«Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια για να κρατήσουμε ψηλά την ποιότητα σε ό,τι αφορά την παροχή υπηρεσιών προς τους πελάτες. Καταφέραμε σε πολύ δύσκολα χρόνια να διατηρήσουμε και να αυξήσουμε τη δύναμή μας ως τουριστικός προορισμός χωρίς να χαλάσουμε την ποιότητα. Κάναμε ουσιαστικές θυσίες ρίχνοντας τις τιμές».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Γιάννης Ρέτσος και προσθέτει, πως συνεχίζοντας την ίδια στρατηγική, δεν είναι πολύ μακριά η πραγματική ανάπτυξη και ανάκαμψη.
«Να έχουμε αισιοδοξία για το 2014 και να εξακολουθήσουμε να υπηρετούμε τον τουρισμό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», δηλώνει ο κ. Ρέτσος.
Σε ερώτηση σχετικά με την τουριστική σεζόν του 2014 ο κ. Ρέτσος δηλώνει πως οι ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι τώρα δείχνουν πως θα ελελιχθεί πολύ καλά.
«Η αίσθησή μου, παρότι νωρίς, είναι πως υπάρχει ζήτηση για την Ελλάδα. Το 2014, αν δεν υπάρξει κάποιο απρόοπτο, θα είναι επίσης μια καλή τουριστική χρονιά», δηλώνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ.
Σχετικά με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ο κ. Γιάννης Ρέτσος δηλώνει:
«Η επιμήκυνση της θερινής σεζόν είναι το αποτέλεσμα μιας σωστής στρατηγικής σε βάθος χρόνου. Εμείς ως ιδιώτες επιχειρηματίες πιστεύουμε πως με τον τρόπο που λειτουργεί αυτή τη στιγμή η εταιρεία Marketing Greece προωθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Κινείται και στην κατεύθυνση της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει από τη μια χρονιά στην άλλη».
Η συνέντευξη του κ. Γιάννη Ρέστου, αναλυτικά:
• Πώς εξελίχθηκε η φετινή τουριστική σεζόν;
Η τουριστική σεζόν σε ό,τι αφορά τις αφίξεις πήγε καλά αφού οι ξένοι επισκέπτες ξεπέρασαν τα δεκαεπτά εκατομμύρια. Τα έσοδα έφθασαν τα 11, 5 δις ευρώ. Μπορούμε να πούμε ότι σε γενικές γραμμές ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.
• Τι ιδιαίτερο προέκυψε από τη φετινή σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό;
Φέτος, ο ελληνικός τουρισμός απέδειξε τη δυναμική του. Ξεπέρασε τις προβλέψεις, ως προς τους βασικούς του δείκτες, φύλαξε Θερμοπύλες και κέρδισε χαμένα εδάφη.
Τα στατιστικά από την Τράπεζα της Ελλάδας δίνουν αύξηση 14,4% των εισπράξεων στο εννεάμηνο. Ο τουρισμός δηλαδή έφερε 1,345 δισ. ευρώ περισσότερα από το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
• Είναι θετική η εικόνα και για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;
Η πλειονότητα των ξενοδοχείων παραμένει σε αρνητική οικονομική εικόνα, καθώς το ασφυκτικό “κοκτέιλ” των αυξημένων υποχρεώσεων, των συσσωρευμένων οφειλών και των ελάχιστων δανειακών διευκολύνσεων της υπέρμετρης φορολόγησης, των εύκολων φοροεισπρακτικών λογικών και της έλλειψης ρευστότητας δυσχεραίνει τη λειτουργία τους και επισκιάζει τις προοπτικές τους.
Το ό,τι πέρυσι ήμασταν από τους ελάχιστους κλάδους που υπέγραψαν Κλαδική Σύμβαση με τους εργαζόμενους διασφαλίζοντας εργασιακή ειρήνη και ομαλότητα, ότι η πλειονότητα των ξενοδοχείων για πρώτη φορά φέτος ύστερα από έξι χρόνια είδε οριακές αυξήσεις στα συμβόλαια για τις τιμές του 2014 το ότι λειτουργεί υπό συνθήκες πλήρους ξηρασίας ως προς τις κινήσεις κεφαλαίων και τις διευκολύνσεις ρευστότητας από τις τράπεζες, το ό,τι το ξενοδοχείο επιβαρύνεται διαρκώς από φόρους, τέλη και λειτουργικά κόστη, το ό,τι “τιμωρούνται” ουσιαστικά οι επιχειρήσεις που είναι συνεπείς στις ασφαλιστικές και εργοδοτικές υποχρεώσεις τους, είναι, δυστυχώς «ψιλά γράμματα» για πολλούς.
• Ποιες αγορές πήγαν καλά; Υπήρξαν δυσάρεστες εκπλήξεις από κάποιες;
Όχι, δεν μπορώ να πω κάτι τέτοιο. Τα πράγματα εξελίχθηκαν πολύ καλά. Επανέκαμψαν οι αφίξεις από τις αγορές που είχαν πτώση από το 2010. Μια από αυτές ήταν η γερμανική. Αυξήσεις στις αφίξεις είχαμε από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Νομίζω πως τα πράγματα εξελίχθηκαν όπως τα θέλαμε με αυξητικά πρόσημα από την Ανατολή και επανάκαμψη από τις παραδοσιακές αγορές της Δυτικής Ευρώπης.
• Υπάρχουν μηνύματα για την τουριστική σεζόν του 2014;
Από την τουριστική έκθεση World Travel Market φάνηκε πως κινείται πολύ δυναμικά η αγγλική τουριστική αγορά.
Τα πρώτα μας μηνύματα για την περίοδο του 2014, είναι αναμφίβολα θετικά. Το ζητούμενο επομένως, αυτήν τη στιγμή για τον ξενοδοχειακό κλάδο είναι, πρώτον πώς θα διασφαλίσουμε τη θετική συνέχεια και σε ακόμα καλύτερο βαθμό της φετινής περιόδου και δεύτερον, πόσο έτοιμοι θα είμαστε, πολιτεία και ιδιωτική αγορά να φθάσουμε και να διαχειριστούμε τα μεγέθη που προβλέπονται για του χρόνου. Η αίσθησή μου, παρότι νωρίς, είναι πως υπάρχει ζήτηση για την Ελλάδα. Το 2014 αν δεν υπάρξει κάποιο απρόοπτο θα είναι επίσης μια καλή τουριστική χρονιά.
• Μιλήσατε για απρόοπτα. Τι θα πρέπει να προσέξουν οι φορείς του τουρισμού προκειμένου να μην χαλάσει το καλό κλίμα που υπάρχει στο εξωτερικό για την Ελλάδα;
Το απρόοπτο έχει να κάνει περισσότερο με την κατάσταση της χώρας μας, την πολιτική συγκυρία και γενικά την εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω. Οι τουριστικοί φορείς σε αυτό το κομμάτι δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να αλλάξουν τα πράγματα. Νομίζω πως πρέπει να λειτουργούν συντονισμένα και να δίνουν βαρύτητα στην προβολή του τουριστικού προϊόντος και στην ποιότητα σε ότι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Υπάρχουν όμως και πράγματα που δεν εξαρτώνται από εμάς.
• Πώς εξελίχθηκαν οι συναντήσεις με τη διοίκηση της Ομοσπονδίας Ξενοδοχοϋπαλλήλων για την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας;
Είμαστε πάρα πολύ κοντά στη συμφωνία. Πιστεύω πως αν η συμφωνία αυτή ολοκληρωθεί θα αποδείξει πόσο ισχυρός είναι ο τουρισμός. Θα υπογραμμίσει πως ο τουριστικός τομέας είναι η δραστηριότητα της χώρας που πρώτη μετά από έξι χρόνια ύφεσης μπορεί να δώσει πίσω και κοινωνικό μέρισμα. Θα πρέπει να περιμένουμε πολύ λίγες ημέρες ακόμη για να οριστικοποιηθεί η συμφωνία.
• Υπάρχει πρόθεση για μικρή αύξηση στους μισθούς των εργαζομένων το δεύτερο έτος της σύμβασης;
Νομίζω πως σας έχω καλύψει με αυτά που ανέφερα. Δεν θέλω να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες.
• Η σύμβαση αυτή μπορεί να ισχύσει για τις περιοχές της χώρας που δεν θα προχωρήσουν σε συμφωνία οι ξενοδόχοι και οι ξενοδοχοϋπάλληλοι;
Ναι, πρόκειται για κλαδική σύμβαση που έχει ισχύ σε όλη τη χώρα.
• Σε ομιλία σας στη Ρόδο είχατε αναφερθεί στο σύστημα All Inclusive. Τελικά το πρόγραμμα αυτό είναι ευλογία ή κατάρα;
Είναι ένα σύστημα που υπάρχει σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Στην Ελλάδα μας αρέσει να δαιμονοποιούμε πράγματα και καταστάσεις. Από τον τρόπο που χρησιμοποιείται εξαρτάται αν θα εξελιχθεί σε ευλογία ή κατάρα. Κατά την άποψή μου είναι ένα σύστημα το οποίο έχει μεγάλη ζήτηση από τους πελάτες. Ευνοεί για αυτό και η ύφεση που υπάρχει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Εκτιμώ πως θα πρέπει να υπάρχει μέτρο. Δεν είναι σωστά δομημένη μια αγορά που βασίζεται αποκλειστικά σε αυτό. Δεν θα πρέπει όμως και να αποκλείεται. Το μέτρο είναι η απάντηση σε όλα.
• Πώς θα επιτευχθεί η επιμήκυνση της θερινής περιόδου;
Η επιμήκυνση της θερινής σεζόν είναι το αποτέλεσμα μιας σωστής στρατηγικής σε βάθος χρόνου. Εμείς ως ιδιώτες επιχειρηματίες πιστεύουμε πως με τον τρόπο που λειτουργεί αυτή τη στιγμή η εταιρεία Marketing Greece προωθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Κινείται και στην κατεύθυνση της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει από τη μια χρονιά στην άλλη. Θέλει πολύ χρόνο και σωστή στρατηγική σε επίπεδο κυβέρνησης τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιωτών επιχειρηματιών.
• Σας ικανοποιεί η προβολή που γίνεται από το κράτος στο εξωτερικό ή εδώ έρχεται να συμπληρώσει πολλά η Marketing Greece;
Σαφέστατα η εταιρεία «Marketing Greece» έρχεται να παίξει ένα σημαντικό ρόλο. Η προβολή όπως την είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια δεν μπορεί να γίνει, γιατί δεν υπάρχουν χρήματα. ΄Ετσι όπως επανασχεδιάζεται αυτή τη στιγμή και θεωρώντας πως υπάρχει μια καλή συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ νομίζω ότι μπορεί σύντομα να αρχίσουμε να βλέπουμε πολύ καλά αποτελέσματα. Από τις αρχές του χρόνου, πιστεύουμε ότι η υπόθεση του marketing του ελληνικού προορισμού θα τεθεί σε νέα βάση και δυναμική.
• Ποιο είναι το μήνυμά σας στους ξενοδόχους;
Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια για να κρατήσουμε ψηλά την ποιότητα σε ό,τι αφορά την παροχή των υπηρεσιών προς τους πελάτες. Καταφέραμε σε πολύ δύσκολα χρόνια. να διατηρήσουμε και να αυξήσουμε τη δύναμη μας ως τουριστικός προορισμός χωρίς να χαλάσουμε την ποιότητα. Κάναμε ουσιαστικές θυσίες ρίχνοντας τις τιμές. Νομίζω, πως συνεχίζοντας αυτή τη στρατηγική είναι πολύ κοντά το σημείο που θα δούμε πραγματική ανάπτυξη και ανάκαμψη. Να έχουμε αισιοδοξία για το 2014 και να εξακολουθήσουμε να υπηρετούμε τον τουρισμό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.