«Τα Δωδ/νησα έχουν σοβαρά πλεονεκτήματα για να λειτουργήσουν τα υδροπλάνα»

“Τα υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και δεκαετίες σε πολλές ξένες χώρες, αποδείχθηκε πλέον στην πράξη ότι μπορούν να αποτελέσουν και στην Ελλάδα μια αξιόπιστη λύση ως επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή”.
Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια ΑΕ» κ. Αναστάσιος Γκόβας καθώς έχει ανοίξει ο διάλογος και στην περιοχή μας για τη δημιουργία υδατοδρομίων και τη δρομολόγηση υδροπλάνων.
«Τα Δωδεκάνησα έχουν τις καλύτερες προϋποθέσεις για να αποδείξουν πως τα υδροπλάνα μπορούν να λειτουργήσουν με μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα. Ο τουρισμός, η γεωγραφική τους θέση, η γειτνίαση με την Τουρκία, οι πρωτοβουλίες και οι θετικές διαθέσεις των τοπικών φορέων είναι μερικά μόνο από τα πλεονεκτήματα που διαθέτει η περιοχή», δηλώνει ο κ. Α. Γκόβας και προσθέτει πως ουσιαστικά τα Δωδεκάνησα θα αποδείξουν με τον καλύτερο τρόπο ότι το εγχείρημα μπορεί να πετύχει στην Ελλάδα.
Ο κ. Α. Γκόβας αναφέρεται και στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που άνοιξε το δρόμο στη χώρα μας για τη δρομολόγηση των υδροπλάνων.
“Η σημερινή Κυβέρνηση, έχει τοποθετήσει πολύ υψηλά στις προτεραιότητές της την επαναλειτουργία των υδροπλάνων καθώς αναγνωρίζει τον σημαντικότατο ρόλο που αυτά μπορούν να διαδραματίσουν τόσο στην ανάπτυξη του τουρισμού στη νησιωτική Ελλάδα και στα μεγάλα κέντρα, όσο και στη στοχευμένη κάλυψη πάγιων μεταφορικών αναγκών των νησιών και των παράκτιων περιοχών της χώρας μας”, δηλώνει ο πρόεδρος της εταιρείας “Ελληνικά Υδατοδρόμια ΑΕ”.
Η συνέντευξη του κ. Αναστάσιου Γκόβα, αναλυτικά:
• Πού κατέληξαν οι συναντήσεις που είχατε με τους τοπικούς παράγοντες στη Ρόδο και στην Κω σε ό,τι αφορά τη δημιουργία υδατοδρομίων;
Επισκεφθήκαμε τα Λιμενικά Ταμεία της Ρόδου και της Κω και ενημερώσαμε λεπτομερώς τους προέδρους και τους συνεργάτες τους για τις διαδικασίες που απαιτούνται ώστε να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια σε όλα τα νησιά που ανήκουν στην δικαιοδοσία των ανωτέρω Λιμενικών Ταμείων. Η ανταπόκρισή τους ήταν θετικότατη και μας μετέφεραν το ουσιαστικό ενδιαφέρον τους για την προοπτική λειτουργίας των υδροπλάνων στα Δωδεκάνησα.Στην συνέχεια επισκεφτήκαμε το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, όπου συναντήσαμε τον πρόεδρο κύριο Πάππου και τον κύριο Γιαλλίζη, καθ’ύλην αρμόδιο μέλος του Επιμελητηρίου για το project των υδροπλάνων στα Δωδεκάνησα και είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί τους. Τους ενημερώσαμε για το πόσο σημαντικό είναι να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια, σε όσο το δυνατόν περισσότερα νησιά της περιοχής σας, γεγονός που θα επιτρέψει στα υδροπλάνα να συνδέουν τα νησιά αυτά τόσο μεταξύ τους όσο και με τα μεγάλα περιφερειακά και αστικά κέντρα. Ήταν πολύ σημαντική η τοποθέτηση του κ. Γ. Πάππου ότι το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, στα πλαίσια της θεσμικής του λειτουργίας, υποστηρίζει τέτοιες πρωτοβουλίες που βοηθούν τις παραγωγικές τάξεις και την τοπική οικονομία γενικότερα καθώς το πρωτοποριακό αυτό πτητικό μέσο θα είναι σε θέση να προσφέρει γρήγορη, ασφαλή και αξιόπιστη συνδεσιμότητα μεταξύ των νησιών και άρα να λειτουργήσει και επ’ωφελεία των μελών του Επιμελητηρίου.
• Το θεσμικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν υδατοδρόμια στα νησιά και να δρομολογηθούν υδροπλάνα;
Με την ψήφιση του Νόμου 4146/13 ανοίγει πλέον ο δρόμος για την εύρυθμη λειτουργία των υδροπλάνων στην Ελλάδα. Η σημερινή Κυβέρνηση, έχει τοποθετήσει πολύ υψηλά στις προτεραιότητές της την επαναλειτουργία των υδροπλάνων καθώς αναγνωρίζει τον σημαντικότατο ρόλο που αυτά μπορούν να διαδραματίσουν τόσο στην ανάπτυξη του τουρισμού στη νησιωτική Ελλάδα και στα μεγάλα κέντρα, όσο και στη στοχευμένη κάλυψη πάγιων μεταφορικών αναγκών των νησιών και των παράκτιων περιοχών της χώρας μας.
• Ποιες είναι οι διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν από τις τοπικές αρχές για τις αδειοδοτήσεις που θα αφορούν τα υδατοδρόμια;
Οι διαδικασίες προσδιορίζονται αναλυτικά στο Νόμο 4146/13.Σε πρώτη φάση το πιο σημαντικό είναι να αποφασίσουν οι αρμόδιες τοπικές αρχές για το αν θα είναι οι ίδιες οι ιδιοκτήτες των αδειών των υδατοδρομίων ή αν θα παραχωρήσουν την υπεραξία αυτή σε μια ιδιωτική εταιρεία. Στην δεύτερη περίπτωση βέβαια οι τοπικές αρχές δεν θα επιβαρυνθούν με το κόστος κατασκευής του υδατοδρομίου, το οποίο όμως δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό (κυμαίνεται μεταξύ 50.000 έως 100.000 ευρώ, ανάλογα με τις υποδομές που υπάρχουν στα λιμάνια των νησιών).Η εταιρεία μας “Ελληνικά Υδατοδρόμια” θεωρεί ότι ο συμφερότερος τρόπος για τα Λιμενικά Tαμεία είναι να καταστούν τα ίδια ιδιοκτήτες των υδατοδρομίων. Έχουμε ενημερώσει διεξοδικά τα Λιμενικά Ταμεία για τους λόγους που στοιχειοθετούν την συγκεκριμένη θέση μας, με κυρίαρχο σκεπτικό ότι έτσι θα εξασφαλίζουν την διαχρονικότητα ισχύος της αδείας και βέβαια θα διατηρούν τον εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο του ιδιοκτήτη στην λειτουργία του υδατοδρομίου. Η απόσβεση της επένδυσής τους μπορεί να επιτευχθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα καθώς ο Νόμος τους δίνει το δικαίωμα να μισθώσουν την αδεια του υδατοδρομίου σε ιδιωτική εταιρεία, που θα το λειτουργήσει και θα τους καταβάλει ένα εύλογο ενοίκιο.

• Πόσος χρόνος θα απαιτηθεί προκειμένου να δρομολογηθούν τα υδροπλάνα στα Δωδεκάνησα;
Αυτό εξαρτάται από το πόσο σύντομα θα αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια στα νησιά σας. Η ύπαρξη αδειοδοτημένων και επιχειρησιακά έτοιμων υδατοδρομίων, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία των υδροπλάνων καθώς με τις κατάλληλες υποδομές τους θα παρέχουν την απαιτούμενη επιχειρησιακή υποστήριξη σε ένα πρωτοποριακό μεταφορικό μέσο.Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι μια αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων θα ξεκινήσει πολύ πιο γρήγορα και εύκολα τον προγραμματισμό των πτήσεών της σε κάποια περιοχή (πχ Δωδεκάνησα, Ιόνιο, Κυκλάδες) όπου θα υπάρχει ικανός αριθμός αδειοδοτημένων υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων, καθώς έτσι θα εξασφαλίζεται ένας αξιόλογος όγκος πτητικού έργου και κατ’ επέκταση η βιωσιμότητά της.
• Υπάρχουν διαθέσιμα υδροπλάνα για να ξεκινήσουν δρομολόγια από το καλοκαίρι του 2014;
Η Εταιρεία μας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ» προκειμένου να εξασφαλίσει τη λειτουργία των υδροπλάνων που θα επιχειρούν στα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια ήρθε σε συμφωνία συνεταιρισμού με την ελληνική αεροπορική εταιρεία “K2 Smart Jets”, η οποία έχοντας ¶δεια Κοινοτικού Αερομεταφορέα από το 2007 θα είναι ο οperator των υδροπλάνων. Η “K2 Smart Jets” είναι μια άριστα οργανωμένη ελληνική αεροπορική εταιρεία που διαθέτει δύο υπερσύγχρονα Business Jets αεροσκάφη και δραστηριοποιείται τα τελευταία επτά έτη, με μεγάλη επιτυχία, στον τομέα των VIP’s πτήσεων. Η «K2 Smart Jets», αφού μελέτησε ενδελεχώς τις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης των υδροπλάνων στην Ελλάδα αποφάσισε, μετά και την ψήφιση του Νόμου 4146/13, να επεκτείνει το πτητικό της έργο και στον τομέα των υδροπλάνων. Ήδη η εταιρεία ερευνά την παγκόσμια αγορά υδροπλάνων για την εξασφάλιση των καταλληλότερων υδροπλάνων που θα εντάξει άμεσα στο στόλο της ώστε, σε χρονική συνάρτηση με τις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα, να ξεκινήσει το πτητικό της έργο την άνοιξη του 2014. Διαθέσιμα υδροπλάνα, που λειτουργούν ήδη στον Καναδά, στην Αμερική και στις Μαλδίβες υπάρχουν, όμως η “K2 Smart Jets” προσβλέποντας σε σημαντική ανάπτυξη του πτητικού τους έργου στην Ελλάδα έχει καταθέσει και έγγραφη εκδήλωση ενδιαφέροντος προς την Καναδική κατασκευαστική εταιρεία υδροπλάνων “VIKING AIR” για την παραγγελία δύο καινούργιων υδροπλάνων τύπου Twin-Otter DHC-6-400, αξίας δώδεκα εκατομμυρίων δολαρίων με option για αγορά τεσσάρων ακόμη.
• Ποια θα είναι τα οφέλη για τους κατοίκους των νησιών από τη δρομολόγηση των υδροπλάνων; Θα εξυπηρετούνται και κοινωνικοί σκοποί;
Τα υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και δεκαετίες σε πολλές ξένες χώρες, αποδείχθηκε πλέον στην πράξη (κατά την πενταετή λειτουργία τους κυρίως στο Ιόνιο) ότι μπορούν να αποτελέσουν και στην Ελλάδα μια αξιόπιστη λύση ως επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή. Σε κάποιες δε περιπτώσεις ίσως και τη μοναδική διέξοδο, ιδίως τους χειμερινούς μήνες, για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά μας, που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο.
Τα υδροπλάνα θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως τα ιδανικά μεταφορικά μέσα για μια νησιωτική χώρα με ιδιαίτερη γεωγραφική μορφολογία, όπως είναι η Ελλάδα, καθώς με κύρια χαρακτηριστικά τους την ασφάλεια και την ευελιξία δύνανται να εκτελούν τα κάτωθι είδη πτήσεων:
• Τακτικές Επιβατικές πτήσεις,
• Έκτακτες Επιβατικές (Charter),
• Περιηγητικές (Sightseeing)
• Φορτίου (Φάρμακα, Τρόφιμα, Τύπος, Δέματα, κ.λ.π)
• Νοσοκομειακές,
• Έρευνας και Διάσωσης
• Πυρόσβεσης κλπ
Είναι σαφές ότι η δραστηριοποίηση των υδροπλάνων θα προσθέσει μια πρωτοποριακή μεταφορική δυνατότητα δίνοντας επιπλέον επιλογές άφιξης και αναχώρησης των τουριστών, στα νησιά, όπου θα λειτουργούν υδατοδρόμια, περαιτέρω δυνατότητα εύρυθμων μετακινήσεών τους μεταξύ τουριστικών προορισμών και βέβαια ελκυστικά πακέτα για περιηγητικές πτήσεις (Sightseeing) σε συνέργια με την κρουαζιέρα, κ.λ.π.
Επίσης οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών θα νιώθουν πλέον πως είναι ακέραιο κομμάτι του εθνικού κορμού, αφού θα μπορούν, χρησιμοποιώντας και τα υδροπλάνα, να μετακινούνται γρήγορα και με ασφάλεια, καθ’ όλη την διάρκεια του έτους, προς τα μεγάλα αστικά και περιφερειακά κέντρα, όπου λειτουργούν νοσοκομεία, κρατικές υπηρεσίες και εμπορικές αγορές.
• Το κόστος μεταφοράς θα είναι προσιτό για τους Δωδεκανησίους και γιατί να επιλέγουν τα υδροπλάνα από τα συμβατικά αεροσκάφη;
Το κόστος μεταφοράς θα είναι σίγουρα απόλυτα λογικό, αν υπολογίσουμε την ταχύτητα, την ασφάλεια και την ευκολία που θα παρέχουν τα υδροπλάνα στη μετακίνηση των κατοίκων των Δωδεκανήσων. Καθώς δε τα υδροπλάνα θα επιχειρούν κυρίως από νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο (π.χ Χάλκη, Τήλος, Νίσυρος, Λειψοί) επί της ουσίας δεν υφίσταται θέμα ανταγωνισμού με τα συμβατικά αεροσκάφη.
• Ποιο είναι το προφίλ της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια» και ποιες συνεργασίες έχει αναπτύξει εντός της χώρας και στο εξωτερικό;
Η εταιρεία μας ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ, εξειδικεύεται στην κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων. Κατέχει την ηγετική θέση στον χώρο καθώς το ανθρώπινο δυναμικό της, απαρτίζεται από τους πιο έμπειρους και αποτελεσματικούς επαγγελματίες στον τομέα των υδατοδρομίων και των υδροπλάνων. Τα στελέχη της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» (πιλότοι υδροπλάνων, μηχανικοί υδροπλάνων, υπεύθυνοι λειτουργίας υδατοδρομίων, υπεύθυνοι Διοίκησης) διαθέτουν πολυετή και άκρως εξειδικευμένη κατάρτιση, δεδομένου ότι αποτέλεσαν την υπεύθυνη ομάδα εργασίας που κατασκεύασε, αδειοδότησε και λειτούργησε τα 12 πρώτα υδατοδρόμια στην Ελλάδα, από τα έτη 2004 έως και 2008.
Αναλαμβάνουμε όλες τις διαδικασίες, όπως αυτές ορίζονται από το νόμο 4146/13, για την απόκτηση της αδειας ενός υδατοδρομίου. Αρχής γενομένης από την εκπόνηση πλήρους τεχνικού φακέλου μέχρι την διεκπεραίωση όλων των ελέγχων που διενεργούνται από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες για την τελική χορήγηση της αδειας και την στελέχωση του υδατοδρομίου με το κατάλληλο προσωπικό για την εύρυθμη λειτουργία του.
Η εταιρεία μας έχει ήδη αναλάβει, για λογαριασμό του «Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε», την αδειοδότηση τεσσάρων υδατοδρομίων (Κέρκυρας, Παξών, Ερείκουσας και Οθωνών), για λογαριασμό του «Οργανισμού Λιμένος Πατρών Α.Ε», την αδειοδότηση του υδατοδρομίου στην Πάτρα και για λογαριασμό του «Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου» την αδειοδότηση υδατοδρομίου στο Ρέθυμνο. Οι δραστηριότητές μας επεκτείνονται πολύ γρήγορα και πέρα από τα Δωδεκάνησα, αντίστοιχες συνεργασίες χτίζουμε με τις τοπικές αρχές της Κρήτης, των Κυκλάδων, του Βορειοανατολικού Αιγαίου, των νησιών του Αργοσαρωνικού αλλά και παράκτιων περιοχών της Πελοποννήσου.
• Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πώς κινείται η εταιρεία;
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Έργο «ADRISEAPLANES», το οποίο λειτουργεί στο πλαίσιο του Διακρατικού Προγράμματος Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας «IPA Adriatic 2007-2013», έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας σταθερής διασύνδεσης μεταξύ των περιοχών της Αδριατικής που ανήκουν στα κράτη της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Αλβανίας, της Κροατίας και του Μαυροβουνίου, μέσω ενός σταθερού δικτύου υδροπλάνων. Το έργο εξετάζει – μεταξύ άλλων – ζητήματα υποδομών, λειτουργίας και κανονιστικών όρων που αφορούν στις γραμμές υδροπλάνων στην Αδριατική αλλά και γενικότερα.
Σε εθνικό επίπεδο, όπως προανέφερα σε προηγούμενη απάντηση, είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για τη συνεργασία μας με την ελληνική αεροπορική εταιρεία «Κ2 Smart Jets», που κατέχει εγκεκριμένη, από το Υπουργείο Μεταφορών, ¶δεια Εμπορικής Εκμετάλλευσης και δραστηριοποιείται από το 2007 στον τομέα του “VIP business jet travel”. Διαθέτει δυο υπερσύγχρονα Jet αεροσκάφη, ένα “Embraer Legacy 600” και ένα “Cessna XLS”. Η «Κ2 Smart Jets», leader στο χώρο της , διαθέτει επαγγελματίες υψηλής κατάρτισης και εμπειρίας, αναγνωρίζοντας ότι η ολική ποιότητα των υπηρεσιών, προσφέρει αξία στην εταιρεία και ασφάλεια στους πελάτες της. Το 2012 σημείωσε εταιρικό ρεκόρ αριθμού πτήσεων, ενώ η ανοδική πορεία της εταιρίας συνεχίζεται και το 2013. Ηδη, το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς έκλεισε με αύξηση έργου κατά 26,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012.