Συνεχίζεται η προκαταρκτική έρευνα για τις πλημμύρες του Ιανουαρίου 2011

Μέχρι την 16η Δεκεμβρίου 2013 θα έχει ολοκληρωθεί και το δεύτερο σκέλος της προκαταρκτικής εξέτασης που εκκρεμεί από τον Φεβρουάριο του 2011, για τις καταστροφικές πλημμύρες στ’ Αφάντου, στον Αρχάγγελο και στην Λάρδο.
Όπως έγραψε η “δ”, ο αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Ιωάννης Μητσιόπουλος, που χειρίζεται τη δικογραφία, παρήγγειλε αρμοδίως στην Πταισματοδίκη Ρόδου να λάβει ανωμοτί καταθέσεις από τους πρώην δημάρχους Αφάντου κ. Σ. Διακοσταματίου, Λινδίων κ. Εμμ. Παλλά, Αρχαγγέλου κ. Αλ. Παπουρά, από τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Ι. Μαχαιρίδη, τον δήμαρχο Ρόδου κ. Στάθη Κουσουρνά, τον εκπρόσωπο της κοινοπραξίας ΕΡΓΟΝ Διεθνής – ΕΡΚΑΤ ΑΕ κ. Β. Θεοχάρη και τον προϊστάμενο της ΕΥΔΕ του Υπουργείου Υποδομών κ. Ανδρέα Πολάκη.
Θυμίζουμε ότι αφορμή για τη συγκεκριμένη προκαταρκτική έρευνα αποτέλεσαν οι ζημιές που προκλήθηκαν σε δημόσιες και ιδιωτικές ιδιοκτησίες, λόγω της έντονης βροχόπτωσης της 28ης Ιανουαρίου 2011, για τις οποίες δεν είναι άμοιροι ευθυνών δημόσιοι λειτουργοί, που έχουν αναλάβει τον συντονισμό των υπηρεσιών για την αποτροπή φαινομένων του είδους καθώς μάλιστα υπήρξε σχετική προειδοποίηση από μετεωρολογικούς σταθμούς.
Δεν πρέπει επίσης να είναι άμοιροι ευθυνών όσοι είχαν την εποπτεία των εκτελούμενων στην Εθνική οδό Ρόδου – Λίνδου έργων διότι δεν είχαν λάβει επαρκή μέτρα για τη δημιουργία και λειτουργία του δικτύου ομβρίων υδάτων αλλά και εργολάβοι και δημόσιοι λειτουργοι,́ που είχαν μεριμνήσει για την αντιπλημμυρική προστασία του Αρχαγγέλου μετά και από παρόμοιες ζημιές που είχαν προκληθεί στο παρελθόν.
Όπως αποκαλύπτει σήμερα η “δ”, βασικός κατήγορος του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Μαχαιρίδη, στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί, είναι ο πρώην δήμαρχος Καλλιθέας κ. Γ. Ιατρίδης, ενώ εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στα πλαίσια της δικαστικής έρευνας ο πρώτος υπέβαλε υπόμνημα έγγραφων εξηγήσεων, μεγέθους μικρότερου της μιας δακτυλογραφημένης σελίδας.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Ιατρίδης υποστήριξε, εξεταζόμενος, ότι οι καταστροφές που σημειώθηκαν από το Λαδικό έως και την είσοδο του Γκολφ Αφάντου οφείλονται στην “ανευθυνότητα και την ολιγωρία” τόσο του κ. Μαχαιρίδη όσο και του κ. Κουσουρνά, σε ό,τι αφορά στο έργο διαπλάτυνσης της εθνικής οδού από Φαληράκι μέχρι το ύψος των Κολυμπίων, με αποτέλεσμα “να γίνει η αφορμή για να συμβούν πολλά τροχαία, να θρηνήσουμε πολλά θύματα και με τις έντονες βροχοπτώσεις, όπως συνέβη και την 28-1-11, να καταστραφούν τα «νέα σύγχρονα και ανθεκτικά έργα» και να καταρρεύσουν περιουσίες”!!.
Όπως επεσήμανε η μελέτη του έργου της Εθνικής οδού Ρόδου-Λίνδου που αφορά στη διαπλάτυνση από το Φαληράκι μέχρι τα Κολύμπια ξεκίνησε το 2004 από την τότε Ν.Α. Δωδ/σου. Κατά την παρουσίαση της προμελέτης που έγινε στη Νομαρχία, παρουσία των εμπλεκόμενων φορέων, είχαν διαπιστωθεί ατέλειες οι οποίες επισημάνθηκαν από τον Δήμο Καλλιθέας προφορικά αλλά και εγγράφως με το υπ. αρ. 1374/27-6-05 έγγραφο προς την Ν. Α. Δωδ/σου.
Συνέχισαν έκτοτε να πιέζουν τόσο τον μελετητή του έργου όσο και τον αρμόδιο αντινομάρχη ώστε να συνυπολογισθούν οι παρατηρήσεις που είχε καταθέσει ο κ. Ιατρίδης και όπως υποστηρίζει έπαιρνε απλά προφορικές διαβεβαιώσεις για την αποκατάσταση της τελικής σύνταξης της μελέτης με ένα από τα κύρια αιτήματά του, την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων.
“Το 2009 τελικά πληροφορηθήκαμε ότι οι προτάσεις μας, προκειμένου το έργο να είναι πλήρες και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ολοκλήρωσης της οδού, που αποτελεί βασικό κόμβο διέλευσης των κατοίκων του νησιού και των επισκεπτών, αγνοήθηκαν παντελώς. Που σημαίνει ότι παντελώς αγνοήθηκαν και δεν προβλέφθηκαν να γίνουν τα αντιπλημμυρικά έργα. Δεν έγινε καμία πρόβλεψη και κατά συνέπεια καμία προστασία δεν ελήφθη των πολιτών και της περιοχής σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης” τόνισε εξεταζόμενος ο κ. Ιατρίδης, που πρόσθεσε και τα εξής:
“Επανήλθαμε ως Δήμος Καλλιθέας με δεύτερο έγγραφο (το υπ’ αρ. 1639/6-8-09) προς την ΕΥΔΕ αυτή τη φορά, επαναλαμβάνοντας την επιτακτική ανάγκη κατασκευής αντιπλημμυρικών έργων, το οποίο προσκομίζω καθώς και φωτογραφικό υλικό από το οποίο φαίνονται τα επικίνδυνα σημεία, τα οποία είχαμε επισημάνει στο αρχικό μας έγγραφο. Ακολούθησε δε σειρά επαφών με προφορικές υποσχέσεις χωρίς όμως αντίκρισμα από τους προϊσταμένους υπεύθυνους για το έργο κ.κ. Σωτηρόπουλο και Πολάκη”.
Ο κ. Ιατρίδης εξιστορεί εξάλλου ότι την 28η Ιανουαρίου 2011 έσπασε το διάζωμα (ζέρσεϊ) από τον όγκο των νερών με αποτέλεσμα να κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές, διερχόμενοι την ώρα εκείνη από την περιοχή και να πλημμυρήσουν σπίτια και να καταστραφούν περιουσίες. Επίσης υπέστησαν πολλές ζημιές και δημοτικά έργα.
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Μαχαιρίδης εξεταζόμενος για το ίδιο θέμα υπέβαλε, όπως προαναφέρθηκε υπόμνημα, το περιεχόμενο του οποίου έχει ως εξής:
«Ρόδος, 10 Μαρτίου 2011
«ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΕΩΣ ΝΟΜΑΡΧΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ:
«Διαπλάτυνση Εθνικής Οδού Ρόδου Λίνδου από Φαληράκι μέχρι Λίνδο»
Η μελέτη προκηρύχθηκε στις 19/01/2004 από τη Νομαρχία Δωδ/σου. Το συμφωνητικό μεταξύ του Νομάρχη και των συμπραττόντων μελετητών «Τ.ΑΛΑΒΑΝΟΣ-Χ.ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Ε.Ε.-ΟΛ.ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΥ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Ε.- ΠΑΝ. ΚΟΥΚΟΥΤΟΣ -ΠΑΝ.ΚΟΥΝΤΟΥΡΗΣ -Ι. ΛΙΑΛΙΑΡΗΣ – Δ. ΚΟΛΟΠΑΣΤΑΣ και ΓΕΩΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΠΕ -Γ. ΓΚΛΑΒΑΣ – ΠΑΝ. ΚΟΤΣΑΛΗΣ -Γ.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – ΕΥΡΩΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ – Ε.Ε. ΤΟΜΗ Α.Ε, υπογράφηκε στις 19-11-2004.
Με την υπ’ αριθμ. ΕΥΔ/ΕΠ-ΟΑΛΑΑ/οικ.2248/19-6-2006 Απόφαση εντάχθηκε το έργο στο Ευρωπαϊκό Αναπτυξιακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Οδικοί άξονες Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη».
Με το υπ’αριθμ. 3187/27-6-2006 έγγραφο της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών διαβιβάστηκε η μελέτη του έργου στο ΥΠΕΧΩΔΕ σαν κύριο φορέα του έργου για τη δημοπράτησή του. Στις 20-3-2007 δημοπρατήθηκε το έργο από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Στις 7-9-2007 υπογράφηκε η σύμβαση του έργου από το ΥΠΕΧΩΔΕ, με την εταιρεία ΕΡΓΟΝ ΔΙΕΘΝΗΣ Α.Β.Τ.Ε.Ε.
Η επίβλεψη του έργου ανατέθηκε σε αποκεντρωμένη στην Ρόδο υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ την ΕΥΔΕ Ρόδου.
Στην διάρκεια εκπόνησης της μελέτης πραγματοποιήθηκαν συσκέψεις στις οποίες συμμετείχαν οι μελετητές – υπηρεσιακοί παράγοντες και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης και κατατέθηκαν προτάσεις και παρατηρήσεις τις οποίες οι μελετητές έλαβαν υπόψη τους για την ολοκλήρωση της μελέτης, η οποία περιελάμβανε και την αντιπλημμυρική μελέτη.
Το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί και άρα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την τελική διαμόρφωσηή του. Σε ό,τι αφορά τα πλημμυρικά φαινόμενα, πρέπει να επισημάνω πως οι υποδομές που κατασκευάζονται έχουν συγκεκριμένη διασταστολόγιση και χωρητικότητα. Στην προκειμένη περίπτωση των πλημμυρικών φαινομένων ποσότητες βροχοπτώσεων ήταν τριπλάσιες του κανονικού είναι φυσικό, λοιπόν, να προκαλούν πλημμυρικά φαινόμενα σε περιοχές που ακόμα και με μικρότερες βροχοπτώσεις αντιμετώπιζαν πρόβλημα».