Συνεχίζεται η διαβούλευση για την αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου πόλεως Ρόδου.
Ο κ. Σταύρος Τσέτσης -πολεοδόμος και επικεφαλής της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας της πόλης της Ρόδου- αναμένεται στην Ρόδο μέσα στην προσεχή εβδομάδα και εργάζεται πάνω στην πρόταση – έκθεση για το πλάνο που έχει καταρτιστεί μέχρι σήμερα.
Οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν, και την επόμενη εβδομάδα προγραμματίζεται διαβούλευση και συναντήσεις με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Εργατικού Κέντρου Ρόδου, την Ένωση Ξενοδόχων και τους δύο Συλλόγους του Αγίου Νικολάου και του Αγίου Γεωργίου.
Όπως δήλωσε στην ‘δ’ ο αντιδήμαρχος κ. Παναγιώτης Σακελλαρίου:
“Οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν· η αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου πόλεως Ρόδου δεν είναι μια εύκολη δουλειά.
Η κάθε περιοχή έχει τις ιδιαιτερότητές της αλλά υπάρχουν και κάποια δεδομένα. Πρέπει να εξετάσουμε με προσοχή σε ποια σημεία υπάρχει περιθώριο και ποιες είναι οι δυνατότητές μας να κάνουμε παρεμβάσεις. Για παράδειγμα, το δεδομένο ότι υπάρχει μία Μεσαιωνική Πόλη που αποτελεί ένα ιστορικό κέντρο και μνημείο (μέσα στη σύγχρονη πόλη) δεν μπορεί να το αλλάξει κανείς -παρά μόνο να το προστατεύσει. Αυτό όμως, αποτελεί και από μόνο του ένα ‘πολεοδομικό δεδομένο’.
Το Πάρκο του Μόντε Σμιθ με την Αρχαιολογική Ζώνη, δεν μπορεί να το αλλάξει κανείς· είναι ένα ‘πολεοδομικό δεδομένο’. Το ίδιο και το Πάρκο του Ροδινού, το ιστορικό κέντρο του Μανδρακίου, το διοικητικό κέντρο είναι δεδομένες καταστάσεις. Όμως για να γίνει μια επέκταση του σχεδίου πόλεως και μία αναμόρφωση & επανακαθορισμός των λειτουργιών της πόλης, παίζουν μεγάλο ρόλο οι σύγχρονες αντιλήψεις. Αυτά όλα πρέπει να αποτυπωθούν στον όλο σχεδιασμό του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου πόλεως Ρόδου που για τα επόμενα 30 χρόνια, θα αποτελέσει ένα βασικό πολεοδομικό εργαλείο – μπούσουλα ανάπτυξης της πόλης. Και εύχομαι κάποιος άλλος μετά από εμάς, να το αναμορφώσει ανάλογα”.
Σύμφωνα με τον κ. Σ. Τσέτση που μίλησε στην ‘δ’ η έκθεση – πρόταση είναι έτοιμη και μέχρι τον προσεχή μήνα θα παραδοθεί, αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος των διαβουλεύσεων με όλους τους τοπικούς φορείς, κοινωνικούς εταίρους κ.λπ.
“Η πρόταση για την αναθεώρηση του ΓΠΣ αποτελείται από κομμάτια πολύ ευαίσθητα. Εγινε μία τεκμηρίωση και προχωράμε στην έκθεση η οποία θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο μέσα στον Απρίλιο”.
Θυμίζουμε ότι στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας της πόλης της Ρόδου μετέχουν επιστήμονες όπως ο κ. Αραβαντινός Αθανάσιος, ο κ. Φαρμακίδης Νίκος, ο κ. Μπίρης Μάνος, ο κ. Βλαστός Θάνος ο κ. Τριποδάκης Αλέξανδρος και έχει συσταθεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου το 2007, προκειμένου να εκπονήσουν και να παρουσιάσουν μια πρόταση για το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης.
Ο κ. Τσέτσης, είχε παρουσιάσει τις προτάσεις της Επιτροπής, τόσο σε σύσκεψη η οποία πραγματοποιήθηκε ενώπιον δημοτικών συμβούλων πλειοψηφίας και μειοψηφίας, όσο και ενώπιον της 4ης Κοινής Συνεδρίασης 2009 του Πολιτικού Συμβουλίου και Συμβουλίου Ανάπτυξης & Προγραμματισμού του Δήμου Ροδίων με αντικείμενο πώς ο χωροταξικός σχεδιασμός της πόλεως θα πρέπει να διαμορφωθεί στο μέλλον με προοπτική ανάπτυξης για την επόμενη 50ετία.
Οι προτάσεις για το ΓΠΣ
Στις προτάσεις της Επιτροπής, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
– Ο σχεδιασμός έργων υποδομής -ανάλογα με την χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων έως και το 2016
– Η απαραίτητη πρόβλεψη της ανάπτυξης των αγροτικών περιοχών και από άλλους δήμους και ένταξη των δράσεών τους στην πόλη της Ρόδου
– Η ‘θωράκιση’ των χρήσεων γης ώστε να αναπτυχθούν ‘δίκτυα – οικιστικά κέντρα’
– Η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών εγκαταστάσεων με δεδομένη την πλήρη απελευθέρωση της ακτοπλοϊας και του ‘Yachting’ και την δημιουργία ‘Κέντρου Κρουαζιέρας’
– Η απαραίτητη δημιουργία ‘Τεχνολογικού & Βιοτεχνικού Πάρκου’
– Η ανάδειξη των οικισμών και η σύνδεσή τους με τα μνημεία ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος
– Η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων -όπου είναι δυνατή, ακολουθώντας πρότυπα άλλων δήμων της χώρας π.χ. Αθήνας
– Η αναγκαία μεταφορά του Κοιμητηρίου σε κάποιο χώρο εκτός πόλεως (γιατί αποτελεί το κρισιμότερο ζήτημα, όπως αναφέρθηκε)
– Η χωροθέτηση ‘Ακαδημαϊκών Δραστηριοτήτων’ σε περιοχή εκτός πόλεως (με προτεινόμενο χώρο το Φυτώριο)
– Η δημιουργία ‘Πάρκου Υγείας’ στον χώρο γύρω από το Νοσοκομείο Ρόδου
– Η δημιουργία ενός ορθολογιστικού δικτύου μέσων μαζικής μεταφοράς για την καλύτερη κυκλοφορία
– Η ανάγκη ανάδειξης της Μεσαιωνικής Πόλης και σύνδεσής της με τη σύγχρονη πόλη
– Η ανάγκη ανάδειξης των ‘Μαρασιών’ τα οποία χρήζουν μιας διαφορετικής προσέγγισης
– Η μεταφορά και αξιοποίηση των υφισταμένων κτιρίων της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας
– Η εξέλιξη της κάθε γειτονιάς της πόλεως ξεχωριστά
– Η ενοποίηση υποδομών που χρήζουν συναρμοδιότητας σε μεγάλες περιοχές (π.χ. τα όρια μεταξύ Δήμων Καλλιθέας και Ροδίων).
– Η αναμόρφωση περιοχών με όρους αειφορίας (όπως οι οδοί Καποδιστρίου και Καναδά και η Διαγοριδών με την Βορείου Ηπείρου και την Χειμάρρας με απώτερο στόχο να ενοποιηθούν το Ροδίνι, το Μόντε Σμιθ και η Μ. Πόλη
Όλα τα προαναφερθέντα, σύμφωνα με τον κ. Τσέτση, είναι εφικτό να υλοποιηθούν στην πράξη με γνώμονα το σχέδιο ανάπτυξης της πόλεως Ρόδου για την επόμενη 50ετία αλλά και με το σκεπτικό: ‘Να μην καταστεί ο ιστός μια πόλη πεθαμένη στο μέλλον’.