Την προσεχή Πέμπτη, 6 Αυγούστου, θα πραγματοποιηθεί στα γραφεία της Ενώσεως Ξενοδόχων Ρόδου, η ετήσια τακτική γενική συνέλευση του ΠΡΟΤΟΥΡ, κατά την οποίαν θα κατατεθεί και ο απολογισμός πεπραγμένων για την περίοδο 2008-2009. Η «δ» δημοσιεύει σήμερα τον απολογισμό αυτό, που δείχνει την πλούσια δράση του ΠΡΟΤΟΥΡ, και οποίος έχει, ως εξής:
Στην σύγχρονη παγκόσμια τουριστική πραγματικότητα, η τουριστική ανάπτυξη σε διαρκώς περισσότερα σημεία του πλανήτη μας συνοδεύεται από την ανάγκη για ορθολογικότερη, πιο συντονισμένη και αποδοτική διαχείριση των πόρων, που συμβάλουν στην διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος. Έτσι διαμορφώνεται ο Οργανισμός Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού, που αναπτύσσει στρατηγική για την αποδοτική προώθηση & προβολή του τουριστικού προορισμού της Ρόδου, και που αντιλαμβάνεται ότι η χρήση της νέας τεχνολογίας και μεθοδολογίας αποτελεί καθοριστικό εργαλείο.
Το Μάρκετινγκ του προορισμού είναι ένα σχετικά νέο εγχείρημα για πολλές περιοχές, ιδιαίτερα σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Σε αυτό το επίπεδο, κυρίαρχο ρόλο τείνει να παίζει ο δημόσιος τομέας και αυτό διαδοχικά έχει κάποιες επιπτώσεις για την διαδικασία του Μάρκετινγκ, οι οποίες επικεντρώνονται στην συνήθη αδυναμία του δημόσιου τομέα να ελέγξει το τουριστικό προϊόν. Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονίσουμε την προνομιακή θέση της Ρόδου, που βασίζεται στην πρωτοβουλία της τοπικής κοινωνίας, μέσω των εκπροσώπων της, στη γενική συνέλευση του ΠΡΟΤΟΥΡ, να συνεισφέρει, με τον δημοτικό φόρο, στην προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος μας, όπως επίσης και στην πιο άμεση και έγκαιρη αντιμετώπιση των θεμάτων, παρακάμπτοντας τις αδυναμίες της κεντρικής διοίκησης. Ο Πρόεδρος και Δήμαρχος Ροδίων, κ. Χ. Χατζηευθυμίου, χαρακτηριστικά είχε πει στην γενική συνέλευση του 2008, ότι ο ΠΡΟΤΟΥΡ λειτουργεί σαν ένα μικρό υπουργείο.
Η Στρατηγική του ΠΡΟΤΟΥΡ προσδιορίζεται από τον τρόπο λήψης αποφάσεων για την κατανομή των πόρων σε επιλεγμένες τουριστικές δράσεις και εκδηλώσεις, που υλοποιεί το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού και η εκτελεστική επιτροπή, σε συνεννόηση με τους ειδικούς συνεργάτες του ΠΡΟΤΟΥΡ στην Αγγλία και Γερμανία. Αυτές οι αποφάσεις συμπυκνώνουν τους επιθυμητούς στόχους, αλλά και την πεποίθηση όλων των παραγωγικών τάξεων, που απαρτίζουν τον ΠΡΟΤΟΥΡ, σχετικά με το ποια είναι τα αποδεκτά και κυρίως, τα μη αποδεκτά μέσα για την επίτευξή τους.
Ο Οργανισμός Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού, με αφορμή τον φετινό απολογισμό, θα σας παρουσιάσει μια σειρά δράσεων, που σαν στόχο είχαν την δημιουργία μιας ιδιαίτερης εικόνας της Ρόδου στο μυαλό δυνητικών επισκεπτών, με σκοπό να προκαλέσει την επιλογή του προορισμού για μελλοντικές διακοπές.
Με τη βοήθεια των εξειδικευμένων συνεργατών στο εξωτερικό, ο οργανισμός ανέλυσε προσεχτικά και έγκαιρα την υπάρχουσα κατάσταση της διεθνούς οικονομικής κρίσης, καθόρισε σκοπούς και στόχους, διατύπωσε την στρατηγική του, που φέτος είχε μια καινοτόμα κατεύθυνση, και τέλος διαχειρίστηκε αποδοτικά τους επιλεγμένους πόρους.
Ας ξεκινήσουμε όχι με κριτήριο την χρονολογική σειρά των φετινών γεγονότων, αλλά με κριτήριο την ανταγωνιστικότητα των δράσεων για την ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Έτσι, μετά την περσινή, ιδιαίτερα επιτυχημένη παρουσίαση του πολιτιστικού προσώπου της Ρόδου, με την εκπληκτική εκδήλωση στο Παλιό Μουσείο του Βερολίνου, το οποίο είχε σαν πόλο έλξης το άγαλμα του Ρόδιου που προσεύχεται, φέτος η παρουσία μας στην τουριστική έκθεση ITB στο Βερολίνο επικεντρώθηκε στον Αθλητικό Τουρισμό και συγκεκριμένα στην προβολή των δυνατοτήτων που προσφέρει το νησί μας για προετοιμασία και προπόνηση ομάδων και αθλητών.
Ο Αθλητικός Τουρισµός είναι µια ειδική µορφή ποιοτικού τουρισµού, η οποία µας δίνει την ευκαιρία να επενδύσουµε σε µία τεράστια δυναµική αγορά, αλλά και ταυτόχρονα να επιτύχουµε µια προστιθέµενη αξία στο τουριστικό µας προϊόν µέσω της ανάπτυξης, της διαφοροποίησης και της αναβάθµισης του τουριστικού µας προϊόντος.
Ο Αθλητικός Τουρισµός συνδυάζοντας δύο από τις πλέον δηµοφιλής δραστηριότητες, τον τουρισμό & τον αθλητισμό, κατάφερε να προσελκύσει σηµαντικό αριθµό ενδιαφεροµένων, αποκτώντας την αντίστοιχη οικονοµική, κοινωνική και πολιτιστική σηµασία. Ως συνέπεια, ο Αθλητικός Τουρισµός χαρακτηρίζεται από γοργό ρυθµό ανάπτυξης, µεγάλες δυνατότητες εξέλιξης και προσελκύει το ενδιαφέρον όλων των εµπλεκόµενων στην τουριστική βιοµηχανία.
Πιο συγκεκριμένα, στις 13 Μαρτίου 2009 πραγματοποιήθηκε στο Ολυμπιακό Στάδιο του Βερολίνου μια εκδήλωση, που είχε σαν στόχο να αποδείξει ότι η Ρόδος είναι το ιδανικό προπονητικό κέντρο για τις ομάδες της Ευρώπης. Μέσα από την παρουσίαση του ΠΡΟΤΟΥΡ, με θέμα «Βελτιώστε τις αθλητικές σας επιδόσεις στη Ρόδο», αναδείχτηκαν οι εγκαταστάσεις, η εμπειρία, η τεχνογνωσία, ο εξοπλισμός που διαθέτει το νησί, για να εξυπηρετηθούν πολλές αθλητικές ομάδες τόσο κατά την προετοιμασία τους για μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, όσο και για τη διοργάνωση μεγάλων αθλητικών γεγονότων. Πρόσωπα με ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία στον ευρωπαϊκό αθλητισμό κόσμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση αυτή. Μερικοί από αυτούς ήταν ο Ροδίτης Παραολυμπιονίκης Θανάσης Μπαράγκας, ο Χρυσός Ολυμπιονίκης στο Τρίαθλο, κ. ¶νγκερ, η Αρχηγός της Ποδοσφαιρικής Ομάδας Γυναικών Φραγκφούρτης, Νία Κούνσερ,κ.α.
Στην εκδήλωση μίλησαν ο γ.γ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Χαρ. Κόκκινος, ο Δήμαρχος Ροδίων και Πρόεδρος του ΠΡΟΤΟΥΡ, Χατζής Χατζηευθυμίου, ενώ παρευρέθηκαν σημαντικοί επιχειρηματίες και εκπρόσωποι φορέων του νησιού. Η εκπρόσωπος του διεθνούς οργανισμού των Island Games στην Ελλάδα, κ. Λη Μηναϊδη αναφέρθηκε στην επιτυχημένη διοργάνωση των αγώνων από την Ρόδο τον Ιούλιο του 2007, αγώνες που προσέφεραν στο νησί μια εκπληκτική προβολή.
Η θετική απήχηση της εκδήλωσης επιβεβαιώνεται από την παρουσία ενός ευρύ δημοσιογραφικού κύκλου, με την συμμετοχή 40 δημοσιογράφων, όπως επίσης και με την επιθυμία της γυναικείας ποδοσφαιρικής ομάδας να προπονηθεί και να παίξει φιλικά με τοπική ομάδα στη Ρόδο τον Σεπτέμβριο.
Η βραδιά στο Ολυμπιακό Στάδιο κύλησε με έναν μοναδικό τρόπο, ξεναγώντας τους καλεσμένους στον αρχαιολογικό χώρο του σταδίου και παραθέτοντας δείπνο με πανοραμική θέα, ψυχαγωγώντας τους με ακροβάτες και ταχυδακτυλουργούς.
Για εμάς τους Έλληνες, η ομορφιά είναι δίπλα μας, είναι γύρω μας. Στην Ελλάδα κάθε μικρή εκδρομή μπορεί να γίνει μια μεγάλη απόδραση. Δίπλα μας, γύρω μας, όπου κι αν κοιτάξουμε είμαστε περικυκλωμένοι από εκπλήξεις και μαγικά μέρη που μπορούμε να χαρούμε, όλο το χρόνο.
Η νέα καμπάνια του ΠΡΟΤΟΥΡ για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού προβάλλει και προωθεί την Ρόδο, τις δυνατότητες και τις απεριόριστες επιλογές που προσφέρει σε κάθε Έλληνα πολίτη, 12 μήνες το χρόνο. Με κεντρικό μήνυμα «Κάνε το όνειρο σου πραγματικότητα», η νέα διαφημιστική εκστρατεία, που επιμελήθηκε ο ΠΡΟΤΟΥΡ, προτρέπει όλους τους Έλληνες να ανακαλύψουν τις ομορφιές, τη μαγεία και τον πλούτο της Ρόδου.
Ο Εσωτερικός Τουρισμός μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία, αλλά και στην περιφερειακή ανάπτυξη. Η επιρροή των ταξιδιωτικών συνηθειών και επιλογών των Ελλήνων, η αύξηση της συχνότητας των μικρών αποδράσεων και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αποτελούν βασικούς στόχους της επικοινωνίας του οργανισμού.
Έτσι λοιπόν, από την πρώτη Ιουνίου έως την δεκάτη Ιουλίου βγήκαν στον αέρα τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μηνύματα, που προέτρεπαν τους Έλληνες να περάσουν τις διακοπές τους στη Ρόδο.
Παράλληλα, οι επιμέρους καμπάνιες της επικοινωνίας του ΠΡΟΤΟΥΡ αφορούσαν καταχωρήσεις σε δημοφιλή περιοδικά και εφημερίδες, στοιχεία και υλικό για αφιερώματα των μέσων ενημέρωσης και φιλοξενίες τηλεοπτικών συνεργείων σχετικών εκπομπών, όπως το «Μένουμε Ελλάδα» της κρατικής τηλεόρασης.
Οι υπεύθυνοι του Οργανισμού Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού έθεσαν σε εφαρμογή μια εκστρατεία προβολής και διαφήμισης της Ρόδου, για να προσελκύσουν τουρίστες από τη βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα από τη Θεσσαλονίκη. Η εκστρατεία ξεκίνησε στις 26 Μαΐου, όταν κυκλοφόρησαν, σε 24ωρη βάση, τριάντα ταξί της συμπρωτεύουσας, με σύνθημα «Φέτος πάμε Ρόδο με ….. ταξί». Το σύνθημα συνοδευόταν από σκίτσο του κάστρου των ιπποτών, του ελαφιού και του ιβίσκου, τα οποία ενσωματώθηκαν έξυπνα σε μια αφίσα που τοποθετήθηκε στα πλαϊνά μέρη των ταξί.
Με αυτόν τον τρόπο, η Ρόδος διαφημίστηκε σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης, σε μια προσπάθεια να αφυπνιστεί το ενδιαφέρον των κατοίκων της πόλης και να παρακινηθούν να επισκεφτούν το νησί της Ρόδου. Στη δράση αυτή συμμετείχαν και τα ΕΛ.ΤΑ, καθώς η καμπάνια περιλάμβανε και τη συμπλήρωση ειδικής κάρτας από τους επιβάτες για την ανάδειξη νικητών κατόπιν κλήρωσης. Οι νικητές κέρδισαν τετραήμερα πακέτα διακοπών στη Ρόδο για αυτό το καλοκαίρι.
Ο ΠΡΟΤΟΥΡ σε συνεννόηση με το διοικητικό συμβούλιο της Blue Star Ferries, συμφώνησαν στην πραγματοποίηση μιας κοινής καμπάνιας, που στόχο είχε την διαφήμιση των δρομολογίων της Blue Star Ferries στη Ρόδο. Εκτός λοιπόν από την προσφορά εκπτώσεων στα εισιτήρια των τετράκλινων καμπινών της, από και προς τη Ρόδο, η Blue Star Ferries διαφήμισε τα δρομολόγια της Ρόδου σε πολλούς μουσικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς πανελλήνιας εμβέλειας, ενώ ο ΠΡΟΤΟΥΡ χορήγησε στους τυχερούς ακροατές των εκπομπών αυτών, που δήλωναν τηλεφωνικά τη συμμετοχή τους, τετραήμερες διακοπές στη Ρόδο, ευγενική χορηγία της Ένωσης Ξενοδόχων.
Επόμενη σημαντική δράση, τα πλωτά σεμινάρια. Με δεδομένη την αρνητική συγκυρία που υπάρχει στον παγκόσμιο τουρισμό, δράσεις όπως τα πλωτά σεμινάρια, αποτελούν κορυφαία διαφημιστική ενέργεια αφού απευθύνονται στην «πηγή» πώλησης του τουριστικού προϊόντος, που είναι οι Tour Operators, εκπρόσωποι τουριστικών οργανισμών και ταξιδιωτικών γραφείων. Εντός του ποταμόπλοιου, παρακολούθησαν σεμινάρια και παρουσιάσεις των τουριστικών προορισμών της Ρόδου και της Κέρκυρας και είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τις φυσικές ομορφιές, την ιστορία και τον πολιτισμό, τη γαστρονομία, τα ήθη και τα έθιμα της Ρόδου.
Πέντε χώρες και οκτώ παραδουνάβιες πόλεις επισκέφθηκαν οι τουριστικοί παράγοντες από τη Ρόδο και την Κέρκυρα. Μέσα από την οργανωμένη παρουσία της Ρόδου, κατά τη διάρκεια της πρωτοποριακής αυτής δράσης, πραγματοποιήθηκε ο στόχος της διάδοσης του τουριστικού προϊόντος του νησιού στο εξειδικευμένο κοινό που συμμετείχε (δημοσιογράφοι, τουριστικοί πράκτορες), καθώς και σε πλήθος επισκεπτών που παρακολούθησε τα σεμινάρια και τις παρουσιάσεις του προγράμματος. Μέσω Δούναβη, το ποταμόπλοιο πήγε σε Ολλανδία, Γερμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβακία και «έδεσε» σε ¶μστερνταμ, Ρότερνταμ, Ντίσελντορφ, Κολωνία, Φρανκφούρτη, Βιέννη, Βουδαπέστη και Μπρατισλάβα. Στα σεμινάρια πήραν μέρος πάνω από 1500 άτομα, τουριστικοί πράκτορες, υπάλληλοι ταξιδιωτικών γραφείων και κορυφαίοι τουρ οπερέϊτορς.
Τα Πλωτά Σεμινάρια Τουρισμού διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Yπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του ΕΟΤ, με τη συμμετοχή και χρηματοδότηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και με τη στήριξη και συμμετοχή εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης και φορέων του τουρισμού, του Οργανισμού Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού, ο οποίος ανέλαβε εξολοκλήρου την οργάνωση, και της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
Σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της παραδοσιακής αγοράς της Σκανδιναβίας, σχεδιάστηκε μια ιδιαίτερη προωθητική ενέργεια από τον ΠΡΟΤΟΥΡ, της οποίας το περιεχόμενο αυτή τη φορά ήταν και ψυχαγωγικού χαρακτήρα.
Στο Ελσίνκι, στις 17 Ιανουαρίου 2009, στο Ξενοδοχείο Scadic Continental, εκτός από τη γνωστή παρουσίαση της Ρόδου, δόθηκε μια συναυλία από το δημοφιλή φινλανδό καλλιτέχνη Ντάνη.
Τον ροκ σταρ Ντάνη παρακολούθησαν τουριστικά γραφεία της Σκανδιναβίας, τοπικοί τουριστικοί φορείς, ο γ.γ Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμαρχος Ροδίων και Πρόεδρος του ΠΡΟΤΟΥΡ, ο Διευθυντής Ε.Ο.Τ Φινλανδίας κ.α.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ντάνη είναι γνωστός λάτρης της Ρόδου και πολύ συχνός επισκέπτης της.
Μετά την καταστροφική φωτιά, που έπληξε το νησί της Ρόδου, ο ΠΡΟΤΟΥΡ απευθύνθηκε στον τότε Υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. ¶ρη Σπηλιωτόπουλο, πιστεύοντας ότι μέσα από τη συνεργασία του υπουργείου με τον οργανισμό, θα αντιμετωπίζονταν όσον το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα οι συνέπειες, περιβαλλοντικές, ψυχολογικές και οικονομικές, που είχε δεχτεί ο τουρισμός της Ρόδου. Ο κ. Σπηλιωτόπουλος, στην απάντηση του, αναγνώρισε ότι η Ρόδος, ένας από τους πιο σημαντικούς πυλώνες του ελληνικού τουρισμού, έχει την άμεση ανάγκη ενίσχυσης όσον αφορά την τουριστική της προβολή. .
Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης Κ. Σπ. Ευσταθόπουλος και ο Γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Κ. Στ. Βάλβης πραγματοποίησαν περιοδεία στις πληγείσες περιοχές, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο την ενεργό συμπαράσταση τους στην τουριστική βιομηχανία της Ρόδου.
Η άμεση επέμβαση των Γενικών Γραμματέων και η συνεργασία τους με τους τοπικούς φορείς, συνέβαλε στη διατήρηση των χαμηλών τόνων με αντικειμενική παρουσίαση των γεγονότων και με γρήγορη πληροφόρηση στο εξωτερικό.
Ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης δέχτηκε να ενισχύσει με ειδικό διαφημιστικό πρόγραμμα και κονδύλια την τουριστική εικόνα της Ρόδου, με στόχο την τουριστική περίοδο 2009. Για το λόγο αυτό, ζητήθηκε από τον Οργανισμό Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού να του αποσταλεί άμεσα, το προωθητικό πρόγραμμα που αφορούσε την στρατηγική αντιμετώπισης του ατυχούς γεγονότος. Οι δράσεις που προτάθηκαν εγκρίθηκαν, όμως τελικά δεν υλοποιήθηκε όλο το πρόγραμμα που πρότεινε ο ΠΡΟΤΟΥΡ.
Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο υλοποίησε και χρηματοδότησε μόνο τις αποστολές ξένων δημοσιογράφων, που επισκέφτηκαν τις πληγείσες περιοχές και ανταποκρίθηκαν με άρθρα τους σε έντυπα, εφημερίδες και επαγγελματικά περιοδικά. Χαρακτηριστικά σας αναφέρουμε το Spiegel και F.A.Z της Γερμανίας, Kourier και Kronen Tsaitoungk της Αυστρίας.
Σημαντικό ρόλο στην ολοκλήρωση των δράσεων και των εκδηλώσεων παίζει το έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό του οργανισμού, καθώς επίσης και τα αναμνηστικά δώρα. Το πολύ προσεχτικά μελετημένο και εξειδικευμένο υλικό του ΠΡΟΤΟΥΡ, δεν είναι μόνο κατάλληλο για τις δράσεις του οργανισμού, αλλά εξυπηρετεί ταυτόχρονα και τις ανάγκες των τοπικών φορέων του νησιού, όπως συνέδρια, επισκέψεις επίσημων προσκεκλημένων κ.α. Δεν είναι τυχαίο ότι καταξιωμένα αθηναϊκά μέσα ενημέρωσης, όπως η εφημερίδα «Τα Νέα», ο τηλεοπτικός σταθμός «Αντέννα», ο εκδοτικός οίκος «Λυμπέρη» και τόσα άλλα, προτίμησαν να χρησιμοποιήσουν το υλικό του ΠΡΟΤΟΥΡ για τα ρεπορτάζ και τα αφιερώματα τους.
Κλείνοντας, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η Ρόδος εργάζεται μεθοδικά και εισπράττει χειροπιαστά οφέλη από το σωστό σχεδιασμό και συνετή διαχείριση της προβολής και προώθησης του τουρισμού της στο εξωτερικό, δείχνοντας το δρόμο και σε άλλες τουριστικές περιοχές, όπως Σαντορίνη και Κέρκυρα, για το πώς πρέπει να γίνεται η προβολή ενός προορισμού. Οι επιτυχία αυτή ανήκει σε καθένα από τα μέλη αυτής της γενικής συνέλευσης, που με προοδευτικότητα και ανοιχτό μυαλό κατάφερε, η απόδοση του οργανισμού αυτού να είναι παράδειγμα προς μίμηση.