Μη νόμιμες οι άδειες για τον υποσταθμό της ΔΕΗ

Σαφής και κατηγορηματικός ότι τόσο η περιβαλλοντική αδειοδότηση όσο και η οικοδομική άδεια για την κατασκευή κέντρου διανομής (υψηλής τάσης) στο παλιό εργοστάσιο της ΔΕΗ, στη συνοικία του Αγ. Νικολάου στερούνται νομικού υπόβαθρου είναι ο προϊστάμενος ΠΕΧΩ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου κ. Νίκος Φαρμακίδης.
Σε έγγραφό του συγκεκριμένα προς την Νομαρχία και τον Δήμο Ροδίων που κοινοποίησε και στον εισαγγελέα (τον οποίον μάλιστα θα επισκεφθεί σήμερα), αναφέρει τα ακόλουθα:
ΘΕΜΑ: Ελεγχος νομιμότητας της με αριθμό 77/09 οικοδομικής άδειας της Δ/νσης Πολεοδομίας Δήμου Ροδίων
ΣΧΕΤ: 1. Το με αριθ. πρωτ. ΟΙΚ 4761/09/3.11.09 Εγγραφο του Αναπληρωτή Δημάρχου κ. Σακελλαρίου Παναγιώτη
2. Το με αριθμ. πρωτ. 4820/2009/9.11.09 έγγραφο της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου Ροδίων.
Μετά τα παραπάνω σχετικά έγγραφα με τα οποία μας ζητήθηκε ο έλεγχος νομιμότητας της με αριθμ. 77/09 οικοδομικής άδειας της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου Ροδίων και έχοντας υπόψη τα παρακάτω:
1. ότι, η Υπηρεσία μας, όπως προκύπτει από την εγκύκλιο ΟΙΚ. 58636/ ΕΓΚ.24/ 31.5.2002 του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ), ασκεί τις αρμοδιότητες που προκύπτουν από τις διατάξεις του άρθρου 27 παρ. 2 του ΓΟΚ/85, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 22 του Ν. 2831/00. Επίσης βάσει του εγγράφου 27682/7-8-09 της ΔΟΚΚ του ΥΠΕΧΩΔΕ, οι πολεοδομικές υπηρεσίες σύμφωνα με τον Ν. 2503/97 (ΦΕΚ 107 Α’), υπάγονται ιεραρχικά στις Δ/νσεις ΠΕ.ΧΩ. της Περιφέρειας,
2. ότι, όπως προκύπτει από το Αρθρο 4 της απόφασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου της Νομαρχίας Δωδεκανήσου (ΦΕΚ 739/Β/26.8.96), στον Δήμο Ροδίων μεταβιβάστηκε και για την περιφέρειά του, η άσκηση όλων των αρμοδιοτήτων της πολεοδομικής υπηρεσίας του ΥΠ ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., που αναφέρονται στο άρθρο 27 παρ. 1 του Ν. 1577/1985 “Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός” και στο άρθρο 2 του Π.Δ. της 8.7.1993 “Τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών και έλεγχος των ανεγειρομένων οικοδομών” (ΦΕΚ Δ 795). Στο Αρθρο 7 της ίδιας απόφασης αναφέρεται ότι, οι αρμοδιότητες που μεταβιβάζονται στο Δήμο Ρόδου ασκούνται από την Πολεοδομική Υπηρεσία του. Ο προϊστάμενος της πιο πάνω Πολεοδομικής Υπηρεσίας, όταν ασκεί τις αρμοδιότητες που μεταβιβάζονται, έχει όλες τις αρμοδιότητες που οι σχετικές κείμενες διατάξεις προβλέπουν για Προϊστάμενο,
3. ότι, το άρθρο 93 του Ν. 3463/2006 (κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων). Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για κάθε θέμα σχετικό με τις αρμοδιότητες του δήμου,
4. ότι, η Δ/νση πολεοδομίας του Δήμου Ροδίων εξέδωσε την υπ’ αριθμόν 77/2009 οικοδομική άδεια για την κατασκευή βιομηχανίας και γραφείων της ΔΕΗ καθώς και κατασκευή υποσταθμού 150KV/20KV στο ακίνητο ιδιοκτησίας της στην συνοικία Αγ. Νικόλας,
5. ότι, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Δωδεκανήσου εξέδωσε την με αριθμ πρωτ. 4376/28.6.07 Απόφαση έγκρισης και περιβαλλοντικών όρων, (Ε.Π.Ο.)
6. ότι, το ΓΠΣ της πόλης Ρόδου (Υπ. Απόφ. ΠΕΧΩΔΕ 2736/197/ ΦΕΚ Δ 193/11.3.87) αναφέρει στην παράγραφο ΙΙ, περί Νέων αναπτυξιακών ζωνών εξυγίανσης κατοικίας: Ζώνη χονδρικού εμπορίου και αποθηκών στις περιοχές Κόβα, ΔΕΗ, στην περιοχή λαχαναγοράς στη συνοικία Αγ. Νικόλα,
7. ότι, με το ΠΔ/23-2-87(ΦΕΚ-166/Δ/6-3-87) καθορίστηκαν οι χρήσεις γης που προσήκουν σε κάθε περίπτωση, οι οποίες αποτελούν ουσιώδες στοιχείο του πολεοδομικού σχεδιασμού, από το οποίο εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό η ποιότητα ζωής στην πόλη. Ο καθορισμός των γίνεται κατά τρόπο ορθολογικό, συμφώνως προς πολεοδομικά κριτήρια και χάριν του δημοσίου συμφέροντος και δεν αποτελεί ανεπίτρεπτο περιορισμό της επαγγελματικής ελευθερίας, αλλά αντιθέτως το αναγκαίο νόμιμο πλαίσιο, για την προσήκουσα άσκηση εκάστου επαγγέλματος κατά τρόπο συμβατό προς το δημόσιο συμφέρον (ΣΤΕ-1258/00),
8. ότι, με το άρθρο-7, του ΠΔ/23-2-87(ΦΕΚ-166/Δ/6-3-87) στις περιοχές χονδρεμπορίου επιτρέπονται μόνο:
α. Εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου.
β. εγκαταστάσεις εμπορικών εκθέσεων, εκθεσιακά κέντρα
γ. Κτίρια γήπεδα αποθήκευσης
δ. Κτίρια γήπεδα στάθμευσης.
ε. Πρατήρια βενζίνης υγραερίου.
ζ. Γραφεία.
η. Εστιατόρια.
θ. Αναψυκτήρια.
Οι πιο πάνω υπ’ αρ.ζ, η και θ χρήσεις επιτρέπονται μόνο με την προϋπόθεση ότι αποτελούν τμήμα των εγκαταστάσεων χονδρικού εμπορίου ή εξυπηρετούν τις ανάγκες των εργαζομένων σ’ αυτές,
9. ότι, στις διατάξεις του ΠΔ/23-2-87 περί χρήσεων γης και ιδίως των Αρθ-2 και επ’ αυτού, στις οποίες ορίζεται ότι σε κάθε κατηγορία χρήσεων επιτρέπονται “μόνον” οι εκεί αναφερόμενες χρήσεις, συνάγεται ότι με την ισχύουσα νομοθεσία καθιερώνεται το σύστημα της “τυποποιήσης” των κατηγοριών χρήσεων γης.
Κατά το σύστημα αυτό, η διενεργούσα τον πολεοδομικό σχεδιασμό διοίκηση δεν είναι ελεύθερη να αναμειγνύει τις χρήσεις γης, νοθεύουσα τις ορισθείσες διά του Διατάγματος κατηγορίες, αλλ’ οφείλει να επιλέγει για κάθε περιοχή μία κατηγορία χρήσεων με το περιεχόμενο, το οποίο ορίζουν οι ως άνω διατάξεις,
10. όταν το ΓΠΣ, κατά τη διατύπωση και το όλο περιεχόμενο του, περιέχει σαφείς κατευθύνσεις ή συγκεκριμένες δεσμεύσεις για ορισμένα ακίνητα, οι οποίες δεν χρειάζονται εξειδίκευση κατά το επόμενο στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού, τότε τα ακίνητα αυτά απαγορεύεται ήδη από την έγκριση του ΓΠΣ να διατεθούν για άλλη χρήση (ΣτΕ 3062/2009),
11. ότι, η παράγραφος 6β του άρθρου 4 του Ν.1650/86 αναφέρει ότι για την περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη:
αα) Οι γενικές και ειδικές κατευθύνσεις της χωροταξικής πολιτικής, που προκύπτουν από εγκεκριμένα χωροταξικά, ρυθμιστικά και πολεοδομικά σχέδια ή άλλα σχέδια χρήσεων γης.
ββ) Η περιβαλλοντική ευαισθησία της περιοχής, που ενδέχεται να θιγεί από το έργο ή τη δραστηριότητα.
γγ) Τα χαρακτηριστικά των ενδεχόμενων σημαντικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως το μέγεθος, η πολυπλοκότητα, η ένταση και η έκτασή τους, ο διασυνοριακός χαρακτήρας τους, η διάρκεια, η συχνότητα και η αναστρεψιμότητά τους.
12. το γεγονός ότι σε άμεση γειτνίαση με το οικόπεδο της ΔΕΗ, εκτός από τις κατοικίες, υπάρχουν και πολλά δημοτικά σχολεία και συχνάζουν έφηβοι λόγω των σχολών μαθητείας, από 100 έως 200 μ.(ΝΕΛΕ κλπ),
13. ότι, σύμφωνα με την Τεχνική περιγραφή του έργου (κεφάλαιο -3- της Π.Ε), το νέο Κέντρο Διανομής (Κ/Δ) 150/20 KV Ρόδου, θα τροφοδοτηθεί από το Κ/Δ Ροδινιού, μέσω μιας υπόγειας καλωδιακής γραμμής ΥΤ (150 KV) και από τον Υ/Σ Ιαλυσού, μέσω μιας υπόγειας καλωδιακής γραμμής ΥΤ (150 KV), σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΔΕΗ ΑΕ,
σας γνωστοποιούμε τις απόψεις της Υπηρεσίας μας:
Χρήσεις γης
Το οικόπεδο της ΔΕΗ που βρίσκεται στην συνοικία Αγ. Νικόλας, έχει χαρακτηριστεί από το ΓΠΣ (βλέπε στα έχοντας υπόψη σχετ. 6) με τη χρήση χονδρεμπορίου-αποθηκών. Με την οικοδομική άδεια δόθηκε η δυνατότητα της κατασκευής ενός κτιρίου με χρήση γραφείων και βιοτεχνίας (βιομηχανίας). Το κτίριο αυτό της ΔΕΗ κατατάσσεται στην κατηγορία χρήσεων κοινής ωφελείας. Όπως προκύπτει από τα προαναφερθέντα, στο οικόπεδο αυτό της ΔΕΗ δεν επιτρέπεται καμιά από τις χρήσεις που προαναφέραμε, δηλαδή: κοινής ωφέλειας, γραφείων ή βιοτεχνίας. Ως εκ τούτου η περιβαλλοντική αδειοδότηση αλλά και η οικοδομική άδεια δεν ήταν δυνατό να εκδοθούν. Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι ο υποσταθμός της ΔΕΗ, ενδεχομένως δεν απαγορεύεται να κατασκευαστεί από τις ισχύουσες χρήσεις γης, όμως ακυρώνει εκ των πραγμάτων το θεσμοθετημένο σχεδιασμό (διατίθεται κατά παράβαση του ΓΠΣ).
Η περιβαλλοντική μελέτη
Το έργο “Κέντρο Διανομής” 150/20 KV Ρόδου, βάσει της ΚΥΑ ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 126880/07/ΦΕΚ 435Β/07, (συμπλήρωση της ΚΥΑ Η.Π. 15393/2332/02, περί κατάταξης δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες) κατατάσσεται στην 4η Υποκατηγορία-Δεύτερη Κατηγορία-Πίνακας 1 (α.α. 13 β2 Υποσταθμοί Κλειστού Τύπου ≥ 150 KV). Κατ’ αρχήν λοιπόν η Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων (ΑΕΠΟ), ορθώς εκδόθηκε από την αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος (Δ/νση ΠΟΧΩΠΕ).
Στην προκειμένη περίπτωση που οι γραμμές δικτύου είναι υπόγειες, η όδευση των από τους Υποσταθμούς Ροδινιού και Ιαλυσού έως τις νέες εγκαταστάσεις του Υ/Σ Αγίου Νικολάου, ως συνοδό έργο, δεν επηρεάζει την κατάταξη του έργου σε κατηγορία η υποκατηγορία, καθόσον δεν συμπεριλαμβάνεται στους Πίνακες του Παραρτήματος της ΚΥΑ 15393/2332/02), όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και επακόλουθο της ύπαρξη του υποσταθμού (ΣτΕ 4039/2008). Σε κάθε περίπτωση, το συνοδό αυτό έργο, που κατασκευάζεται για την εξυπηρέτηση του κυρίως έργου και για την πληρότητα της Περιβαλλοντικής Εκθεσης, όφειλε να είχε εξετασθεί με το κυρίως έργο.
Κατά την άποψή μας, οι επιπτώσεις του συγκεκριμένου αυτού συνοδού έργου, δεν είναι αμελητέες, καθόσον η όδευση των γραμμών επηρεάζει μεγάλο τμήμα της πόλης, (διασχίζει κεντρικούς οδικούς άξονες, διέρχεται από πυκνοδομημένα οικιστικά τμήματα κλπ).
Χωρίς να αποτελεί ουσιαστικό λόγο για την έγκριση ή μη του έργου περιβαλλοντικά, αλλά επειδή όμως στο εδάφιο γγ. παρ. 6β του άρθρου 4 του Ν. 1650 αναφέρονται τα 11 σχετ., πρέπει να σημειωθούν και τα παρακάτω, που απορρέουν από δικαστικές αποφάσεις (π.χ. Απόφαση 4890/09 Μον. Πρωτ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ) και που έχουν βαρύνουσα σημασία στην επιλογή εναλλακτικής θέσης, κάτι που δεν περιέχεται ουσιαστικά και ενδελεχώς στην περιβαλλοντική μελέτη, π.χ. επέκταση του υφιστάμενου υποσταθμού της ΔΕΗ στην Ιαλυσό:
1. Η επιστημονική γνώση για τους κινδύνους από την έκθεση στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία (Η/Μ) που εκπέμπεται από τις γραμμές μεταφοράς και τους υποσταθμούς της ΔΕΗ είναι ακόμη ελλιπής και ανολοκλήρωτη, γιαυτό πρέπει να αποτρέπονται, ιδίως στις περιπτώσεις όπου οι εκτιθέμενοι βρίσκονται στην παιδική και εφηβική ηλικία.
2. Η αποτροπή των εν λόγω κινδύνων αποτελεί υποχρέωση των αρμόδιων αρχών.
3. Σε περίπτωση ύπαρξης ανάλογων κινδύνων εφαρμόζεται η αρχή της προφύλαξης. Η εν λόγω αρχή ενεργοποιείται όταν υπάρχει ένα μίνιμουμ επιστημονικών πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους και επιφέρει αντιστροφή του βάρους απόδειξης του περιβαλλοντικού κινδύνου.
4. Δεν υπάρχουν βάσιμες μελέτες που να αποδεικνύουν ότι η υπογειοποίηση ηλεκτρικών καλωδίων εκμηδενίζει την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία. Σύμφωνα με πληροφορίες που μας δόθηκαν από εκπροσώπους της ΔΕΗ, το συγκεκριμένο συνοδό έργο, αφορά την διάνοιξη ορυγμάτων βάθους 1,5-2.0μ. περίπου, όπου θα τοποθετηθούν οι καλωδιακές γραμμές υψηλής τάσης, προς τον Υ/Σ Αγίου Νικολάου.
5. Αλλωστε η με οποιοδήποτε τρόπο προσβολή στοιχείου ζωτικού χώρου του ανθρώπου (ακτινοβολία, ρύπανση της ατμόσφαιρας) συνιστά προσβολή θεμελιώδους συνταγματικού του δικαιώματος της αξίας του προσώπου, την οποία δεν μπορεί να νομιμοποιήσει οποιαδήποτε κανονιστική διάταξη της κοινής νομοθεσίας, αφού μια τέτοια διάταξη θα είναι αντισυνταγματική και παράνομη (ΟλΑΠ 40/1998 ΕλΔνη, τ. 1/1999, σ. 46).
6. Πρέπει να σημειώσουμε ότι το επιχειρηματικό κόστος της ΔΕΗ και το κοινωνικό (κοινό) όφελος (από την καλύτερη λειτουργία του δικτύου παροχής) δεν “βαραίνουν” κατά την ισοζύγηση με το (ούτε αναλογούν στο) ελάχιστο ρίσκο διατήρησης της υγείας και της ζωής και ως εκ τούτου δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στις μελέτες αυτές.
Γενικότερα η συγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση στηρίχθηκε σε δύο πράξεις της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου Ροδίων. Στο έγγραφο με αριθμ. πρωτ. ΟΙΚ 6003/01/29.11.01 και στην με αριθ. πρωτ. 4064/18.8.05 πράξη θεώρησης όρων δόμησης και χρήσεων γης.
Η πρώτη πράξη εκδόθηκε από τον προϊστάμενο της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου, αναρμόδια κατά παράβαση του άρθρου 93 Ν. 3463/2006 (κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων) και επί πλέον προσκρούει στις διατάξεις του Ν. 1650/86 (άρθρο 4).
Η δεύτερη πράξη που βεβαιώνει ότι στο οικόπεδο επιτρέπονται οι χρήσεις χονδρεμπορίου και βιοτεχνίας δεν είναι αληθής, κάτι που ενδεχομένως να παραπλάνησε την Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση ως προς την συνηγορία της στην έκδοση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Η έκδοση της οικοδομικής άδειας
Οι δύο Πολεοδομικές Υπηρεσίες αλληλοτροφοδοτήθηκαν με πράξεις μην σύννομες, με αποτέλεσμα να εμπλακούν σε μια αδιέξοδη διαδικασία. Εμείς όμως, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι, δεν συγχωρείται η έκδοση αδειών στηριζόμενοι σε παράνομες πράξεις Υπηρεσιών (βεβαιώσεις ή οικοδομικές άδειες κλπ), διότι η κάθε πολεοδομική υπηρεσία οφείλει να γνωρίζει ποιες χρήσεις επιτρέπονται σε μια περιοχή (ΣτΕ 2521/2004).
Επί πλέον είμαστε υποχρεωμένοι να παρατηρήσουμε ότι κατά τον έλεγχο του φακέλου της οικοδομικής άδειας διαπιστώθηκαν εκτός των άλλων και οι εξής ουσιαστικές παραλήψεις:
• Από την αποτύπωση των υφισταμένων ορίων του οικοπέδου προκύπτει ότι, απαιτείται πράξη τακτοποίησης με τις όμορες κτημ. Μερίδες V- 1478Α και V-1478C οικοδομών Ρόδου, καθώς και με την V- 1480Α οικοδομών Ρόδου και πράξη αναλογισμού υποχρεώσεων λόγω ρυμοτομίας. Δηλώνεται άλλωστε ως έξοδος των οχημάτων από το οικόπεδο η αδιάνοικτη οδός (Ν. Μαυρή).
• Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 2 της Υπ. Αποφ. 98728/7722/93 (ΦΕΚ 167/Δ/2.3.93) χώροι στάθμευσης με περισσότερες των 30 θέσεων υπάγονται στις διατάξεις του Π.Δ. 455/22.2.76 (ΦΕΚ 169/Α/5.7.76), όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 379/24.4.80 (ΦΕΚ 105/Α/5.5.80) και το ΠΔ 326/19.7.91 (ΦΕΚ 117/α/29.7.91), το οποίο δεν λήφθηκε υπόψη και ως εκ τούτου δεν υποβλήθηκε η απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη, θέσεις ΑΜΕΑ, και άδεια ίδρυσης χώρου στάθμευσης σύμφωνα με το άρθρο 23 και τη παρ. 4 του άρθρου 24 του ΠΔ 455/76.
• Δεν αποτυπώθηκαν στο τοπογραφικό σχεδιάγραμμα-διάγραμμα κάλυψης και κατ’ επέκταση δεν δηλώθηκε στην οικοδομική άδεια η νομιμότητα των υφισταμένων κτιρίων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η Υπηρεσία μας, μετά τα σχετικά ερωτήματα, διατυπώνει με το παρόν έγγραφο τις απόψεις της. Οι Πολεοδομικές Υπηρεσίες παρακαλούνται, αφού σταθμίσουν τα εκτεθέντα να ενεργήσουν ανάλογα.
Εντ. Γεν. Γραμ. Περιφέρειας
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΑΡΜΑΚΙΔΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
ΜΕ Α’ ΒΑΘΜΟ
O ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΡΟΔΙΩΝ
Ο Δήμαρχος Ροδίων κ. Χατζής Χατζηευθυμίου έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ροδίων που εκφράζει την αντίθεσή μας στην προοπτική ανέγερσης υποσταθμού υψηλής τάσης της ΔΕΗ στην περιοχή του Αγίου Νικολάου, μας δεσμεύει όλους.
Περισσότερο όμως μας δεσμεύει η επιβεβλημένη υποχρέωση να προστατέψουμε την υγεία των πολιτών και να αποτρέψουμε την υποβάθμιση της περιοχής.
Αμεσα ενεργοποιούνται οι διαδικασίες για την ανάκληση της οικοδομικής άδειας.
Η ΔΕΗ, όπως και κάθε άλλος φορέας του δημοσίου, οφείλουν να κατανοήσουν, ότι δεν μπορούν να σχεδιάσουν παρεμβάσεις στην πόλη ερήμην της τοπικής κοινωνίας και του Δήμου.
Ο Δήμος Ροδίων δεν αποδέχεται τη δημιουργία τετελεσμένων. Εχει τη βούληση αλλά και τις δυνατότητες να βάλει φραγμό σε παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών και αλλοιώνουν την αισθητική της πόλης.
Σε αυτή την πόλη, ο Δήμος και οι πολίτες βάζουν τους κανόνες και ιεραρχούν τις προτεραιότητες.
Αυτό ας το έχουν υπ’ όψιν τους όλοι».
ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ
Στο μεταξύ οι κάτοικοι της περιοχής πραγματοποίησαν το βράδυ της Δευτέρας συγκέντρωση και απεφάσισαν α) να ιδρύσουν σύλλογο και β) να αντιδράσουν δυναμικά σε περίπτωση που η ΔΕΗ προχωρήσει στην κατασκευή του έργου.