Προτείνεται η κατασκευή 4 υπογείων σταθμών πάρκινγκ

4 υπόγειους σταθμούς στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, η λειτουργία και η κατασκευή των οποίων θα ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία, κατόπιν πλειοδοτικού διαγωνισμού, προτείνει στο Δήμο Ρόδου η εταιρεία που εκπόνησε τη νέα συγκοινωνιακή μελέτη για την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού.
Όπως έγραψε η “δ”, η εταιρεία DENCO ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΠΕ (με το διακριτικό τίτλο DENCO TRANSPORT ΕΠΕ), ανέλαβε και διεξήγαγε τη συγκοινωνιακή μελέτη στην πόλη της Ρόδου με λεπτομερείς μετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων σε όλα τα κρίσιμα σημεία του οδικού δικτύου, λεπτομερείς απογραφές στάθμευσης σε κάθε πλευρά οικοδομικού τετραγώνου και μετρήσεις χαρακτηριστικών στάθμευσης σε επιλεγμένες περιοχές, έτσι ώστε οι προτάσεις για τη νέα οργάνωση κυκλοφορίας και στάθμευσης να τεκμηριώνονται με λεπτομερή και σύγχρονα στοιχεία.
Από τις λεπτομερείς απογραφές και έρευνες χαρακτηριστικών στάθμευσης προέκυψε μία ολοκληρωμένη εικόνα για την υφιστάμενη κατάσταση στην περιοχή μελέτης.
Από τη μελέτη προέκυψε ότι στην περιοχή του εμπορικού και διοικητικού κέντρου, το οποίο δέχεται και τον μεγαλύτερο αριθμό σταθμεύσεων, λειτουργεί σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, με εισιτήριο στάθμευσης που εκδίδεται από ηλεκτρονικά παρκόμετρα (PAY & DISPLAY). Τα υφιστάμενα παρκόμετρα είναι παλαιάς τεχνολογίας, δέχονται μόνο κέρματα, δεν είναι συνδεδεμένα με κάποιο κέντρο ελέγχου, έχουν υποστεί φθορές και γενικώς δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές των ηλεκτρονικών παρκόμετρων.
Το σύστημα λειτουργεί τις καθημερινές από 10:00 έως 14:30 και από 17:00 έως 21:00, το Σάββατο από 10:00 έως 14:30, ενώ τις Κυριακές και τις αργίες η στάθμευση είναι δωρεάν. Το αντίτιμο της στάθμευσης είναι 1.50 ¤ την ώρα. Σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας του συστήματος, από τις 07:30- 10:00 στις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης επιτρέπεται η στάθμευση μόνο οχημάτων κατοίκων. Δεν δίνεται επομένως η δυνατότητα να σταθμεύσουν σε αυτή την περιοχή πριν τις 10:00 το πρωί πολυάριθμοι επισκέπτες των υπηρεσιών, τραπεζών, καταστημάτων, αλλά και όσοι από τους εργαζόμενους επιθυμούν να καταβάλουν τέλος στάθμευσης.
Όπως κατέδειξαν οι έρευνες το μέτρο αυτό καταστρατηγείται συστηματικά, αφού στην περιοχή που διερευνήθηκε δειγματοληπτικά (από τις 6:00 το πρωί έως τις 10 το βράδυ) η κατάληψη των θέσεων από τις 6:00 έως τις 8:00 είναι περίπου 40%, για να φθάσει στο διάστημα 8:00 – 9:00 στο 65% και στο διάστημα 9:00 – 10:00 στο 91%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Δημοτικής Αστυνομίας, στην περιοχή μελέτης έχουν εκδοθεί 395 άδειες στάθμευσης οχημάτων κατοίκων. Οι κάτοχοί τους έχουν δικαίωμα να σταθμεύουν δωρεάν σε όλες τις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης, δεν υπάρχει δηλαδή διαχωρισμός των θέσεων σε κατοίκων και επισκεπτών. Από τις μεταμεσονύκτιες καταγραφές των σταθμευμένων οχημάτων (02:00 – 05:00) εντοπίσθηκαν 1506 σταθμευμένα οχήματα κατά τη θερινή περίοδο (Ιούλιος 2012) και 1084 οχήματα κατά τη χειμερινή περίοδο (Ιανουάριος 2013). Η μεταμεσονύκτια καταγραφή της χειμερινής περιόδου προσεγγίζει σε μεγάλο βαθμό τις πάγιες ανάγκες σε θέσεις στάθμευσης των κατοίκων.
Στην πόλη υπάρχουν συνολικά 2000 περίπου θέσεις στην οδό, εκ των οποίων οι 750 είναι με πληρωμή. Τα ποσοστά κατάληψης είναι πολύ υψηλά κατά τις πρωινές και βραδινές ώρες αιχμής (88%), κατά τις οποίες είναι δύσκολη η ανεύρεση ελεύθερης θέσης. Κατά τις απογραφές στην οδό ευρέθησαν συνολικά 1736 νόμιμα σταθμευμένα οχήματα και 670 παράνομα, επομένως 3 στους 10 οδηγοί αναγκάζονται, αλλά και σε πολλές περιπτώσεις επιλέγουν, να σταθμεύσουν παράνομα κοντά στον προορισμό τους, παρά σε έναν από τους χώρους στάθμευσης που βρίσκονται σε μικρή σχετικά απόσταση βαδίσματος. Στην ευρύτερη περιοχή του εμπορικού και διοικητικού κέντρου υπάρχουν 420 θέσεις σε οργανωμένους υπαίθριους χώρους, εκ των οποίων οι 300 περίπου είναι με πληρωμή. Οι ως άνω χώροι παρουσιάζουν αυξημένη πληρότητα στο διάστημα 10:00 – 14:00, ενώ τις υπόλοιπες ώρες υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες θέσεις. Στην περίμετρο του κέντρου υπάρχουν δύο ακόμη χώροι ελεύθερης στάθμευσης, στο πρώην Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου (240 θέσεις), με χαμηλή γενικά πληρότητα, πλησίον του Ενυδρείου (70 θέσεις), με υψηλές πληρότητες.
Για το σύνολο της περιοχής μελέτης, προκύπτει φαινόμενο έλλειμμα 420 θέσεων στάθμευσης στην οδό (2406 νόμιμες και παράνομες σταθμεύσεις – 1986 νόμιμες θέσεις).
Oι μελετητές προτείνουν τη δημιουργία υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων. Πέραν των βραχυπρόθεσμων μέτρων διαχείρισης που προτείνονται στα πλαίσια της μελέτης, απαιτείται ένας ευρύτερος σχεδιασμός. Η δημιουργία σταθμών αυτοκινήτων αποτελεί, όπως τονίζεται, ένα σημαντικό εργαλείο πολεοδομικών παρεμβάσεων, καθώς δίνει τη δυνατότητα μεγαλύτερου εύρους πεζοδρομήσεων, αλλά και απελευθέρωσης κοινόχρηστων χώρων πλατειών, οι οποίοι χρησιμοποιούνται σήμερα για στάθμευση, όπως είναι οι πλατείες Ελευθερίας, Κουντουριώτη, Αντιναυάρχου Περ. Ιωαννίδη και Ρίμινι.
Η μέθοδος που έχει ακολουθηθεί την τελευταία δεκαπενταετία για την κατασκευή σταθμών αυτοκινήτων είναι εκείνο της «Μελέτης – Κατασκευής – Χρηματοδότησης και Παραχώρησης της Εκμετάλλευσης» σε ιδιωτικές εταιρείες για χρονικό διάστημα που κυμαίνεται από 25 έως 30 έτη.
Με αυτή τη μέθοδο έχουν υλοποιηθεί αρκετοί σταθμοί, κυρίως στην Αθήνα. Με τη δεδομένη οικονομική συγκυρία η προαναφερθείσα διαδικασία έχει ατονήσει. Υπάρχουν όμως εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης, όπως η ένταξη στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα JESSICA σε συνδυασμό με το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.
Οι προτεινόμενες στα πλαίσια της μελέτης θέσεις για χωροθέτηση υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων, αφορούν μόνο κοινόχρηστους χώρους, στους οποίους η κείμενη νομοθεσία (Ν. 2052/92, όπως ισχύει σήμερα μετά τις τροποποιήσεις) επιτρέπει την κατασκευή τους.
Οι θέσεις που προτείνονται είναι οι εξής:

Πλατεία Ελευθερίας
(Δημαρχείο)
Ο προτεινόμενος σταθμός, βρίσκεται στον διοικητικό πυρήνα σε μικρή απόσταση βαδίσματος από το εμπορικό κέντρο της πόλης. Σύμφωνα με την πρόταση το υπόγειο πάρκινγκ δύναται να εξυπηρετήσει 180 περίπου οχήματα σε δύο υπόγειους ορόφους. Με την υλοποίηση του έργου δίδεται η δυνατότητα να λειτουργήσει ως πλατεία η ισόγειος επιφάνεια και να αναβαθμισθεί συνολικά η περιοχή.
Πλατεία Ρίμινι
Είχε εξετασθεί παλαιότερα από το Δήμο τόσο για την κατασκευή υπόγειου σταθμού με μηχανικά μέσα αποθήκευσης (2008), όσο και ως συμβατικού (2010) με κατάληψη μέρους του υπογείου τμήματος των οδών Αλ. Παπάγου και Αβέρωφ. Υπάρχει δυνατότητα κατασκευής σταθμού με χωρητικότητα 140 θέσεων, σε δύο υπόγειους ορόφους. Μία πρόσθετη δυσκολία στην υλοποίηση του έργου, πέραν της γειτνίασης με τη θάλασσα, είναι η ανάγκη σταδιακής κατασκευής του, δεδομένου ότι δεν είναι επιθυμητή η διακοπή της κυκλοφορίας επί της Αλ. Παπάγου, στο τμήμα που θα κατασκευασθεί το έργο.

Πλατεία Αντιναυάρχου
Περ. Ιωαννίδη
Η εν λόγω θέση αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους υφιστάμενους χώρους μακροχρόνιας στάθμευσης εργαζομένων και επισκεπτών. Υπάρχει η δυνατότητα κατασκευής υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων 300 θέσεων, σε δύο υπόγειους ορόφους. Πέραν της άμεσης γειτνίασης με τη θάλασσα, βασικά θέματα που προκύπτουν για την υλοποίηση του έργου, είναι η σχετικά μεγαλύτερη απόσταση βαδίσματος από τις βασικές δραστηριότητες της πόλης, σε σχέση με τους σταθμούς της Πλ. Ρίμινι και της Πλ. Ελευθερίας, αλλά και η υποκατάσταση των υφιστάμενων σήμερα θέσεων στάθμευσης, κατά τη διάρκεια της κατασκευής. Η υλοποίηση του έργου θα είναι αναγκαία αν αποφασισθεί η μετατροπή της ισόγειας επιφανείας, από χώρο στάθμευσης, σε κοινόχρηστο χώρο.

Ενυδρείο
Ο εν λόγω σταθμός, ο οποίος προτείνεται να χωροθετηθεί κάτω από τον κοινόχρηστο χώρο έμπροσθεν του Ενυδρείου θα εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο τα ξενοδοχεία και τη βασική παραλία της πόλης η οποία εμφανίζει πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα. Με βάση το προτεινόμενο περίγραμμα μπορεί να κατασκευασθεί υπόγειος σταθμός 130 περίπου οχημάτων σε ένα ή 260 οχημάτων σε δύο ορόφους. Πέραν της άμεσης γειτνίασης με τη θάλασσα και το κατασκευαστικό κόστος που αυτό συνεπάγεται, ο υπόψη σταθμός βρίσκεται σε σχετικά μεγάλη απόσταση βαδίσματος από το εμπορικό και διοικητικό πυρήνα της πόλης.