Παράνομα όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε διατηρητέα ακίνητα της Ρόδου!!

Μια νέα γνωμοδότηση του Τμήματος Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Δωδεκανήσου που υπογράφει ο προϊστάμενος της υπηρεσίας κ Νικόλαος Φαρμακίδης φέρνει τα πάνω – κάτω στη διαδικασία χορήγησης αδειών σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν στην περιοχή του Νεοχωρίου.
Πέραν των γνωστών απόψεων της υπηρεσίας σχετικά με την παράνομη λειτουργία καταστημάτων του είδους σε παραδοσιακούς οικισμούς, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που λειτουργούν στη Μεσαιωνική Πόλη!!! ο κ Φαρμακίδης επισημαίνει ότι απαγορεύεται η χορήγηση αδειών για την αλλαγή χρήσης ακινήτων που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα.
Κάτω από αυτό το πρίσμα σύμφωνα με τη νέα γνωμοδότηση του ΠΕΧΩ (αρίθμ. Πρωτ. 1031/09) που κοινοποιήθηκε χθες και στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου όλα τα καταστήματα που λειτουργούν σε διατηρητέα ακίνητα είναι αυθαίρετα!!!
Στην γνωμοδότηση βόμβα του ΠΕΧΩ που αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις και να έχει αντίκτυπο σε αποφάσεις που εκδίδει η Δημαρχιακή Επιτροπή του Δήμου Ροδίων στην οποία και κοινοποιήθηκε αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής
«…Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ροδίων με τις Αποφάσεις του, 60/1994(8-2-1994), που αφορά στην έγκριση μελέτης για τις χρήσεις γης της περιοχής ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ και την 351/2002 (24-7-2002), που αφορά στην «Έκδοση Κανονιστικής Διάταξης για τις χρήσεις γης στην περιοχή Νεοχωρίου» η οποία επί της ουσίας επικαιροποιεί την προγενέστερη Αποφ. 60/1994, προσπάθησε να διαχωρίσει τις χρήσεις γης στην περιοχή, οριοθετώντας τις περιοχές χρήσεων που προκαλούν προβλήματα ηχορύπανσης. Προσδιορίστηκαν λοιπόν οι δρόμοι στους οποίους απαγορεύονται τα Μπαρ και τα Κέντρα Διασκέδασης. Όμως οι άκρως ρυπογόνες αυτές επιχειρήσεις, βρίσκονται δίπλα στις κατοικίες και έτσι δημιουργούν σοβαρότατα προβλήματα στους κατοίκους, καθιστώντας αδύνατη την διαβίωση των. Η αρχική λοιπόν πρόθεση του Δήμου, η οποία αποσκοπούσε στην οριοθέτηση των περιοχών για την προστασία της κατοικίας από την λειτουργία οχλουσών χρήσεων, δεν επετεύχθη. Το ίδιο προσπάθησε και στην Μεσαιωνική Πόλη, όμως και εκεί απέτυχε με τον ίδιο τρόπο.
¶λλωστε με την απόφαση ΣΤΕ-952/96 (ΧΡΗΣΗ ΓΗΣ ΑΤΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ/ΟΙΚΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ), επισημαίνεται:
“Από τη διάταξη του Αρθ-24 του Συντάγματος, προκύπτει ότι ο καθορισμός των χρήσεων γης πρέπει να γίνεται από τις πολεοδομικές αρχές, να υπαγορεύεται από πολεοδομικά κριτήρια και να εντάσσεται στον πολεοδομικό σχεδιασμό της αντίστοιχης περιοχής, του οποίου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος /έτσι η κανονιστική ρύθμιση των επαγγελματικών δραστηριοτήτων, ιδίως, όταν έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον, κατά το μέρος της που συνδέεται με την επιλογή του χώρου και τον συνακόλουθο των χρήσεων γης, για να είναι συνταγματικά θεμιτή πρέπει να γίνεται με σύμπραξη των αρμόδιων πολεοδομικών αρχών και να εναρμονίζεται με τον χωροταξικό σχεδιασμό και την πολεοδομική ρύθμιση της δεδομένης περιοχής, την τύχη της οποίας ακολουθεί”.
Εξ άλλου το παραδοσιακό τμήμα της Πόλεως Ρόδου (περιοχή Νεοχωρίου), τελεί υπό ειδικό καθεστώς πολεοδομικής προστασίας βάσει του Π.Δ. (ΦΕΚ/161/Δ/3-3-1987) περί «χαρακτηρισμού ως παραδοσιακού τμήματος της πόλεως της Ρόδου (περιοχή Νεοχωρίου) και καθορισμός ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης». Το Π.Δ. αυτό, που στηρίζεται στις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν. 1577/85 (ΓΟΚ), έχει ως σκοπό τη διατήρηση και ανάδειξη της ιδιαίτερης ιστορικής, πολεοδομικής, αρχιτεκτονικής, λαογραφικής, κοινωνικής και αισθητικής φυσιογνωμίας του Νιοχωριού και ελέγχεται από το ΣΧΟΠ Αιγαίου. Βάσει του Δ/τος αυτού η Πολεοδομική Υπηρεσία διαβιβάζει υποχρεωτικά στο ΣΧΟΠ Υπ. Αιγαίου, το φάκελο οποιουδήποτε θέματος που αφορά στις: ανεγέρσεις, μερική ή ολική κατεδάφιση ετοιμόρροπων ή μη κτιρίων, επισκευές, μικροεπισκευές, προσθήκες, αποκαταστάσεις, αναστηλώσεις, ανακατασκευές κτιρίων, καθαιρέσεις στοιχείων κτιρίων, καθώς και όλα τα θέματα που αφορούν στη χρήση των κτιρίων, των οδών (πεζόδρομοι, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, κλπ.) και γενικά στους κοινόχρηστους χώρους στο εν λόγω τμήμα της πόλης, για να γνωμοδοτήσει. Επιπλέον βάσει του άρθρου 3 του ΓΟΚ, παρ. β), υποχρέωση του ΣΧΟΠ είναι να απαιτεί ώστε η οποιαδήποτε κατασκευή ή χρήση κτιρίου να εντάσσεται στο φυσικό και οικιστικό περιβάλλον, ώστε στα πλαίσια των στόχων της οικιστικής ανάπτυξης και της προστασίας του περιβάλλοντος να εξασφαλίζονται οι καλύτεροι δυνατοί όροι διαβίωσης
Ειδικότερα για θέματα χρήσεων των κτιρίων, των οδών και γενικά των κοινοχρήστων χώρων απαιτείται και η γνώμη του Δήμου. Ως εκ τούτου, για την αλλαγή της χρήσεως κάθε κτιρίου, που βρίσκεται στο Νιοχώρι της Ρόδου, από τον αρχικό του προορισμό, απαιτείται να υπάρχει η γνώμη του Δήμου Ροδίων ειδικά για κάθε συγκεκριμένο κτίριο της περιοχής αυτής, όπως ορίζεται από την σχετική διάταξη του Π.Δ. (ΦΕΚ/161/Δ/3-3-1987). Δηλαδή η γνώμη του Δημοτικού Συμβούλιου ή ενδεχομένως της αρμόδιας Δημαρχιακής Επιτροπής.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΣΧΟΠ και ο Δήμος θα πρέπει να λαμβάνουν ενδελεχώς υπόψη ότι, η ανεξέλεγκτη και γενικευμένη αλλαγή χρήσεως έχει δυσμενείς επιπτώσεις στο άμεσο οικιστικό περιβάλλον, οι οποίες οφείλονται σε δύο λόγους: Α) στην λειτουργία (μουσική, θόρυβοι, κυκλοφοριακή συμφόρηση κ,λ.π.), Β) στην υπέρ-συγκέντρωση χρήσεων, που επιδρούν δυσμενώς στην κατοικία και γενικότερα υποβαθμίζουν τους όρους διαβίωσης των κατοίκων και αντίκεινται στα προβλεπόμενα από την παραπάνω διάταξη για την προστασία του παραδοσιακού οικισμού του Νεοχωρίου Δήμου Ροδίων, με αποτέλεσμα την απομάκρυνση των κατοίκων από την περιοχή και τελικά την ερημοποίηση του Νιοχωριού.
Επιπλέον επισημαίνεται ότι, το κτίριο που βρίσκεται στο Ο.Τ. 64 (Καρπάθου Παπάγου Τάρπον Σπρίγκς ) είναι χαρακτηρισμένο διατηρητέο από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. με την Απόφαση Κήρυξης Γ.80837/5125 /2-12-1986 (ΦΕΚ 40/Δ/30-1-1987), η δε χρήση η οποία αναγράφεται στην καρτέλα της κήρυξης είναι «κατοικίες -καταστήματα» και όχι χώροι συνάθροισης κοινού (καφετέριες, μπαρ, εστιατόρια κλπ). Ως εκ τούτου κάθε αλλαγή χρήσης του κτιρίου υπόκειται στις παραπάνω διατάξεις και κατά την άποψη μας δεν είναι επιτρεπτή».