Σε κινητές “βόμβες” με ανάλογους κινδύνους για τους επιβάτες και το πλήρωμα τους, έχουν μετατραπεί λόγω της έλλειψης πλοίου RO/RO στις ακτοπλοϊκές γραμμές από και προς τη Ρόδο αλλά και ανοχής ή αμέλειας των αρμοδίων λιμενικών αρχών του νησιού και του Πειραιά, επιβατικά πλοία που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία στο νησί.
Επικίνδυνα, φορτία είναι τα κάθε είδους υλικά, από τα οποία μπορεί να προκύψουν κίνδυνοι για το κοινωνικό σύνολο, την υγεία και την ζωή ανθρώπων, καθώς και για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια και απαγορεύεται να μεταφέρονται με επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία.
Παρότι ο νόμος προβλέπει ότι επικίνδυνα φορτία θα πρέπει να μεταφέρονται αποκλειστικά και μόνον με πλοία που δεν μεταφέρουν επιβάτες, πολλοί είναι, σύμφωνα με καταγγελίες που έγιναν στη “δ”, αυτοί που επιλέγουν την παρανομία, ρισκάροντας ζωές επιβατών, καθώς το κέρδος μειώνεται εάν τα φορτία αυτά μεταφερθούν μέσω της νόμιμης οδού.
Παραδείγματα επικίνδυνων υλικών, τα οποία χρησιμοποιούνται καθημερινά, είναι τα εκρηκτικά κυνηγετικά είδη, αέρια πεπιεσμένα η υγροποιημένα, (γκαζάκια, αποσμητικά, κολόνιες), εύφλεκτα υγρά (π.χ οινόπνευμα, χρώματα, διαλυτικά), διαβρωτικές ουσίες, διάφορα χημικά καθαρισμού, φυτοφάρμακα και δηλητήρια. Στην ίδια κατηγορία υπάγονται οι φιάλες υγραερίου, τα καύσιμα σε βαρέλια, ο ασβέστης, το τριφύλλι και τα συναφή φορτία, το υδροξείδιο του νατρίου και του καλίου, οι φιάλες οξυγόνου, το πρωτοξείδιο του αζώτου σε κατάσταση αερίου, τα υγροποιημένα αέρια, οι ελαιοπυρήνες, οι ξυλάνθρακες, τα φυσίγγια ασφαλείας και τα λιπάσματα.
Αυτονόητο είναι ότι όλα αυτά τα επικίνδυνα φορτία σε διάφορες συσκευασίες φτάνουν καθημερινά σχεδόν στη Ρόδο.
Εύλογο έτσι είναι το ερώτημα πως γίνεται η μεταφορά των υλικών αυτών, εφόσον δεν υπάρχει δρομολογημένο RO/RO πλοίο στη Ρόδο.
Κατά την φόρτωση στα ποστάλια της ακτοπλοΐας, ουσιαστικός έλεγχος δεν φέρεται να γίνεται για το τι είδους φορτία μεταφέρουν τα φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ το Λιμεναρχείο αρκείται, μόνο, σε μία υπεύθυνη δήλωση του οδηγού.
Ο εκπρόσωπος της μεταφορικής εταιρείας είναι συγκεκριμένα υποχρεωμένος να δηλώσει πριν από ένα 24ωρο στο Λιμεναρχείο τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων για να του δοθεί η ειδική έγκριση που θα επιτρέπει τη φόρτωση του αυτοκινήτου στο πλοίο, ο πλοίαρχος του οποίου θα πρέπει να γνωρίζει και το είδος και την ποσότητα του επικίνδυνου φορτίου.
Ομως τις περισσότερες φορές, με ανοχή λιμενικών, ο εκπρόσωπος δεν παρουσιάζεται και την ευθύνη έχει πλέον ο οδηγός του φορτηγού αυτοκινήτου, ο οποίος και υπογράφει δήλωση του Ν.105 ότι δεν μεταφέρει επικίνδυνο φορτίο.
Το ίδιο θέμα μάλιστα είχε προσλάβει διαστάσεις με όμοιες καταγγελίες και στο Νομό Χίου με αποτέλεσμα να προκληθεί και σχετική επερώτηση στη Βουλή.
Το θέμα στο νομό Χίου λύθηκε μόλις πρόσφατα ενώ εξακολουθεί να υφίσταται μόνο στα Δωδεκάνησα.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/me-epivatika-plia-i-metafora-epikindinon-fortion/