Οι προκηρύξεις των άγονων γραμμών

Με δύο καινοτομίες, αλλά χωρίς σημαντικές αλλαγές σε σύγκριση με πέρυσι σε ό,τι αφορά τα μισθώματα, τα οποία θα ανέλθουν περίπου στα 12 εκατ. ευρώ, δόθηκαν στη δημοσιότητα οι προκηρύξεις των διαγωνισμών για τις άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας για τη δρομολογιακή περίοδο 1/11/2013-31/10/2014.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στις 19 Νοεμβρίου 2013, ημέρα Τρίτη, στο κτήριο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στην Ακτή Βασιλειάδη, και αφορά 19 άγονες γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών (ΔΘΣ) του ΥΝΑ και 13 γραμμές της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΓΓΑΝΠ), σε σύνολο 71.
Ο κοινός διαγωνισμός των δύο υπηρεσιών είναι η μια καινοτομία, καθώς για πρώτη φορά από την ίδρυση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου ο διαγωνισμός για τις γραμμές αρμοδιότητάς της πραγματοποιείται στον Πειραιά.
Η δεύτερη καινοτομία αφορά στο γεγονός ότι σε οκτώ γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών προσφέρεται η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να επιλέξουν ως αφετήριο λιμένα τον Πειραιά ή το Λαύριο, χωρίς βέβαια κάποια αλλαγή στο μίσθωμα. Ειδικότερα, πρόκειται για γραμμές που ξεκινούν από Πειραιά ή Λαύριο με μισθούμενα τμήματα τα:
• Μήλο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ιο, Θήρα,
• Σίφνο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ιο, Θήρα,
• Θήρα, Ανάφη
• Νάξο, Δονούσα
• Νάξο, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια, Κατάπολα
• Πάτμο, Λειψοί, Λέρο, Κάλυμνο, Κω, Σύμη, Ρόδο
• Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Κω, Νίσυρο, Τήλο, Ρόδο, Κω, Νίσυρο, Τήλο, Σύμη, Ρόδο.
Οπως έχει τονίσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, η δυνατότητα προς τις εταιρείες να επιλέξουν το λιμάνι του Λαυρίου έχει οφέλη, καθώς μειώνεται σημαντικά η απόσταση από τα νησιά, άρα και η κατανάλωση καυσίμου. Επίσης, η απόφαση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική επιλογή του υπουργείου, να μεταφερθούν σταδιακά ακτοπλοϊκές δραστηριότητες από τον Πειραιά προς το Λαύριο. Από την πλευρά των εταιρειών τονίζεται, ωστόσο, ότι είναι δύσκολο να υπάρξει κάποια αλλαγή ως προς το λιμάνι αφετηρίας, καθώς δεν υπάρχει ακόμη η κατάλληλη πρόσβαση προς το λιμάνι του Λαυρίου.
Παράλληλα, σημαντικό πρόβλημα συνιστά και η έλλειψη της αναγκαίας υποδομής που θα εξυπηρετεί τις μεταφορικές εταιρείες. Μπορεί οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μην έχουν αντίρρηση για το Λαύριο, όμως θα πρέπει να το θέλουν και οι μεταφορικές εταιρείες και τα φορτηγά, σημείωναν ακτοπλοϊκοί παράγοντες.
Τα χρήματα
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό σκέλος των διαγωνισμών, σύμφωνα με την προκήρυξη, η εκτιμώμενη προϋπολογισθείσα δαπάνη κυμαίνεται από 11.195.859,26 μέχρι 12.581.907,12 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων για τις δρομολογιακές γραμμές αρμοδιότητας ΔΘΣ, ενώ για τις δρομολογιακές γραμμές αρμοδιότητας ΓΓΑΝΠ φθάνει τα 9.391.200,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Σημειώνεται ότι στον περυσινό διαγωνισμό της ΔΘΣ ο προϋπολογισμός ήταν από 12.575.159,26 ευρώ μέχρι 15.240.367,00 ευρώ.
Οι διαφορές είναι ελάχιστες και οφείλονται κυρίως στο ότι σημειώθηκαν ορισμένες μικρές αλλαγές σε κάποιες άγονες γραμμές, καθώς ορισμένες, όπως π.χ. η άγονη γραμμή Πειραιάς-Σύρος, Αγιος Κήρυκος, Φούρνοι, Καρλόβασι, Βαθύ, με προϋπολογισμό άνω των 2 εκατ. ευρώ, δεν συμπεριελήφθη στο διαγωνισμό της ΔΘΣ, ενώ προστέθηκαν κάποιες άλλες, πολύ μικρότερες. Στις βασικές γραμμές, τα μισθώματα πέρυσι και φέτος είναι ίδια.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, για το 2013, είχαν προϋπολογιστεί για τις άγονες γραμμές κονδύλια συνολικού ύψους 82 εκατ. ευρώ (και για τις 71 γραμμές), ενώ για το 2014 τα κονδύλια μειώνονται στα 79 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται δηλαδή μία μείωση περί το 3,65%.
Από τα 79 εκατ. ευρώ, τα 45 εκατ. ευρώ (47 εκατ. το 2013) αφορούν στις γραμμές της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου (ΓΓΑ) και τα 34 εκατ. ευρώ (35 εκατ. ευρώ το 2013) τις γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας.