Νέος κύκλος καταθέσεων στα πλαίσια της προκαταρκτικής εξέτασης που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2008 σχετικά με την αξιοπλοϊα πλοίων και υδροπτέρυγων που δραστηριοποιούνται στα Δωδεκάνησα ξεκινά άμεσα μετά και τα ευρήματα πραγματογνωμοσύνης που διενήργησε κατόπιν Εισαγγελικής παραγγελίας ο κ Αντώνιος Φίλλιπας του Δημητρίου ναυπηγός – μηχανολόγος μηχανικός.
Στον ως άνω πραγματογνώμονα ανατέθηκε συγκεκριμένα μετά από σχετικές καταγγελίες ο έλεγχος των εγγράφων αξιοπλοϊας, ήτοι των κυβερνητικών πιστοποιητικών και των πιστοποιητικών κλάσεως, καθώς και των εκθέσεων επιθεωρήσεων που βρίσκονται στους φακέλους των πλοίων στο ΥΕΝ/ΚΕΕΠ και στους εξουσιοδοτημένους οργανισμούς (νηογνώμονες).
Περιελάμβανε συγκεκριμένα τη διερεύνηση εάν τα πιστοποιητικά αυτά έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τους κανονισμούς που ισχύουν κατά περίπτωση με βάση την κατηγορία κάθε πλοίου, εαν τα πιστοποιητικά είναι σε ισχύ και εαν οι εκθέσεις επιθεωρήσεων που έγιναν από τους εντεταλμένους επιθεωρητές είναι πλήρεις και περιλαμβάνουν τα προβλεπόμενα από τους ισχύοντες για την κατηγορία κάθε πλοίου κατά περίπτωση κανονισμούς.
Η πραγματογνωμοσύνη αφορούσε συγκεκριμένα τα πλοία Δωδεκάνησος Pride, Δωδεκάνησος Express, Αίγλη, Πέτρος Λ., Χρήστος Λ., Σάμος Φλαϊνγκ Ντόλφιν Ι, Φλαϊνγκ Ντόλφιν ΧΙΙ, Φλαϊνγκ Ντόλφιν XVI, Φλαϊνγκ Ντόλφιν ΧΧ, Φλαϊνγκ Ντόλφιν ΧΧΙΙ, Ιβίσκος, Κομέτα 1, Αίολος, Πανορμίτης, Ιλιον, Ση Σταρ και Κίνγκ Σάρον.
Ταυτόχρονα ανατέθηκε στον ίδιο πραγματογνώμονα το έργο του ελέγχου της νομιμότητας μετασκευής του πλοίου Δωδεκάνησος Express.
Από την έρευνα που διενεργήθηκε προέκυψε ότι τα πλοία Δωδεκάνησος Pride, Δωδεκάνησος Express, Αίγλη, Πέτρος Λ., Χρήστος Λ., Ζευς (πρώην Φλαϊνγκ Ντόλφιν ΧΙΙ), Ερμής ( πρώην Φλαϊνγκ Ντόλφιν XVI), Αθηνά (πρώην Φλαϊνγκ Ντόλφιν ΧΧΙΙ), Ση Σταρ και Κινγκ Σάρον πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις αξιοπλοϊας.
Ειδικότερα διαθέτουν τα προβλεπόμενα από τον τύπο τους έγγραφα αξιοπλοϊας τα οποία έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για την κατηγορία καθενός εξ΄αυτών και βρίσκονται σε ισχύ.
Διαπιστώθηκε παραπέρα ότι για το πλοίο Ιβίσκος είχαν λήξει τα έγγραφα αξιοπλοϊας όμως είχε υποστεί τις προβλεπόμενες από τη νομοθεσία επιθεωρήσεις από τα εντεταλμένα όργανα για την ανανέωση των εγγράφων αξιοπλοϊας και είχε δοθεί παράταση ισχύος των παλαιών εγγράφων μέχρι την 27η Αυγούστου 2008 από το Κ.Λ. Ρόδου.
Μετά την επιθεώρηση που διενήργησε ο πραγματογνώμονας κατέληξε μάλιστα ότι το πλοίο αυτό είναι αξιόπλοο.
Σε ότι αφορά τα πλοία Σπίντ Κατ 1 (πρώην Πανορμίτης) και Ιλιον διαπίστωσε ότι αυτά διέθεταν προσωρινά έγγραφα αξιοπλοϊας τα οποία έληγαν την 4η Αυγούστου 2008 και 25 Ιουλίου 2008 αντίστοιχα και μέχρι τότε όφειλαν να έχουν εφοδιαστεί με οριστικά έγγραφα αξιοπλοϊας.
Ο πραγματογνώμονας κατέληξε μετά από επιθεώρηση που διενήργησε ο ίδιος ότι και τα πλοία αυτά είναι αξιόπλοα.
Παραπέρα διαπίστωσε ότι το πλοίο Βένους (πρώην Φλαϊνγκ Ντόλφιν ΧΧ) έχει επιθεωρηθεί σ΄ όλους τους τομείς από τον Ελληνικό Νηογνώμονα και αναμενόταν η έκδοση των απαιτούμενων εγγράφων ενώ χαρακτηρίζει το πλοίο μετά από επιθεώρηση που διενήργησε αξιόπλοο.
Διαπίστωσε ακόμη ότι τα πλοία Σάμος Φλαϊνγκ Ντόλφιν Ι και Κομέτα 1 δεν είχαν έγγραφα αξιοπλοϊας σε ισχύ, ούτε και είχαν υποστεί τις απαιτούμενες από τους κανονισμούς επιθεωρήσεις από εντεταλμένα για το σκοπό αυτό όργανα. Τα πλοία αυτά είναι παροπλισμένα και όπως τονίζει ο πραγματογνώμονας για να καταστούν αξιόπλοα θα έπρεπε να υποβληθούν στις απαιτούμενες συντηρήσεις και τυχόν επισκευές.
Όσον αφορά τη νομιμότητα της μετασκευής του Δωδεκάνησος Εξπρές ο πραγματογνώμονας επισημαίνει ότι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.
Σκοπός της περαιτέρω προανάκρισης όπως έγινε χθες γνωστό είναι να κληθούν για κατάθεση και να δώσουν εξηγήσεις οι ιδιοκτήτες των πλοίων Σάμος Φλαϊνγκ Ντόλφιν Ι και Κομέτα 1.
Υπενθυμίζουμε ότι στο στάδιο της κυρίας ανάκρισης εκκρεμεί η δικογραφία που έχει σχηματιστεί μετά την άσκηση ποινικών διώξεων κατά παντός υπευθύνου λιμενικού που υπηρετεί στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου, στο ΥΕΝ, στον Νηογνώμονα και στον Κλάδο Επιθεώρησης Πλοίων αλλά και κατά των υπευθύνων εταιρείας της νήσου Κω, που είχε δρομολογήσει και λειτουργεί τα τελευταία δύο χρόνια, σε ενδοδωδεκανησιακές γραμμές, «ιπτάμενα δελφίνια», τα οποία φέρονται να μην πληρούν όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας που θέτουν οι διεθνείς κανόνες.
Οι διώξεις σε βάρος των λιμενικών αφορούν έκδοση ψευδούς βεβαίωσης κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, χρήση ψευδούς βεβαίωσης κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, παράβαση καθήκοντος κατ’ εξακολούθηση ενώ σε ό,τι αφορά τους υπευθύνους της εταιρείας που διαχειρίζεται τα υδροπτέρυγα, σε ηθική αυτουργία στις πράξεις αυτές.
Την έρευνα για τα υδροπτέρυγα (πρόκειται για 3 πλοία) προκάλεσαν επώνυμες καταγγελίες, οι οποίες, ούτε λίγο ούτε πολύ, έκαναν λόγο για ανασφάλεια στην πλεύση τους ανάμεσα στα νησιά της Δωδεκανήσου και της Σάμου, που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο ακόμη και τη ζωή των επιβαινόντων.
Σύμφωνα με τις επώνυμες καταγγελίες, τα υδροπτέρυγα τύπου «Κομέτα», πριν καταλήξουν στην τοπική εταιρεία ανήκαν στην ακτοπλοϊκή εταιρεία Hellenic SeaWays εξυπηρετώντας μόνο τα νησιά του Αργοσαρωνικού, έχουν στα «ύφαλά» τους «επιθέματα», ενώ τα «πτερύγιά» τους που τα βοηθούν να αναπτύσσουν ταχύτητα έως και 30 μίλια την ώρα είναι «κολλημένα» και όχι βιδωμένα με ασφαλή «μπουλόνια», όπως ορίζουν οι κατασκευαστές τους και τα τεχνικά εγχειρίδια.
Για το αξιόπλοο των σκαφών αυτών έχει ήδη διενεργηθεί πραγματογνωμοσύνη από πλευράς του ναυπηγού μηχανικού Nεκτάριου N. Aργυρόπουλου.
Ο κ. Αργυρόπουλος στην πραγματογνωμοσύνη του αναφορικά με το αξιόπλοο ενός εκ των 3 πλοίων είχε κρίνει ότι «επηρεάζουν την ευστάθεια, την αντοχή και την πλευστότητα υδροπτέρυγου της γραμμή Pόδου – Kω, με πιθανές δυσμενείς επιπτώσεις στην ασφάλεια του πλοίου και των επιβαινόντων, οι μετατροπές που έχουν γίνει, χωρίς προηγουμένως να έχουν εκπονηθεί μελέτες και να έχουν εγκριθεί από τον Kλάδο Eπιθεώρησης Eμπορικών Πλοίων και τον γαλλικό νηογνώμονα».
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/neos-kiklos-katatheseon-gia-tin-axioploia-plion-ke-idropterigon/