Πρόταση για ίδρυση Σχολής Εμπορικού Ναυτικού στην Κάλυμνο, κατέθεσε με ερώτησή του στις 16 Δεκεμβρίου 2009 στην Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Λούκα Κατσέλη, ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Δωδεκανήσου καθηγητής Δημήτρης Κρεμαστινός.
Ο κ. Κρεμαστινός υποστηρίζει ότι το αίτημα των Καλυμνίων για ίδρυση μιας τέτοιας σχολής στο νησί τους είναι δίκαιο, δεδομένου ότι η Κάλυμνος ανέκαθεν ενίσχυε την ελληνική ναυτιλία με πληθώρα ναυτικών. Από την άλλη πλευρά, η προσέλκυση φοιτητών – Καλύμνιων και λοιπών Δωδεκανησίων – αλλά και εκπαιδευτικού προσωπικού θα αποτελέσει ισχυρή τόνωση της οικονομίας του νησιού που συνοδεύεται από υψηλή ανεργία.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Κρεμαστινού έχει ως εξής:
«Κυρία Υπουργέ,
Η Κάλυμνος είναι ένα απομονωμένο νησί των Δωδεκανήσων με 17.000 κατοίκους ενώ ολόκληρη η επαρχία Καλύμνου (Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Λειψοί, Λέρος, Πάτμος και Αγαθονήσι) έχει συνολικό πληθυσμό 30.000 κατοίκων, δεν διαθέτει ανεπτυγμένο τουρισμό και η οικονομία της βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε οριακό σημείο.
Η Κάλυμνος είναι γνωστή σε όλους για τη ναυτική της παράδοση και για την πληθώρα ναυτικών με την οποία έχει ενισχύσει την ελληνική ναυτιλία, εξ ου και έρχεται δεύτερη (μετά τη Χίο) σε αριθμό ναυτικών φυλλαδίων. Είναι γεγονός ότι δεν υπάρχει ελληνόκτητη ναυτιλιακή εταιρεία που να μην έχει Καλύμνιο στην υπηρεσία της.
Με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό των ναυτικών, η βιωσιμότητα του νησιού της Καλύμνου στηρίζεται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό της στα εισοδήματα των ναυτικών. Αυτή τη στιγμή, τα επίπεδα ανεργίας στο νησί αγγίζουν το 20% του ενεργού πληθυσμού, ποσοστό από τα υψηλότερα σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, το συνάλλαγμα το οποίο εισέρρεε από τους μετανάστες τα τελευταία χρόνια έχει σχεδόν εκμηδενισθεί.
Από έρευνα που πραγματοποίησε το 1ο ΕΠΑΛ Καλύμνου, αντλώντας πληροφορίες από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και από τις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού σε όλη τη χώρα, προέκυψαν τα εξής σημαντικά στοιχεία: Την τελευταία 4ετία ο αριθμός των εισακτέων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού από μαθητές όλων των Λυκείων της Καλύμνου ανήλθε σε 293 σπουδαστές. Αν υπολογίσει κανείς ότι ένας φοιτητής δαπανά κατά μέσο όρο περί τα 800 ¤ τον μήνα, η οικονομική απώλεια του νησιού, μόνο από Καλύμνιους σπουδαστές, ανέρχεται στο ποσό των 234.400 τον μήνα.
Το αίτημα των κατοίκων της Καλύμνου για ίδρυση Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στο νησί είναι δίκαιο, η δε ικανοποίησή του θα συμβάλει τα μέγιστα στην οικονομική του αναζωογόνηση. Η προσέλκυση τόσο φοιτητικού όσο και εκπαιδευτικού προσωπικού θα είναι ισχυρή τονωτική ένεση για την πορεία του νησιού, αφού η Σχολή θα απορροφήσει όχι μόνο Καλύμνιους αλλά και φοιτητές από τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα.
Γενικότερα, η Δωδεκάνησος είναι μία από τις ακριτικές μας περιοχές, η οποία έχει προσφέρει πολλά στην Εμπορική Ναυτιλία. Παρά την προσφορά της όμως, δεν έχει λάβει την απαραίτητη βοήθεια από την ελληνική πολιτεία. Εν προκειμένω, σχεδόν όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας μας καλύπτονται από Σχολές Εμπορικού Ναυτικού, πλην της Δωδεκανήσου. Τα νησιά του Β. Αιγαίου έχουν τη Σχολή στη Χίο και στις Οινούσσες, τα Ιόνια νησιά τις Σχολές της Κεφαλονιάς και της Πρέβεζας, η Κρήτη τη Σχολή στα Χανιά, οι Κυκλάδες στη Σύρο, οι Σποράδες και η Εύβοια τη Σχολή της Κύμης, η Β. Ελλάδα τη Σχολή της Μηχανιώνας και τέλος η Αττική τις Σχολές Ασπροπύργου και Υδρας.
Ως γνωστόν, το ΠΑΣΟΚ έχει θέσει τα δικαιώματα του πολίτη και γενικά τα ανθρώπινα δικαιώματα σε προτεραιότητα. Είναι λοιπόν καιρός η πολιτεία να αποδείξει ότι αναγνωρίζει στους κατοίκους ενός ακριτικού νησιού, που επί τόσα χρόνια προσφέρει το έμψυχο ναυτεργατικό δυναμικό του στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και οικονομίας, ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους κατοίκους της υπόλοιπης χώρας.
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
• Αν συμμερίζεται την ανάγκη ίδρυσης Σχολής Εμπορικού Ναυτικού στην Κάλυμνο.
• Αν προτίθεται να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες για την ίδρυση και λειτουργία Σχολής Εμπορικού Ναυτικού στην Κάλυμνο.»