«Η Ρόδος χρειάζεται σταθερή εφαρμογή στρατηγικού μάρκετινγκ»

«Η Ρόδος μπορεί να επαναπροσδιοριστεί ως προορισμός των «4 εποχών» με σταθερή εφαρμογή στρατηγικού μάρκετινγκ. Έχουμε πολύ καλό «προϊοντικό χαρτοφυλάκιο» στα άκρα της σεζόν αλλά και κατά τη διάρκεια του χειμώνα που θα πρέπει να αναδείξουμε με τον καλύτερο τρόπο».
Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή της στη «δ», η αντιπρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Αντα Καραγιάννη με αφορμή τις συζητήσεις που διεξάγονται για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν.
«Η τουριστική κίνηση είναι ό,τι ακριβώς έχει ανάγκη η Ρόδος αλλά δεν είναι αρκετή. Η σύντομη διάρκεια της σεζόν, η σχετικά χαμηλή καταναλωτική δύναμη των επισκεπτών, οι χαμηλές τιμές των ξενοδοχείων, κυρίως όμως οι υπερβολικές φορολογικές επιβαρύνσεις και απαιτήσεις σε συνδυασμό με τη χαμηλή ρευστότητα δημιουργούν την αγωνία για τη συνέχεια», δηλώνει η αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου και προσθέτει πως είναι αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι με τα προβλήματα που υπάρχουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις προσφέρουν τις υπηρεσίες που πρέπει στους πελάτες τους.
«Είναι αξιοθαύμαστο, στην Ελλάδα με την ασαφή και αντικρουόμενη στάση στην έννοια της ανταγωνιστικότητας, πως καταφέρνουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να προσφέρουν ανταγωνιστικές και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε περιβάλλον που πρακτικά διώκει την ανάπτυξη και εμποδίζει την ομαλότητα στην λειτουργία σε καθημερινή βάση», επισημαίνει η κ. Α. Καραγιάννη.
Σε ερώτηση σχετικά με το πρόγραμμα τουρισμού για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας η κ. Καραγιάννη, δηλώνει πως θα ξεκινήσει στις αρχές Νοεμβρίου.
Η συνέντευξη της κ. Α. Καραγιάννη, αναλυτικά:
• Πώς μπορούν να στηριχθούν οι παραδοσιακές τουριστικές αγορές που παρουσιάζουν κάποιες απώλειες και φέτος;
Το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο μεταβάλλεται κάθε χρόνο λίγο έως πολύ κυρίως λόγω των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στην Ευρώπη και επί μέρους σε κάθε χώρα. Οι απώλειες παραδοσιακών αγορών οφείλονται σημαντικά στην κρίση αλλά εξ ίσου στη σχέση που διατηρούμε με αυτές. Γνωρίζουμε πλέον ότι δεν είναι δεδομένες. Οπου δεν είμαστε εμείς παρόντες ο ανταγωνισμός καλύπτει το κενό με καλύτερες προτάσεις. Συνεπώς η διατήρηση και στήριξη των παραδοσιακών αγορών είναι αυτονόητη επένδυση και υποχρέωση των φορέων κυρίως με επικοινωνία και δημόσιες σχέσεις που διατηρούν την εμπιστοσύνη, το ενδιαφέρον και την προτίμηση.
Στρατηγική μάρκετινγκ που αφορά «ίδιο προϊόν στην ίδια αγορά» είναι αυτή που εφαρμόζεται στις παραδοσιακές μας αγορές βασισμένη στα σύγχρονα μέσα και βεβαίως στην ηλεκτρονική επικοινωνία και social media που ταιριάζουν πολύ στην περίπτωση. Ακόμη όμως και οι «μεγάλες» αποφάσεις για προβολή μέσω ίντερνετ και μέσω κοινωνικής δικτύωσης, πρέπει να βασίζονται σε στρατηγική και να υλοποιούνται δίνοντας μεγάλο βάρος όχι μόνο στην ενέργεια αλλά κυρίως στο content / περιεχόμενο. Αυτό σημαίνει πέρα από το σχεδιασμό του προϊόντος, επιχειρήματα, φρεσκάδα, ιδέες, τεχνολογία, διάθεση, επικοινωνία, σταθερότητα, διάρκεια. Εδώ βρίσκεται το κλειδί της επιτυχίας και το αποτέλεσμα της ενεργοποίησης αυθόρμητης ζήτησης για να εξασφαλίσουμε καλύτερο επίπεδο πελατείας και να αποφύγουμε να προσφύγουμε στην καθιερωμένη και πιεστική επιδότηση εκ μέρους του ξενοδοχειακού κλάδου με προσφορές και χαμηλές τιμές.
• Θα συμβαδίσουν φέτος και τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων με τις αφίξεις των τουριστών;
Η τουριστική κίνηση είναι ό,τι ακριβώς έχει ανάγκη η Ρόδος αλλά δεν είναι αρκετή. Η σύντομη διάρκεια της σαιζόν, η σχετικά χαμηλή καταναλωτική δύναμη των επισκεπτών, οι χαμηλές τιμές των ξενοδοχείων, κυρίως όμως οι υπερβολικές φορολογικές επιβαρύνσεις και απαιτήσεις σε συνδυασμό με τη χαμηλή ρευστότητα δημιουργούν αγωνία για τη συνέχεια. Είναι αξιοθαύμαστο, στην Ελλάδα με την ασαφή και αντικρουόμενη στάση στην έννοια της ανταγωνιστικότηας, πώς καταφέρνουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να προσφέρουν ανταγωνιστικές και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε περιβάλλον που πρακτικά διώκει την ανάπτυξη και εμποδίζει την ομαλότητα στη λειτουργία σε καθημερινή βάση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων πρόσφατα έθεσε ξεκάθαρα το πρόβλημα ρευστότητας των επιχειρήσεων και την ανάγκη να αλλάξουν τακτική οι τράπεζες για να παραχθεί εισόδημα και απασχόληση. Ασφαλιστικά ταμεία και φορολογία, πέρα από τα υπερβολικά βάρη, δεν συμβαδίζουν στις απαιτήσεις και ρυθμίσεις τους με την εικόνα της αγοράς και τις οικονομικές δυνατότητες των επιχειρήσεων με αποτέλεσμα την ασφυκτική πίεση κα το αδιέξοδο που είναι απόλυτα εις βάρος του κράτους, των επιχειρήσεων, των εργαζομένων, συνεργατών κλπ. Επί πλέον είμαστε πολύ προβληματισμένοι και «χαμένοι» από τις πτωχεύσεις τουριστικών οργανισμών με όλες τις συνέπειες για τα ξενοδοχεία που συνεργάζονται.
• Τι μπορεί να γίνει στο προσεχές μέλλον για την επανάκαμψη των μαθητών με αφορμή και την πρόταση που έχει γίνει στον όμιλο Αttica Group από τον αντιδήμαρχο κ. Καμπουρόπουλο;
Ο αντιδήμαρχος κ. Καμπουρόπουλος τοποθετεί το θέμα ψηλά στις προτεραιότητες του τόπου, όπως ακριβώς του αξίζει. Η Ρόδος απαιτείται να επανατοποθετηθεί στον μαθητικό τουρισμό και να κερδίσει το μερίδιο αγοράς που της πρέπει. Από την πλευρά της πολιτείας, η γνωριμία με τους ελληνικούς προορισμούς πρέπει να είναι προτεραιότητα και να μην αφήνεται στην τύχη η επιλογή των εκδρομών γι’ αυτό από κοινού με την Group Attica κλπ πρέπει να πιέσουμε στην κατεύθυνση αυτή.
Ως προορισμός, διαθέτουμε την πληρέστερη εκπαιδευτική πρόταση με αξία, ποικιλία, ενδιαφέρον, υποδομές ώστε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες των μαθητών. Το κόστος είναι μεγάλο θέμα και αφορά κυρίως τη μεταφορά. Μετά τη συνάντηση με τη Blue Star αλλά και στο παρελθόν με την Aegean, έχουμε διαβεβαίωση για πολύ καλές προσφορές ειδικά για μαθητές. Τα ξενοδοχεία της Ρόδου, διαθέτουν πολύ υψηλές υπηρεσίες με πολύ προσιτές τιμές, επιδοτούν κατά κάποιο τρόπο το ακριβό πακέτο της μεταφοράς με σεβασμό στην ελληνική οικογένεια.
Συνέργειες στο επίπεδο επικοινωνίας με την μαθητική αγορά με σύγχρονα μέσα και αμεσότητα είναι το επόμενο βήμα. Σχεδιασμός στρατηγικής από κοινού με δύναμη στην πρόταση για να κερδίσουμε την προτίμησή τους. Αντίστοιχα και στις ευρωπαϊκές και όχι μόνο, εκπαιδευτικές κοινότητες.
• Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου καθώς υπάρχουν περισσότερες προϋποθέσεις τώρα;
Η Ρόδος μπορεί να επαναπροσδιοριστεί ως προορισμός των «4 εποχών» με σταθερή εφαρμογή στρατηγικού μάρκετινγκ. Έχουμε πολύ καλό «προϊοντικό χαρτοφυλάκιο» στα άκρα της σαιζόν αλλά και κατά τη διάρκεια του χειμώνα ξεκινώντας από το κλίμα και τη θερμοκρασία και όλα τα γνωστά χαρακτηριστικά της που πρέπει να καταγραφούν και να προβληθούν ώστε να αναπτύξουν το ενδιαφέρον στα δυνητικά κοινά. Η διανομή και επικοινωνία με τις αγορές και τους partners «κλειδιά» όπως οι αεροπορικές εταιρείες είναι πιο σημαντική ακόμη και από την προβολή. Η επιλογή του κοινού στο οποίο στοχεύουμε για τους εκτός σαιζόν μήνες είναι από μόνη της σημαντική στρατηγική απόφαση. Όλα αυτά συνθέτουν το brand του προορισμού των «4 εποχών» με δύναμη και αυτοπεποίθηση. Δημοσίευσα στο παρελθόν πρότυπο σχεδιασμό, βήμα βήμα, τώρα όμως είναι πιο ώριμο το κλίμα των συνεργατών στο εξωτερικό για να συζητήσουν και να πεισθούν ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση με προτεραιότητες τόσο στον τρόπο (πχ μαθητικό πακέτο, 3ης ηλικίας, incentive groups, εκδηλώσεις κλπ) όσο και στις αγορές στόχους.
• Θα ξεκινήσει φέτος τελικά το πρόγραμμα τουρισμού για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας;
Η συνεργασία με το πρόγραμμα 3ης ηλικίας από τη Γερμανία ξεκινάει όπως σχεδιάστηκε, στις αρχές Νοεμβρίου. Είναι η ευκαιρία να γνωρίσουν οι επισκέπτες και οι διοργανωτές την ελκυστικότητα της Ρόδου την περίοδο αυτή. Στη συνέχεια το πρόγραμμα θα διευρυνθεί την επόμενη σαιζόν ανάλογα με την επιτυχία του εγχειρήματος. Η ευθύνη μας σε όλα τα επίπεδα προσφερόμενων υπηρεσιών και υποδομών είναι αυτονόητη. Διεκδικείς με αξιόπιστες δεσμεύσεις κυρίως στις υποδομές και παροχές. Τα ξενοδοχεία έχουν εμπειρία και οι υπηρεσίες τους καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των ανθρώπων 3ης ηλικίας.
Σημαντικό είναι να διευρυνθεί στρατηγικά και στοχευμένα η κατεύθυνση στην 3η ηλικία σε άλλες ακόμη αγορές και να συμμετέχουμε σε φόρα και εκθέσεις άμεσα και ενεργά. Πχ στην Ιταλία, πραγματοποιούνται road shows ειδικά για την 3η ηλικία, στα οποία ο προορισμός/επιχείρηση παρουσιάζει το προϊόν σε μεγάλους ασφαλιστικούς οργανισμούς και ταξιδιωτικούς που ειδικεύονται σ’ αυτόν τον τομέα καθώς και ενώσεις συνταξιούχων που διαχειρίζονται τα πακέτα. Στη Σουηδία πραγματοποιείται 15-17 Οκτωβρίου 2013 η έκθεση senior που αποτελεί τη μεγαλύτερη διοργάνωση στη Σκανδιναβία γι’ αυτό το κοινό. Την Ελλάδα θα εκπροσωπεί με περίπτερο η North Events. Δίνεται μεγάλη σημασία γιατί είναι μεγάλο καταναλωτικό κοινό οι συνταξιούχοι και υπολογίζουν ότι έως το 2015 θα ξεπερνούν τα 2.000.000 άτομα μόνο στη Σουηδία. Σε κάθε χώρα πρέπει να βρούμε το κανάλι επικοινωνίας και να στοχεύσουμε με επιμονή για να κερδίσουμε μερίδιο αγοράς.
• Θα καθιερωθεί τελικά η εβδομάδα εκδηλώσεων για τον τουρισμό και τι πιστεύετε για το φετινό πρόγραμμα;
Η Ημέρα Τουρισμού, εορτάζεται εδώ και πολλά χρόνια στους κατά τόπους τουριστικούς προορισμούς του νησιού. Με τη συνεργασία της διεύθυνσης Τουρισμού του Δήμου Ρόδου, πήραμε την πρωτοβουλία να καταγράψουμε και να παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα διάρκειας έως και 10 ημερών με όλες τις εκδηλώσεις προς τιμήν της ημέρας αυτής. Αυτό ξεκίνησε το 2012 με την καλή συνεργασία των φορέων: Δήμος Ρόδου, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, Επιμελητήριο Δωδεκανήσου. Η κοινή παρουσίαση όλων έδωσε δύναμη στις εκδηλώσεις, προβολή με ενιαίο έντυπο, μεγάλη διανομή, αναγνωρισιμότητα, κινητικότητα, μεγάλη στήριξη από εθελοντικές ομάδες και επιχειρήσεις και χαρούμενο αποτέλεσμα για κάθε διοργάνωση. Το 2012 είχαμε καταγράψει 18 εκδηλώσεις και φέτος παρακολουθούμε ότι είναι πάνω από 35. Κατά τη γνώμη μου αυτή η παρουσίαση και η διοργάνωση πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί από κάθε άποψη και κυρίως στο θέμα της διανομής. Η επικοινωνία δε από στόμα σε στόμα και η ενημέρωση των επισκεπτών σε κάθε στιγμή επαφής με τους Ροδίτες και τις Ροδίτισσες, είναι η εγγύηση της επιτυχίας και της συνέχειας. Η εξωστρέφεια, ο εμπλουτισμός με διαφορετικού τύπου εκδηλώσεις, η ποιότητα στο σχεδιασμό και την εκτέλεση, η ζεστή επικοινωνία είναι η καλύτερη επένδυση δημοσίων σχέσεων που στηρίζει το branding του προορισμού και την πιστότητα των επισκεπτών (loyalty). Ο πολιτισμός είναι αρμονικά δεμένος με τον τουρισμό από την αρχαιότητα στη Ρόδο. Αυτή τη δύναμη την αξιοποιούμε γιατί πιστεύουμε στις εκπληκτικές προοπτικές που μας αποκαλύπτει και μας επιφυλάσσει. Είναι η ταυτότητά μας, τέλος!