Σε οικτρή κατάσταση βρίσκονται τα οικονομικά του Δήμου Ροδίων

Στην οικτρή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο δήμος Ροδίων (όπως και οι υπόλοιποι δήμοι της χώρας) και στα αίτια που την προκάλεσαν, θα αναφερθεί ο δήμαρχος κ. Χατζής Χατζηευθυμίου κατά την συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, το βράδυ της προσεχούς Δευτέρας, 31 Μαΐου.
Στην σχετική εισήγηση του δημάρχου θα αναφέρονται τα εξής:
Η δυσχερής οικονομική κατάσταση της χώρας όπως έχει διαμορφωθεί έως σήμερα, δημιουργεί προβλήματα στην ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού του Δήμου.
Τα σημεία του προϋπολογισμού τα οποία επηρεάζονται είναι αρκετά αλλά για το μόνο που υπάρχει πιο σαφής εικόνα μέχρι σήμερα είναι η μείωση των αποδιδόμενων πόρων μέσω της Κεντρικής Διοίκησης(ΚΑΠ & ΣΑΤΑ), η μείωση των πόρων από την είσπραξη του ΔΗΦΟΔΩ και των τελών παρεπιδημούντων καθώς και η μη καταβολή ακόμη του φόρου εισοδήματος.
Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Ραγκούσης ενημέρωσε εγγράφως στις 8/4/2010 τον Πρόεδρο της ΚΕΔΚΕ, κοινοποιώντας παράλληλα επιστολή του Υπουργού Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου, στην οποία αναφέρει ότι η μείωση των ΚΑΠ θα έχει μία επιπλέον μείωση 10% απ’ τους ΚΑΠ που είχαν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό 2010 και οι οποίοι ήταν μειωμένοι 11,9% περίπου σε σχέση με αυτούς που είχαν αποδοθεί το 2009.
Συνεπώς η συνολική μείωση των ΚΑΠ για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών θα ήταν σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Υπουργού 21,9% στην πραγματικότητα όμως η μείωση τους στην πόλη μας είναι 36% σε σχέση με αυτούς που είχαν αποδοθεί το 2009. (από 3.474.056,33 σε 2.230.402,73)
Αυτή η μείωση για τον προϋπολογισμό του Δήμου αποτελεί ποσό 1.243.653,60 ¤.
Η μείωση των ΚΑΠ για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων Α! & Β/βάθμιας εκπαίδευσης ανέρχεται σε 63% δηλαδή μείωση κατά 198.087,41 ¤. (από 312.240,82 σε 114.153,41)
Η μείωση των ΚΑΠ για την αποζημίωση των σχολικών τροχονόμων ανέρχεται σε 50% (από 3.888 σε 1944)
Αντίστοιχα μειώνεται και η ΣΑΤΑ σε ποσοστό 26% και υπάρχει υστέρηση εσόδων σε σχέση με τον προϋπολογισμό άλλων 263.680 ¤. (από 916.651,25 σε 652.971,25) ¤.
Για το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ πλήρης στάση πληρωμών ακόμη και για δημοπρατημένα και εκτελούμενα έργα (απώλεια 359.139,95) ¤.
Επιχορηγήσεις για επενδύσεις και έργα η μείωση είναι της τάξεως του 85% και η απώλεια του δήμου μας ανέρχεται στα 1.951.490,38 (από 2.299.694,65 σε 348.204,27)
Τέλος από το φόρο εισοδήματος η μείωση είναι της τάξεως του 100& και η απώλεια του δήμου μας 2.121.177,00 ¤. (από 2.121.177,00 σε 0)
Η συνολική μείωση από τους αποδιδόμενους πόρους μέσω της Κεντρικής Διοίκησης ανέρχεται σε 6.139.131,74 ¤.
Αν σ’ αυτή την υστέρηση εσόδων συνυπολογίσουμε και την μείωση του τέλους παρεπιδημούντων, ανέρχεται σε 143.142,34 ¤ (για το πρώτο 4μηνο) σε σχέση με τα έσοδα του προηγούμενου έτους όπου ο δήμος μας είχε απώλειες της τάξεως των 2.700.000 ¤. Περίπου και η οποία προέρχεται από αποφάσεις της Κεντρικής Διοίκησης.
Η κακή οικονομική κατάσταση της χώρας σε συνδυασμό με τα μέτρα που λαμβάνονται για την διέξοδο από την κρίση, επηρεάζουν και σε άλλα σημεία τα έσοδα του Δήμου αλλά ταυτόχρονα επηρεάζονται και δαπάνες είτε πτωτικά είτε ανοδικά.
Γι’ αυτά τα μεγέθη δεν μπορεί ακόμη σήμερα να εκτιμηθεί το ακριβές ύψος. Έχει δοθεί ήδη εντολή από εμένα στις Υπηρεσίες για να γίνει προσεκτική εκτίμηση των μεγεθών που επηρεάζονται.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Εκτίμηση της αύξησης του κόστους αγορών λόγω διαφοροποίησης του ποσοστού του ΦΠΑ
2. Ανατιμήσεις που θα προκύψουν από την αύξηση της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης
3. Εκτίμηση του κόστους μισθοδοσίας μετά την ψήφιση του νέου Νόμου για ποσοστιαία περικοπή επιδομάτων και των δώρων των εργαζομένων.
4. Παρακολούθηση της ροής των εισπράξεων για τα οίκοθεν έσοδα του Δήμου.
5. Παρακολούθηση του ύψους των εισπράξεων από τα ανταποδοτικά τέλη και αν επηρεάζονται και πόσο από την οικονομική κρίση.
Σ’ αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να υπενθυμίσουμε τα εξής:
Η Δημοτική Αρχή την τριετία 2007-2009 αποπλήρωσε τόκους και κεφάλαια δανείων που είχαν συναφθεί τα προηγούμενα χρόνια, τα οποία ανέρχονται σε 6.979.169,88 εκ. ¤. (εκ των οποίων τα 2.043.429,77 στην Εθνική Τράπεζα και τα υπόλοιπα στην Marfin (4.935.740,11)
Πήρε απόφαση για μηδενική αύξηση στα δημοτικά τέλη για το 2010, προκειμένου να μην επιβαρύνει τους δημότες της πόλης μας εν όψει της οικονομικής κρίσης
Έδωσε έμφαση στην κοινωνική πολιτική σιτίζοντας καθημερινά δωρεάν αρκετούς άπορους συμπολίτες μας
Την τριετία 2007 – 2009 αποπληρώθηκαν για επενδύσεις και τεχνικά έργα ποσά ύψους 20.423.092,64 ¤.
Για το 2010 εκτιμάται ότι για επενδύσεις και τεχνικά έργα θα αποπληρωθούν ποσά ύψους 13.222.943,77 ¤.
Η Δημοτική Αρχή του Δήμου μας έχοντας αυτοπροσδιορίσει τον ρόλο της από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων της, προχώρησε στις αναγκαίες διαδικασίες για την θέσπιση μίας χρηστής διαχείρισης, να προχωρήσει στην δημιουργία των υποδομών που είναι αναγκαίες για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των δημοτών της και παράλληλα να αναδείξει τον ρόλο της ως τον κυρίαρχο θεσμό που πρέπει να κάνει διάγνωση αλλά και να επιλύει τα προβλήματα που μπορεί να απειλήσουν την κοινωνική συνοχή των δημοτών της
Πέραν όμως όλων των παραπάνω έχω δώσει εντολή για άμεση ενεργοποίηση μιας σειράς ενεργειών με στόχο τον περιορισμό των δαπανών. Ήδη έχουν δρομολογηθεί μια σειρά ενεργειών που κάποιες θα έχουν άμεσα αποτελέσματα και κάποιες απ’ αυτές μεσομακροπρόθεσμα.
Πιο συγκεκριμένα:
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΣΤΙΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
1. ΜΗΝΙΑΙΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Με εντολή μου ξεκίνησε η διαδικασία, για τον έλεγχο σε μηνιαία βάση με σύγχρονη μηχανογραφική εφαρμογή της εξέλιξης του προϋπολογισμού του Δήμου και όλων των Νομικών προσώπων, σε πλήρη ανάλυση. Στόχος αυτής της πρωτοποριακής για τον Δήμο μας προσπάθειας, είναι η άμεση γνώση της Δημοτικής Αρχής για την εξέλιξη των δαπανών και των εσόδων και την δυνατότητα της άμεσης αντίδρασης για διορθωτικές κινήσεις αν χρειασθεί.
2. ΘΕΣΠΙΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΓΟΡΩΝ & ΔΑΠΑΝΩΝ
Έχει δοθεί εντολή και αυτή την εβδομάδα θα εκδοθεί και θα τεθεί σε ισχύ εγκύκλιος που θα προσδιορίζει επ’ ακριβώς την διαδικασία που οι Υπηρεσίες του Δήμου θα μπορούν να προβαίνουν σε αγορές και στην πραγματοποίηση δαπανών. Θα υπάρξει αυστηρή τήρηση του προϋπολογισμού αλλά και των πραγματικών αναγκών με στόχο την μείωση των δαπανών και των αγορών έως 30%.
Η ίδια διαδικασία θα ισχύσει και στα Νομικά Πρόσωπα που εποπτεύει ο Δήμος.
3. ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΓΟΡΩΝ & ΔΑΠΑΝΩΝ
Για να διασφαλισθεί αυτή η διαδικασία συγκροτείται με απόφαση μου «Επιτροπή Ελέγχου Αγορών & Δαπανών», η οποία θα ελέγχει το σύνολο των αιτημάτων για αγορές και πραγματοποίηση δαπανών, πριν φθάσουν στο Δημοτικό Συμβούλιο και την Δημαρχιακή Επιτροπή.
4. ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΜΟΙΒΩΝ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Ήδη έχει εκδοθεί εγκύκλιος και είναι σε πλήρη εφαρμογή διαδικασία περαιτέρω ελέγχου της αναγκαιότητας πραγματοποίησης υπερωριακής απασχόλησης σε όλες τις Υπηρεσίες του Δήμου.
5. ΜΕΙΩΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Μειώνονται δραστικά οι προγραμματισμένες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις από τον ΠΟΔΡ.
6. ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Εγκαθίσταται στις αποθήκες καυσίμων του Ασγούρου ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των καυσίμων. Με το σύστημα αυτό θα καταφέρουμε δραστική μείωση της κατανάλωσης των καυσίμων.
7. ΜΕΙΩΣΗ ΤΑΞΙΔΙΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
Δόθηκε εντολή για την μείωση των προγραμματισμένων ταξιδιών εξωτερικού στα απολύτως απαραίτητα.
8. ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Με δεδομένο την απελευθέρωση της αγοράς της ηλεκτρικής ενέργειας και των τηλεπικοινωνιών, έδωσα εντολή για την άμεση διερεύνηση της αγοράς και την εξεύρεση εναλλακτικών πηγών με στόχο την μείωση του κόστους.
Τα αποτελέσματα για την μείωση των δαπανών από τις παρεμβάσεις αυτές δεν μπορούν ακόμη να ποσοτικοποιηθούν. Μόλις έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα θα σας ενημερώσουμε αμέσως.