«Η όποια αλλαγή στους ΟΤΑ αποφασιστεί ή δρομολογηθεί θα πρέπει να είναι καλά μελετημένη, να στηρίζεται σε στέρεα βάση και να έχει ως προσανατολισμό την παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς τους πολίτες, να δημιουργήσει δήμους που θα διαμορφώνουν και θα υπηρετούν τοπικά αναπτυξιακά πρότυπα».
Την άποψη αυτή εκφράζει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο βουλευτής της ΝΔ κ. Μάνος Κόνσολας με αφορμή την δημοσκόπηση που διενήργησε η «δ».
«Κάθε δημοσκόπηση καταγράφει τάσεις. Η τάση αυτή είναι ευδιάκριτη, την εισέπραξα σε κάθε γωνιά του νησιού, όπου και αν πήγα και φαίνεται ότι αποτυπώθηκε στη συγκεκριμένη δημοσκόπηση.Το εντυπωσιακό είναι ότι η τάση αυτή έχει οριζόντια χαρακτηριστικά, κυριαρχεί σε όλους τους πολιτικούς χώρους», δηλώνει ο κ. Κόνσολας.
Σε ερώτηση σχετικά με την επιτυχία ή μη του Καλλικράτη ο κ. Κόνσολας επισημαίνει: «Νομίζω ότι ακόμα και αυτοί που υποστηρίζουν το μοντέλο του ενιαίου δήμου, παραδέχονται την προχειρότητα με την οποία στήθηκε ο Καλλικράτης». Ο βουλευτής της ΝΔ αναφέρεται και στους στόχους που θα πρέπει να θέσει η Ελλάδα αναλαμβάνοντας την προεδρία της ΕΕ και απαντά σε όσους θεώρησαν πως έκανε αντάρτικο καταθέτοντας ερώτηση μαζί με 60 Βουλευτές της Ν.Δ για να μην υπάρχει υπέρμετρη φορολόγηση των αγροτεμαχίων στο νέο ενιαίο φόρο ακινήτων.
Η συνέντευξη του κ. Μάνου Κόνσολα, αναλυτικά:
• Σε ποιους τομείς πρέπει να δώσει έμφαση η κυβέρνηση την περίοδο της Ελληνικής Προεδρίας της Ε.Ε.; Ποια είναι τα οφέλη που θα έχει η χώρα μας από την υπόθεση αυτή;
Τους στόχους της Ελληνικής Προεδρίας θα τους παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός τον επόμενο μήνα.
Εγώ, καταθέτοντας την προσωπική μου άποψη, που θεωρητικά είναι κοντά σε αυτή της κυβέρνησης, θα σας έλεγα ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει ζητήματα όπως:
α. Η τραπεζική ένωση, προκειμένου να θωρακιστεί νομισματικά και οικονομικά η Ευρώπη.
β. Πολιτικές για την απασχόληση και την καταπολέμηση της ανεργίας, με ταχύτερη εκταμίευση πόρων από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
γ. Ανάδειξη των ιδιαίτερων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι χώρες του Νότου από το μεταναστευτικό με δρομολόγηση αλλαγών στο ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου.
Μία επιτυχημένη Ελληνική Προεδρία ενισχύει το κύρος της χώρας, λειτουργεί υποβοηθητικά στην κρίσιμη πολιτική διαπραγμάτευση που θα κάνει η χώρα με τους εταίρους της για το ζήτημα του χρέους. Δεν είναι υπόθεση της κυβέρνησης, είναι εθνική υπόθεση.
• Το δημοσιονομικό κενό είναι πολύ μικρό και μπορεί να αντιμετωπιστεί χωρίς δημοσιονομικά μέτρα, υποστηρίζει η κυβέρνηση. Όμως η τρόικα απαιτεί νέα μέτρα. Τι θα γίνει τελικά;
Δεν υπάρχει περιθώριο για νέα μέτρα, αυτό είναι σαφές.
Η Ελλάδα πέτυχε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή, που έχει επιτύχει ποτέ χώρα της Ε.Ε, πέτυχε τη μεγαλύτερη μείωση ελλείμματος, κατάφερε να επιτύχει το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Όσοι μιλούν για νέα μέτρα δεν είναι μόνο εκτός πραγματικότητας αλλά προσβάλλουν τους Έλληνες πολίτες και απαξιώνουν τις θυσίες τους.
Κάποια στιγμή πρέπει να δουν ορισμένοι τι συμβαίνει στην Ευρώπη και, ιδιαίτερα, στη Γαλλία, μία χώρα με δημοκρατική παράδοση και πρωτοπόρο της ευρωπαϊκής ιδέας. Για να είναι το Εθνικό Μέτωπο της κας Λεπέν πρώτο κόμμα, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, και να κερδίζει τοπικές και περιφερειακές εκλογές, αυτό κάτι σημαίνει.
Όπως κάτι σημαίνει και η ψήφος των πολιτών προς το νεοναζιστικό μόρφωμα της Χρυσής Αυγής.
Δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες και οι Γάλλοι έγιναν νεοναζί, ρατσιστές ή ευρωσκεπτικιστές. Εγώ πιστεύω ότι αυτή η τάση δείχνει δύο πράγματα: οργή και απελπισία.
Η Ελλάδα έκανε μία μεγάλη, τιτάνια προσπάθεια με θυσίες, πόνο και αίμα. Τήρησε τις δεσμεύσεις της, είναι καιρός να τις τηρήσουν και οι εταίροι μας.
• Καταθέσατε μία ερώτηση μαζί με 60 Βουλευτές της Ν.Δ για να μην υπάρχει υπέρμετρη φορολόγηση των αγροτεμαχίων στο νέο ενιαίο φόρο ακινήτων. Συνιστά ”αντάρτικο” μια τέτοια κίνηση και μάλιστα με τις υπογραφές της μισής κοινοβουλευτικής ομάδας της Ν.Δ;
Σε καμία περίπτωση. Οι Βουλευτές στηρίζουν την κυβέρνηση, έχουν αναλάβει ευθύνες μεγαλύτερες από αυτές που τους αναλογούν.
Πρέπει να σταματήσουμε να δαιμονοποιούμε τεκμηριωμένες πρωτοβουλίες που συνοδεύονται από προτάσεις και στοχεύουν στη βελτίωση του κυβερνητικού και νομοθετικού έργου, μία τέτοια πρωτοβουλία ήταν και η ερώτηση που καταθέσαμε.
Ο νέος ενιαίος φόρος για τα ακίνητα πρέπει να είναι δίκαιος σε όλες του τις διαστάσεις. Αγροτεμάχια εκτός σχεδίου που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν ή δεν καλλιεργούνται δεν μπορεί να υπόκεινται σε υπερφορολόγηση. Δεν ισχύει πουθενά αυτό και σε καμία ευρωπαϊκή χώρα.
Επίσης, σε μία χώρα που στοχεύει να ανασυστήσει την αγροτική της οικονομία και παραγωγή, η υπερφορολόγηση στη γη, ουσιαστικά έρχεται σε αντίθεση με αυτό το στόχο.
Καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για ένα δίκαιο ενιαίο φόρο ακινήτων και τίποτα περισσότερο.
• Πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στις θαλάσσιες συγκοινωνίες των νησιών μας;
Είναι δεδομένο ότι πρέπει να εξορθολογιστεί το μοντέλο διαχείρισης των επιδοτούμενων γραμμών. Χρειάζεται ορθολογισμός. Το στοιχείο αυτό απουσιάζει από το νέο προγραμματισμό των δρομολογίων για την Κάρπαθο και την Κάσο, ζήτησα από τον κ. Υπουργό να επανεξετάσει το ζήτημα στη βάση των αντικειμενικών κριτηρίων και της πραγματικότητας.
Η Κάρπαθος και η Κάσος δεν είναι δυνατόν να μην έχουν σύνδεση με τον Πειραιά, η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας, όπως έχω αναφέρει, δεν μετριέται με τη μεζούρα του δημοσιονομικού κόστους. Στο Διαφάνι Καρπάθου δεν μπορεί να μην υπάρχει θαλάσσια συγκοινωνία, γιατί περιθωριοποιείται και αποκόπτεται μία ολόκληρη περιοχή.
Γνωρίζετε ότι έχω καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για τις άγονες γραμμές, ρεαλιστική και στοχευμένη, με συγκεκριμένους άξονες και αρχές.Πέρα από την ανακατανομή των κονδυλίων σε εσωτερικό επίπεδο πρέπει να αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, να υπάρξει προσανατολισμός στη διασφάλιση της πρόσβασης και των μεταφορών στα νησιά. Η Περιφερειακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να αναθεωρηθεί στο συγκεκριμένο ζήτημα, αγνοεί τα προβλήματα της πρόσβασης και των μεταφορών στις νησιωτικές περιοχές και αυτό πρέπει να αλλάξει.
• Μετά την κατάθεση της τροπολογίας θα δοθεί λύση στο πρόβλημα που ανέκυψε με το επίδομα των ξενοδοχοϋπαλλήλων;
Η τροπολογία έγινε δεκτή από τους αρμόδιους υπουργούς και την εβδομάδα που έρχεται θα ψηφιστεί από τη Βουλή.Κάναμε μεγάλη προσπάθεια, για να διορθώσουμε ένα μεγάλο λάθος που έγινε με το Ν.3986 που ψηφίστηκε το 2011. Η προσπάθεια αυτή έγινε δυσκολότερη λόγω και των στενών δημοσιονομικών περιθωρίων.
Ακούω μαξιμαλιστικές απόψεις από αυτούς που με μεγάλη ευκολία τάζουν τα πάντα στους πάντες. Με την ίδια ευκολία που θα έσκιζαν, όπως έλεγαν, τη δανειακή σύμβαση.
Δεν είναι ικανοποιημένοι από τη λύση που δόθηκε. Ούτε εγώ είμαι πλήρως ικανοποιημένος, αλλά γνωρίζω ότι με τα δεδομένα που υπήρχαν, είναι μία ρεαλιστική λύση.
Δεν ζητάμε να μας πει κανείς ευχαριστώ για αυτό. Ξέρουμε ότι και πάλι θα υπάρχουν άνθρωποι που θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες.
Οι δυσκολίες αυτές, όμως, θα ήταν μεγαλύτερες αν δεν δινόταν καθόλου το επίδομα, αν δεν γινόταν δεκτή η τροπολογία.
Όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν θα μείνουν χωρίς εισοδηματική κάλυψη.
Συνεχίζοντας να παράγουμε πρωτογενή πλεονάσματα είναι βέβαιο ότι την επόμενη χρονιά θα μπορούμε να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο αυτή τη ρύθμιση και από την πλευρά μου, θα το επιδιώξω.
Θα λειτουργήσω με τον ίδιο τρόπο, συγκροτημένα, με ειλικρίνεια και με σοβαρότητα.
Θεωρώ, όμως, πως πρέπει να ανοίξει το θέμα της αλλαγής του μοντέλου εισοδηματικής κάλυψης των εποχιακά εργαζόμενων στον χώρο του τουρισμού. Μέσα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο μπορούν να διασφαλιστούν πόροι επιδοτούμενης εργασίας, οι οποίοι θα εξυπηρετήσουν και ένα δεύτερο στόχο. Την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου μπορούμε να αναζητήσουμε και πόρους αλλά και λύσεις για την εισοδηματική κάλυψη όσων απασχολούνται σε εποχιακές εργασίες.
• Η δημοσκόπηση της METRON ANALYSIS που διενεργήθηκε για λογαριασμό της «δ» δείχνει ότι η πλειοψηφία των πολιτών, σε συντριπτικό ποσοστό, επιθυμεί τη διάσπαση του ενιαίου Δήμου της Ρόδου. Επιθυμεί να υπάρχουν περισσότεροι Δήμοι. Πώς το σχολιάζετε;
Κάθε δημοσκόπηση καταγράφει τάσεις. Η τάση αυτή είναι ευδιάκριτη, την εισέπραξα σε κάθε γωνιά του νησιού, όπου και αν πήγα και φαίνεται ότι αποτυπώθηκε στη συγκεκριμένη δημοσκόπηση.
Το εντυπωσιακό είναι ότι η τάση αυτή έχει οριζόντια χαρακτηριστικά, κυριαρχεί σε όλους τους πολιτικούς χώρους.
Πρέπει να δούμε πώς διαμορφώθηκε αυτή η τάση, ποιες ήταν οι αιτίες που οδήγησαν τους πολίτες να απορρίψουν τον ενιαίο Δήμο και να ζητούν πλέον τη διάσπασή του.
Σε οποιαδήποτε αλλαγή στο χωροταξικό πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός σε θεσμικό επίπεδο, να κυριαρχήσει ο ρεαλισμός και ο πραγματισμός. Κάθε αλλαγή πρέπει να έχει δημοκρατική και ηθική νομιμοποίηση.
Σας υπενθυμίζω ότι ο ενιαίος Δήμος επιβλήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες, όσοι κατέθεταν προβληματισμούς και επιχειρήματα αγνοήθηκαν. Σήμερα η αποτυχία αυτού του μοντέλου επιβεβαιώνεται από τις τάσεις της κοινής γνώμης.
Η ίδια η πραγματικότητα επιβάλλει αλλαγές, με διαβούλευση, μελέτη, ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια και για το χωροταξικό αλλά και για τις θεσμικές αλλαγές.
Όποια, λοιπόν, αλλαγή αποφασιστεί ή δρομολογηθεί θα πρέπει να είναι καλά μελετημένη, να στηρίζεται σε στέρεα βάση και να έχει ως προσανατολισμό την παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς τους πολίτες, να δημιουργήσει δήμους που θα διαμορφώνουν και θα υπηρετούν τοπικά αναπτυξιακά πρότυπα.
• Με αφορμή τις διαφορετικές απόψεις που εκφράζονται, θεωρείτε ότι πέτυχε ή απέτυχε ο Καλλικράτης;
Νομίζω ότι ακόμα και αυτοί που υποστηρίζουν το μοντέλο του ενιαίου Δήμου, παραδέχονται την προχειρότητα με την οποία στήθηκε ο Καλλικράτης.
Δομικό στοιχείο μιας μεταρρύθμισης δεν μπορεί να είναι ούτε η προχειρότητα ούτε η σκοπιμότητα, γιατί τότε η μεταρρύθμιση εξελίσσεται σε απορρύθμιση.
Οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, έχουν καλές προθέσεις. Αντιμετώπισαν, όμως, οι ίδιοι αυτές τις στρεβλώσεις, ήρθαν αντιμέτωποι με τα προβλήματα που δημιούργησε η προχειρότητα και η υποτίμηση πραγματικών δεδομένων.
Ένα μόνο σημείο θα αναφέρω που τα λέει όλα. Ο Καλλικράτης με το άρθρο 94 έδωσε 77 νέες αρμοδιότητες στους δήμους και με το άρθρο 204 έδωσε 54 νέες αρμοδιότητες στους νησιωτικούς Δήμους.
Δεν έδωσε, όμως, πόρους για να ασκηθούν αυτές οι αρμοδιότητες, δημιούργησε Δήμους με υπέρμετρη χωρική διάσταση με το δόγμα κάθε νησί και δήμος, δημιούργησε τοπικά συμβούλια χωρίς πόρους και αρμοδιότητες. Δημιούργησε μία «σοβιετικού τύπου» αυτοδιοίκηση, ένα γραφειοκρατικό, δυσκίνητο και περιορισμένων δυνατοτήτων σύστημα.
Έχουν όλοι πλέον συνειδητοποιήσει ότι η οικονομική αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης περνάει μέσα από τη φορολογική αποκέντρωση, από τη δυνατότητα των δήμων να διαμορφώνουν οι ίδιοι ολοκληρωμένα σχέδια τοπικής ανάπτυξης.
Η βάση των θεσμικών αλλαγών, που είναι βέβαιο ότι πρέπει να γίνουν στην αυτοδιοίκηση, πρέπει να είναι η εφαρμογή του άρθρου 102 παρ. 5 του Συντάγματος που προβλέπει συσχέτιση και σύνδεση των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης με αντίστοιχους πόρους.