Κοινό μυστικό των ανθρώπων της εκπαίδευσης αποτελεί η διενέργεια φροντιστηρίων από καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης κατά παράβαση του νόμου 1566/85 και της φορολογικής νομοθεσίας.
Αλλωστε είναι μεγάλο το ποσοστό μαθητών που αναγκάστηκαν να ζητήσουν… ιδιαίτερη βοήθεια από καθηγητή δημοσίου. Ομως χρειάστηκε να παραγγείλει προκαταρκτική έρευνα ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, για να διενεργηθεί σχετική ποινική προκαταρκτική εξέταση από τους Περιφεριακούς Εισαγγελείς Πλημμελειοδικών ώστε να διαπιστωθεί εάν κατά παράβαση του νόμου καθηγητές δημοσίων λυκείων παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές της β’ και της γ’ λυκείου.
Η έρευνα διατάχθηκε έπειτα από αναφορά που έκανε στις αρχές της σχολικής χρονιάς ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστηρίων Ελλάδος (ΟΕΦΕ) Γιώργος Χατζητέγας και επεκτάθηκε και στη Ρόδο.
Ο κ. Σανιδάς στην παραγγελία του σημείωσε ότι, εάν επιβεβαιωθούν οι καταγγελίες, δεν σημαίνει μόνο ότι οι καθηγητές με τις εκτός των σχολείων δραστηριότητές τους δεν εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους, αλλά και ότι η παράνομη δραστηριότητά τους έχει ως συνέπεια μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
Στις καταγγελίες που έκανε ο κ. Χατζητέγας και στο έγγραφο με τίτλο “Η Μαύρη Βίβλος των φροντιστών”, που παρέδωσε στον εισαγγελέα, δεν γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα ονόματα.
Το 2000 ωστόσο η ΟΕΦΕ κατέθεσε στο ΥΠΕΠ-Θ 500 ονόματα εκπαιδευτικών. Από τότε έγιναν εκατοντάδες ΕΔΕ αναφορικά με το θέμα, όμως η υπόθεση κατέληξε στο αρχείο. Από τις λίστες των επίορκων ουδείς διανοήθηκε να υποβάλει μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση. Μόνο ένας από τη Ρόδο έστειλε επιστολή στην ΟΕΦΕ, για να διαμαρτυρηθεί ότι η λίστα ήταν ελλιπής και δεν περιελάμβανε τα ηχηρά ονόματα, ενώ συμπεριέλαβε τον ίδιο, ο οποίος λίγα μόνο ιδιαίτερα κάνει…
Εν πάση περιπτώσει σε εκτέλεση της παραγγελίας του πρώτου τη τάξει Εισαγγελέα της χώρας διενεργήθηκε αυτοπρόσωπη προκαταρκτική εξέταση από την οποία δεν προέκυψαν επαρκείς ενδείξεις για κίνηση ποινικής δίωξης κατά συγκεκριμένων προσώπων κάτοι προέκυψαν υπόνοιες τελέσεως των ως άνω αδικημάτων από δύο καθηγητές του 1ου και του 3ου Λυκείου Ρόδου.
Μαθητής συγκεκριμένα κατέθεσε ότι κατά το σχολικό έτος 2006-2007 παρακολουθούσε ιδιαίτερα μαθήματα από μαθηματικό στον οποίο κατέβαλε 150 ευρώ τον μήνα. Ο ισχυρισμός του ωστόσο αυτός δεν επιβεβαιώθηκε από μάρτυρα που επικαλέστηκε.
Από την ίδια προκαταρκτική έρευνα προέκυψαν υπόνοιες και για έναν βιολόγο πλην όμως δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστεί για τη λήψη κατάθεσης μαθήτρια η οποία φέρεται να παρακολουθούσε ιδιαίτερα έναντι αμοιβής.
Η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου διαβίβασε τη δικογραφία στην Εισαγγελία Εφετών Δωδεκανήσου αιτούμενη τη συνέχιση της έρευνας με τη συνδρομή της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών και της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Ρόδου.
Από έρευνα που είχε διενεργήσει η ΟΕΦΕ πριν από ενάμιση χρόνο σε τρία λύκεια της περιφέρειας προέκυψε ότι το 40% των μαθητών της γ’ λυκείου επιλέγει ή εξαναγκάζεται να επιλέξει τα ιδιαίτερα. Πολλοί από αυτούς δηλώνουν ότι επιλέγουν να παρακολουθήσουν ιδιαίτερα με τους καθηγητές τους στο σχολείο έχοντας ως κριτήριο την ευνοϊκή βαθμολογική μεταχείριση.
Τα στοιχεία αυτής της έρευνας επιβεβαιώνουν αντίστοιχη έρευνα του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, η οποία έδειξε ότι το 71,4% των συνολικών δαπανών είναι μαύρες δαπάνες και αφορούν μόνον τρεις στους δέκα μαθητές. Ειδικότερα το ετήσιο κόστος της εκπαιδευτικής παραοικονομίας ανέρχεται σε 162 εκατ. ευρώ για φροντιστήρια και 405 εκατ. ευρώ για ιδιαίτερα.
Ακόμη ένα στοιχείο της έρευνας, σύμφωνα με την ΟΕΦΕ, είναι ότι οι διορισμένοι καθηγητές του δημοσίου επιλέγουν με διάφορους τρόπους άμεσης ή έμμεσης πίεσης τους πολύ καλούς μαθητές.