«Πρέπει να γίνει προβολή και του θαλάσσιου τουρισμού»

«Πρέπει να καταλάβουμε πως είναι σημαντική η προβολή και για το θαλάσσιο τουρισμό. Πρέπει να διαφημιστεί η Ρόδος στις μεγάλες διοργανώσεις δηλαδή στις ειδικές εκθέσεις για να έρχονται στο νησί με τα κρουαζιερόπλοια τουρίστες από την Αμερική και άλλες σημαντικές αγορές».
Την επισήμανση αυτή κάνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο ναυτικός πράκτορας Γιώργος Γεωργιάδης και εξηγεί πως με τον τρόπο που γίνεται το home porting στο νησί μας δεν αποδίδει.
Σε ερώτηση σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί τώρα στο θαλάσσιο τουρισμό ο κ.Γεωργιάδης δηλώνει πως το νησί μας μπορεί να έχει άμεσα κάποια οφέλη από την κρίση στην Αίγυπτο και τη Μέση Ανατολή.
«Οι εξελίξεις εξυπηρετούν τη Ρόδο γιατί κάποια κρουαζιερόπλοια θα έρθουν στο λιμάνι της Ρόδου που είναι πιο κοντά στη Μέση Ανατολή. Μακροπρόθεσμα όμως, αν η κρίση συνεχιστεί, οι εταιρείες θα αλλάξουν τα δρομολόγιά τους», δηλώνει ο κ. Γ. Γεωργιάδης.
Σχετικά με τις οικονομικές δυνατότητες των τουριστών, που έρχονται στο νησί με τα κρουαζιερόπλοια, ο κ. Γεωργιάδης δηλώνει:
«Οι επιλογές μας στην ποιότητα του τουρισμού μας δεν είναι αυτές που πρέπει. Προσελκύουμε τους φθηνούς πελάτες. Η μάζα αποκλείει, όμως, τους καλούς τουρίστες».
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Γεωργιάδη, αναλυτικά:
• Κατέπλευσε για πρώτη φορά στη Ρόδο την περασμένη Παρασκευή το κρουαζιερόπλοιο “Ryndam”; Θα ακολουθήσουν και άλλα;
Το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο ήρθε για πρώτη φορά στο νησί μας παρόλο που δεν είναι καινούργιο. Είναι μέσα στην πολιτική της εταιρείας να στείλει περισσότερα κρουαζιερόπλοια στη Ρόδο. Πέρσι δεν είχαμε κανένα κατάπλου και φέτος θα πραγματοποιηθούν έντεκα κατάπλοι κρουζιεροπλοίων της εταιρείας Holland America Line με χωρητικότητα από 1600 έως και 2500 άτομα.
• Πού απευθύνεται η εταιρεία Holland America Line;
Η εταιρεία διαθέτει κρουαζιερόπλοια τεσσάρων και πέντε αστέρων. Απευθύνεται στην αμερικανική αγορά και έχει την πελατεία της που είναι υψηλού οικονομικού επιπέδου. Οι τουρίστες που φέρνει στη Ρόδο και σε άλλους προορισμούς είναι καλύτεροι δηλαδή έχουν αρκετά χρήματα για να δαπανήσουν.
• Η εταιρεία έχει πρόθεση να συνεχίσει τους κατάπλους στην περιοχή μας;
Αυτό δεν μπορούμε να το ξέρουμε από τώρα. Η πολιτική των εταιρειών για τα λιμάνια που θα «πιάσουν» εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

• Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των δρομολογίων μιας εταιρείας κρουαζιέρας;
Ο πρώτος παράγοντας που επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη λήψη των αποφάσεων είναι η πολιτική κατάσταση που επικρατεί σε μια χώρα. Αυτή τη στιγμή τα δρομολόγια με κατεύθυνση τη Μέση Ανατολή και την Αίγυπτο ακυρώνονται λόγω της κρίσης. Βραχυπρόθεσμα αυτή η εξέλιξη εξυπηρετεί τη Ρόδο γιατί κάποια κρουαζιερόπλοια θα έρθουν στο λιμάνι της Ρόδου που είναι πιο κοντά στη Μέση Ανατολή. Μακροπρόθεσμα όμως αν η κρίση συνεχιστεί οι εταιρείες θα αλλάξουν τα δρομολόγιά τους.
• Αυτό τι σημαίνει για τη Ρόδο;
Η Ρόδος είναι το πρώτο ευρωπαϊκό ίσως λιμάνι που βρίσκεται μεταξύ της Ανατολής και της Δύσης μετά την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Είναι το πρώτο που θα πρέπει να «πιάσουν» τα πλοία ερχόμενα από τη Μέση Ανατολή.
Αν η κρίση στην ευρύτερη περιοχή συνεχιστεί μπορεί το νησί να μην προτιμάται από τις εταιρείες κρουαζιέρας.
• Ποιος άλλος παράγοντας επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια;
Ένας ακόμη παράγοντας που επηρεάζει τα δρομολόγια των κρουαζιεροπλοίων είναι και οι προτιμήσεις των πελατών για συγκεκριμένους προορισμούς. Να μην ξεχνάμε πως και στις εταιρείες κρουαζιέρας υπάρχουν οι τακτικοί πελάτες. Οι άνθρωποι αυτοί όμως αρέσκονται να ταξιδεύουν σε διαφορετικούς προορισμούς. Αυτό το στοιχείο λαμβάνεται σοβαρά υπόψη στη διαμόρφωση των δρομολογίων.
• Στη διαμόρφωση των δρομολογίων σημαντικό ρόλο παίζει και το κόστος για τις εταιρίες κρουαζιέρας;
Οι διοικήσεις των εταιρειών όταν γίνεται προγραμματισμός των δρομολογίων υπολογίζουν πολύ και το κόστος. Δυστυχώς η Ρόδος βρίσκεται νοτιοανατολικά. Είναι εκτός της πορείας που ακολουθούν τα κρουαζιερόπλοια όταν ξεκινούν από Πειραιά για να πάνε στην Κωνσταντινούπολη. Πρέπει να κάνουν 380 μίλια έξτρα για να έρθουν στη Ρόδο. Αυτό έχει κόστος αν αναλογιστούμε και την αύξηση στην τιμή του πετρελαίου. Για να μειώσουν το κόστος οι εταιρίες προσπαθούν να βρίσκουν λιμάνια που είναι το ένα κοντά στο άλλο. Έτσι και οι επιβάτες θα έχουν ευχάριστη ενασχόληση χωρίς μεγάλο κόστος. Πριν δύο χρόνια η εταιρεία SeaBorn Cruises Holland America καθέλκυσε δύο νέα κρουαζιέροπλοια που δρομολογήθηκαν στην Ανατολική Μεσόγειο. Είχαν προγραμματιστεί το 2010 για μας 35 κατάπλοι. Στην συνέχεια οι κατάπλοι έγιναν πέντε ανά έτος!
• Γιατί έγινε αυτό και μειώθηκαν τόσοι οι κατάπλοι;
Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τα δρομολόγια είναι οι άνθρωποι που τα διαμορφώνουν. Αν κάποιος άνθρωπος λοιπόν από αυτούς έχει κακή εμπειρία από τη Ρόδο διαγράφει τον προορισμό από το πρόγραμμα.
• Πώς μπορεί να διορθωθεί αυτό;
Αυτό είναι ζήτημα των τοπικών μας αρχόντων. Θεωρώ πως θα πρέπει να προσκληθούν στη Ρόδο οι άνθρωποι που λαμβάνουν τις αποφάσεις για τους κατάπλους. Πρέπει να γίνει για αυτούς μια εκδήλωση για να καταλάβουν πως τους υπολογίζουμε και τους τιμάμε γιατί μας προτιμούν. Σε αυτούς τους ανθρώπους πρέπει να γίνει και μια παρουσίαση της Ρόδου για να φανούν οι δυνατότητες που έχει το νησί μας.
• Γιατί δεν έχει γίνει αυτό;
Δεν γνωρίζω. Κάποια στιγμή οι κινήσεις αυτές πρέπει να γίνουν και να στοχεύουν συγκεκριμένα πράγματα και όχι γενικά και αόριστα.
• Αν δεν γίνουν αυτά η Ρόδος θα συνεχίσει να χάνει προσεγγίσεις;
Οι προοπτικές για το επόμενο έτος είναι ίδιες. Πληροφορήθηκα πως η Costa θα δρομολογήσει μικρότερο πλοίο. Η MSC ακύρωσε. Το home port πιστεύω πως με τον τρόπο που γίνεται δεν προσφέρει πολλά στον τόπο.
• Γιατί το λέτε αυτό;
Γιατί οι πελάτες έρχονται κατευθείαν από το εξωτερικό στο αεροδρόμιο, κατευθύνονται στο λιμάνι και αναχωρούν με τα κρουαζιερόπλοια. Δεν μένουν στη Ρόδο για να αφήσουν χρήματα στα ξενοδοχεία και στην αγορά. Το νησί μας δεν έχει απευθείας σύνδεση με την Αμερική. Οι πελάτες δεν θέλουν να αλλάζουν πολλές συγκοινωνίες και αεροδρόμια για να κάνουν κρουαζιέρα. Να μην ξεχνάμε πως με τις πολλές διαδρομές χάνονται και αποσκευές.
• Στη Ρόδο έρχονται πλέον και μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Αυτό είναι θετικό στοιχείο;
Όσοι ασχολούνται με τον θαλάσσιο τουρισμό πρέπει να επικεντρωθούν στα μικρά κρουαζιερόπλοια. Με τα μικρότερα κρουαζιερόπλοια ταξιδεύουν επιβάτες πολύ υψηλού οικονομικού επιπέδου που έχουν δηλαδή αρκετά χρήματα διαθέσιμα για να δαπανήσουν στη Ρόδο. Τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια γεμίζουν με προσφορές και ειδικά πακέτα. Μεταφέρουν λοιπόν και τουρίστες που δεν έχουν χρήματα και δεν κάνουν αγορές από τα καταστήματα του νησιού μας. Πρέπει να μας ενδιαφέρουν οι καλοί πελάτες. Οι επιλογές μας στην ποιότητα του τουρισμού μας δεν είναι αυτές που πρέπει. Προσελκύουμε τους φθηνούς πελάτες. Η μάζα αποκλείει, όμως, τους καλούς τουρίστες.

• Πρέπει να ασχοληθούν πιο προσεκτικά οι αρμόδιοι φορείς του νησιού μας με το θαλάσσιο τουρισμό;
Πρέπει να καταλάβουμε πως είναι σημαντική η προβολή και για το θαλάσσιο τουρισμό. Πρέπει να διαφημιστεί η Ρόδος στις μεγάλες διοργανώσεις δηλαδή στις ειδικές εκθέσεις για να έρχονται στο νησί με τα κρουαζιερόπλοια τουρίστες από την Αμερική και άλλες σημαντικές αγορές. Επιβάλλεται να στοχοποιήσουμε συγκεκριμένες εταιρείες και να τις πείσουμε να φέρουν τον κόσμο τους εδώ.
Να τους προσφέρουμε καλές υπηρεσίες, να τους δελεάσουμε με κίνητρα για να μετριάσουν και αυτοί το μεγάλο κόστος που έχουν. Το πιο εύκολο παράδειγμα που μπορώ να σας αναφέρω είναι η τιμή του νερού. Ας γίνει για αυτό κάτι. Να τους δώσουμε έστω ένα ποσοστό της κατανάλωσης δωρεάν. Είναι λοιπόν θέμα πολιτικής για να πεισθούν οι εταιρείες. Ελπίζω οι ιθύνοντες να λάβουν ορισμένα πράγματα υπόψη και να αποφασίσουν τι θα πράξουν. Να ρωτούν επίσης αυτούς που γνωρίζουν για το θαλάσσιο τουρισμό και όχι εκείνους που απλά παρουσιάζουν κάποιες ιδέες.