Συνεχίζεται η διένεξη για τα απόβλητα των πλοίων

Kαι νέα αναφορά με την οποία καταγγέλλεται η διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου για παρατυπίες στη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την ανάθεση του έργου της παραλαβής και διαχείρισης των αποβλήτων των πλοίων στην εταιρεία HELESI – Ελληνική Βιομηχανία Περιβαλλοντικών Συστημάτων ΑΕΒΕ αλλά και για διασπάθιση δημοσίου χρήματος υποβλήθηκε χθες ενώπιον του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Για τη νομιμότητα της ίδιας σύμβασης εκκρεμεί εξάλλου σχετική ποινική προκαταρκτική εξέταση μετά από καταγγελία του σωματείου εργαζομένων της Δημοτικής Επιχείρησης Καθαριότητας Ρόδου ενώ σχετική με το όλο ζήτημα ερώτηση έχει απευθύνει στο Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ο Βουλευτής Β’ Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ κ Φ. Κουβέλης.
Ο Δήμαρχος Ροδίων και Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου υπεραμύνεται ωστόσο της νομιμότητας των ενεργειών του διοικητικού συμβουλίου επισημαίνοντας ότι η ανάθεση έγινε με τη μορφή του κατεπείγοντος δεδομένου ότι δεν υπήρχαν άλλα χρονικά περιθώρια για εφαρμογή των οδηγιών της Ε.Ε. η οποία απειλεί ακόμα και μέχρι σήμερα για την επιβολή αυστηρότατων προστίμων. Επεσήμανε μάλιστα ότι το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ροδίων που εποπτεύει όλες τις Επιχειρήσεις και τα ΝΠΔΔ, στην συνεδρίασή του στις 10 Ιουνίου 2009 , αφού άκουσε το ιστορικό της υπόθεσης και τις απόψεις του Λιμενικού Ταμείου έκρινε ομόφωνα νόμιμες τις διαδικασίες.
Εν πάση περιπτώσει στην αναφορά της εταιρείας «Αντιρυπαντική ΑΝΕ» που υπογράφει ο Πρόεδρος και Διευθύνων σύμβουλος της κ. Βύρων Βασιλειάδης καταγγέλλονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου προέβη στην υπογραφή σύμβασης με ιδιωτική εταιρεία για την απευθείας ανάθεση του έργου της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων που παράγονται από τα πλοία που καταπλέουν στο λιμάνι της Ρόδου.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία που διέπει τους διαγωνισμούς του Δημοσίου, απευθείας ανάθεση μπορεί να γίνει:
Α) Οταν ο προϋπολογισμός του έργου είναι μικρότερος των 45.000,00 Ευρώ.
Β) Οταν δεν υπάρχουν περιθώρια διενέργειας κανονικού διαγωνισμού.
Γ) Οταν σε έναν διαγωνισμό κατατεθεί μία πρόταση (προσφορά) η οποία όμως καλύπτει όλες τις ανάγκες και απαιτήσεις του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου δεν καλύπτει καμία από τις παραπάνω απαιτήσεις για απευθείας ανάθεση. Οσον αφορά τους διαγωνισμούς των λιμένων για τις ευκολίες υποδοχής αποβλήτων και καταλοίπων των οποίων δεν υπάρχει προϋπολογισμός έργου, αφού ο «προϋπολογισμός» προκύπτει από τον αριθμό των πλοίων που καταπλέουν στο λιμάνι και από την ποσότητα των παραδιδόμενων αποβλήτων από αυτά. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουμε επιλέξει από την αρμόδια Αρχή της Ρόδου π.χ. για το μήνα Αύγουστο του έτους 2009 οι προσεγγίσεις μόνο των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ρόδου έφτασαν τις 99. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνετε ότι ο «προϋπολογισμός» του έργου είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες Ευρώ και όχι 45.000,00 Ευρώ για να προβούν σε απευθείας ανάθεση. Επίσης, δεν μπορεί το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου να επικαλεσθεί ότι δεν υπήρχαν περιθώρια διενέργειας διαγωνισμού.
Στην Ελλάδα, όσον αφορά στους διαγωνισμούς υπάρχουν σχετικοί Νόμοι και Προεδρικά Διατάγματα που τους διέπουν. Συγκεκριμένα, για την ανάδειξη αναδόχου παροχής ευκολιών υποδοχής αποβλήτων πλοίων στα λιμάνια της Ελλάδας, διενεργείται ανοιχτός δημόσιος διεθνής διαγωνισμός που επιτρέπει την συμμετοχή ελληνικών και αλλοδαπών εταιρειών. Οι διακηρύξεις ελέγχονται από όλους τους Αρμόδιους φορείς πριν από τη δημοσίευσή τους (Λιμάνι, ΥΕΝ, Περιφέρεια κλπ). Είναι ευρέως γνωστό ότι στην Ελληνική Επικράτεια υπάρχουν Προεδρικά Διατάγματα και Νόμοι του διέπουν τις διακηρύξεις διαγωνισμών σύμφωνα με τις οποίες αναζητούνται ανάδοχοι, κατέχοντας τα απαραίτητα στοιχεία και δικαιολογητικά.
Το έργο των ευκολιών υποδοχής αποτελεί ένα έργο ευθύνης και ιδιαίτερης σημασίας καθώς εξασφαλίζει την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και πρέπει να εφαρμόζεται από εξειδικευμένες εταιρείες. Η παροχή υπηρεσιών ευκολιών υποδοχής αποβλήτων πλοίων δεν είναι δυνατόν να διαπραγματεύεται, να παζαρεύεται και να ανατίθεται σε μια εταιρεία με απευθείας ανάθεση χωρίς να εφαρμόζονται όλες οι νόμιμες διαδικασίες έχοντας μόνο ως κύριο όφελος το κέρδος.
Και αν υποθέσουμε ότι το έργο των ευκολιών υποδοχής στο λιμάνι της Ρόδου χαρακτηρίστηκε «κατεπείγον» τότε γιατί δεν ζητήθηκαν προσφορές από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, δηλ. στη διαχείριση απορριμμάτων από πλοία, όπως είναι και η εταιρεία μας, επιδιώκοντας έτσι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ν. Δωδεκανήσου να επιλέξει την κατάλληλη εταιρεία;
Εκτίμηση μας είναι ότι η «απευθείας ανάθεση» του έργου του λιμένα της Ρόδου σε ιδιωτική εταιρεία προκαλεί βλάβη του δημοσίου συμφέροντος και επιφέρει σπατάλη του δημοσίου χρήματος.
Αυτό το λέμε γιατί έχουμε διαπιστώσει ότι η ανωτέρω εταιρεία διαχειρίζεται όλες τις χρηματικές εισφορές που προκύπτουν από το έργο των ευκολιών υποδοχής στο λιμένα της Ρόδου. Για παράδειγμα τα χρήματα που καταβάλλουν τα πλοία για την ανάπτυξη των ευκολιών υποδοχής, στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα εισπράττει η ιδιωτική εταιρεία και όχι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ν. Δωδεκανήσου. Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με αρμόδιο όργανο του λιμενικού Ταμείου μας ενημέρωσε ότι όλα τα χρήματα εισπράττονται από το λιμενικό ταμείο, πληροφορία η οποία είναι ψευδής. Πως γίνεται μία ιδιωτική εταιρεία να διαχειρίζεται τα χρήματα που ανήκουν στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ν. Δωδεκανήσου;
Αναρωτιόμαστε πως είναι δυνατόν ένα έργο τέτοιας εμβέλειας να ανατίθεται με απ’ ευθείας ανάθεση και να εγκρίνεται αυτή η διαδικασία, παρά το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει;»