Δεν έχει έρεισμα στο νόμο η επιβολή οικονομικών επιβαρύνσεων για την είσοδο στο λιμάνι της Ρόδου σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος εξέτασε το θέμα ύστερα από σχετική προσφυγή ενός επιχειρηματία.
Ο Συνήγορος του πολίτη με έγγραφό του προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδ/νήσου ζητεί να επανεξετασθεί το όλο θέμα και να ενημερωθεί σχετικά με τις απόψεις του.
Αναλυτικά στο έγγραφο αναφέρονται τα εξής:
Αξιότιμοι Κύριοι
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το αρ. 103 παρ. 9 του Συντάγματος και το ν. 3094/2003 εξετάζει την αριθμ. 7591/2009 αναφορά του κ. Μπάμπη Πάρη – Νικόλαου.
Στην ανωτέρω αναφορά του, ο κος Μπάμπης διαμαρτύρεται για την επιβολή οικονομικής επιβάρυνσης ύψους 20 ευρώ, προκειμένου να προμηθευτεί την άδεια εισόδου στο λιμένα της Ρόδου. Ο αναφερόμενος δραστηριοποιείται στον τομέα του τουρισμού, προσέρχεται δε σχεδόν καθημερινά στο σημείο ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων προκειμένου να παραλάβει με πούλμαν τουρίστες.
Οπως προέκυψε από την προκαταρκτική εξέταση του θέματος, η σχετική οικονομική επιβάρυνση επιβλήθηκε με την αριθμ. 9/2009 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, η απόφαση δε αυτή κρίθηκε ως νόμιμη από την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου δυνάμει της αριθμ. 2701/2009 απόφασής της.
Σύμφωνα με την ως ανωτέρω απόφαση του Δ.Σ. σημείο 4:
«4. Καθορίζει στο ποσό των είκοσι ευρώ την τιμή έκδοσης ατομικής άδειας εισόδου στο λιμένα, όπως και για κάθε αυτοκίνητο ή δίκυκλο στην ίδια τιμή».
Σχετικά με το θέμα θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τις ακόλουθες παρατηρήσεις:
Σύμφωνα με τον Κώδικα ISPS, τον Κανονισμό (ΕΚ) 725/31-3-2004 για τη βελτίωση της ασφάλειας στα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις, καθώς και το ν. 3622/2007, προβλέπεται η υποχρέωση των φορέων διαχείρισης λιμένων να προβούν στην αναβάθμιση της ασφάλειας των εγκαταστάσεων υπό την ευθύνη τους. Επιβάλλεται η εκπόνηση σχετικών Σχεδίων Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ΣΑΛΕ), τα οποία εγκρίνονται από την αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ ένα από τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας είναι και ο έλεγχος της πρόσβασης στο λιμένα (σχ. ¶ρθρο 5 παρ. 3 ν. 3622/2007), όπου προφανώς μπορεί να ενταχθεί και η ατομική ταυτοποίηση των επιθυμούντων να εισέλθουν στις εγκαταστάσεις του λιμένα, και ειδικά σε ευαίσθητους από πλευράς ασφαλείας χώρους («ζώνες περιορισμένης πρόσβασης»).
Ωστόσο, στη σχετική με την ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων νομοθεσία δεν εντοπίζονται διατάξεις επί των οποίων δύναται να ερείζεται η επιβολή οποιουδήποτε τύπου οικονομικής επιβάρυνσης (τέλους κλπ) για τη λήψη των σχετικών μέτρων. Στο δε άρθρο 5 παρ. 3 ν. 3622/2007 καταγράφεται η υποχρέωση των φορέων διαχείρισης να «διαθέτουν πόρους και μέσα για την υλοποίηση των μέτρων ασφαλείας που προβλέπονται στα εγκεκριμένα σχέδια ασφάλειας των πλοίων ή λιμενικών εγκαταστάσεων», όχι όμως και αρμοδιότητα επιβολής οικονομικών επιβαρύνσεων προς εξασφάλιση των σχετικών πόρων.
Το πλέγμα διατάξεων που διέπει τους πόρους των λιμενικών ταμείων (σχ.ν. 2399/1996 άρθρο 6, ΒΔ 19/1939 άρθρο 20 κλπ. ν.δ. 2949/1954 άρθρο 7, Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις προσδιορισμού δικαιωμάτων Λιμενικών Ταμείων π.χ. αριθμ. 8122/03/ΦΕΚ Β΅ 310/11.2.2004), προσδιορίζει τέλη και δικαιώματα που συνδέονται με τη χρήση των λιμένων από πλοία και επιβάτες: ανταποδοτικά δικαιώματα προσόρμισης, ελλιμενισμού, πρυμνοδέτησης κλπ., καθώς επίσης λιμενικά τέλη επιβατών και οχημάτων που επιβιβάζονται και αποβιβάζονται στους λιμένες όχι δηλαδή που εισέρχονται σε αυτούς για άλλο λόγο πέραν της επιβίβασης τους σε πλοίο ή λόγω της αποβίβασης τους από πλοίο, και τα οποία επιβαρύνουν το αντίτιμο του εισιτηρίου. Αλλου τύπου πόροι είναι βεβαίως και αυτοί που προέρχονται από την εκμετάλλευση εγκαταστάσεων του λιμένα (μίσθωση χώρων κλπ).
Εξ΅ όσων, συνεπώς, έχουμε υπόψη μας, δεν υφίσταται διάταξη νόμου περί της οποίας εδράζεται η επιβολή οικονομικής επιβάρυνσης για την έκδοση ατομικής άδειας εισόδου στο λιμένα, η οποία θα είναι μάλιστα ετήσια, και όπως τουλάχιστον κατ΅ αρχήν προκύπτει, επιβαρύνει αδιακρίτως οποιονδήποτε επιθυμεί να εισέλθει στο λιμένα (ή έστω σε ένα τμήμα αυτού) για οποιοδήποτε λόγο πέραν της επιβιβάσεως, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που εισέρχονται (και μάλιστα επί μακρού) προκειμένου να ασκήσουν το επάγγελμά τους.
Θα παρακαλούσαμε να επανεξετάσετε το θέμα και να μας γνωρίσετε τις απόψεις σας σχετικά.
Σας ευχαριστούμε θερμά για τη συνεργασία.
Με τιμή
Καλλιόπη Σπανού
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/paranomi-theori-tin-epivoli-isitiriou-gia-tin-isodo-sto-limani/