέσουμε να απολαύσουμε μια περίοδο προσαρμογής , που είναι απαραίτητη, δεδομένου ότι δεν μπορούμε να θεραπεύσουμε τα κακώς κείμενα από τη μια στιγμή στην άλλη, θα πρέπει να επανακτήσουμε τη χαμένη αξιοπιστία μας. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, πως ό,τι λέμε το εννοούμε και δεν πλαστογραφούμε την πραγματικότητα, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Αυτή είναι και θέλω να το τονίσω, η μεγάλη ζημιά που έκανε η απελθούσα κυβέρνηση στη χώρα. Δεν έχουν τόση σημασία οι αριθμοί. Πέντε πάνω, πέντε κάτω , θα τα βρούμε. Η μεγάλη ζημιά έγινε με τη συμπεριφορά της απελθούσας κυβέρνησης που υπονόμευσε την αξιοπιστία της χώρας και προς τις δύο κατευθύνσεις που σας ανέλυσα.
• Με αυτά τα δεδομένα, κατά πόσο ήταν σωστή ή ενδεδειγμένη στην παρούσα φάση, η στάση του Έλληνα πρωθυπουργού, ο οποίος μόλις πριν από λίγες ημέρες, στην Κοπεγχάγη ουσιαστικά αμφισβήτησε την εγκυρότητα των οίκων, διερωτώμενος «ποιοι είναι αυτοί που ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις»;
Ασφαλώς και ήταν σωστή. Η στάση του κ. Παπανδρέου, ως επικεφαλή ς της ελληνικής κυβέρνησης θεωρείται σωστή , κατά το μάλλον ή ήττον, ακόμη και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως φάνηκε και μέσα στη Βουλή. Οι οίκοι αυτοί έχουν τα δικά τους στοιχεία για να διατηρούν τις επιφυλάξεις τους, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την οικονομία από την ελληνική κυβέρνηση. Για αυτό και ο ίδιος πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών έχουν ξεκινήσει ένα μαραθώνιο ενημέρωσης των Ευρωπαίων εταίρων μας παράλληλα με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που λαμβάνονται στο εσωτερικό της χώρας και που, όπως τόνισε ο κ. Παπανδρέου, θα έπρεπε να είχαν ληφθεί υπόψιν από τους αξιολογητές . Η ισοπεδωτική αντίληψη ότι όλοι ίδιοι είναι και ότι οι Έλληνες είναι αναξιόπιστοι στο σύνολό τους, αδικεί τις προσπάθειες που καταβάλλει αυτή η κυβέρνηση και αυτό ακριβώς εξέφρασε ο κ. Παπανδρέου.
• Δυόμιση μήνες μετά την ανάληψη από το ΠΑΣΟΚ της διακυβέρνησης της χώρας, είστε ικανοποιημένος από το βηματισμό της νέας κυβέρνησης ;
Δεν θα μπορούσα να πω ότι είμαι ικανοποιημένος. Θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί τα πράγματα πολύ γρηγορότερα. Κι έχει χυθεί πολύ μελάνι για τις καθυστερήσεις στις τοποθετήσεις των στελεχών του κυβερνητικού μηχανισμού κλπ. Αυτές οι καθυστερήσεις αν ενταχθούν στο πλαίσιο των νομοθετικών πρωτοβουλιών που έχουν αναληφθεί και στη στόχευση της αποκατάστασης των πολιτών προς το κράτος, τότε δικαιολογούνται. Θα πρέπει εδώ να τονίσω ότι για πρώτη φορά καθιερώνεται η ανοιχτή διαβούλευση για όλα τα νομοθετήματα, πριν αυτά λάβουν την τελική τους μορφή. Αυτή είναι μια διαδικασία που συνεπάγεται κάποια χρονική καθυστέρηση που δεν θα υπήρχε αν οι αποφάσεις επιβάλλοντο άνωθεν. Εξασφαλίζει όμως τη συμμετοχή των πολιτών, παράμετρο κρίσιμης σημασίας για την αποκατάσταση της σχέσης εμπιστοσύνης πολίτη και κράτους. Αυτό είναι για την κυβέρνηση το μείζον ζητούμενο. Υπό αυτή την έννοια λοιπόν, μπορώ να πως ότι είμαι ικανοποιημένος , διότι γίνεται μια σοβαρή προσπάθεια να αλλάξει η κατάσταση στη χώρα μας, να αλλάξουν κατεστημένες νοοτροπίες που μας κρατούσαν επί χρόνια καθηλωμένους. Δημιουργείται ένα νέο πλαίσιο αρχών και αξιών, της διαφάνειας, της αξιοκρατίας , της λογοδοσίας, τις πάνω στις οποίες δομήθηκε το προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Πρόκειται για επαναστατικές τομές και οι πολίτες άρχισαν πλέον να αντιλαμβάνονται και να συνειδητοποιούν ότι κάτι αλλάζει σε αυτή τη χώρα. Τώρα έχουν αντιληφθεί οι πάντες ότι αυτό που έλεγε προεκλογικά ο Γιώργος Παπανδρέου, «αν δεν αλλάξουμε θα βουλιάξουμε», δεν ήταν ένα απλό προεκλογικό σλόγκαν. Το έχουν καταλάβει όλοι και εντός κοινοβουλίου, όλες οι πτέρυγες, ασχέτως του ότι μπορεί να ακούγονται αντιπολιτευτικές κορώνες. Έτσι ερμηνεύεται και η διγλωσσία της Νέας Δημοκρατίας, στον τρόπο που προσέγγισαν οι βουλευτές της το νέο προϋπολογισμό.
• Στο θέμα της διαφάνειας κ. Ζωίδη. Η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη σύσταση των Εξεταστικών Επιτροπών;
Ασφαλώς και θα προχωρήσει, προσωπικά έχω συνυπογράψει και τις πέντε προτάσεις που κατατέθηκαν. Εάν ο πολίτης δεν πειστεί ότι η χώρα έχει αλλάξει σελίδα, ότι αυτοί οι οποίοι καταχράστηκαν της εμπιστοσύνης του και καταράστηκαν δημόσιο πλούτο, αν δεν μάθουμε τουλάχιστον ποιοι είναι, εάν δεν τους δείξουμε, δεν πρόκειται να συνεργαστεί. Δεν είναι πια θέμα ψυχολογικό. Είναι θέμα λογικής ανάγκης, λογικής διεργασίας. Αυτό που έλεγε η κυβέρνηση προεκλογικά, «όλα στο φως», «ας ματώσουμε», διότι ενδέχεται στις σκανδαλώδεις υποθέσεις να εμπλέκονται και άνθρωποι που υπηρέτησαν στο δικό μας κόμμα, το εννοούσε. Δεν ήταν και δεν είναι παιχνίδι εντυπώσεων. Είναι μια αναγκαιότητα για την οποία συμφώνησαν όλοι οι πολιτικού αρχηγοί. Τονίζω ότι η διερεύνηση της υπόθεσης του Χρηματιστηρίου, ήταν πρόταση του κ. Α. Σαμαρά. Όταν λέμε «φως παντού» το εννοούμε. Πρέπει να ξέρουμε ποιοι πλήγωσαν τον ελληνικό λαό.
• Σας βρίσκει σύμφωνο ο νέος εκλογικός νόμος που προωθεί η κυβέρνηση;
Αν δούμε το νέο εκλογικό νόμο υπό το πρίσμα του περιορισμού των εκλογικών δαπανών και των κομμάτων και των υποψηφίων, προφανώς με βρίσκει σύμφωνο. Ενδέχεται να προκληθούν κάποιες δυσλειτουργίες κατά περιφέρειες. Είναι όμως κάτι που δεν μπορώ να αξιολογήσω αυτή τη στιγμή, δεδομένου ότι δεν έχουν καν τη δομή του νέου εκλογικού συστήματος το οποίο θα προταθεί από την κυβέρνηση. Όμως, ότι κάτι πρέπει να γίνει με τον περιορισμό των δαπανών κατά την εκλογική διαδικασία, αυτό είναι απολύτως βέβαιο. Και βέβαια, να πάμε σε ένα αναλογικότερο σύστημα, που θα φέρει τους πολιτικούς πιο κοντά στον πολίτη. ¶λλωστε, ο νέος εκλογικός νόμος συναρτάται και με την διοικητική Μεταρρύθμιση. Η κυβέρνηση έχει δηλώσει εξ’ αρχής, ότι τα δύο νομοθετήματα, ασχέτως του αν θα ισχύσει ο νέος εκλογικός νόμος από τις επόμενες εκλογές ή τις μεθεπόμενες, θα προχωρήσουν μαζί.
• Οι εκλογές στη Αυτοδιοίκηση τον ερχόμενο Νοέμβριο θα γίνουν με το νέο διοικητικό χάρτη; Προλαβαίνουμε;
Αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης και αυτό διαμηνύεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. Εάν μέχρι τον Μάρτιο – Απρίλιο έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο, προλαβαίνουμε. Θα προτιμούσα βεβαίως να είναι ξεκαθαρισμένες οι λεπτομέρειες της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης, προκειμένου να προλάβουμε ενδεχόμενες τριβές και δυσλειτουργίες, που ίσως δεν μελετηθούν καλά. Εκείνο που είναι γνωστό είναι ότι έχει συσταθεί η Επιτροπή που επεξεργάζεται τη νέα διοικητική δομή. Όταν και εδώ γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες, θα μπορέσουμε να εκφράσουμε την άποψή μας.
• Οσον αφορά τη δική μας περιοχή ποια είναι η δική σας άποψη για το νέο διοικητικό σχήμα;
Πιστεύω ότι πρέπει να ισχύσει αυτό που πάντα λέγαμε, κάθε νησί και ένας δήμος. Θα πρέπει να εφαρμοσθούν ειδικές πολιτικές και να ληφθούν ειδικά μέτρα όσον αφορά το νησιωτικό χώρο. Αυτό σημαίνει αποκέντρωση πρωτογενών πόρων και αρμοδιοτήτων πολύ πιο ισχυρών και ουσιαστικών, από ότι στους δήμους της ηπειρωτικής χώρας. Αν αυτό γίνει και έχουμε μια ισχυρή αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού, προικισμένη με αρμοδιότητες και πόρους, από εκεί και πέρα περιορίζεται ο ρόλος της αιρετής Περιφέρειας – η οποία θα είναι επίσης μια πολύ μεγάλη κατάκτηση – σε ένα επιτελικό, προγραμματικό ρόλο, που πόρω απέχει από τη σημερινή μορφή της Περιφέρειας, του διορισμένου περιφερειάρχη, ο οποίος είναι η φωνή της κυβέρνησης. Δεν αποκλείω το ενδεχόμενο να αποτελέσει ολόκληρο το Αιγαίο μια Περιφέρεια, οπότε θα πρέπει να αναζητήσουμε την έδρα της σε μια περιοχή όπου θα έχουν εύκολη πρόσβαση οι πάντες και εδώ «παίζει» ο Πειραιάς. Όσο περίεργο κι αν φαίνεται η έδρα μιας Περιφέρειας να είναι σε μια άλλη Περιφέρεια, νομίζω ότι δεν είναι αυτό το μείζον και θα μπορούσε να γίνει. Αλλά ακόμα κι αν απαραμείνει ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, πολύ λίγο θα ενδιαφέρει, αφού θα έχει περιοριστεί ο ρόλος της σε καθαρά επιτελικό και προγραμματικό.