Σοβαρές καταγγελίες για το οδικό έργο Σπόων-Ολύμπου Καρπάθου

Σε σοβαρές καταγγελίες κατά της Νομαρχίας Δωδ/νήσου και του νομάρχη για τον επαρχιακό δρόμο “Σπόα-Ολυμπος”, προβαίνει (όπως και χθες έγραψε η “δ”), ο πρώην κοινοτάρχης Ολύμπου, υποναύαρχος ΛΣ. εα κ. Κανάκης.
Είναι προφανές ότι και οι καταγγελίες αυτές θα αποτελέσουν αντικείμενο της προκαταρκτικής εξετάσεως που διενεργείται με αφορμή τον “μαϊμού”-διαγωνισμό της Νομαρχίας.
Ο κ. Κανάκης ειδικότερα, καταγγέλλει τα ακόλουθα:
Οι εργασίες για την βελτίωση και ασφαλτόστρωση του επαρχιακού δρόμου Σπόα Ολύμπος, που έχει καταντήσει το (“Γεφύρι της Αρτας”, έχουν σταματήσει ουσιαστικά από το περασμένο Καλοκαίρι και οι “υπεύθυνοι” ψάχνουν άλλοθι για την καθυστέρηση.
Αντί να ομολογηθούν τα σφάλματα και να αναλάβει καθένας τις ευθύνες του διαπιστώνουμε πως έγινε και γίνεται προσπάθεια μετάθεσης ευθυνών σε άλλους. Για την αποκατάσταση της αλήθειας θεωρούμε επιβεβλημένο να θυμίσουμε τι έγινε και πως φθάσαμε στο σημερινό αδιέξοδο. Δεν θα αναφερθούμε στο μακρύ ιστορικό του δρόμου. Θα περιορισθούμε στην περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2003. Να θυμίσουμε πως εμείς επιδιώκαμε την ένταξη του έργου στο 3ο ΠΕΠ, με 14.5 εκατ ευρώ αντί του Περιφερειακού της Ρόδου, που δεν ήταν ώριμος για δημοπράτηση. Ηταν η καλύτερη λύση που θα εξασφάλιζε την σωστη και έγκαιρη αποπεράτωσή του. Ομως υπήρχε το πολιτικό κόστος της κοινής γνώμης της Ρόδου. Ετσι επιλέχθηκε από την τότε Κυβέρνηση η λύση της χρηματοδότησης της Κοινότητας από το πρόγραμμα ΕΠΤΑ, αρχικά με 3.5 εκατ. ευρώ, που ύστερα από την σθεναρή αντίδρασή μας αυξήθηκε σε 10.5 εκατ. και με την παραίνεση του Υπουργού να γίνει προσπάθεια σε συνεργασία με την Νομαρχία να μειωθεί, όσο ήταν δυνατόν, ο προϋπολογισμός της αρχικής μελέτης “Ατσαλή”, που ανήρχετο σε 14.5 εκατομμύρια. Αμέσως μετα την εξαγγελία της χρηματοδότησης από τον κ. Σκανδαλίδη, το Κοινοτικό Συμβούλιο, αφού αποδέχθηκε την χρηματοδότηση, ως κύριος πιά του έργου, ενέκρινε την εγκεκριμένη και από την Δ.Τ.Υ Της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου μελέτη “Ατσαλή” με μερικές ελαφρύνσεις, που κατα την γνώμη του ίδιου του μελετητή ήταν δυνατές χωρίς να επηρεάζεται η αρτιότητα της μελέτης και τα βασικά χαρακτηριστικά του δρόμου (άξονας οδού,πλάτος οδοστρώματος, διαπλατύνσεις καί κλίσεις πρανών). Οι ελαφρύσεις που αποφάσισε το Κ.Σ αφορούσαν τον περιορισμό των μεταφορών των μπάζων μόνο από τα σημεία, που από κάτω βρισκόντουσαν αγροκτήματα (μείωση κόστους κατά 2 εκατ. ευρώ), περιορισμό των μη απαραίτητων εκσκαφών μετά την κουνέτα (-1 εκατ.), μείωση των στρώσεων βάσης, υπόβασης και ασφάλτου από δύο σε μία (-1,5 εκατ.).
Το τμήμα μελετών της Νομαρχίας που ανέλαβε να αναμορφώσει τον προϋπολογισμό,σύμφωνα και με εντολή του Υπουργείου, υπολόγισε το κόστος του έργου με βάση τα παραπάνω σε 8.850.000 ευρώ με βάση τις τιμές Δ’ Τριμήνου 2003 που αναλυόταν ως εξης: 2.330.000 χωματουργικά,1.600.000 οδοστρωσία και ασφαλτικά, 2.300.000 τεχνικά, και 1.100.000 απρόβλεπτα και 600.000 αναθεωρήσεις.
Ομως η Κοινότητα είχε χρηματοδοτηθεί μόνο 4.4 εκατ. ευρώ. Για να μπορέσουμε να προβούμε στην συνολική δημοπράτηση του έργου αποφασίσαμε να υπογράψουμε προγραμματική σύμβαση με την Νομαρχία Δωδεκανήσου, αφενός για να αναλάβουν οι τεχνικές υπηρεσίες της Νομαρχίας την επίβλεψη της εκτέλεσης του έργου και αφετέρου για να φαίνεται ότι, αν η Κοινότητα δεν εύρισκε πρόσθετους πόρους, θα κάλυπτε το επί πλέον ποσόν η Νομαρχία.
Με αυτόν τον χειρισμό μπορέσαμε να δημοπρατήσουμε στο σύνολό του το έργο στο τέλος του 2003 χωρίς να χάσουμε χρόνο, αφού το πρόγραμμα ΕΠΤΑ έληγε στο τέλος του 2004, που ήταν και έτος εκλογών.
Τον Φεβρουάριο του 2004, κατορθώσαμε να πάρουμε έγκριση για συμπληρωματική χρηματοδότηση της Κοινότητας με άλλα 4.000.000 ευρώ και έτσι είχαμε συνολικά εγκρίσεις 8.4 εκατ. ευρώ, που επαρκούσαν για την ολοκλήρωση του έργου συμφωνα με τον αναμορφωμένο προϋπολογισμό της Νομαρχίας.
Μετά τις εκλογές του 2004 και την αλλαγή της Κυβέρνησης παρά τις ενστάσεις, που είχαν υποβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στο Ελεγκτικό Συνέδριο το έργο όχι μόνο δεν κόλλησε, αλλά η διαδικασία προχώρησε κανονικά και υπογράφτηκε η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο τέλος του 2004 με εκπτωση 13% που έτσι μείωνε το συμβατικό αντικείμενο σε 8 εκατ. ευρώ περίπου και προθεσμία αποπεράτωσής του τρο Καλοκαίρι του 2006. Μετά και την πανηγυρική εξαγγελία του έργου από τα χείλη του ίδιου του τότε πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή, κατά την επίσκεψή του στο χωριό μας τον Ιανουάριο του 2005, διασφαλίσαμε πως το έργο θα προχωρούσε απρόσκοπτα από πλευράς του ΥΠΕΣ και ότι αν χρειαζόταν θα μπορούσαμε να πετύχουμε και συμπληρωματική χρηματοδότησή του.
Και ενώ το Υπουργείο μας πίεζε για την επίσπευση των εργασιών, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο και να αποπληρωθεί μέχρι το τέλος του 2006, η ΔΥΤΕ της Νομαρχίας μόλις εγκαταστάθηκε ο εργολάβος άρχισε να ζητά ουσιαστικά τροποποίηση της μελέτης με την δικαιολογία ότι οι πιστώσεις δεν επαρκούσαν για την ολοκλήρωση του έργου. Εμείς από την πλευρά μας επιμέναμε ότι οι χωματουργικές εργασίες έπρεπε να εκτελεσθούν με βάση την εγκεκριμένη μελέτη με μόνη μεταβολή την κατάργηση της παγγίνας και τον περιορισμό της μεταφοράς των μπαζών μόνο απο τα σημεία ,που από κάτω βρισκόντουσαν εληές. Βλέποντας ότι οι αντιρρήσεις μας δεν εισακούονταν, αναγκασθήκαμε να στείλουμε αυστηρό έγγραφο προσωπικά στον Νομάρχη στο οποίο επισημαίναμε μεταξύ άλλων τα εξής:
«…θέλουμε να εκφράσουμε για μια ακόμη φορά την αγωνία μας, για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην πρόοδο του έργου και η οποία… οφείλεται κατά κύριο λόγο στις συνεχείς αλλαγές της μελέτης του έργου.
Δεν αμφισβητούμε ότι και σεις έχετε την ίδια με εμάς αγωνία… πιστεύουμε όμως ότι η τακτική και η διαδικασία που ακολουθείται από τις τεχνικές υπηρεσίες σας, δίνουν επιχειρήματα στον ανάδοχο για την καθυστέρηση που προκαλείται και ενδεχόμενα να δημιουργήσουν και νομικά ερείσματα ακόμη και για διεκδίκηση αποζημιώσεων.
Για μας απόλυτη προτεραιότητα έχει η ολοκλήρωση του έργου το συντομότερο δυνατόν……
Σε ό,τι αφορά την επικαλούμενη από την ΔΥΤΕ της Νομαρχίας ανεπάρκεια των διατιθέμενων πιστώσεων των 8.400.000 ευρώ με το οποίο χρηματοδοτήθηκε η κοινότητα μας, για την ολοκλήρωση του έργου, που αποτελεί τον λόγο για τις αλλαγές της μελέτης θα θέλαμε να σημειώσουμε τα εξής:
α. Οταν την 30/08/2003 εξαγγέλθηκε από τον τότε Υπουργό Εσωτερικών η χρηματοδότηση του έργου από το ΕΠΤΑ, με πίστωση 10.500.000 ευρώ (3,7 δις δρχ.), το Κοινοτικό Συμβούλιο Ολύμπου, αφού αποδέχθηκε την χρηματοδότηση με το παραπάνω ποσό, με την 131/2003 απόφασή του αποφάσισε, να εγκρίνει ως κύριος του έργου “την μελέτη οδοποιίας που συντάχθηκε από την Κοινοπραξία ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΕ” κ.λπ. με τις παρακάτω τροποποιήσεις:
Α. Η μεταφορά της περίσσειας των προϊόντων εκσκαφής να περιορισθεί μόνο στα τμήματα της οδού,στην κατάντη των οποίων ευρίσκονται ιδιωτικά κτήματα και καλλιέργειες…
Β. Για τον περιορισμό των εκσκαφών και της διατάραξης της υφιστάμενης από 25ετίας ισορροπίας των πρανών να καταργηθεί η μετά την τάφρο απορροής των όμβριων παγγίνα.
Γ. Οι στρώσεις υπόβασης και βάσης να μειωθούν από δύο σε μία…
Δ. Να λογισθεί ότι τα υλικά λατομείου θα μεταφέρονται από την περιοχή, Ανήφορα που βρίσκεται στο 4.5 χλμ της επαρχιακής Οδού Ολυμπος-Σπόα, όπου υπάρχει δυνατότητα εγκατάστασης λατομείου.
β. Η δ/νση μελετών της Ν.Α. Δωδ/σου ανέλαβε τότε με βάση την παραπάνω απόφαση του Κ.Σ 131/2003 που σημειωτέον στηριζόταν σε γνώμες έμπειρων μελετητών οδοποιίας, να προσαρμόσει ανάλογα την μελέτη και να συντάξει τα τεύχη δημοπράτησης.
Ετσι αναμορφώθηκε ο προϋπολογισμός της μελέτης στα 8,850,000 ευρώ, ποσό, που επαρκούσε κατά τους υπολογισμούς της ΔΥΤΕ, για την ολοκλήρωση του έργου.
γ. Με βάση αυτόν τον προϋπολογισμό η Κοινότητά μας, ως κύριος του έργου, υπόγραψε μαζί σας, προγραμματική σύμβαση για να αναλάβουν οι τεχνικές Υπηρεσίες σας την επίβλεψη για την εκτέλεση του, με βάση την μελέτη ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΕ και με τις τροποποιήσεις που προβλεπόταν στην με αριθμό 131/2003 απόφαση του Κ.Σ. που αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος της μεταξύ μας προγραμματικής σύμβασης.
δ. Αν σήμερα οι υπηρεσίες σας εκτιμούν ότι οι πιστώσεις, που οι ίδιες θεωρούσαν επαρκείς το 2003, δεν επαρκούν για την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με την μελέτη, οφείλουν τεκμηριωμένα να μας πουν το ποσό που θα απαιτηθεί επί πλέον, για να επιδιώξουμε πρόσθετες πιστώσεις ή να αποφασίσουμε για εναλλακτικές λύσεις του προβλήματος.
Εμείς είμαστε πεπεισμένοι ότι οι πιστώσεις επαρκούν για την ολοκλήρωση του έργου σύμφωνα με την αριθμ. 131/2003 απόφαση του Κ.Σ. Αν χρειασθούν κάποιες πρόσθετες πιστώσεις για την άρση των καταπτώσεων, που δεν προβλεπόταν στην μελέτη και δεν μπορούν να καλυφθούν από τα απρόβλεπτα, θα μας δοθούν από την Κυβέρνηση…
Είναι όμως ανάγκη να τονισθεί και να γίνει κατανοητό από όλους ότι σε καμία περίπτωση δεν έχει δοθεί στην ΔΥΤΕ λευκή εξουσιοδότηση για αλλαγή της μελέτης κατά τον δοκούν, αγνοώντας τις θέσεις της Κοινότητάς μας ως κυρίου του έργου.
ε. Οι μέχρι τώρα αλλαγές της μελέτης στα τρία πρώτα χιλιόμετρα, στην ορθότητα των οποίων δεν υπεισερχόμεθα, είχαν ως αποτέλεσμα, την μείωση των εκσκαφών από το 92.000κ.μ. που πρόβλεπε η μελέτη “Ατσαλή” σε 78.000κ.μ. ήτοι κατά 15%. Αυτή η μείωση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του μελετητή, θα μπορούσε κάλλιστα επιτευχθεί με μόνη την κατάργηση της μετά την τάφρο απορροής παγγίνας, χωρίς καμία άλλη μεταβολή των γεωμετρικών στοιχείων και της τυπικής διατομής της μελέτης.
Αν παράλληλα ληφθεί υπόψη ότι λόγω των μετακινήσεων του άξονα του δρόμου, καθίσταται αναγκαία η κατασκευή πρόσθετων τοιχίων αντιστήριξης στην κατάντη του δρόμου, το συνολικό οικονομικό αποτέλεσμα είναι μηδαμινό, συνυπολογίζοντας τις καθυστερήσεις, που προήλθαν από την αλλαγή της μελέτης.
στ. Παρά το γεγονός ότι ζητήσαμε και εγγράφως να τίθενται υπόψη μας “τυχόν” αναγκαίες τροποποιήσεις της μελέτης μέχρι τώρα δεν ενημερωθήκαμε για τις τροποποιήσεις, που εγκρίθηκαν και βάση των οποίων εκτελέστηκε τμήμα του έργου και καθώς για την αιτιολογία των αλλαγών.
ζ. Πληροφορούμεθα στην θέση 0+650 θα κατασκευαστεί κιβωτοειδής οχετός διαστάσεων 2Χ3μ ενώ η μελέτη “Ατσαλή” προέβλεπε , απλά την επέκταση υφισταμένου διδύμου σωληνωτού οχετού διαμέτρου 1μ., …… έχουμε την άποψη ότι ο κιβωτοειδής οχετός των 2Χ3 είναι υπερβολικός και θα επιβαρύνει χωρίς λόγο το κόστος του έργου, όταν μάλιστα οι αλλαγές της μελέτης στοχεύουν στην μείωση του κόστους του………
Παρακαλούμε, λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, να δώσετε ανάλογες οδηγίες, στις Υπηρεσίες σας για την αποφυγή μεταβολής των βασικών στοιχείων της μελέτης, (τυπικής διατομής, άξονα και διαπλατύνσεων του δρόμου), ………».
Δυστυχώς δεν εισακουσθήκαμε και πάλι. Βρεθήκαμε τότε σε δύσκολη θέση. Μιά λύση θα ήταν να καταγγείλουμε την προγραμματική σύμβαση που είχαμε υπογράψει με την Νομαρχία. Εκτός όμως των νομικών ζητημάτων που θα αντιμετωπίζαμε κινδυνεύαμε να κατηγορηθούμε ότι ενώ η Νομαρχία, όπως υποστήριζε ο Νομάρχης, επεδίωκε να μειωθούν τα χωματουργικά και “να μη τρώνε οι εργολάβοι”, εμείς θέλαμε να εφαρμοσθεί η εγκεκριμένη μελέτη ΑΤΣΑΛΗ πρός όφελος του εργολάβου.
Μετά λίγους μήνες, όταν πια είχαμε συγκριτικά στοιχεία,στείλαμε στην Νομαρχία νέο έγγραφο στο οποίο αναφέραμε:
«Επισημαίνουμε ότι παρά τα επανειλημμένα αιτήματά μας, να τίθενται υπόψη της Κοινότητάς μας, ως κυρίου του έργου, οποιεσδήποτε τροποποιήσεις της εγκεκριμένης μελέτης του έργου, αυτό δεν γίνεται μέχρι σήμερα με αποτέλεσμα να υπάρχει αδυναμία ελέγχου από την πλευρά μας των εργασιών ,που εκτελούνται, και πρόληψης ενδεχόμενων αστοχιών.
Επιπρόσθετα διαπιστώνουμε ότι σε ορισμένα τουλάχιστον τμήματα, η τροποποίηση της μελέτης έχει ως αποτέλεσμα αντί της ελάφρυνσης, την επιβάρυνση του έργου, πέραν ακόμη και του κόστους, που προέβλεπε η μελέτη “Ατσαλή”, όταν η αιτιολογία των ενεργούμενων αλλαγών είναι η μείωση του όγκου των εκσκαφών και του συνολικού κόστους των χωματουργικών εργασιών τουλάχιστον κατά 25%.
Είμαστε ως εκ τούτου και πάλι αναγκασμένοι να ζητήσουμε την αποφυγή μεταβολής των βασικών στοιχείων της μελέτης, (τυπικής διατομής, μηκοτομής, άξονα και διαπλατύνσεων του δρόμου)».
Απο τα παραπάνω έγγραφα προκύπτει ότι η Κοινότητα όχι μόνο δεν συμφώνησε ποτέ στην τροποποίηση της μελέτης στα βασικά της σημεία αλλά επεσήμανε έγκαιρα και τους κιδύνους που συνεπάγονταν οι ενέργειες της Νομαρχίας.
Οι εξελίξεις δυστυχώς μας δικαίωσαν. Με τις αλλαγές που ζητούσε η ΔΥΤΕ ουσιαστικά νομιμοποιήθηκε η εκ μέρους του εργολάβου καθυστέρηση εκτέλεσης του έργου, που θα φτάσει τα 4 χρόνια και ταυτόχρονα ο προυπολογισμός του εργου επιβαρύνθηκε με αναθεωρήσεις 2 εκατ. ευρώ περίπου και το συνολικό κόστος του εργου εκτινάχθηκε από τα 8 στα 11.5 εκατ ευρώ.

Ομως παρά τις δυσκολίες, τις τροποποιήσεις της μελέτης και την εναλλαγή των υπεργολάβων στο τέλος του 2006, όταν παραδώσαμε την προεδρία είχε βελτιωθεί ο δρόμος μέχρι το 10.8 χλμ καθώς και κατά 80% περίπου οι χωματουργικές εργασίες στα δυο τελευταία χιλιόμετρα πάνω από το Σπόα. Υπολείπονταν συνολικά εσκαφές το 1/3 των εκσκαφών (140.000κ.μ. περίπου), για να ολοκληρωθούν οι χωματουργικές εργασίες, που συνολικά ανέρχονταν 450.000κ.μ. και έτσι υπολογίζαμε πως μετα την εγκατάσταση του τελευταίου υπεργολάβου τον Δεκέμβρη το καλοκαίρι του 2007 ο δρόμος θα ειχε τελειώσει.
Να σημειωθεί ακόμη πως όταν, το καλοκαίρι του 2006,το προηγούμενο συνεργείο είχε φθάσει στην θέση Αρχοντοπήαο, όπου προ 30ετίας είχε εκδηλωθεί κατολίσθηση, δόθηκε εντολή να προχωρήσει, για να ολοκληρώσει την βελτίωση του δρόμου μέχρι το Σπόα και στο τέλος θα βλέπαμε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για εξυγίανση των χαλαρών κορυμάτων, μια και η μελέτη “Ατσαλή” για να μη διαταραχθεί η από 25ετίας ισορροπία του εδάφους πρόβλεπε μηδαμινές εκσκαφές στο σημείο εκείνο (περίπου 8000κ.μ.).
Μετά τις Κοινοτικές εκλογές σταματήσαμε να παρακολουθούμε συστηματικά το έργο και αφήσαμε την ευθύνη στον νέο Πρόεδρο, που προεκλογικά επαγγέλετο “αδιάλειπτη και σταθερή εποπτεία των εκτελούμενων έργων”. Δυστυχώς όπως προκύπτει από το αποτέλεσμα συνέβη το αντίθετο. Τα πράγματα αφέθηκαν στην τύχη τους, και έγιναν σοβαρά λάθη. Το σημαντικότερο ήταν ότι το συνεργείο σταμάτησε στα δύσκολα στον Μερτόκοπο και γύρισε πίσω στο Αρχοντοπήγαδο, άρχισε να ανοίγει πατάρια ψηλά στο βουνό, όχι μόνο στο σημείο της κατάπτωσης αλλά και σε στέρεο έδαφος σε μήκος 500μ., κατεβάζοντας 200.000 κυβικά μέτρα επιπλέον των προβλεπόμενων στην αρχική μελέτη.
Αποτέλεσμα ήταν το κόστος των χωματουργικών εργασιών εκτοξευθεί και να ξεπεράσει το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο υπέρβασης του 25%, του ποσού που προβλεπόταν στην εργολαβική Σύμβαση και το Ελεγκτικό Συνέδριο λόγω της παρανομίας, που είχε συντελεσθεί να αρνηθεί να εγκρίνει την πληρωμή του εργολάβου ή την σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης για την πληρωμή του. Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο βρίσκονται σταματημένες εδώ και ένα χρόνο οι χωματουργικές εργασίες και τώρα αναζητούνται άλλες λύσεις ανάγκης για να προχωρήσει το έργο.
Δεν ήταν θέμα έλλειψης χρημάτων ή υποχρηματοδότησης, όπως έλεγαν, αλλά έλλειψης νομιμότητας λόγω της μεγάλης υπέρβασης.
Να σημειωθεί ότι μέχρι το 2006 που είχαμε την ευθυνη των πληρωμών, πληρώθηκαν από την Κοινότητα 1,4 εκατ. ευρώ για χωματουργικές εργασίες και τεχνικά και είχαν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 95% οι εργασίες βελτίωσης των 2/3 περίπου του έργου.Την επόμενη διετία πληρώθηκαν 4,1εκατ.ευρώ και οφείλονται ακόμη στον εργολάβο για εκτελεσμένες εργασίες 1.5 εκατ ευρώ περίπου, χωρίς να έχει βελτιωθεί το δυσκολότερο τμήμα του έργου μετά τον Μερτόκοπο μήκους 3χλμ, όπου προβλέπεται και η κατασκευή τοιχίων συνολικού μήκους 300μ. και ύψους 2,5-3 μέτρων, όταν οι υπολοιπόμενες χωματουργικές εργασίες από το 10.8 μέχρι το 16χλμ σύμφωνα με εγκεκριμένη μελέτη ΑΤΣΑΛΗ προϋπολογίζονταν σε 1 εκατ. ευρώ και με βάση την εναλλακτική μελέτη ΓΟΒΔΕΛΑ σε 750 χιλιαδες ευρω περίπου.
Εχουμε ζητήσει και περιμένουμε χάριν της οφειλόμενης διαφάνειας να μας δώσουν αναλυτικό πίνακα επιμετρήσεων και πληρωμών για να μπορούμε να συγκρίνουμε και να κρίνουμε που πήγαν τα χρήματα που πληρώθηκαν και αυτά που οφείλονται.
Αντί αυτού οι υπεύθυνοι προσπαθούν να ρίξουν σε άλλους τις ευθύνες τους μιλώντας για ελλειπή χρηματοδότηση του έργου από την κυβέρνηση ή ευθύνη του προηγούμενου προέδρου, που δήθεν συμφώνησε στην αλλαγή της Μελέτης, όταν οι μεγάλες και αναιτιολόγητες υπερβάσεις έγιναν μετά την 1-1-2007 που ανέλαβε την ευθύνη ο νέος Πρόεδρος.
Αυτές οι υπερβάσεις δημιούργησαν το αδιέξοδο, που εδώ και ένα χρόνο είχαμε επισημάνει αλλά κανένας δεν είχε το θάρρος να το ομολογήσει.
Υπερδιπλασιάσθηκαν οι πληρωμές για μη απαραίτητες χωματουργικές εργασίες, καθυστέρησε τρία χρόνια το έργο και το κυριότερο περικόπηκε η βελτίωση του δυσκολότερου τμήματός του δρόμου στον Μερτόκοπο, όπου το πλάτος είναι μόλις 5.5 μ. Φαίνεται πως η εμπειρία του 1996, όταν και πάλι από έλλειψη σωστής εποπτείας, διανοίχθηκαν αχρείαστες “πλατείες” στις Ακρες και έμειναν απείραχτα τα δύσκολα τμήματα του δρόμου δεν έγινε μάθημα στον τότε αντιπρόεδρο και νυν Πρόεδρο της Κοινότητας.
Δικαιούμαστε να ρωτήσουμε για ποιό λόγο να μη ολοκληρωθεί πρώτα η βελτίωση του δρόμου, όπως είχαμε προγραμματίσει και να γίνουν στο τέλος οι πρόσθετες εργασίες στην θέση Αρχοντοπήαο; Γιατί δεν ακολούθησαν στο σημείο εκείνο την λύση που πρόβλεπε η μελέτη Ατσαλή αλλά και η εναλλακτική μελέτη Γοβδελά και γιατί άν έκριναν απαραίτητο να κάνουν τόσο μεγάλης έκτασης παρεμβάσεις στο σημείο εκείνο δεν το δημοπρατούσαν χωριστά; Αμεσος κίνδυνος που να δικαιολογεί τέτοια παρέμβαση δεν υπήρχε, αφού το έδαφος είχε σταθεροποιηθεί στα εικοσιπέντε χρόνια που είχαν μεσολαβήσει από την κατολίσθηση και σε κάθε περίπτωση θα έπρεπε να περιορισθει στην εξυγίανση των χαλαρών στα 100 μέτρα της κατάπτωσης.
Περιμένουμε πειστικές απαντήσεις.
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α.) Ν. Κανάκης
Πρώην Πρόεδρος της Κοινότητας Ολύμπου (2003-2006)
ΝΕΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Ο πρ. Κοινοτάρχης Ολύμπου κ. Νικ. Κανάκης μας απέστειλε χθες το απόγευμα την ακόλουθη επιστολή την οποίαν και δημοσιεύουμε χωρίς κανένα σχόλιο.
Αξιότιμοι κύριοι,
Διάβασα το δημοσίευμά σας σχετικά με τον Επαρχιακό Δρόμο Ολύμπος-Σπόα στο τέλος του οποίου σημειώνετε ότι προέβηκα σε σοβαρές καταγγελίες κατά της Νομαρχίας και προσωπικά κατά του Νομάρχη με πολυσέλιδη αναφορά μου. Παρακαλώ να ληφθεί υπόψη ότι με το ενημερωτικό σημείωμά μου απλά αναφέρθηκα σε λάθος χειρισμούς, που έγιναν, ιδιαίτερα μετά το 2007 και είχαν σαν αποτέλεσμα την καθυστέρηση του έργου και το αδιέξοδο, που δημιουργήθηκε.
Γνωρίζοντας προσωπικά τους εμπλεκόμενους δεν θεωρώ ότι οι ατυχείς, λανθασμένοι κατά την προσωπική μου άποψη, χειρισμοί έγιναν σκόπιμα από κανένα από αυτούς και ειδικότερα από τον κ. Νομάρχη ή τους υπαλλήλους της τεχνικής υπηρεσίας, τους οποίους υπολείπτομαι απεριόριστα και θεωρώ ότι και δικός τους στόχος ήταν η άρτια εκτέλεση του πράγματι δύσκολου έργου με το μικρότερο δυνατόν κόστος.
Σε καμιά περίπτωση δεν συμμερίζομαι την άποψη που διατυπώνεται στο δημοσίευμα ότι η όλη υπόθεση αποπνέει δυσοσμία. Απλά πιστεύω πως έγινε προσπάθεια να ξεπερασθεί το αδιέξοδο, που είχε δημιουργηθεί, για την αποπεράτωση του σημαντικότερου για την Κοινότητα Ολύμπου έργου.
Παρακαλώ για την δημοσίευση του παρόντος για λόγους ηθικής τάξεως και δεοντολογίας.
Με τιμή
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α.) Κανάκης Νικ.
Πρώην Πρόεδρος της Κοινότητας Ολύμπου