Νέα αύξηση, τουλάχιστον κατά ένα εκατ. ξένους τουρίστες, αναμένει η χώρα μας για το 2014, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς αυτή την περίοδο. Λίγες ημέρες μετά τις δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της TUI Travel Ρετετ Long, που ανακοίνωσε ότι ο μεγαλύτερος tour operator του κόσμου θα αυξήσει τις αφίξεις του στη χώρα κατά 10%, οι Ελληνες παράγοντες βλέπουν, με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα, άνοδο του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα από 7% μέχρι και 15%.
Ωστόσο, θέτουν ακόμα ένα θέμα, αυτό των εσόδων, αφού η χώρα μας είναι σχετικά χαμηλά στην κατά κεφαλήν δαπάνη έναντι του ανταγωνισμού. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2011, χρονιά ρεκόρ, που σπάει φέτος για τον ελληνικό τουρισμό, η χώρα μας είχε 890 δολάρια μέση κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη, ενώ η Ισπανία είχε 1.056 δολάρια, η Πορτογαλία 1.530, η Κύπρος 1.063, η Κροατία 943, η Αίγυπτος 917, ενώ χαμηλότερη κατά κεφαλήν δαπάνη είχε μόνο η Τουρκία με 676 δολάρια. Αυτό σημαίνει πως ενδεχομένως και η μέση αύξηση περίπου 3% που πετυχαίνουν μέχρι στιγμής οι ελληνικοί προορισμοί στα συμβόλαια που κλείνονται για το 2014 να μη μηδενίσει τη διαφορά.
Μάλιστα, σύμφωνα με τη μελέτη της McKinsey & Company που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΣΕTΕ, η χώρα μας χρειάζεται 3,3 δισ. ευρώ ετησίως επενδύσεις στον τουρισμό για τα επόμενα οκτώ χρόνια, ώστε να φτάσει η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη στα 800 ευρώ (περίπου 1.050 δολάρια).
Οι αφίξεις
Συγκρατημένος εμφανίζεται ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ Γιώργος Τελώνης σε ό,τι αφορά τις αφίξεις για το 2014. Οπως σημειώνει, ο ίδιος αναμένει αύξηση 7% με 8% για το 2014, ωστόσο επισημαίνει ότι μια πιο καθαρή εικόνα θα έχουμε μετά την έκθεση του Λονδίνου όπου οι Operators θα ανοίξουν τα χαρτιά τους. Σημειώνει επίσης ότι για να καταφέρουμε να πετύχουμε νέα άνοδο στις αφίξεις θα πρέπει αναγκαστικά να «απλώσουμε» την τουριστική κίνηση τόσο στο χώρο όσο και στο χρόνο. Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά, τον Αύγουστο προορισμοί όπως η Σαντορίνη και άλλες δημοφιλείς ελληνικές περιοχές είναι κορεσμένοι. Είναι αναγκαίο τόσο το να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο όσο και να αναδείξουμε νέους προορισμούς, ώστε να μπορέσουμε να φιλοξενήσουμε ένα εκατ. επιπλέον τουρίστες, σημειώνει.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Louis Cruises Κυριάκος Αναστασιάδης, που είναι θυγατρική του ομίλου Louis που διαχειρίζεται κρουαζιερόπλοια και ξενοδοχεία, σημειώνει ότι σύμφωνα με τις ενδείξεις που έχει η εταιρεία στη διάθεσή της η τουριστική κίνηση το 2014 θα τονωθεί κατά 10% με 15%, εφόσον δεν αλλάξει φυσικά κάτι και στη χώρα υπάρχει ηρεμία. Γεγονός που τον κάνει να πιστεύει ότι θα ανέβει, έστω και λίγο, το home port στην κρουαζιέρα στη χώρα μας, το οποίο ακολουθεί συνεχώς καθοδική πορεία την τελευταία πενταετία.
Ειδική καμπάνια
Στο μεταξύ, ερωτηματικό παραμένουν οι ΗΠΑ, μια αγορά από την οποία φέτος είχαμε μεγάλη αύξηση, αλλά το 2014 παραμένει απρόβλεπτο. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει μια ειδική καμπάνια προώθησης της Ελλάδας ως τουριστικό προϊόν σε ΗΠΑ και Καναδά, την οποία μάλιστα θα αναλάβει να «τρέξει» μια πολύ γνωστή ηθοποιός. Η συμφωνία είναι στα σκαριά και σύμφωνα με πληροφορίες αναμένουμε τις υπογραφές για τη συνεργασία. Ακόμα ένα αδύνατο σημείο είναι η κινεζική αγορά, για την οποία όμως δεν είμαστε έτοιμοι, αν εξαιρέσουμε τους γάμους στη Σαντορίνη που έχουν ιδιαίτερη ζήτηση. Οι Κινέζοι ακόμα δεν ταξιδεύουν σε μεγάλο ποσοστό μακριά από την Κίνα, ενώ ζητούν και ένα τουριστικό προϊόν που δεν έχει αναπτυχθεί ακόμα στη χώρα μας, όπως είναι ο τζόγος και οι αγορές επώνυμων προϊόντων που έχει αναπτυχθεί κυρίως στο Παρίσι και το Λονδίνο. Υπάρχει βέβαια πάντα και το πρόβλημα της αεροπορικής σύνδεσης, που είναι ανύπαρκτη.
Σε μηδενικό σημείο είμαστε ακόμα και σε σχέση με μια άλλη ανερχόμενη δύναμη, ως πηγή τουριστών, την Ινδία, προς την οποία θα πρέπει να κάνουμε σταδιακό άνοιγμα, ενώ χαμηλές πτήσεις κάνουμε και στην αγορά της Νοτίου Αμερικής. Σε ό,τι αφορά την Αίγυπτο οι tour operator, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αναμένουν ανάκαμψη μέσα στο 2014, γεγονός που θα δώσει και μια περαιτέρω ώθηση προς τη χώρα μας.