«Ακάθεκτη», παρά τις αποκαλύψεις για την εικονικότητα της δημοπράτησης του έργου «Χωματουργικές εργασίες στον επαρχιακό δρόμο Σπόα – Όλυμπος, Νήσου Καρπάθου», προϋπολογισμού 1.128.000 ευρώ, έργο που έχει ήδη εκτελεστεί στο μεγαλύτερο μέρος του, προχωρεί η νομαρχιακή αρχή με επαναδημοπράτηση του!
Χθες συγκεκριμένα απεστάλη στα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Δωδεκανήσου πρόσκληση σε συνεδρίαση που προγραμματίστηκε για την 17η Νοεμβρίου 2009.
Στη συγκεκριμένη πρόσκληση ως δεύτερο θέμα της ημερήσιας διάταξης προβάλλεται η έγκριση των πρακτικών δημοπρασίας και η επαναδημοπράτηση με τους ίδιους όρους του ίδιου έργου ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στους φακέλους που διανεμήθηκαν στα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής δεν περιλαμβάνεται εισήγηση για το συγκεκριμένο θέμα. (προφανώς θα γίνει αναφορά στην παλιά).,
Σημειώνεται δε ότι στην τεχνική περιγραφή των εργασιών που δόθηκε στα μέλη της νομαρχιακής επιτροπής στην προηγούμενη συνεδρίαση στην οποία αποφασίστηκε η δημοπράτηση (16ης/10/13-10-2009) αναφέρεται ότι κρίθηκε σκόπιμο σε κάποια οδικά τμήματα του έργου να γίνει η εκσκαφή πρανών λόγω διαπλάτυνσης της υφιστάμενης οδού χωρίς τη χρήση εκρηκτικών υλών και πιο συγκεκριμένα στο οδικό τμήμα της επαρχιακής οδού που διέρχεται από τον οικισμό των Σπόων.
Εν πάση περιπτώσει αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι το γεγονός ότι χθες ο Νομάρχης Δωδεκανήσου κ Γιάννης Μαχαιρίδης, που ήταν εκείνος που υπέγραψε και ενέκρινε τη διακήρυξη του διαγωνισμού, με δηλώσεις του στον ρ/σ Παλμό εμμέσως πλην σαφώς ομολόγησε ότι η δημοπρασία ήταν εικονική.
Ο Νομάρχης επιβεβαίωσε δηλαδή τα όσα είπε σε διαγωνιζόμενους έξω από τα γραφεία της επιτροπής που διενεργούσε την «μαϊμού» διαδικασία σημαίνον στέλεχος των Τεχνικών Υπηρεσιών παροτρύνοντας τους να μην εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το έργο!
Έκπληξη προκαλεί παραπέρα ο ισχυρισμός του κ Μαχαιρίδη ότι επιλέχθηκε η συγκεκριμένη διαδικασία προκειμένου να μην προσφύγει στη δικαιοσύνη η εργολαβική εταιρεία που εκτέλεσε το έργο διεκδικώντας αποζημιώσεις αλλά και η ομολογία του ότι δύο φορές απορρίφθηκε αρμοδίως η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης στο προβλεπόμενο από το διαγωνισμό ύψος με την ίδια εταιρεία.
Ο κ Μαχαιρίδης, ορθά κοφτά, επικαλούμενος το «δημόσιο συμφέρον», δηλώνει δηλαδή ότι γνώριζε και ενέκρινε τη διενέργεια του εικονικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου για το έργο λέγοντας μάλιστα ότι θα μπορούσε να προβεί σε απευθείας ανάθεση και δεν το έκανε προκειμένου να υπάρξει… διαφάνεια!!!
Αυτό όμως που προκαλεί πρόσθετα ερωτηματικά είναι το γεγονός ότι στην ίδια συνέντευξη ο Νομάρχης αφήνει πολλά υπονοούμενα σε βάρος ενός εργολάβου από την Πάτρα που εκδήλωσε ενδιαφέρον για το έργο και μετείχε στη διαδικασία της δημοπρασίας. Τα υπονοούμενα αυτά σε συνδυασμό με την ανακοίνωση της επιτροπής που ακύρωσε το διαγωνισμό διαπιστώνοντας συμπαιγνία εργολάβων δημιουργεί αναμφίβολα ένα εκρηκτικό μίγμα για την εισαγγελική αρχή που διενεργεί από χθες σχετική προκαταρκτική έρευνα.
Εντύπωση προκαλεί μάλιστα ο απαξιωτικός ισχυρισμός του Νομάρχη για την Εισαγγελική Αρχή αφού τόνισε ότι “κάποιος διάβασε το δημοσίευμα και είπε ας διατάξω μια προκαταρκτική”!
Φυσικά το δημοσίευμα δεν διανοήθηκε να το διαψεύσει!
Εν πάση περιπτώσει στη συνέντευξη του Νομάρχη στον ρ/σ Παλμό ειπώθηκαν επακριβώς τα εξής:
• Κύριε Μαχαιρίδη θα σας ρωτήσω για ένα δημοσίευμα που ξεκίνησε χθες…
Χθες και έδωσε εντολή στον Εισαγγελέα να προχωρήσει
• Αυτό που λέτε είναι βαρύ για τον Εισαγγελέα..
Δεν κατάλαβα;
• Λέτε ότι το δημοσίευμα έδωσε εντολή στον Εισαγγελέα;
Όχι! Λέω πως κάποιος διάβασε το δημοσίευμα και είπε ας διατάξω μια προκαταρκτική.
• Πείτε μου τι έγινε με το θέμα του δρόμου, γιατί εδώ κατηγορείται η νομαρχία…
Από ποιόν κατηγορείται η νομαρχία;
• Απ’ ότι λέει το δημοσίευμα, εργολαβικές εταιρείες θεωρούν…
Με συγχωρείτε, πείτε μου από ποιον κατηγορείται η νομαρχία. Υπάρχει κάποιος εργολάβος, κάποιος σύλλογος, κάποια οργάνωση, κάποιο πρόσωπο; Από ποιον;
• Ρωτήστε τον συντάκτη του δημοσιεύματος…
Όχι, εγώ δεν ρωτάω. Εγώ απαντάω αν υπάρχει κατηγορία από κάποιον. Αν υπάρχει κατηγορία από την εφημερίδα, τότε να απαντήσω.
• Πάντως υπήρχε μια κατηγορία από τον πρώην πρόεδρο της κοινότητας Ολύμπου Καρπάθου…
Διαβάσατε τι λέει ο πρόεδρος της κοινότητας;
• Θέλουμε να εκφράσουμε για ακόμα μια φορά την αγωνία μας για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην πρόοδο του έργου, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στις συνεχείς αλλαγές της μελέτης. Η τακτική και η διαδικασία που ακολουθείται από τις τεχνικές υπηρεσίας σας, δίνουν επιχειρήματα στον ανάδοχο για την καθυστέρηση που προκαλείται και ενδεχόμενα δημιουργούν και νομικά ερείσματα ακόμη και για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων…
Φαίνεται πουθενά ο νομάρχης;
• Όχι δεν φαίνεται…
Μάλιστα, δεν φαίνεται. ¶ρα ο δήμαρχος δεν καταφέρεται σε βάρος του νομάρχη, τουναντίον. Ξεκαθαρίζουμε λοιπόν πως γι’ αυτό το θέμα έχει ενημερωθεί πολλάκις και θα ενημερωθεί ξανά το νομαρχιακό συμβούλιο. Αυτό το έργο, έγινε βάσει μελέτης από ιδιωτικό γραφείο, μεγάλης μελέτης που εν πάση περιπτώσει, ήταν και από τις πιο σοβαρές με προϋπολογισμό 15.500.000 ευρώ. Εμείς σαν νομαρχία δεν είχαμε τη δυνατότητα να εντάξουμε τέτοιο έργο στο πρόγραμμά μας και κάναμε μια προσπάθεια να ενταχθεί σε διάφορα προγράμματα, αλλά δεν γινόταν. Όταν ανέλαβα λοιπόν τη νομαρχία και βρήκα αυτήν την υπόθεση, παρακαλέσαμε τον τότε υπουργό Εσωτερικών κ. Σκανδαλίδη, να το εντάξει κάπου. Ανταποκρινόμενος, το ενέταξε σε ένα αντίστοιχο του Θησέας πρόγραμμα εκείνης της περιόδου, που αντιστοιχούσε σε Δήμους, με τα έργα να εντάσσονται αναλογικά με τα πληθυσμιακά κριτήρια. Παρ’ όλα αυτά, το ενέταξε με 4,4εκ. ευρώ. Δεν μπορούσε λοιπόν έτσι να δημοπρατηθεί και παρακαλέσαμε να αυξήσει τον προϋπολογισμό. Ο κ. Σκανδαλίδης έβγαλε απόφαση για επιπλέον 4 εκ. ευρώ, που δεν μπήκαν ποτέ στο ταμείο καθώς ήταν ένταξη σε πρόγραμμα. Εμείς όμως το πήραμε σαν δεδομένο και δημοπρατήσαμε το έργο.
Από την αρχή πάντως, βλέπαμε το εύρος του δρόμου, το οποίο ήταν πολύ μεγάλο και καταλαβαίναμε ότι θα είχε πάρα πολλές δυσκολίες. Από το να το αφήσουμε όμως, και να μην γίνει ποτέ, προτιμήσαμε να το δημοπρατήσουμε και μετά να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε. Είτε να μειώσουμε τον προϋπολογισμό, είτε να ολοκληρωθεί ένα κομμάτι. Βεβαίως, υπήρχαν πολύ μεγάλες δυσκολίες, καθώς ο δρόμος διασχίζει βουνά, μερικά εκ των οποίων σαθρά, και μεγάλες καταπτώσεις. Υπολόγιζα λοιπόν πως το κόστος θα ξεπεράσει τα 20 εκ. ευρώ, προκειμένου να γίνει σωστή δουλειά. Ο μαραθώνιος ξεκίνησε, ωστόσο στην πορεία το πρόγραμμα του υπουργείου δεν μπορούσε να το σηκώσει, ενώ η μικρή κοινότητα του Ολύμπου, δεν πληρούσε τα πληθυσμιακά κριτήρια και δεν είχε τη δυνατότητα για έργο, ούτε 100.000 ευρώ. Επιδιώξαμε να το τρέξουμε, ζητήσαμε και μεταφέρθηκε στη συλλογική απόφαση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Πάντα με δυσκολίες. Προσπαθήσαμε παράλληλα να εξοικονομήσουμε όγκους και να παρακάμψουμε τμήματα, με το «ράβε ξήλωνε» όμως να δημιουργεί νέα προβλήματα, αφού σε ένα στενό κουστούμι, δεν χωράει υπέρβαρος άνθρωπος.
• Σε όλη αυτή τη διαδικασία ήταν ένας ο εργολάβος;
Ένας ήταν και ένας παραμένει. Με τις καθυστερήσεις οι οποίες υπήρχαν των πληρωμών οδηγούσαν και τον εργολάβο να σταματάει βεβαίως ο καιρός παιρνούσε, οι Ολυμπίτες φώναζαν και εμείς πιέζαμε, με τις πιστώσεις παράλληλα να μην μπορούν να διατεθούν και δεν υπήρχε το ποσό αυτό που απαιτείτο.
• Για να φτάσουμε στο σήμερα…
Με την πάροδο του χρόνου, είχαμε και πολλές κατολισθήσεις φαινόμενα και άρα έπαιρνε εντολή ο εργολάβος να απομακρύνει και να ανοίγει τον δρόμο. Δεν είναι άλλωστε ένας δρόμος για να κάνουμε χειρουργική επέμβαση και να κόψουμε έτσι απλά 10 κυβικά βράχο. Ο βράχος όταν γίνεται ανατινάξεις μπορεί φύγουν 100 κυβικά.
Όλα αυτά, συνέτειναν στο να χρειαστεί να γίνει μια συμπληρωματική σύμβαση για εργασίες οι οποίες γίνανε, είναι πιστοποιημένες και καταγεγραμμένες και που βεβαιως εμείς συντάξαμε μια συμπληρωματική σύμβαση την οποία στείλαμε στο ελεγκτικό συνέδριο, το οποίο όμως την απέρριψε δύο φορές, γιατί έπρεπε να είχε προβλεφθεί από τη μελέτη ότι θα είχαμε αυτές τις κατολισθήσεις.
Έτσι, η θα πηγαίναμε σε απευθείας ανάθεση στον εργολάβο για να εκτελέσει υποτίθεται αυτές τις εργασίες οι οποίες είχαν εκτελεστεί. Είπαμε όμως ότι δεν θέλαμε να πάμε σε απευθείας ανάθεση είπαμε δεν θέλουμε να μπούμε σ΄ αυτή τη διαδικασία είπαμε να πάμε με νομότυπο τρόπο ή θα κάναμε μια εργολαβία με τις συγκεκριμένες εργασίες που έχουν γίνει και κάποιες οι οποίες έχουν προβλεφθεί να γίνουν και ο εργολάβος δουλεύει ακόμη και εκεί.
• Πως θα έστεκε όμως νομικά ένας διαγωνισμός για μια νέα εργολαβία, που θα αφορούσε εργασίες που έχουν ήδη γίνει;
Με συγχωρείτε υπάρχουν εργασίες που έχουν γίνει και εργασίες που θα γίνουν και γίνονται όπως είναι το μεγάλο πρόβλημα που έχουμε στα Σπόα που είναι εγκατεστημένος ένας εργολάβος που δουλεύει εδώ και τέσσερα χρόνια και έχει μπει μέσα,,,
• Αν σε αυτήν την εργολαβία όμως δώσει κάποιος καλύτερη τιμή, πως θα απορριφθεί;
Για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας και να είμαστε ξεκάθαροι και καθαροί, ο εργολάβος θα μπορούσε να κινηθεί δικαστικά και να πάρει τα λεφτά του. Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα και δίνεις μια εντολή στον εργολάβο να απομακρύνει κάποιους όγκους από το δρόμο να είναι προπελάσιμο αυτά γινόντουσαν και ήταν σε γνώση όλων.
• Η διαδικασία όμως;
Η διαδικασία είναι πως είμαι υποχρεωμένος να πω στον εργολάβο σταμάτα και για όσα έκανες, τράβα στο δικαστήριο να τα πάρεις και να περιμένω τον επόμενο χειμώνα, αυτό το έργο να ολοκληρωθεί.
Τι έγινε λοιπόν στη διαδικασία; Ήρθε κάποιος από την Πάτρα, όλως τυχαίως, εδώ έχουμε 25 εργολάβους, να πάρει το έργο. Έγινε λοιπόν μια διαδικασία έξω από το γραφείο, είχαμε τα γνωστά τροπάρια και ακυρώθηκε ο διαγωνισμός, ο οποίος θα επαναληφθεί. Διερωτώμαι όμως, πώς όλως τυχαίως εμφανίστηκε ένας εργολάβος για ένα έργο που δεν έχει δει καν. Και το ξέρω γιατί τον ρώτησα ο ίδιος! Ούτε φόβο έχουμε, είμαστε λοιπόν καθαροί και μπορούμε να ισχυριστούμε πως ό,τι κάνουμε, το κάνουμε για το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον της κοινότητας και για ένα έργο που «καρκινοβατεί» και έχουμε την φιλοδοξία τουλάχιστον, να ολοκληρωθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι, αφού βέβαια εξασφαλίσουμε και τις αντίστοιχες μισθώσεις. Θέλουμε δρόμο ασφαλή λοιπόν, με πολύ λίγα χρήματα. Από τα 15,5 εκ., κατεβάσαμε το κόστος χαμηλά και δε φταίνε οι τεχνικές υπηρεσίες που έπρεπε να προσαρμόσουν το κουστούμι σε αυτά τα μέτρα. Κάνουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες να εξοικονομήσουμε πόρους από το δημόσιο διαφορετικά θα έπρεπε να πούμε δεν έχουμε την πίστωση και το σταματάμε. Όλα αυτά τα δημιουργεί λοιπόν η ανάγκη.
• Και η ανάγκη οδηγεί λοιπόν τη νομαρχία στα όρια της νομιμότητας…
Βεβαίως, αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν το κρύβουμε, με όποια συνέπεια αυτή είναι η αλήθεια και ο νομοθέτης εξάλλου, αυτό θα κρίνει αν το έκανες για το δημόσιο συμφέρον ή όχι.
Θέλω πάντως να συμπληρώσω, πως κατασκευάσαμε εκατοντάδες έργα. Το συγκεκριμένο, είναι λες και το …καταράστηκε ο Θεός και χωρίς χρήματα και εξασφαλισμένες πιστώσεις ακόμη και σήμερα, καλούμαστε να το ολοκληρώσουμε, με την αγωνία τη δική μας αλλά και των κατοίκων.
ΕΝΔΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΗΣ
ΕΡΓΩ ΜΕ ΕΡΓΟΛΑΒΟ
Ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου έχει προγραμματιστεί στο μεταξύ να συζητηθεί την προσεχή Πέμπτη αγωγή που άσκησε ο εργολάβος κ Γεώργιος Καραγιάννης του Μιχαήλ, κάτοικος Ρόδου κατά της εταιρείας ΕΡΓΩ ΑΤΕ διεκδικώντας αποζημίωση ύψους 269.149,56 ευρώ για χωματουργικές εργασίες που εκτέλεσε για λογαριασμό της στο συγκεκριμένο έργο, της βελτίωσης και ασφαλτόστρωσης συγκεκριμένα της επαρχιακής οδού Σπόα – Ολυμπος Καρπάθου.
Το ενδιαφέρον της συγκεκριμένης ένδικης διαφοράς πλέον του γεγονότος ότι αφορά την εκτέλεση του ίδιου έργου έγκειται στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος ενάγων είχε προσφύγει και ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ρόδου με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων ζητώντας τη συντηρητική κατάσχεση της περιουσίας της ΕΡΓΩ μέχρι του ποσού των 500.000 ευρώ.
Όπως τονίζεται στην απόφαση ο κ Καραγιάννης είχε εκτελέσει χωματουργικές εργασίες από τη χιλιομετρική θέση 3.005,70 έως τη χιλιομετρική θέση 6.596,68 του έργου.
Στη συγκεκριμένη δίκη όπως προκύπτει και από την αρίθμ. 133/2008 απόφαση του δικαστηρίου παρουσιάστηκε ως μάρτυρας υπεράσπισης της ΕΡΓΩ ο επιβλέπων μηχανικός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου κ Νικήτας Χατζημιχαήλ ο οποίος κατέθεσε ότι στην ως άνω περιοχή μεταξύ των δύο χιλιομετρικών θέσεων έχει γίνει το 95% των χωματουργικών εργασιών.
(Σημ. συντ.: Τα όσα απίθανα και γελοία έχει δηλώσει ο νομάρχης δεν πρόκειται να τα σχολιάσουμε, ας τα κρίνει η κοινή γνώμη. «Απλώς», επειδή στην εφημερίδα είμαστε πολύ… αφελείς και… ανόητοι, ρωτάμε γιατί δεν έγινε πρώτα ο διαγωνισμός, με τις διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος και μετά η εκτέλεση του έργου! Ως φαίνεται, όμως, ο κ. νομάρχης προτιμά να… «αμαρτάνει» χάριν του δημοσίου συμφέροντος (!) όπως είχε γίνει και στην περίπτωση του «Γυψάδικου» της Λάρδου!)