Προβολή και διαφήμιση: “Πάει διακοπές ο … ζήτουλας»!

Σαφή στροφή στην τουριστική πολιτική της νέας κυβέρνησης σηματοδότησε η τουριστική έκθεση Philoxenia της Θεσσαλονίκης, η οποία ολοκληρώνεται σήμερα στη συμπρωτεύουσα.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στη συνέντευξη του στη «δ» ο διευθυντής του ΠΡΟΤΟΥΡ κ. Μπάμπης Παλογιαννίδης, τα συσσωρευμένα χρέη των τελευταίων ετών προς τις διαφημιστικές εταιρείες , που κληρονόμησε η νέα κυβέρνηση, δεν αφήνουν περιθώρια σημαντικών δράσεων και πρωτοβουλιών, τουλάχιστον επί του παρόντος. Αυτό σημαίνει ότι ο ελληνικός τουρισμός επαφίεται πλέον στα χέρια των τοπικών τουριστικών φορέων, όπου αυτοί υπάρχουν με τρόπο οργανωμένο, για να μπορούν να αντεπεξέλθουν με επιτυχία.
«Κύριοι, αυτή τη στιγμή και τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες θα πρέπει να σκέπτεσθε πως θα βοηθήσετε εσείς εμάς και όχι εμείς εσάς» ήταν η φράση που χρησιμοποίησε η κα Γκερέκου στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις της με τους εκπροσώπους των τοπικών τουριστικών φορέων, χωρίς να ωραιοποιήσει καταστάσεις, ενώ ο κ. Παλογιαννίδης , λαμβάνοντας το μήνυμα σχολιάζει: «Αυτό σημαίνει ότι ο … ζήτουλας τέλος, δεν έχει πόρτα στα υπουργεία αυτά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είσαι καλά οργανωμένος και να έχεις τη δυνατότητα να αναλάβεις πρωτοβουλίες και να τις φέρεις εις πέρας μόνος σου και κάποια ή κάποιες από αυτές σε συνεργασία με το υπουργείο. Αυτό είναι το στίγμα της νέας ηγεσίας».
Υπό αυτές τις συνθήκες, ο ρόλος του ΠΡΟΤΟΥΡ αναδεικνύεται περισσότερο κρίσιμος και καταλυτικός από κάθε άλλη φορά.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
• Κύριε Παλογιαννίδη, ποια είναι τα μηνύματα που πήρατε από την έκθεση Philoxenia της Θεσσαλονίκης ως προς τον εσωτερικό τουρισμό;
Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη τουριστική έκθεση, λόγω του χρόνου διεξαγωγής της, δεν θεωρείται από τους τουριστικούς φορείς ως η καταλληλότερη για να σκεφτεί ο Έλληνας, τόσο νωρίς – και ιδιαίτερα λόγω της περιόδου που διανύουμε – πού θα πάει διακοπές το ερχόμενο καλοκαίρι. Όμως, επειδή είθισται στην Philoxenia να ανεβαίνει η πολιτική ηγεσία του τουρισμού, κατά τα πρότυπα της ΔΕΘ, για την παρουσίαση της τουριστική πολιτικής που θα ακολουθήσει, η συγκεκριμένη έκθεση έχει περισσότερο πολιτικό ενδιαφέρον. Πολιτικά την αξιολογούμε και λιγότερο επί της ουσίας. Πιο κοντά στις προσδοκίες των επιχειρηματιών, λόγω του χρόνου διεξαγωγής της, είναι η έκθεση Philoxenia Summer που γίνεται τον Απρίλιο και συμμετέχουμε ασφαλώς κι εκεί, κι εμείς και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Τότε μπορούμε να πάρουμε σαφέστερα μηνύματα για πιο ασφαλείς προβλέψεις.
• Ας την αξιολογήσουμε λοιπόν πολιτικά, καθώς μάλιστα συνέπεσε με την πρώτη επίσημη παρουσία της υφυπουργού Πολιτισμού – Τουρισμού, κας ¶ντζελας Γκερέκου.
Η Υυφυπουργός Πολιτισμού – Τουρισμού έδειξε κατ’ αρχήν ότι είναι πιο κοντά στον τουρισμό της περιφέρειας . Γνωρίζει και λόγω καταγωγής, που ακριβώς χτυπά η καρδιά του τουρισμού της Ελλάδος. Διότι τα τελευταία χρόνια όλοι μας έχουμε παρακολουθήσει υπουργούς που θεωρούν ότι ο τουρισμός βρίσκεται στην πέριξ της Πλατείας Συντάγματος περιοχή. Αυτό είναι θετικό. Από εκεί και πέρα, σε έναν έντιμο πολιτικό λόγο που η κα Γκερέκου απηύθυνε στους φορείς, δεν έκρυψε τα προβλήματα.
• Πως αξιολογήσατε την παρουσία και τις εξαγγελίες της νέας πολιτικής ηγεσίας του Τουρισμού;
Η υφυπουργός αναφέρθηκε σε δομές, αναφέρθηκε σε αλλαγές . Έδειξε πως η νέα κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να χτυπήσει το τέρας της γραφειοκρατίας, να βοηθήσει τους επενδυτές ως προς την επαφή τους με το ελληνικό δημόσιο. Αναφέρθηκε σε ένα νέο τρόπο αξιολόγησης τόσο της διοικητικής μηχανής και των υπηρεσιών του τουρισμού, όσο και στις λογικές που θα επικρατήσουν στην διαφημιστική προβολή του τουρισμού της χώρας. Στο σημείο αυτό τόνισε ότι δεν μπορεί να υποσχεθεί πολλά πράγματα, διότι όχι μόνο δεν υπάρχουν χρήματα, αλλά υπάρχουν και συσσωρευμένα χρέη τους ΕΟΤ προς τις διαφημιστικές εταιρείες, ώστε η προσπάθεια του υπουργείου σήμερα να επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, με ένα τρόπο που να μην αποβεί σε βάρος της χώρας, δυσφημίζοντάς την.
• Τι σημαίνει αυτό κ. Παλογιαννίδη;
Ας μην κρυβόμαστε. Γνωρίζουμε ότι μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες που ανέλαβαν τα προηγούμενα χρόνια την προβολή του ελληνικού τουρισμού και μέχρι σήμερα δεν έχουν πληρωθεί, απειλούν την ελληνική κυβέρνηση ότι θα την δυσφημίσουν στο εξωτερικό αν δεν πληρωθούν. Καταλαβαίνετε ότι και κατ’ ιδίαν που είχαμε τη δυνατότητα με συζητήσουμε με την υφυπουργό, αυτό επισημάνθηκε. Πρέπει κατ΄ αρχήν να δουν ποιες είναι οι υποχρεώσεις του υπουργείου, να προχωρήσουν σε διοικητικές αλλαγές και σύντομα θα είναι σε θέση να πουν πιο συγκεκριμένα πράγματα. Απευθυνόμενη η κα Γκερέκου σε ένα μεγάλο αριθμό εκπροσώπων τουριστικών φορέων απ’ όλη την Ελλάδα, στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις, είπε ότι η περιοχή αυτή η οποία σήμερα έχει τη δυνατότητα να κάνει κάτι, είναι η Ρόδος, λόγω της σύστασης και της οργάνωσης ενός φορέα για την προβολή του νησιού, αναφερόμενη στον ΠΡΟΤΟΥΡ. Μάλιστα, χωρίς να θελήσει να ωραιοποιήσει καταστάσεις είπε «κύριοι, αυτή τη στιγμή και τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες θα πρέπει να σκέπτεσθε πως θα βοηθήσετε εσείς εμάς και όχι εμείς εσάς». Αυτό σημαίνει ότι ο … ζήτουλας τέλος, δεν έχει πόρτα στα υπουργεία αυτά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είσαι καλά οργανωμένος και να έχεις τη δυνατότητα να αναλάβεις πρωτοβουλίες και να τις φέρεις εις πέρας μόνος σου και κάποια ή κάποιες από αυτές σε συνεργασία με το υπουργείο. Αυτό είναι το στίγμα της νέας ηγεσίας.
• Κατά συνέπεια, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι ο περιορισμός των απωλειών στον τουρισμό της Ρόδου που παρατηρήθηκε φέτος, είναι αποτέλεσμα της δράσης και των πρωτοβουλιών των τοπικών φορέων και των επιχειρηματιών;
Προσωπική μου άποψη είναι ότι αποτελεί σχεδόν εξ ολοκλήρου δική μας επιτυχία, των φορέων που προαναφέρατε, αλλά και των επιχειρηματιών, οι οποίοι με μια σοφή τιμολογιακή πολιτική που ακολούθησαν, βοήθησαν τα μέγιστα για να συγκρατηθούν τουλάχιστον οι αριθμοί. Διότι αν είχαμε ακόμη μεγαλύτερη μείωση στους αριθμούς των αφίξεων, αντιλαμβάνεσθε ότι θα ήταν ακόμη μεγαλύτερες οι μειώσεις των εισπράξεων από ότι έχουμε σήμερα. Όταν με 3% μείωση στις αφίξεις η Ρόδος έχει τουλάχιστον 12% με 13% μείωση στις εισπράξεις, φανταστείτε τι συμβαίνει σε περιοχές που είχαν 15% μείωση στις αφίξεις.
Από την άλλη πλευρά, ο ΠΡΟΤΟΥΡ έχει γίνει ένας φάρος για την υπόλοιπη Ελλάδα, δράσεων για ένα τουριστικό προορισμό. Αυτό πρέπει και να το προστατεύσουμε και να το ενισχύσουμε. Όλοι αυτοί που το αποτελούν, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήριο, Ξενοδόχοι, Πράκτορες , πρέπει να συνεχίσουν να ομονοούν σε τέτοιες δράσεις και να αντιστέκονται σε απόψεις διαλυτικές, απ’ όπου κι αν προέρχονται αυτές. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τον τόπο μας.
• Τι είδους μηνύματα έχετε λάβει μέχρι σήμερα για τη σαιζόν του 2010;
Είναι πάρα πολύ νωρίς για να κάνουμε προβλέψεις. Όμως αυτό που εγώ αντιλαμβάνομαι – και το διαπίστωσα και προ δεκαημέρου όταν βρισκόμασταν στη Βρετανία για τις πρώτες δράσεις του ΠΡΟΤΟΥΡ, αλλά και τώρα , είναι η αλλαγή στην ατμόσφαιρα. Κ αυτό είναι πολύ ευχάριστο αλλά και πολύ σημαντικό για τον τουρισμό. Αναφέρομαι στην ψυχολογία, που όπως στο Χρηματιστήριο, έτσι και στον τουρισμό ,είναι κρίσιμη παράμετρος. Πέρυσι, πολύς κόσμος δεν πήγε διακοπές, μη γνωρίζοντας αν την επόμενη μέρα θα έχει τη δουλειά του, λόγω της οικονομικής κρίσης. Σήμερα ο φόβος αυτός έχει περιοριστεί σημαντικά, παρά το γεγονός ότι η ύφεση συνεχίζεται. Τα προβλήματα θα διαρκέσουν. Θα αρχίσουμε να βλέπουμε ανάκαμψη, τουλάχιστον στην Ευρώπη, μετά το τέλος του 2010, όπως λένε οι οικονομολόγοι. Η ψυχολογία όμως έχει βελτιωθεί σημαντικά. Ο κόσμος λέει ότι αφού «πιάσαμε πάτο», αφού είδαμε τον πυθμένα της οικονομικής κρίσης και δεν χάσαμε τη δουλειά μας, δεν θα τη χάσουμε φέτος. Ξεκινάμε λοιπόν με μια θετική ψυχολογία και από εκεί και πέρα στο επόμενο διάστημα θα είμαστε σε θέση να πούμε πιο συγκεκριμένα πράγματα για το που θα κινηθούν οι αγορές.
• Ποιες δράσεις προβολής έχετε προγραμματίσει για το επόμενο διάστημα;
Ετοιμάζουμε μεγάλες και εξειδικευμένες δράσεις στη ρωσική και τη σκανδιναβική αγορά. Στη Βρετανία ήδη πήγαμε, ενώ ετοιμαζόμαστε, μαζί με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για μια μεγάλη δράση για τη γερμανική αγορά, με θέμα «Τουρισμός και Περιβάλλον» για τη Ρόδο, την οποία συζητήσαμε και με την κα Γκερέκου, αφού είναι πιθανό να έχουμε μαζί μας και το υπουργείο Τουρισμού. Το επόμενο διάστημα θα έχουν οριστικοποιηθεί όλα αυτά και θα είμαστε σε θέση να κάνουμε συγκεκριμένες ανακοινώσεις. Πάντα βέβαια στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι μόνο μέσα από συντονισμένες και συνδυασμένες δράσεις θα κάνουμε δουλειά προς όφελος του τόπου.