Θα αποκατασταθεί τελικά το επικίνδυνο γεφύρι στΆ Αφάντου

Την αποκατάσταση της επικίνδυνης για την ασφάλεια των διερχομένων πεζών και οχημάτων ανισόπεδης γέφυρας στ’ Αφάντου, αποφάσισε, μετά από μια μακρά περίοδο απραγίας και αδιαφορίας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, διακηρύσσοντας δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, προϋπολογισμού δαπάνης 2.350.000 ¤.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στις 3 Δεκεμβρίου 2013 και το σύστημα υποβολής προσφορών είναι «προσφορά με επιμέρους ποσοστά έκπτωσης».
Για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό απαιτείται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής (2%), ύψους 39.386 ¤ και ισχύ τουλάχιστον δέκα μηνών.
Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ, ως υποέργο στο Ε.Π.Κ.Ν.Α. 2007-2013 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης άξονας 03.
Το έργο παρέμεινε σε εκκρεμότητα, παρά τους κινδύνους για τη ζωή και την ασφάλεια πολιτών που υφίστανται.
Στη γέφυρα είχε διενεργηθεί συγκεκριμένα αυτοψία από κλιμάκιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, το Νοέμβριο του 2009, είχε διαπιστωθεί το πρόβλημα αλλά έκτοτε δεν έγινε καμία ενέργεια για τη δρομολόγηση λύσεως.
Θυμίζουμε ότι ο πρώην δήμαρχος Αφάντου κ. Σ. Διακοσταματίου είχε επαφές με τον διεθνούς φήμης Γερμανό αρχιτέκτονα Tobias Rehberger, προκειμένου η νέα γέφυρα, εφόσον διαπιστωθεί η αναγκαιότητα καταστροφής της παλιάς, να αποτελέσει πλέον ένα μνημείο πολιτισμού, αρχιτεκτονικής αλλά και τουριστικής προβολής του νησιού…
Για το όλο θέμα διενεργήθηκε προκαταρκτική εξέταση από την Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου για τη διερεύνηση τυχόν τελέσεως ποινικά κολάσιμων πράξεων από πλευράς αρμοδίων για τη διασφάλιση της ασφάλειας των πολιτών και για την αποκατάσταση της γέφυρας.
Η επικινδυνότητα της γέφυρας είχε απασχολήσει αρχικώς το 2005 την Διεύθυνση Ελέγχου και Συντήρησης Έργων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου μετά από σχετικό έγγραφο του Δήμου Αφάντου. Τον Αύγουστο του 2005 αφού είχε διαπιστωθεί η παραμόρφωση της γέφυρας υποβλήθηκε αίτημα συνδρομής στο Κεντρικό Εργαστήριο Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Δύο χρόνια μετά(!!!) και συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 2007, διενεργήθηκε νέα αυτοψία, διαπιστώθηκαν οι ορατές παραμορφώσεις της γέφυρας και ζητήθηκαν από τη Νομαρχία Δωδεκανήσου διάφορα στοιχεία της μελέτης. Τον Οκτώβριο του 2007 εκπονήθηκε και νέα μελέτη από μηχανικούς της Διεύθυνσης Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην οποία περιγράφονται οι παραμορφώσεις της γέφυρας και δίδεται λύση.
Η έκθεση εστάλη στο ΥΠΕΧΩΔΕ το Νοέμβριο του 2007! Τον ίδιο χρόνο η αρμοδιότητα της συντήρησης μεταφέρθηκε στη Νομαρχία Δωδεκανήσου, που ομοίως δεν ενήργησε για την αποκατάσταση της γέφυρας.
Ο πρώην δήμαρχος Αφάντου απέστειλε στη συνέχεια, τον Σεπτέμβριο του 2009, στον Υπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., στον Υφυπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., στην ΕΥΔΕ Ρόδου και στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Pόδου, τεχνική έκθεση της εταιρείας INSTAL Α.Ε., που συντάχθηκε από τον κ. Παπανικολάου, πολιτικό μηχανικό και International Welding Engineer, κατόπιν εντολής της εταιρείας «Κοινοπραξία Φαληράκι μέχρι Κολύμπια». Πιο συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια εκτέλεσης έργων οδοποιίας από την εταιρία «Κοινοπραξία Φαληράκι μέχρι Κολύμπια», διαπιστώθηκε από ομάδα πολιτικών μηχανικών της προαναφερθείσας Κοινοπραξίας, ότι η άνω διάβαση, που συνδέει τον οικισμό Αφάντου με την Παραλία Αφάντου, φέρει βύθιση πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Κατόπιν τούτου και με πρωτοβουλία της Κοινοπραξίας, τοποθετήθηκαν σε συγκεκριμένα σημεία «μάρτυρες» για την περαιτέρω παρακολούθηση των βυθίσεων της γέφυρας. Οι παρακολουθήσεις ξεκίνησαν την 12.11.2008.
Η έκθεση καταλήγει ως εξής: “Είναι άξιον απορίας ότι έως σήμερα η γέφυρα παρ’ όλη τη μεγάλη βύθιση δεν παρουσίασε αστοχία, γεγονός που οφείλεται στο «φιλότιμο» του σκυροδέματος, που επιστημονικά το «φιλότιμο» τεκμηριώνεται και ως η δυνατότητα του χάλυβα να μεταβαίνει από ελαστική συμπεριφορά σε πλάστιμη με ταυτόχρονη παρουσίαση μεγάλων βυθίσεων. Οι μεγάλες βυθίσεις από την πλευρά τους προκαλούν μεγέθυνση των εύρων των ρωγμών και οι μεγεθυμένες ρωγμές επιτρέπουν την ευκολότερη διάβρωση του οπλισμού. Διάβρωση οπλισμού σημαίνει μείωση διατομής των οπλισμών. Λαμβάνοντας τα ανωτέρω υπόψη καθώς και ότι η γέφυρα βρίσκεται σε ενάλια περιοχη,́ που επισπεύδει τα ανωτέρω, αντιλαμβάνεται κανείς ότι όταν καταλήξει η γέφυρα στη μέγιστη δυνατή βύθιση σε συνδυασμό με την ελάχιστη διατομή του οπλισμού, θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάρρευσή της. Η γέφυρα δε μπορεί να θεωρηθεί ότι φέρει στατική επάρκεια, ήτοι είναι επικίνδυνη για τη δημόσια ασφάλεια”.

Ο κ. Διακοσταματίου που είχε κληθεί σε εξηγήσεις στα πλαίσια της διενεργούμενης προκαταρκτικής έρευνας, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι η εν λόγω γέφυρα, η οποία βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αφάντου, υπαγόταν στην αρμοδιότητα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου, η οποία είχε και την ευθύνη συντήρησής της.