«Αντιμετωπίζουμε μία διεθνή ενεργειακή κρίση», δηλώνει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Πάππου, με αφορμή την εκτίναξη των τιμών στην ενέργεια.
«Στόχος όλων των επιχειρήσεων είναι πλέον η βιωσιμότητά τους και η κάλυψη των αναγκών των πελατών τους! Να κρατηθεί η κοινωνία ζωντανή», τονίζει, ενώ αναφέρεται και στην παρέμβαση του Επιμελητηρίου, προς τα αρμόδια υπουργεία αναφορικά με το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, τις τιμές καυσίμων και το Μεταφορικό Ισοδύναμο, τη φετινή σεζόν και τη λειτουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, την οποία έθεσε στον υπουργό Τουρισμού κατά την πρόσφατη συνάντησή τους.
• Κύριε Πάππου, να ξεκινήσουμε από την ‘εκτίναξη’ των τιμών της ενέργειας διεθνώς, που πλήττει, σε μεγάλο βαθμό, και τη χώρα μας. Πόσο έχει επηρεάσει τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και πώς μετακυλίονται οι αυξήσεις σε τρόφιμα, αγαθά και υπηρεσίες;
Είναι γεγονός κ. Ντόκου πως η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους θα οδηγήσει σε αύξηση του πληθωρισμού διεθνώς, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, πλήττοντας τα νοικοκυριά και άρα τους καταναλωτές σε μια περίοδο μάλιστα που όλες οι προσπάθειες έχουν επικεντρωθεί στην οικονομική ανάκαμψη, αφού η πανδημία έχει προκαλέσει αλυσιδωτές επιδράσεις σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας.
Αντιμετωπίζουμε μία διεθνή ενεργειακή κρίση. Τόσο η Ευρώπη στο σύνολο της, όσο και η ελληνική πλευρά δίνουν «μάχες» για να αντιμετωπίσουν αυτό το εισαγόμενο κύμα ανατιμήσεων. Δυστυχώς, και για να είμαστε ρεαλιστές, όπως συνηθίζουμε να είμαστε, αυτή η εκτίναξη των τιμών απειλεί με μεγάλες αυξήσεις τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τα νοικοκυριά. Συμπαρασύρει τις τιμές όλων των αγαθών. Οι επιχειρήσεις σε συνεργασία με τη βιομηχανία, προσπαθούν να απορροφήσουν τις νέες ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας, για να μην αυξηθούν οι τελικές τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών. Ταυτόχρονα υπάρχουν στα ράφια, ειδικές προσφορές, για παράδειγμα 1 + 1 δώρο, ή εκπτώσεις που αγγίζουν έως και το 50%.
Στόχος όλων των επιχειρήσεων είναι πλέον η βιωσιμότητά τους και η κάλυψη των αναγκών των πελατών τους! Να κρατηθεί η κοινωνία ζωντανή. Δεν υπάρχουν επιχειρήσεις χωρίς κοινωνία και κοινωνία χωρίς επιχειρήσεις!
• Κάνατε πρόσφατα και μια σχετική παρέμβαση ως Επιμελητήριο, στα αρμόδια υπουργεία αναφορικά με το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, τις τιμές των καυσίμων και το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Ναι, βεβαίως. Το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου παρακολουθεί τις εξελίξεις και ανά πάσα στιγμή παρεμβαίνουμε προς όφελος των μελών μας και πάνω απ΄όλα του τόπου μας. Έτσι λοιπόν, με επιστολή μας προς τους υπουργούς Οικονομικών, κ. Σταϊκούρα, Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Γεωργιάδη, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σκρέκα και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Πλακιωτάκη, μεταφέραμε την αγωνία των 25.000 και πλέον επιχειρήσεων του νομού μας αλλά και των νοικοκυριών και των τοπικών κοινωνιών των νησιών μας, για το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στις τιμές ενέργειας και καυσίμων, έπειτα από τη δοκιμασία της πανδημίας. Με την επιστολή μας, προτείναμε την επιδότηση ηλεκτρικού ρεύματος για επαγγελματικούς σκοπούς για το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί μέχρι οι τιμές να επανέλθουν στο προ αυξήσεων επίπεδο, τη διαμόρφωση των τελικών τιμών καυσίμων στα νησιά μας στα επίπεδα των τιμών της ηπειρωτικής χώρας και τη διεύρυνση του Μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τα καύσιμα σε όλα τα νησιά, καθώς το συγκεκριμένο μέτρο εφαρμόζεται μόνο στα μικρότερα νησιά.
• Πάντως οι νησιωτικές επιχειρήσεις πλήττονται σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι οι επιχειρήσεις της ηπειρωτικής χώρας.
Προφανώς κι αυτό είναι κάτι που ως Επιμελητήριο μιας νησιωτικής περιφέρειας δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε. Τα οριζόντια μέτρα εφαρμόζονται εις βάρος των νησιωτικών περιοχών στο σύνολό τους θα πω, όχι μόνο των επιχειρήσεων. Το «ντόμινο» αυξήσεων σε αγαθά, από τα τρόφιμα έως τις μεταφορές θεωρείται δεδομένο. Ήδη και εξαιτίας της πανδημίας, οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών έχουν ανατιμηθεί σημαντικά στα νησιά, λόγω της αύξησης στις τιμές των καυσίμων και των πρώτων υλών. Τόσο το ενεργειακό κόστος όσο και η τιμή των υγρών καυσίμων καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη βιωσιμότητα των τοπικών οικονομιών, είναι, δε, βασικοί περιοριστικοί παράγοντες των ορίων ανάπτυξης των νησιών μας.
• Πρόσφατα βρεθήκατε στην Κω, κατόπιν πρόσκλησης του δημάρχου για την παρουσίαση της μελέτης ανάπτυξης του ποδηλατικού τουρισμού, παρουσία του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου. Ποιες εντυπώσεις αποκομίσατε;
Παρότι την Κω την επισκέπτομαι συχνά ως πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου καθότι με τα μέλη μας εκεί είμαστε σε συνεχή συνεργασία και υλοποιούμε δράσεις για την ανάδειξη του νησιού ως προορισμού και για εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως αυτή του συνδυασμού ορεινής ποδηλασίας και ιστιοπλοΐας, αυτή τη φορά βρεθήκαμε στο νησί για την παρουσίαση της μελέτης ανάπτυξης του ποδηλατικού τουρισμού από το Δήμο της Κω και με χαρά ακούσαμε τον κ. Παπαδόπουλο να ανακοινώνει ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει τη βούληση να προσφέρει τεχνογνωσία και υποστήριξη ώστε η Κως να γίνει το νησί του ποδηλάτου.
Ακούσαμε όμως και κάτι εξίσου σημαντικό για τα νησιά μας, τη δρομολόγηση υδροπλάνων, καλώς εχόντων των πραγμάτων από το 2022. Με δεδομένο ότι στον τελευταίο νόμο για τις άδειες οδήγησης, ενσωματώθηκε τροπολογία που προβλέπει και την έκδοση προσωρινής άδειας λειτουργίας υδατοδρομίου, έως ότου εκδοθεί η κανονική του άδεια, οι διαδικασίες επισπεύδονται για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και άρα εκτός απροόπτου θα δούμε τις πρώτες πτήσεις μέσα στο επόμενο έτος.
• Πιστεύετε ότι αυτό θα ενισχύσει την τουριστική κίνηση προς τα νησιά;
Όχι μόνο την τουριστική κίνηση. Αν σκεφτεί κανείς ότι μέχρι σήμερα πάνω από 90 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα βρίσκονται σε φάση αδειοδότησης και υλοποίησης, αυτό θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των νησιωτών, τις εμπορευματικές μεταφορές και βεβαίως θα συντομεύσει το χρόνο μετακίνησης και άρα θα διευκολύνει και τους επισκέπτες των νησιών. Συνδυαστικά όλα αυτά θα ενισχύσουν τις τοπικές οικονομίες. Ας μην ξεχνάμε ότι η Ρόδος είχε υδροπλάνα από το 1920 και αποσύρθηκαν μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ υδατοδρόμια λειτουργούσαν επίσης στο Καστελλόριζο και στη Λέρο.
• Μιας και αναφερθήκαμε στον τουρισμό κ. Πάππου, θα ήθελα ένα σχόλιο για την φετινή σεζόν σε συνάρτηση βέβαια με τις εισπράξεις των επιχειρήσεων.
Αναμφισβήτητα ήταν μια πολύ καλή τουριστική περίοδος, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν και τα δεδομένα στην υπόλοιπη Ευρώπη εξαιτίας της πανδημίας. Η τουριστική κίνηση ήταν εντυπωσιακή αλλά αν με ρωτάτε αν αυτό είναι αρκετό για τις επιχειρήσεις θα σας πω όχι. Και αυτό γιατί δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι μετά από μια δεκαετή οικονομική κρίση, η πανδημία δεν άφησε κανένα περιθώριο ανάκαμψης κι αυτό καλούμαστε να διαχειριστούμε σήμερα, από την πιο μικρή μέχρι την πιο μεγάλη επιχείρηση. Με τη στήριξη της κυβέρνησης και κυρίως με την τεράστια και επίπονη προσπάθεια των ίδιων των επαγγελματιών και των εργαζομένων αναζητούμε διέξοδο στα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, ως απόρροια των συνεπειών της πανδημίας. Αυτά τα δεδομένα σε συνάρτηση και με την πρώτη σας ερώτηση για την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, δημιουργούν ένα ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις.
• Κατά τη συνάντησή σας με τον υπουργό Τουρισμού στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου θέσατε εκ νέου θέμα λειτουργίας Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού. Μιλήστε μας γι αυτό.
Η οικονομική και κοινωνική κρίση που βιώνουμε, όπως προείπαμε ως απόρροια της πανδημίας, κατέδειξε την αδήριτη ανάγκη σύστασης και λειτουργίας Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMO) που θα βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τη δημόσια διοίκηση και τον ιδιωτικό τομέα και θα μπορεί άμεσα, ευέλικτα και στοχευμένα να αντιμετωπίζει παρόμοιες κρίσεις και ανάγκες που προκύπτουν από αστάθμητους παράγοντες και επηρεάζουν το τόσο ευαίσθητο προϊόν του τουρισμού. Διαθέτουμε όλες τις προϋποθέσεις για να διαδραματίσουμε πρωταγωνιστικό ρόλο και να αναβαθμίσουμε τη θέση μας γι αυτό συμφωνήσαμε με τον υπουργό την από κοινού ανάληψη πρωτοβουλιών, του υπουργείου και των Παραγωγικών Φορέων, προκειμένου να γίνει εκ βάθρων επανασχεδιασμός της τουριστικής πολιτικής που θα βασίζεται στις σημερινές ανάγκες των νησιών μας. Όλα αυτά, σε συνάρτηση με το πάγιο αίτημά μας για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά και τη μείωση των φορολογικών συντελεστών που συνθέτουν το τουριστικό πακέτο θα μας βοηθήσουν στον επανασχεδιασμό της τουριστικής πολιτικής και στην επαναχάραξη του στρατηγικού σχεδιασμού, προκειμένου να επαναπροσδιορίσουμε τη θέση μας ως ανταγωνιστικός τουριστικός προορισμός.