«Το οικονομικό επιτελείο μπορεί να τονίσει στους εκπροσώπους των δανειστών μας (τρόικα), ότι η διατήρηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου συνιστά λόγο μείζονος εθνικής σημασίας και παράγοντα εθνικής κυριαρχίας, διότι αποτελεί κρίσιμο εργαλείο τόσο για την οικονομική ανάπτυξη των νησιών, όσο και για την παραμονή των κατοίκων στα νησιά».
Την κατεύθυνση αυτή δίνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορομηλάς, εκφράζοντας την ανησυχία του γιατί έχουν ενταθεί οι πιέσεις από την τρόικα για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
«Φοβάμαι ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα υποκύψει στις ιδιαίτερα παράλογες αυτές απαιτήσεις παρότι η τρόικα έχει πέσει έξω σε όλες τις προβλέψεις για τα οικονομικά μεγέθη και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει», δηλώνει ο κ. Κορομηλάς.
Σε ερώτηση σχετικά με τις ανακοινώσεις που γίνονται από την κυβέρνηση για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας ο κ. Κορομηλάς δεν φαίνεται να συμμερίζεται τις απόψεις που έχει εκφράσει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας κ. Γιάννης Στουρνάρας. Εκτιμά ακόμη πως θα επιβληθούν και νέα μέτρα.«Από τη στιγμή που «δεν βγαίνουν» τα νούμερα, θεωρώ ότι θα υπάρξουν και άλλα εισπρακτικού χαρακτήρα μέτρα παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις που ακούμε τις τελευταίες ημέρες. Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, αυτές έχουν ανάγκη από ένα απλό και σταθερό φορολογικό σύστημα που θα εμπνέει εμπιστοσύνη για το μέλλον και για τις επενδύσεις», δηλώνει ο κ.Κορομηλάς
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:
• Έχουν ενταθεί οι πιέσεις για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Θα αντέξει το ειδικό καθεστώς;
Αν αυτή την ερώτηση μου την κάνατε πριν ένα μήνα, θα απαντούσα ότι το ειδικό καθεστώς του ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου θα άντεχε. Όμως οι τρέχουσες εξελίξεις και οι απαιτήσεις της τρόικα, όπως αυτές έχουν δει το φως της δημοσιότητας, με ανησυχούν ιδιαίτερα. Φοβάμαι ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα υποκύψει στις ιδιαίτερα παράλογες αυτές απαιτήσεις παρότι η τρόικα έχει πέσει έξω σε όλες τις προβλέψεις για τα οικονομικά μεγέθη και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει.
• Ποια μπορούν να είναι τα επιχειρήματα της κυβέρνησης για να διατηρηθούν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ καθώς το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών έχει παραδώσει πλήρη μελέτη;
Η μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών σε συνεργασία με το 12ο Περιφερειακό Τμήμα Δωδεκανήσων του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, απέδειξε ότι πιθανή κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ δεν θα οδηγήσει στην αύξηση των εσόδων που προσδοκά η τρόικα και ειδικά το ΔΝΤ και έχει καταγραφεί σε ένα από τα πολλά σχετικά έγγραφά του προς το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά αντίθετα μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των εσόδων και από το ΦΠΑ αλλά και από τη φορολογία εισοδήματος. Ας μην ξεχνάμε ότι οι υψηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ σε συνδυασμό με τη μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί (μειώσεις αποδοχών σε μισθωτούς συνταξιούχους, αυξήσεις φορολογικής επιβάρυνσης κ.λπ.), θα προκαλέσουν αντιδράσεις συμπεριφοράς οι οποίες θα διαβρώσουν επικίνδυνα τη φορολογική βάση με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα έσοδα να αντισταθμισθούν σε ένα μεγάλο μέρος αυτών από την απώλεια εσόδων λόγω της διάβρωσης της βάσης.
• Μπορεί η κυβέρνηση να κερδίσει πολιτικό χρόνο και να μην προχωρήσει στην επώδυνη αυτή απόφαση τη στιγμή που δεν έχει συγκροτηθεί κυβέρνηση στη Γερμανία;
Θεωρώ ότι η συγκρότηση ή μη κυβέρνησης στη Γερμανία δεν επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων της ελληνικής κυβέρνησης. Το οικονομικό επιτελείο μπορεί να τονίσει στους εκπροσώπους των δανειστών μας (τρόικα), ότι η διατήρηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου συνιστά λόγο μείζονος εθνικής σημασίας και παράγοντα εθνικής κυριαρχίας, διότι αποτελεί κρίσιμο εργαλείο τόσο για την οικονομική ανάπτυξη των νησιών, όσο και για την παραμονή των κατοίκων στα νησιά. Ας μην ξεχνάμε ότι αποτελεί ένα σημαντικό αντισταθμιστικό μέτρο απέναντι στα μειονεκτήματα που δημιουργεί η εδαφική ασυνέχεια λόγω ύπαρξης μικρών και ευαίσθητων οικονομιών κλίμακας και αυξημένου κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και παροχής υπηρεσιών, ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του νησιωτικού τουριστικού προϊόντος αλλά πέραν αυτών είναι μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης διότι οι νησιώτες δεν απολαμβάνουν ισοδύναμα την ωφέλεια από τα βασικά κοινωνικά αγαθά του κράτους, όσα εξ’ αυτών έχουν απομείνει.
• Ποιες είναι οι επιπτώσεις που θα υπάρξουν από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά οι οποίες, μπορεί να έχουν επισημανθεί, αλλά φαίνεται να μην λαμβάνονται σοβαρά υπόψη;
Όπως τονίζεται και στην έκθεση του Ι.Ο.Φο.Μ. η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος, με μαθηματική ακρίβεια, θα οδηγήσει:
α) Στη σημαντική αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών (αύξηση κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών, αύξηση κόστους παρεχομένων υπηρεσιών).
β) Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των παραγομένων στα νησιά προϊόντων.
γ) Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων.
δ) Στην αύξηση της ύφεσης με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών.
ε) Στο κλείσιμο χιλιάδων μικρομεσαίων αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, στην αύξηση της ανεργίας και στην ερήμωση των νησιών.
Η ταμειακή επιβάρυνση (cash flow) των κατοίκων θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο την αρνητική ψυχολογία που ήδη υπάρχει και ως αποτέλεσμα θα είναι να αυξηθεί ο τζίρος της μαύρης οικονομίας και να εκτιναχθεί στα ύψη η φοροδιαφυγή (μη έκδοση αποδείξεων για αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών). Επίσης επισημαίνεται ότι, οι τουρίστες θα γίνουν ακόμα πιο διστακτικοί στην επιλογή ως τουριστικού προορισμού των νησιών του Αιγαίου βλέποντας την μείωση της αγοραστικής τους ικανότητας λόγω υψηλών συντελεστών Φ.Π.Α. (Κατά κύριο λόγο για τις υπηρεσίες που λαμβάνουν αλλά και για τις αγορές αγαθών που πραγματοποιούν στους τόπους διακοπών τους)
• Ποια εκτιμάτε πως είναι η πραγματική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας καθώς υποστηρίζεται πως το 2014 η χώρα θα είναι στις αγορές και θα υπάρχει και πλεόνασμα; Για πόσο καιρό ακόμη θα πρέπει οι πολίτες να περιμένουν την ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας μας;
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας σε γεύμα εργασίας στο πλαίσιο της Λιθουανικής Προεδρίας, εξέφρασε για άλλη μια φορά την πεποίθησή του ότι η ανάπτυξη θα έρθει το 2014. Ειδικότερα ο κ. Στουρνάρας τόνισε ότι «Στη διάρκεια των τελευταίων 15 μηνών, η ελληνική κυβέρνηση έθεσε και πάλι στη σωστή τροχιά το πρόγραμμα οικονομική προσαρμογής, επιταχύνοντας τη δημοσιονομική προσαρμογή, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα και εφαρμόζοντας διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σε μια ευρεία γκάμα περιοχών», Εκτιμώντας ότι, μέχρι το τέλος του 2013 θα έχει ολοκληρωθεί πάνω από το 80% της δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτείται προκειμένου να μειωθεί το χρέος σε βιώσιμα επίπεδα μέχρι το 2020 και εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι η εμπιστοσύνη σταδιακά αποκαθίσταται και σήμερα είμαστε πιο αισιόδοξοι για το μέλλον, επεσήμανε ότι η ανάπτυξη στη χώρα θα επανέλθει το 2014.
Ξεκίνησα την απάντησή μου στο ερώτημά σας με τις δηλώσεις του κ. Υπουργού για να σας πω απλά ότι όσο καλή πρόθεση και να έχω δεν μπορώ να συμμεριστώ τις απόψεις αυτές. Μακάρι να πέφτω έξω και να δικαιωθεί ο κ. Στουρνάρας, ευχή μου είναι να πέφτω έξω, ειλικρινά.
• Ποια είναι η άποψή σας για τους πλειστηριασμούς των ακινήτων που θα οδηγήσουν σε αδιέξοδο χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα;
Νομίζω ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να υποκύψει και σε αυτή την παράλογη απαίτηση της τρόικα. Όταν με την πολιτική που εφαρμόζεται (μειώσεις μισθών – συντάξεων και υπέρμετρη αύξηση της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης) τα εισοδήματα της πλειοψηφίας των πολιτών αυτής της χώρας έχουν συρρικνωθεί, δεν μπορεί κανείς να μιλάει για τέτοιου είδους μέτρα. Εκτός αν οι εισηγητές του μέτρου αυτού ανήκουν στα αλλοδαπά εκείνα fund που έχουν βάλει αγγελίες ζητώντας να αγοράσουν ακίνητα στο μισό της αντικειμενικής αξίας τους, όπως είδα σε πρωινή ενημερωτική τηλεοπτική εκπομπή την περασμένη Τετάρτη.
• Θα υπάρξουν πρόσθετοι φόροι και ως εκ τούτου βάρη για τους πολίτες με την υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού του έτους 2014; Θα είναι το ίδιο αυστηρή και η φορολόγηση των επιχειρήσεων;
Από τη στιγμή που «δεν βγαίνουν» τα νούμερα, θεωρώ ότι θα υπάρξουν και άλλα εισπρακτικού χαρακτήρα μέτρα παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις που ακούμε τις τελευταίες ημέρες. Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, αυτές έχουν ανάγκη από ένα απλό και σταθερό φορολογικό σύστημα που θα εμπνέει εμπιστοσύνη για το μέλλον και για τις επενδύσεις. Αυτό το απλό φορολογικό σύστημα αρχίσαμε να το υλοποιούμε με τους νόμους 4172/2013 και 4174/2013 για τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας αντίστοιχα. Αναμένουμε και το νέο νόμο για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα που θα ξηλώσει τον αναχρονιστικό, παρότι νέο, Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών και σε συνδυασμό με τις απαραίτητες νομοτεχνικές επεμβάσεις στους προαναφερόμενους κώδικες εισοδήματος και διαδικασιών έχω την εντύπωση ότι το βασικό βήμα έγινε, δηλαδή αυτό που αφορά την απλοποίηση. Επόμενο βήμα είναι η σταθερότητα και ο αναπτυξιακός προσανατολισμός του φορολογικού συστήματος, σε ό,τι δε αφορά τους συντελεστές φορολόγησης θεωρώ ότι μπορούν να γίνουν ακόμα πιο δίκαιοι χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να μειωθούν δραματικά.
• Ειδικά για τα ακίνητα θεωρείτε πως είναι στη σωστή κατεύθυνση οι προτάσεις που έγιναν για τη φορολόγησή τους;
Σε ό,τι αφορά τα ακίνητα θεωρώ ότι τα προσχέδια ή σχέδια νόμου που μέχρι σήμερα έχουν δει το φως της δημοσιότητας θέλουν μια ουσιαστική επαναδιατύπωση έτσι ώστε να φορολογούν δίκαια την ακίνητη περιουσία. Δυστυχώς όταν βάζεις σαν στόχο το ποσό που θέλεις να βεβαιώσεις και βάσει αυτού φτιάχνεις τις διατάξεις, ένα είναι το βέβαιο, θα αποτύχεις και θα αποτύχεις οικτρά. Ας ελπίσουμε, μετά τη φασαρία που έγινε, να φτιαχτεί ένα νομοσχέδιο σωστό και σωστό νομοσχέδιο είναι αυτό που φορολογεί δίκαια και βάσει των επιταγών του Συντάγματος.