Στο αρχείο της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Ρόδου, κατ’ άρθρο 43, τέθηκε με σύμφωνη γνώμη του Εισαγγελέα Εφετών Δωδεκανήσου, η δικογραφία που σχηματίστηκε μετά την ολοκλήρωση αυτοπρόσωπης αυτεπάγγελτης προκαταρκτικής εξέτασης σχετικά με τη νομιμότητα των συμβάσεων του Επιμελητηρίου με την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair και τη διακοπή του χειμερινού πτητικού της προγράμματος στη Ρόδο.
Τη συγκεκριμένη δικογραφία χειρίστηκε ο Αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Γ. Μητσιόπουλος, που υπέβαλε απαλλακτικό πόρισμα στην προϊστάμενη του αρχή γιατί από την έρευνα που διενεργήθηκε δεν προέκυψαν αποχρώσες ενδείξεις για την τέλεση του αδικήματος της υπεξαίρεσης.
Αφορμή για το σχηματισμό της δικογραφίας, που αρχειοθετήθηκε (εκκρεμεί ακόμη μια δικογραφία) αποτέλεσαν οι καταγγελίες που έκανε δημόσια σε συνέντευξη τύπου, που παραχώρησε στο «Ακταίον», ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας στο δημοτικό συμβούλιο και πρώην πρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γ. Χατζημάρκος μαζί με τον δημοτικό σύμβουλο της παράταξής του και πρώην δήμαρχο Ιαλυσού κ. Σ. Στάγκα.
Η συγκεκριμένη συνέντευξη έγινε και η αφορμή για να ξετυλιχτεί το κουβάρι των αποκαλύψεων γύρω από τις συμφωνίες για χρηματοδότηση της επέκτασης του πτητικού προγράμματος της συγκεκριμένης εταιρείας με πρόσθετη ετήσια διαφήμιση στην ιστοσελίδα της ύψους 750.000 ευρώ.
Εν πάση περιπτώσει στην πορισματική αναφορά του Αντεισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
“Τον Ιανουάριο του 2010 το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου στα πλαίσια ανάπτυξης και προώθησης της τουριστικής βιομηχανίας του Νομού και έχοντας θέσει ως στόχο την αύξηση των αεροπορικών πτήσεων καθ΄ όλη την διάρκεια του έτους και ιδιαίτερα κατά την περίοδο του χειμώνα έως και την άνοιξη, η οποία είναι εκτός τουριστικής αιχμής, άρχισε επαφές με εκπροσώπους αεροπορικών εταιριών προς υλοποίηση του ανωτέρω στόχου. Μεταξύ των ως άνω επαφών και συναντήσεων ήταν και αυτές των μελών της Διοίκησης του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και της Δωδεκανησιακής Εταιρίας Ανάπτυξης και Προόδου (Δ.Ε.Τ.Α.Π.) με τους εκπροσώπους της Ιρλανδικής αεροπορικής εταιρίας RYAN AIR, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους και διακινητής μεγάλου αριθμού περιηγητών. Η πρώτη συνάντηση για την υλοποίηση του στόχου αύξησης των αεροπορικών δρομολογίων καθ΄ όλη την διάρκεια του έτους πραγματοποιήθηκε την 12 Ιανουαρίου 2010 στα γραφεία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος στην Αθήνα, όπου και έλαβαν μέρος εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, της Δ.Ε.Τ.Α.Π., της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, της RYAN AIR, καθώς και ο τότε Βουλευτής Δωδεκανήσου Γεώργιος Νικητιάδης, ενώ για τις σχετικές διερευνητικές συζητήσεις ήταν ενήμερη και η τότε Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κα. ¶ντζελα Γκερέκου. Στην ως άνω συνάντηση διαπιστώθηκε κοινό πεδίο ενδιαφέροντος για την έναρξη πτήσεων προς τα νησιά του Νομού Δωδεκανήσου και ειδικότερα προς τη Ρόδο και την Κω, το δε προτεινόμενο σχέδιο προώθησης για τη Ρόδο και την Κω συνίστατο στη συμμετοχή του Επιμελητηρίου σε πλάνο διαφήμισης των δύο νησιών διαμέσου του διαδικτυακού τόπου πώλησης των εισιτηρίων της RYAN AIR. Εν συνεχεία και με την σύμφωνη γνώμη και την οικονομική συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων η εταιρία RYAN AIR ενημερώθηκε για την πρόθεση του Επιμελητηρίου να συμβάλλει στην διαφήμιση των νησιών Ρόδου και Κω μέσω της ιστοσελίδας που αποτελεί και το μοναδικό σημείο πώλησης των εισιτηρίων της εν λόγω εταιρίας (www.ryanair.com). Μετά ταύτα εγένετο συμφωνία με την εταιρία Airport Marketing Services (AMS) στην οποία είχε εκχωρηθεί η εμπορική εκμετάλλευση της ανωτέρω ιστοσελίδας, οι δε εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου προς εξασφάλιση της απόδοσης της διαφημιστικής προβολής και την προστασία των συμφερόντων των φορέων χρηματοδότησης ζήτησαν και πέτυχαν να συμφωνηθεί ιδιαίτερος όρος στην συμφωνία αγοράς του διαφημιστικού χώρου κατά τον οποίο απαραίτητη προϋπόθεση για την εκτέλεση από πλευράς Επιμελητηρίου της συμβάσεως ήταν η δέσμευση της αντισυμβαλλόμενης πλευράς ότι θα εκτελούντο διεθνείς πτήσεις προς Ρόδο και Κω σε δωδεκάμηνη βάση και οι πτήσεις να είναι κατ΄ ελάχιστο τέσσερις ανά εβδομάδα σε κάθε νησί.
Η συμφωνία είχε τριετή διάρκεια ενώ από οικονομικής πλευράς το Επιμελητήριο θα κατέβαλλε το ποσό των 220.000 ευρώ ετησίως για τον πρώτο χρόνο και το ποσό των 200.000 ευρώ ετησίως για κάθε ένα από τα επόμενα δύο χρόνια της συμβάσεως. Επίσης συμφωνήθηκε όρος ότι το Επιμελητήριο δεν θα προκατέβαλλε τα ως άνω ποσά, αλλά συμφωνήθηκε οι καταβολές να είναι μηνιαίες και υπό τον όρο να εκτελούνται οι πτήσεις προς Ρόδο και Κω. Ακολούθως τον μήνα Νοέμβριο 2010 και ενώ ήδη από τον μήνα Απρίλιο του 2010 είχαν αρχίσει σε εκτέλεση των συμφωνηθέντων οι πτήσεις της RYAN AIR προς τα δύο νησιά, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου και ήδη Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης σε επικοινωνία που είχε με το Επιμελητήριο εξέφρασε την άποψη ότι η προβολή των νησιών της Δωδεκανήσου μπορούσε να επεκταθεί περαιτέρω με παράλληλη επέκταση του πτητικού προγράμματος της RYAN AIR, ούτως ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη προσέκλυση επισκεπτών στα νησιά. Προς τούτο και μετά από πρόσκληση του Υφυπουργού υπήρξε συνάντηση στην οποία παρευρέθηκαν πλην του τελευταίου και ο Γιώργος Χατζημάρκος (τότε πρόεδρος Ε.Β.Ε.Δ. και Δ.Ε.Τ.Α.Π.), ο Κώστας Χρυσοχοΐδης (τότε α΄ αντιπρόεδρος Ε.Β.Ε.Δ.), ο Ιωάννης Πάππου (μέλος Δ.Σ. Ε.Β.Ε.Δ. και Δ.Ε.Τ.Α.Π.), ο Μιχαήλ Ταχλιαμπούρης (μέλος Δ.Σ. Ε.Β.Ε.Δ. και Δ.Ε.Τ.Α.Π.), ο Γεώργιος Δικαστόπουλος (μέλος Δ.Σ. Ε.Β.Ε.Δ. και Δ.Ε.Τ.Α.Π.), ο Γεώργιος Αντώνογλου (μέλος Δ.Σ. Ε.Β.Ε.Δ. και Δ.Ε.Τ.Α.Π.), και ο Μιχαήλ Παρασκευάς (διευθυντής Δ.Ε.ΤΑ.Π.).
Στην ως άνω συνάντηση οι εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου έκαναν σαφές ότι ως φορείς δεν είχαν καμία δυνατότητα επέκτασης του σχεδίου προβολής, που ήδη είχε συμφωνηθεί και εκτελείτο κανονικά, λόγω της οικονομικής τους θέσης που αδυνατούσε να υποστηρίξει οικονομικά οποιαδήποτε επέκταση της συμφωνίας.
Σε απάντηση τούτων ο Υφυπουργός υποσχέθηκε να αναζητήσει κρατικούς πόρους για την χρηματοδότηση ενός νέου μεγαλύτερου πλάνου προβολής και εξέφρασε την γνώμη ότι σε περίπτωση που θα εξασφάλιζε τους απαραίτητους πόρους θα έπρεπε να γίνει τροποποίηση των υφισταμένων συμφωνιών, ώστε να μην είναι απαραίτητο να γίνει νέα συμφωνία. Σε σχετική δε ερώτηση για την πιθανή πηγή των πόρων ο Υφυπουργός απάντησε ότι στους προϋπολογισμούς των Περιφερειών υπάρχουν κονδύλια που αφορούν ακριβώς την τουριστική προβολή.
Στις 5 Ιανουαρίου 2011 υπήρξε νέα συνάντηση στην οποία εκτέθηκε το σχέδιο για την αναπροσαρμογή της συμφωνίας και η οποία περιελάμβανε μεν περισσότερες πτήσεις για την περίοδο μεταξύ Απριλίου – Οκτωβρίου εκάστου έτους, πλην όμως απαιτούνταν και 750.000 ευρώ ετησίως πλέον των 200.000 ευρώ που είχαν ήδη συμφωνηθεί. Μετά την εκ νέου διευκρίνιση από πλευράς του Επιμελητηρίου ότι δεν είχαν την οικονομική ευρωστία να προχωρήσουν σε μία τέτοια επέκταση της συμφωνίας, ο Υφυπουργός επιβεβαίωσε ότι η παρουσία του στις συζητήσεις είχε αυτόν τον σκοπό , ήτοι την εξεύρεση πόρων, η δε RYAN AIR ζήτησε να υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών ένα σύμφωνο κατανόησης (Memorandum Of Understanding – M.O.U) για το οποίο το Επιμελητήριο επιφυλάχθηκε να απαντήσει.
Την 30.01.2011 ο Υφυπουργός ευρισκόμενος στη Ρόδο καλεί εκ νέου τους εκπροσώπους του Επιμελητηρίου στην οποία παρευρέθηκε και η Δέσποινα Διακοσταυριανού – Σώζου, ως εκπρόσωπος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και η οποία στο σχετικό θέμα αναζήτησης πόρων από την Περιφέρεια απάντησε ότι δεν μπορεί να αναλάβει δέσμευση για τόσο μεγάλο ποσό χωρίς να ενημερώσει τον Περιφερειάρχη Ιωάννη Μαχαιρίδη.
Επειδή όμως η RYAN AIR ζητούσε επίμονα την αναπροσαρμογή της συμφωνίας, οι εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου προχώρησαν την 01.02.2011 στην υπογραφή του M.O.U. στο οποίο δεν εγένετο λόγος για ποσά, αλλά για τις προθέσεις των δύο πλευρών να αυξηθούν τόσο ο διαφημιστικός χώρος των νησιών, όσο και οι πτήσεις προς αυτά. Μετά δε την υπογραφή του συμφώνου η RYAN AIR προχώρησε στην ανακοίνωση πτήσεων προς Ρόδο και Κω για το χρονικό διάστημα Απριλίου – Οκτωβρίου, προχωρώντας σε εκτέλεση από πλευράς της θεωρώντας ότι υπάρχει πλήρης συμφωνία – σύμβαση για την επέκταση της αρχικής.
Εντούτοις λόγω ακριβώς της μη εξεύρεσης των απαιτούμενων πόρων η RYAN AIR κατά την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου 2011 εξέφρασε την πρόθεση-απόφασή της να διακόψει το πτητικό της πρόγραμμα προς Ρόδο και Κω κατά την χειμερινή περίοδο που ξεκινούσε από τον Νοέμβριο του 2011, θεωρώντας προφανώς ότι η αρχική συμφωνία δεν ίσχυε πλέον και ότι σε ισχύ ήταν τα συμφωνηθέντα στο σύμφωνο κατανόησης το οποίο προέβλεπε ποσό 750.000 ετησίως πλέον των 200.000 που είχαν συμφωνηθεί αρχικά”.
Από τα ανωτέρω δεν προέκυψε υπεξαίρεση ποσού από πρόσωπο εμπλεκόμενο στην υπόθεση, καθόσον δεν υπήρξε η απαιτούμενη χρηματοδότηση για την επέκταση της συμφωνίας με την RYAN AIR, παρά υπήρξαν αφενός μεν βεβιασμένοι χειρισμοί κυρίως από πλευράς Υφυπουργού σχετικά με την αύξηση προσέλκυσης τουριστών στα νησιά της Δωδεκανήσου, σε υπόβαθρο πολιτικού ανταγωνισμού με τους λοιπούς φορείς, αφετέρου δε αδικαιολόγητη υπαναχώρηση από την σύμβαση και διακοπή των πτήσεων της RYAN AIR προς Ρόδο και Κω, καθώς η τελευταία από την στιγμή που δεν υπεγράφη νέα σύμβαση η οποία να ακυρώνει την προηγούμενη παρά υπήρχε ένα σύμφωνο κατανόησης, όφειλε να συνεχίσει την εκτέλεση της συμβάσεως που είχε υπογράψει με τους εκπροσώπους του Επιμελητηρίου και είχε τριετή διάρκεια και για την οποία είχε λάβει τα συμφωνηθέντα ποσά για κάθε έτος.
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
Στο μεταξύ εκκρεμεί η αξιολόγηση δεύτερης δικογραφίας την οποία είχαν προκαλέσει δύο ανώνυμες καταγγελίες προεκλογικώς και συγκεκριμένα τον Ιούλιο και το Νοέμβριο του 2010, γύρω από τη νομιμότητα της πρώτης σύμβασης που είχε υπογράψει η εταιρεία ΔΕΤΑΠ του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου με την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair.
Θυμίζουμε ότι ο επικεφαλής της μειοψηφίας στο διοικητικό συμβούλιο του ΕΒΕΔ κ. Μ. Κάρρας σε συνέντευξη που είχε δώσει στον ραδιοσταθμό “Παλμός” καταφέρθηκε κατά της διοίκησης του ΕΒΕΔ για τους χειρισμούς της στο συγκεκριμένο θέμα επισημαίνοντας ότι το ποσό των 630.000 ευρώ που θα δαπανηθεί από το αποθεματικό του Επιμελητηρίου απέχει κατά πολύ από την δαπάνη των 60 με 80 χιλιάδων ευρώ που είχε αρχικώς αποφασιστεί να διατεθεί για ένα έτος, προσθέτοντας ότι η σύμβαση μεγάλωσε στα τρία έτη σε διάρκεια και ότι υφίσταται ζήτημα γύρω από το τυπικό της όλης συμφωνίας καθώς κατά την άποψή του προσκρούει σε απαγορευτικές διατάξεις του δημόσιου λογιστικού.
Το ΕΒΕΔ με ανακοίνωσή του επεσήμανε διαψεύδοντας τα ανωτέρω ότι η σύμβαση έχει συζητηθεί τόσο στο διοικητικό συμβούλιο του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου όσο και στο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΤΑΠ σε συνεδριάσεις που διεξήχθησαν στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2009.
Τόνισε παραπέρα ότι το κείμενο της προγραμματικής σύμβασης πέρασε από δύο συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου του Επιμελητηρίου οπότε και ενεκρίθη αφού είχε ελεγχθεί νομικά και περάσει θετικά και από όλους τους συνεργαζόμενους φορείς της Κω.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/sto-archio-i-dikografia-gia-ti-simvasi-me-tin-ryanair/